View Single Post
kjedelig streiting
Sitat av Kaunda Vis innlegg
En av grunnene til at samfunnet har begrenset bruk av en lang rekke rusmidler, er nettopp fordi de skader hjernen. Rusmisbrukeres evne til å tenke klart er derfor ofte begrenset. Med rusmisbruk ser en gjerne en kognitiv og moralsk forflatning. Det paradoksale er at rusmisbrukeren opplever det stikk motsatte.
Sentralstimulerende midler har den egenskapen at det gir urealistisk tiltro til egne evner og ferdigheter. Mange av de aller alvorligste ulykkene har slike sjåførerer som føler seg uovervinnelige. Misbrukere av nevnte midler er ofte de som skaper størst problemer "på byen", gjerne i kombinasjonsrus med alkohol.

Du går i akkurat den samme felle som andre rusmisbrukere. Du mener at nettopp du håndterer rusen bedre enn alle andre, og at nettopp du egentlig kan stille deg over loven og realitetene i alt det negative som rusmisbruket medfører. Men hjernen din er akkurat som andres, og du føler akkurat det samme som tusenvis av rusmisbrukere har gjort før deg på det stadiet i ruskarriæren du er nå.
Men også du vil bevege deg videre i ruskarriæren og lære litt mer enn det du har lært til nå. Håper det blir uten at du har kjørt bil og ødelagt deg selv eller andre.
Vis hele sitatet...
For det første. Samfunnet har da ikke begrenset bruk av noen slags rusmidler. Det ser vi jo idag, hvor bare flere og fler bruker rusmidler. Illegale som lovlige... At rusmidler skader hjernen? Hvilke da? Løsemidler? De færreste rusmidlene skaper irreversible skader på hjernen hos personer. Noen rusmidler kan skade psyken ja, den er jeg med på.

Det er morsomt hvordan du tydligvis kan lese tankene mine forresten. Kan jo nevne at mitt forbruk av illegale stoffer, har vært 2 jointer i 2009. Men herregud, jeg er jo en misbruker? Jeg stiller meg over de lovene jeg ikke liker så lenge det ikke plager andre. Dett er fordi jeg ikke føler jeg trenger en "barnehagetante" som skal passe på meg hele livet.

Spør du meg er det slike som deg som ikke bør ha lappen. Hva om du feks havner ut på autobanen i Tyskland hvor det ikke er fartsgrense? Hva skal du gjøre da? Da har du jo ikke staten som forteller deg hvor fort du kan kjøre noe det virker som du er helt avhengig av. Det kan jo fort bli farlig hvis du har en litt kjapp bil.

Uansett, så lenge du ikke lærer deg forskjell på bruk å misbruk nytter det ikke å diskutere med deg.

Sitat av capidog Vis innlegg
Slik er det jo aldeles ikke. Sitter du ruspåvirket og kjører, kommer Veitrafikkloven §22.1 inn i bildet. Den gjelder ikke i godstolen.

Men ruser du deg på narkotika i godstolen, og blir tatt for det, kan det få innvirkning på din evne til å oppfylle kravene til edruelighet.

Å få inndratt eller utsatt førerkortet på grunn av dette regnes dessverre ikke som straff, selv om det gjerne føles slik.
Vis hele sitatet...
Ja det er to forskjellige paragrafer som kommer inn i bildet, men utfallet vil ofte være det samme. At man mister lappen for en periode.

Jeg vil fremdeles si at det er en straff når en person sitter på kontoret sitt, ser på rullebladet ditt og utifra det nekter deg lappen. Hadde det vært folk som kjenner til situasjonen din, hadde det vært noe annet.
Sist endret av legalize_it; 26. august 2009 kl. 00:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.