View Single Post
Tenkte jeg skulle dra opp en problemstilling for dere som har plaget meg litt i det siste, målet mitt er vel kanskje å bidra til at noen av dere våkner litt iforhold til det dere driver med og å kanskje kunne trekke litt av deres synspunkter inn i det jeg driver med.

til å begynne med, litt om meg og mitt virke.
Jeg jobber som akuttsykepleier i ambulansetjenesten i en norsk storby, hvilken by vil muligens noen av dere gjette senere i innlegget men går ikke ut med det for å unngå gjennkjenningsproblematikk, jeg har jobbet på ambulanse i litt over to år, før det jobbet jeg for forsvaret sanitet som også har betalt utdannelsen min. på fritiden er jeg nok litt frikete ihvertfall i forhold til de fleste andre jeg gikk på sykepleien med. jeg hører på bråkete musikk, har en tattovering som dekker store deler av ryggen, jeg har røyket min andel tulletobakk og er en uke i Amster hvert år.

så over til temaet jeg håper å få litt inspill på..

Jeg vil begynne å fortelle en historie, eller vise til ett eksempel om dere vil,
Det var en fredagskveld i juli i år, jeg var oppsatt på førstelinjebil i sentrum og skulle jobbe med min faste makker og vår felles lille lærling, vi hadde allerede hatt endel turer med feststemte mennesker som enten skulle pumpes for alkohol eller lappes sammen etter å ha fått bank. når klokken ble 0030 fikk vi ett oppdrag til et forspill der en av festdeltagerene hadde mistet bevisstheten og var umulig å få kontakt med. Politiet bisto oss da de også hadde fått melding om bråk og støy fra samme leilighet. i bakhodet mitt murret vissheten om at det hadde vært overdrevent mange O/Der på GHB de siste ukene, uken før hadde jeg vært med å bære tre tullinger ut av kinoen da de hadde konket på GHB der. Jeg nevnte for mine to kollegaer at vi burde være forberedt på en eventuell O/D tur og makker og lærling gjorde klart utstyr til å opprettholde pust og puls samt endel medikamenter som kunne være aktuelle.

Når vi kom fram til adressen var det full fest med dundrende musikk og veldig mye folk, etter å ha prøvd å komme oss inn uten hell i ett minutt fikk vi politipatruljen som bisto til å sørge for at de ivrigste fikk seg ett friminutt.
vi fikk etterhvert lokalisert pasienten på ett bad, med en litt guffen farge i ansiktet, pupiller du ikke ville tro og en litt ustadig puls. en av kompisene satt ved siden av pasienten og jeg spurte rutinemessig om han visste noe om hva pjokken hadde kjørt i seg. (på dette tidspunktet sto det en politimann rett bak meg for å hindre at flere kom inn på badet, vi hadde nok med pasient og kompis) kompisen så litt skremt ut og påsto at de bare hadde drukket øl, ingen på festen drev med dop og alle var snille speidergutter og speiderjenter. Jeg forklarte kompisen viktigheten av at jeg fikk all tilgjengelig informasjon om inntak, samt at politimannen lovet gutten at han ikke hørte noen ting. Gutten gjenntok sin påstand om at de hadde drukket oppimot fem øl hver og kom omtrent rett fra menighetsarbeid hele gjengen.

Det var så mye på denne festen som tydet på at dette ikke var helt sant, så jeg ba politimannen om å se seg rundt om det var noe som kunne indikere eventuellt inntak. følgelig ble det en voldsom oppstandelse i resten av lokalet da politiet begynnte å se seg rundt, folk skrek etter ransakelsesordre og menneskerettigheter og nelson Mandela og det som var. Jeg og mine kollegaer ble rask enige om at her var det lite og hente og lastet pasient inn i bilen og satte kursen innledningsvis om legevakt, noen minutter ut i turen ble pasienten brått dårligere og var nær hjertestans. kursen ble lagt mot akuttmottaket og jeg meldte inn at vi hadde en kritisk pasient i bilen med forgiftningsymptomer, intox ukjent (dvs, vi aner ikke hva du har tatt, men sunt var det neppe) AMK etterspurte informasjon fra politiet men det viser seg at den susingen i rørene på badet var panikkflushing fra ett annet toalett.

Pasienten kom inn på mottak i svært dårlig form, blodprøver viste promille på 1,4 og en cocktail av tabletter i blodet som var ganske omfattende, deriblant valium og subutex. Pasienten overlevde uten varige men, og to av festdeltagerene ble anmeldt for vold mot offentlig tjenestemann.

så er spørsmålet eller min lille bønn om du vil. Om du ser bestekompisen ligge strak etter at dere har spiket festen med litt piller og helsepersonell spør om inntak, vil dere virkelig spare det eventuelle klammeri med politiet og potensielt drepe kompisen deres, eller legger dere kortene på bordet? Politiet vil som oftest når vi spør om assistanse ha mer fokus på å identifisere stoffet framfor å straffe de som som sitter med det på seg. Kan du leve med at kompisen din stryker med fordi du ikke tør å bli tatt med fire valium i lommen? Hva gjør du den dagen O/D feen er på besøk hos dine venner?

jeg vet at dette ble en vegg av tekst, jeg håper noen gidder å lese den og jeg håper noen som er i denne type miljø tenker seg litt om.

jeg setter utrolig stor pris på dette forumet, og har lært meg mye om rusmidler som ikke sto i lærebøkene mine, samt endel ting som bare er artige å vite

MVH
Medic