View Single Post
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg syntes det stikk motsatte; at filmen heller mot Rorschachs (og Kants) syn. "Do what is right, even though the world may perish".

Skjønte du ikke slutten på filmen? Rorschach vinner jo. Uansett hvor hardt Ozymandias prøver, og hvor "komplett" planen hans virker, så kommer allikevel Rorschacs journal frem til avisen - og da kan man jo forutse hva som vil skje (verden vil gå under, fordi Rorschach var kompromissløs - og aldri ga opp idealene sine, selv om det kostet ham livet).

Sånn sett kan du si at Rorschach ofret seg for prinsippene sine - og ble en martyr for det han trodde på.

Også mener du at filmen ikke er "enig" med disse prinsippene, når Rorschach er hovedpersonen?

Dette er uansett litt uvesentlig; jeg syntes det blir for sært å ikke like en film fordi man ikke er enig i dens budskap. Det går ikke ann å si at f.eks kinematografien eller regien i Watchmen ikke er fantastisk.
Vis hele sitatet...
Nei dette fikk ikke jeg med meg, og jeg ser at det kan endre budskapet betraktelig. Når det er sagt går det helt fint ann å kritisere filmen for f.eks. rævkjørt dramaturgi, noe som gjorde at jeg kjedet meg stort gjennom hele filmen, og kanskje derfor ikke var særlig på vakt mot slutten...