View Single Post
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Guide til avfyring av 1" sylindriske luftbomber:

Før du skyter opp en ladet luftbombe, er det lurt å skyte opp en uladet, et "dummy shell".
Bruk instruksjonene over til å sette sammen et shell uten spolette, stjerner eller flash/svartkrutt. Fyll det i stedet med sukker/sand/hundemat/eller liknende for å oppnå samme vekt som på et vanlig shell. Om du skyter det opp i dagslys ser du hvor høyt det går. Dette er viktig for å finne ut om kruttladningen du bruker i det hele tatt er i stand til å sende shellet ut av morteren.

Så - hvordan skyte opp:

Ting man trenger:

- Morter. Papprør med solide vegger og en innerdiameter på 1", slik at luftbomben du har laget passer nedi. Mitt rør er ca 40 cm langt, men 20 burde være rikelig. Lenger rør er dog ikke noen ulempe. Tett røret i én ende med treplugg/sement/sparkel etc og borr et luntehull rett over denne.
- Granulert svartkrutt til oppskyting.
- Lunte


Min morter ser slik ut. Snekret sammen et primitivt stativ av noen plankerester, det fungerer fint. Alternativt kan morteren settes et par cm ned i jorda. Den trenger forøvrig ikke være like lang som min. Skjønt. Med svartkrutt er økt løpslengde sjelden noen ulempe.


Sett lunte i morteren. Her har jeg brukt min kokte blackmatchvariant lakkert med spraylakk. De fleste typer lunter fungerer her.


Neste steg er å ha krutt i morteren. Bildet viser en passelig ladning med kommersielt svartkrutt. Med hjemmelaget, granulert krutt kan du ca. doble volumet, da det tendenserer til å ha ca halvparten av tettheten til presset krutt. Dersom du presser eget krutt til 1,7g/cm3 kan du bruke samme volum som her. Rundt 1/10 av shellvekten pluss litt for good measures er passelig. Dette kommer naturligvis an på kruttkvaliteten, og er noe man må prøve seg litt frem med. Litt mye er stort sett bedre enn litt lite. Prøv med "dummy shell", som beskrevet tidligere, først.


Slipp luftbomben ned i morteren med spoletten først og forsikre deg om at den er helt nede med en pinne/stang.

Siste steg er å tenne lunta, trekke seg tilbake og nyte fyrverkeriet.
Dersom du skal lade om morteren for å skyte flere skudd etterhverandre, vær obs på at det kan ligge igjen glør i morteren etter siste skudd.
Utvis derfor aktsomhet ved omladning.

Gratulerer, du har nå lært hvordan du lager og skyter opp en 1" sylindrisk luftbombe!

Film med flashbreak: http://www.youtube.com/watch?v=YJxHLl-CEuw
Film med svartkruttbreak (slækt krutt): http://www.youtube.com/watch?v=f2AQi3oQJVo