View Single Post
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
gulunderstrek:
Dette blir selvfølgelig bare synsing, men dette er det jeg har plukket opp og bearbeidet i løpet av valgkampen.

For at FRP skal få makta så må en rekke kriterier oppfylles.
Litt enkelt forklart så må de borgerlig partiene (FRP, Høyre, KRF og Venstre) få mer enn 50% av stemmene og de må bli enige om en regjering som kan erstatte den gamle.

Venstre har sagt at de ikke kommer til å støtte en borgerlig regjering med FRP. KRF er også usikre på om de vil ha FRP med på laget så det vil si at Høyre og FRP står litt alene uten noen å samarbeide med.
At FRP og Høyre skal få flertall alene er rimelig usannsynlig siden meningsmålingene viser at de stjeler velgere fra hverandre. Når Høyre blir større blir heldigvis FRP mindre.

Siden Arbeiderpartiet antagelig kommer til å bli det største partiet så kan de velge å regjere alene i mindretall. Den situasjonen har jeg beskrevet lenger opp her så jeg går ikke mer inn på det, men da vil det lønne seg for deg å ha stemt Rødt.

Stemmer du derimot AP så er det ingen sjans for at FRP får noe nytte av stemmen din, det er det heller ikke om du stemmer SP, SV, Venstre (skal vi tro Sponheim) eller Rødt. MEN det er en større sjans for at vi får 4 nye år med rød/grøn regjering der AP turer fram og SV og SP svelger kameler for å sikre seg en plass rundt bordet.
Sist endret av Mith; 20. august 2009 kl. 13:02.