View Single Post
Syns filmen var genial, men vil ikke gå så langt som å si at det er verdens beste (der har The good, the bad and the ugly allerede et godt grep om tronen sammen med et par andre ). Vil heller ikke si - hvis jeg forstod Stormen riktig - at filmen er bedre en tegneserien, for tegneserien bygger ut så mye mer av historien, selv om filmen har klart å få med seg alt det viktigste jævlig bra. Min drøm hadde egentlig vært hvis de hade laget Watchmen som en miniserie i 5-6 deler og fått med seg alt, men kanskje beholdt slutten fra filmen "makes more sense" og paser bedre selv om slutten i boka er mer ekstrem og fetere.

Tror mange av de her som ikke likte filmen hadde forventa seg noe annet. Bare en person jeg kjenner som ikke hadde lest boka kom tilbake og var fornøyd. Han likte at superheltene gjorde no annet en å banke dritten ut av folk hele tia.
Fleste andre av folk jeg kjenner som har sett Watchmen likte den ikke og syntes den var alt for lang og for kjedelig (alt varer jo lenge hvis det er kjedelig). Men de fleste disse folka digga de tre spiderman filmene, de to siste batman filmene, X-men filmene og wolverin filmen. Når det er sagt er det jo relativt enkelt å forstå hvorfor så mange ikke likte filmen. De fleste tegneserie/superhelt filmer er action underholdning i høyt tempo bortimot hele veien gjennom og det er det den vante kinogjenger forventer seg, de vil ikke ha for dyptgående temaer i superhelt filmene sine, de vil at helten skal kicke rævva til bad-guy'n på en fetest mulig måte. Og jeg tror den vante kinogjenger føler seg litt snytt for all denne fete ass-kickinga de trodde de skulle få i Watchmen.

For Watchmen ser ut som en standar superhelt film; har den kule traileren, fet action (herregud, en geek av en jævel som kler seg ut som no så far off kult som en ugle brekker armen på folk), kul cinematografi (de har basically brukt boka som storyboard), fine farger (pastell i tro kopi tegneserien) og folk i kostymer, som lokker til seg kinogjengere med en smak for mindless action. Men Watchmen er mye mer... mye mer snakking. For det som står først og fremst i Watchmen er historien (noe jeg digger).
De fleste som ikke leser tegneserier tenker/mener at tegneserier bare er bullshit og action og når de går for å se en film på en tegneserie og får servert en ordentlig historie blir de gretne. Det er dems egen skyld, for de fleste gidder ikke en gang å sjekke ut hva slags temaer tegneserie orginalt er bygd på. Det er selvfølgelig også industrien sin skyld som markedsfører de fleste tegneserie filmer som action.

Og når det kommer til dette med hva folk forventer seg er filmen Watchmen så uheldig å være laget på en tegneserie som vare en revolusjon innen tegneserie sjangeren på 80 tallet (den er jo for faen skrevet av Alan Moore) og senere blitt sett på/omtalt som en av verdens beste tegneserier og den tegneserien som har havna på Times sine lister over de 100 beste romaner de siste hundre åra. Og når kinoidioten, ops! sorry, kinogjengeren hører dette i traileren eller får det med seg i forbifarten, så tenker han at hvis den har blitt omtalt som verdens beste tegneserie, så må den ha syyykt bra action.
Jeg personlig syns action var bra, det var bare kanskje ikke så mye som mange andre hadde forventa seg. Jeg for min del leste boka for ett par år siden og viste hva jeg kom til å få.

Noe jeg lurer på er; hvis Watchmen ikke hadde blitt markedsført som en tegneserie/action film (drit i at det trolig vil være umulig), så færre folk viste det, ville den da ha blitt tatt i mot bedre av folk som ikke likte den fordi de forventa seg no annet? (dette er mer et retorisk spørsmål siden det er alt for lett for folk å stå på sitt å si nei uansett )
For folk syns filmer som Road to perdition og A history of violence er veldig gode filmer, med masse snakk og litt action, men bortimot ingen har peil på at begge de to er laget på tegneserier.

Jeg har driti meg sjæl ut på forventningene mine før; husker jeg ble møkk skuffa av Master and comander fordi jeg forventa meg masse feit action med gammal skute og kanoner, heldigvis kom Pirates of the caribbean og innfridde forventningene, men Master and comander er den dag i dag litt ødelagt for meg.
Jeg har siden den gang lært meg å ikke bygge opp for store forventninger til film og jeg tror veldig mange har godt av å lære seg det samme, en god film blir fort dårlig av for stor forventninger.

Til de som ikke har lest Watchmen; gjør det! Den er kanskje litt tunglest til tider (ikke like tunglest som The Dark Knight Returns (frank miller) som de to siste batman filmene har hentet inspirasjon fra), men absolutt verdt å pløye seg igjennom. Alan Moore er en helt syk forfatter. Han har skrevet tegneserien V for vendetta (filmatisert), tegneserien From hell (filmatisert), The killing joke (siste batman filmen henta inspirasjon derfra), The League of Extraordinary Gentlemen (filmatisert, men filmselskapene føkka den opp totalt), Swamp thing (skulle kanselleres, alan kommer inn skriver litt, fikser hele driten) og karakteren John constantine (introdusert i Swamp thing, fikk senere eget blad, filmatisert).

Spora kanskje en smule av på slutten her, men, men.
Liker du Alan Moore, da liker du gode historier. Og Watchmen er en av de beste.