View Single Post
Tenkte jeg kan skyte inn i diskusjonen med en egen erfaring angående dette.

Denne paragrafen ble brukt imot meg pga tidligere rettsaker for bruk og besittelse av narkotika (cannabis). Jeg hadde aldri fått noen beskjed, verken muntlig eller skriftlig, om utsettelse på lappen. For og få kjøre opp må alle og enhver sende inn søknad om dette, og denne søknaden går igjennom politiet for at de skal se om du har utsettelse eller ei. Jeg hadde tatt alle kjøretimer utenom én, og når jeg fikk brevet fra politiet sto det at pga tidligere straffer mener de at jeg ikke er edruelig nok til og være sjåfør - de hadde ingen beviser på at jeg var edruelig nok. Det sto i brevet at jeg kunne søke igjen når sist dom på vandelen var over ett år siden. Dette får jeg beskjed om rett før jeg skal kjøre opp, ikke når situasjonen oppsto - som forresten var februar 09 og april 09 + noen tidligere innrømmelser for bruk i slutten av 08.

Jaja, jeg hadde da satt pris på om jeg fikk vite at jeg fikk utsettelse pga noe så idiotisk når det skjedde, ikke 7 måneder senere når jeg søker om og få ta oppkjøring. I mine forelegg sto det ingenting om utsettelse på lappen, og verken politi eller dommer nevnte noe om dette.

Sitat av lovdata
§ 24. Alminnelige regler om førerett, førerkort, føreprøve og kompetansebevis

Den som skal få førerkort må være edruelig, og det må ikke være noe å si på hans vandel ellers. Han må ha tilstrekkelig syn og førlighet, nødvendig åndelig og legemlig helse og ha bestått førerprøve. Departementet kan bestemme at den som vil ta førerprøve, må ha gjennomgått fastlagt føreropplæring.
Vis hele sitatet...
Jeg synes dette er utrolig kjipt, og jeg vet av x antall andre som har tatt lappen uansett om de har bøter for bruk eller oppbevaring av narkotika. Men de skulle absolutt være vanskelig i mitt tilfelle. Jeg skal ta dette opp med en advokat for og forhøre meg om hvordan "beviser" jeg burde ha på at jeg er nykter, når jeg søker neste gang. I april 2010 har jeg ett år uten dom på rullebladet, så jeg blir og søke om lov til og øvelsekjøre etter nyttår.

I svaret på søknaden min, fra politiet, står det at jeg burde backe opp min påstand om at jeg er rusfri neste gang, så jeg lurer på om noen vet hva jeg kan dokumentere dette med? Kan jeg evt dra til lege og fortelle om min tidligere "rushistorie", frivillig ta urinprøve, og deretter få dokumentasjon fra lege?