View Single Post
Tja, i skrivende stund ville jeg selvfølgelig sagt det.

Men sett i en situasjon hvor jeg er full (eventuelt ruset på noe annet), situasjonen er som den er, politiet og ambulansepersonell stormer inn...hvem vet, det kan da hende man tenker annerledes da enn men gjør nå.

Missforstå meg rett, jeg er fullstendig enig i at det er best å si ifra, men jeg kan også forstå hvorfor enkelte ikke gjør det, tatt sted, tid, situasjon, forhold osv i betraktning. En ting er å sitte fullt oppegående å være prektig som bare det, en annen ting er å havne i det.

Nå har jeg ikke opplevd det, men jeg merker jo på meg selv at sinnstemning osv har en stor innvirkning på hva jeg mener, og det uten å være ruset.

Jeg vil ta et eksempel, et helt annerledes eksempel, fra en brann vi hadde i huset her for en stund tilbake. Jeg har jo alltid gått rundt og følt meg veldig forberedt på brann, hvordan man bruker brannslukningsapparat, hvordan jeg kommer til å te meg osv osv. Jeg har laget opp en mening om hva jeg skal gjøre og hva jeg burde gjøre. Så var det en natt brannalarmene startet å gå her i huset. Jeg stormet opp, ut og så en del av huset i full fyr, med flammer stående ut. Akkurat da forsvant alle mine heltemodige og riktige tanker om hvordan dette skal gjøres.. Ta det med ro er jo en av tingene, ikke få panikk også. Men jeg fikk delvis panikk og tok det overhodet ikke med ro. Jeg slukket heldigvis brannen til slutt, men i ettertid har det gått opp for meg at når jeg først var i situasjonen, gikk ikke ting som planlagt...jeg fiklet med brannslukningsapparat og var overhodet ikke kald og rolig.

Så selv om man planlegger en aldri så heltemodig brannslukking, eller det å fortelle det riktige til noen, kan alle planene forsvinne når man først er oppe i det.

Om jeg havner i en slik situasjon som trådstarter forteller om, håper jeg for all del at jeg holder hodet kaldt å gjør det riktige. Men jeg kan ikke sette meg inn i en situasjon på den måten, for å så gi et godt svar. Å forestille seg trenger nødvendigvis ikke være det samme som å oppleve.
Sist endret av tafsern; 29. september 2009 kl. 12:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.