View Single Post
For det første er 10 måneder studiestøtte basert på at man kan leie ut hybelen i ferien, men det er så og si umulig. I tillegg strekker semesteret ofte et stykke ut i juni slik at det blir heller lite tid til ferier. 11 måneders studiestøtte hadde definitivt gjort ting mindre stressende siden man MÅ skaffe seg jobb eller leie ut hybel (noe som ikke skjer - hvem faen ønsker å leie en hybel i f.eks. Trondheim eller Bergen i en ferie?) før ferien kommer. I tillegg lever man ganske lavt under fattigdomsgrensen og det har tross alt blitt vedtatt at studenter i Norge skal være heltidsstudenter. Da er det rimelig at vi ikke burde trenge en jobb ved siden av?

Samtidig burde det definitivt stilles mer krav til mange studier - psykologi årsstudie på NTNU opptil i år er vel klassikeren, hvor folk som ikke hadde vært i en eneste forelesning kan stå på eksamen uten å lese på forhånd siden det er MC. Jeg er ikke ferdig før 19. Desember i år som i alle år. Jeg kjenner samtidig mange som er ferdige 19 november og da har man jammen ikke mye å klage over. Kort sagt - gjennomfør påstanden om fulltidsstudenten og gi oss penger deretter.

Ikke det at jeg synes folk bør få godt betalt for å studere, det er mange som tar høyere utdanning uten at de egentlig burde bare fordi "alle" gjør det, men det skal sies at det ikke lønner seg spesielt godt økonomisk å ta høyere utdanning i dette landet. Fem års tapt inntekt på en master - > ut i arbeid i Norge hvor lønnen er temmelig lik overalt. Det er jo selvsagt ikke derfor man tar høyere utdanning. Jeg tar det fordi jeg vil vite mer om verden enn videregående kunne tilby, fordi muligheten for forskjellige jobber gjennom et liv blir større og selvsagt fordi jeg ikke føler det helt store behovet for å gå ut i fulltidsjobb med en gang.

Et annet poeng er selvsagt at Norge burde fokusere på kompetanse for å kunne hevde seg når økonomien dreier vekk fra olje. Kanskje man skal gi ut mer lån, men tilbakebetale en stor andel for en fullført grad? Med en viss kvalitetskontroll på hvor mye som kreves av en bachelor/master vil dette gi incentiver til å fullføre et studie og gjøre at "evige studenter" ikke får like mye som de som faktisk fullfører. Et annet poeng er at det er klin umulig å rekruttere til realfagsutdanning i dette landet, men det er en annen diskusjon.