View Single Post
Sitat av Remien Vis innlegg
I episoden du beskriver med vold mot tjenestemann, så sier du kun din side av saken. Du glemmer hvordan det er å være påvirket av alkohol/og eller andre stoffer.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg husker godt hvordan det er å være påvirket av alkohol eller andre stoffer og jeg forteller saken slik jeg fortalte den i vitneavhør og slik den ble fremstillt i retten.
Sitat av Remien Vis innlegg
Du drar alle politimenn under en svær kam når du sier at politiet utnytter sin autoritet og bruker i ditt tilfelle unødvendig mye vold og midler. Dette er den eneste konklusjonen du klarer å dra frem i en helt ukjent situasjon. Du gjør opp en mening om at siden dette skjedde med deg, så skjedde det nok i denne episoden og.
Vis hele sitatet...
Jeg trekker ikke min konklusjon basert på kun dette ene eksempelet. Det er selvfølgelig mange bra politifolk, jeg har selv møtt flere av disse, men det er ikke til å stikke under en stol at mange politimenn (og kvinner) er maktsyke, ustabile og agressive. Etter min erfaring gjelder dette omtrent 50% av alle politifolk. Kanskje jeg har hatt uflaks og møtt de kjipeste, men jeg har bare mine egne observasjoner og erfaringer å ta utgangspunkt i.
Sitat av Remien Vis innlegg
Jeg tror du har helt riktig i det at "blålysfolk" blir lei av like hendelser som dette, men det betyr ikke at man skal rope på menneskerettighets-domstolen fordi man mener at politiet ikke oppfører seg helt etter boken.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?
Sitat av Remien Vis innlegg
Man får jo aldri høre om at politiet oppfører seg skikkelig der alt går bra. Sakene i media handler som oftest kun om negativt rettet kritikk mot politiet.
Vis hele sitatet...
Tro meg, jeg skryter enda av de fantastiske politimennene jeg møtte på diverse strender i 14-17 års alderen! Det var trygge, erfarne politifolk, med humor og rettferdighetssans. De delte ikke ut forelegg i hytt og gevær, la ikke folk i jern og snakket ikke nedlatende eller provoserende til ungdommen. Tvert i mot gjorde de jobben sin, de passet på at alle hadde det bra, og at alt gikk rolig for seg, og det er jeg og mange andre enda takknemlig for.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Jeg er enig i alt det andre du har sagt i tråden her, men slike historier som dette har jeg vanskelig for å ta som et argument. Akkurat denne hendelsen du forteller tør jeg gjette på hadde vært veldig annerledes om man hadde hørt den fra politiet eller en nøytral tilskuer som ikke var veldig beruset.
Vis hele sitatet...
Som sagt, jeg forteller historien slik den ble fremstillt i retten. Grunnen til at jeg trekker den frem nå, er å illustrere hvordan jeg har erfart at politiet noen ganger (ofte, etter min erfaring) behandler unge berusede mennesker på en serdeles ufin måte, noe som ofte leder til slike situasjoner som den jeg beskrev.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Politiet legger ikke gutter i bakken helt uten videre til vanlig. Det har så klart kanskje skjedd, men som oftest tar jeg slike historier med en hel bøtte salt.
Vis hele sitatet...
Nei, som sagt gjorde de dette først da han ikke effektuerte ordren deres.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Politiet hadde ikke sprayet han med mindre han motsatt seg arrestasjon. De hadde ikke trengt å bære han ut da heller, og han hadde ikke kommet "i skade" for å sparke politimannen i ansiktet. Å sparke en offentlig tjenestemann i ansiktet er jo politivold, selv om man var blind av peppersprayen man fikk i øynene da man motsatt seg arrestasjon.
Vis hele sitatet...
Hva legger du i å "motsette seg arrestasjon"? Min venn gråt og ba om å få gå å legge seg (han var i sitt eget hus), men politiet insisterte på å ta ham med på glattcelle. Han forsøkte å vri seg ut av grepet deres, men han hadde ikke en sjangs. Det var helt unødvendig å spraye ham. Da de vred armene hans bak på ryggen skrek han av smerte. Ingen bør oppleve å bli behandlet på denne måten, og ingen bør oppleve å se en venn bli behandlet slik.