View Single Post
Sitat av luni Vis innlegg
Ingen har snakket om noen gavepakke hvor studenter skal få hundretusenvis i inntekt, så det er ingen grunn til å sette det på spissen til det latterlige. Mange har poengtert at de absolutt ikke KAN klare seg finfint med pengene man får. Å bo i storbyene er dritdyrt, og utgifter som mat, bøker og internett kan man ikke velge bort. At det å kjøpe klær før de gamle er i stykker, ta seg kaffekopp eller øl ute og en liten ferietur en gang i året er luksusgoder er forøvrig piss. I Norge er ikke dette luksusgoder, og hvorfor skal studenter som studerer på heltid være mange år i en tilværelse hvor de har langt mindre enn gjennomsnittet? Hvilke negative konsekvenser vil det egentlig ha å gi studenter et lån som sikrer en tilnærmet normal hverdag? Føles det feil?
Vis hele sitatet...
Det er da merkelig at flesteparten KAN klare seg på pengene man blir tildelt, mens noen ikke kan? Dette ville da vært ett mye mer diskutert tema om folk ikke klarte gjennomføre studiene sine fordi man rett og slett ikke hadde råd? Ja, det koster å bo i storbyene, men man får allikevel nok til å klare seg. Det er jeg fullstendig overbevist om .. og frem til noen kan fremvise ett regnskap hvor man virkelig har gått inn for å klare det, men det er økonomisk umulig, så kjøper jeg den ikke.

Om lånesummen hadde blitt økt skal jeg ikke si meg imot. Dette er uansett penger staten får tilbake, med renter, så det kan jo så absolutt være en idè. Men er ikke da også sjangsen mye større for at folk kjører seg inn i en mye større gjeldssum enn de hadde trengt? Ville vi ikke bare forskjøvet problemet til ett nytt ledd - og gjort det enda mindre attraktivt å ta høyere utdannelse siden du ender opp med mye større lån?

Klær er ikke luksusgoder. En ny dieselbukse i måneden er det. Igjen så handler dette om planlegging av økonomien .. fornuftig og riktig bruk av penger.

Hvorfor skal studenter ha mindre enn gjennomsnittet? For de jobber ikke! En student har fint liten nytteverdi for samfunnet før utdanningen er fullført og kan settes i bruk. Hvis lønn skulle blitt utdelt etter potensiale og ikke arbeidsinnsats tror jeg det hadde vært mye urettferdighet i verden.

At studenter ikke har råd til en kaffe på byen i ny og ne, den kjøper jeg heller ikke. Så dårlig råd har ingen. Skal du ha det hver dag blir det noe annet! Ferier og øl på byen er også luksusgoder, enten du vil det eller ikke...