View Single Post
Sitat av Stormen Vis innlegg
Firmaene til Stein Erik Hagen legger igjen 8-900 millioner kr i skattekroner hvert år. Det at du ønsker å ekspropiere dette, vitner om at du setter janteloven høyere enn økonomisk velvære i Norge.

"Får ikke jeg være rik, så får ikke Hagen være det heller" (bu-hu)

Videre er det faktisk ekstremt stor konkurranse på dagligvaremarkedet, så dette viser jo bare at du ikke er helt inneforstått med hva du snakker om.
Vis hele sitatet...
Klarer desverre ikke å finne tall på stående fot, men såvidt jeg husker er avansenivået matvarebutikkene har tatt i Norge mye høyere enn i tilsvarende land. Herregud, bare det faktum flere av norges rikeste menn har tjent pengene sine matvarehandel tilsier hvor latterlig mye penger de har klart å dra ut av det norske samfunnet.

Reitan-gruppen og rimi sitter hver med enormt stor makt på det norske markedet, og har begge i lang tid konsentrert seg om å skvise underleverandører framfor å presse hverandre på pris. Herregud, hvis det var "ekstrem konkurranse" på dagligvaremarkedet så hadde aldri i verden Hagen vært god for 1.2 milliarder kroner!

Nei, det syntes jeg ikke. Det at Hagen flytter ut, skjer i god kapitalistisk ånd: Han viser det politiske landskapet (politikerne) at de har skapt vilkår som han ikke trives under, og han flytter ut. Det er essensen i et fritt samfunn. Dersom man ikke hadde mulighet til å flytte ut fra et samfunn, så ville det vært et tvangssamfunn - og det er det vel ingen som ønsker? Jeg er så glad for at den rød-grønne regjeringen blir stilt til ansvar for politikken sin på denne måten. Det at rike folk flytter ut, viser at den rød-grønne regjeringen har feilet i sin skattepolitikkk - fordi Norge tjener virkelig mindre penger med denne politikken.
Vis hele sitatet...
Rike folk har disproposjonalt mye makt. De har ressurserer til å flytte, er ikke avhengig av å skaffe seg jobb der de flytter til. Rederbeskatningen er jo et veldig godt eksempel på hvordan denne dynamikken fungerer. At Hagen sutrer over den minimale skatten han faktisk må betale, synes jeg er rimelig tragisk.

Uansett, hvis du mener det er etisk riktig å flytte pengene sine til skatteparadis, så er du i utakt med mesteparten av Europa.
Du forstår tydeligvis ikke hva skatt er. Moms er ikke skatt. Egenandelen du betaler når du bruker helsevesenet er ikke skatt. Man skal ikke bli skattet 2 ganger. Det er et urettferdig prinsipp, som jeg mener det er verdt å kjempe mot. Slutt med barnslige utsagn som "that's life". Hvor gammel er du egentlig?
Vis hele sitatet...
Tja, du har fullstendig rett i at moms ikke er definert som skatt. Det er dog kun et definisjonspørsmål. Det er penger som kommer inn i statskassen og går til den felles potten. I en diskusjon om skattepolitikk er avgiftspolitikken definitivt relevant, fordi det er en del av hvordan staten velger å ta inn penger.

Jeg mener seriøst at "that's life" utsagnet. Hagen henger seg opp i detaljer, og makter ikke se det store bildet. Det er kanskje ikke et spesielt sympatisk utsagn, men jeg begynner å bli lei mennesker som klager over hvor ille alt er i Norge. Norge virker.

Du misforstår... Man må fokusere på MÅLET her. Er målet at Norge skal tjene mest mulig penger på skatteytere? Ja - det er vi jo til dels enige i? Ok, da må vi fjerne formueskatten - fordi erfaringer fra utlandet viser at LANDET da sitter igjen med mer skattepenger. Du bare rambler, og klarer ikke å fokusere på hva som burde være målet her; nemlig at landet går best mulig.
Vis hele sitatet...
Nei, målet er ikke at Norge skal tjene mest mulig penger på skatteyterene. Da hadde vi gått etter de minst mobile gruppene, fattigfolk og statlig ansatte.

Målet er at Norge skal ha et skatte og avgifts-nivå som underbygger tjenestenivået vårt, og som har en RETTFERDIG FORDELINGSPROFIL! Rikfolk er desverre særdeles mobile når det gjelder å velge hvor de skatter til, og jeg er særdeles glad for at Norge ikke er med på leken om å fallby hverandre for å trekkke dem til seg. Skal vi skattlegge, kommer nok noen til å være drittsekker å stikke av, men fanden heller.
Nei, også her tar du feil. Arveskatten burde ikke vært på 95%. Den burde vært på 0%. Hvor er rettferdigheten at barna skal skatte av det foreldrene har jobbet - og skattet - hele livet for?
Vis hele sitatet...
Fordi foreldrene er tilfeldig valgt, og fordi penger makt.

Se det fra et fugleperspektiv. En bitteliten prosentandel av ungene i Norge ender automatisk opp med penger og ressurser som gjør at de kan ta store beslutninger som berører levebrødet til et stort antall mennesker.. uten at de noensinne har måttet ta risker, eller lært hvordan livet er uten sikkerhetsnett. Ressursene burde ende opp hos de som er flinke til å betjene penger. Ikke de som hadde flaks.

(ja, jeg er fullstendig klar over at dette er et særdeles radikalt standpunkt, og at det går fullstendig på tvers av folkeopinionen.)

For meg virker det som om du resonnerer ut i fra et bittert, sneversynt og jantelov-preget perspektiv - hvor alle som har penger er drittsekker, og ingen egentlig burde ha lov til å ha mer enn 5.000 kr i banken. Det syntes jeg er synd, fordi det hjelper ikke akkurat debatten fremover.
Vis hele sitatet...
Javel.

For meg virker det som du overdriver proposjonene av formueskatten til det enorme. Det er særdeles lite penger det er snakk om.

Sitat av nilsern Vis innlegg
Hva får deg til å tro at en arving er mindre kompetent enn en som har blitt rik på egen hånd?
Vis hele sitatet...
Fordi det er mange som prøver å bli rike, men veldig mange som ikke klarer. En som har blitt rik på egen hånd har dermed gått igjennom en utvelgelsesprossess. Ja, flaks er endel av denne prosessen, men man har iallefall vist at man evner å gripe mulighetene når de kommer.

Det er grunn til at jeg ikke er blitt rik. Jeg er lat. Det hadde ikke vært rettferdig, eller bra for Norge, om jeg hadde en hel haug med penger.
Så du mener at det er bedre at en rik mann kaster bort pengene sine på piker, vin og sang, enn at han gir pengene til barna sine? Hvorfor? Dette utsagnet mener jeg er irellevant både fordi cash flow ut i markedet er faktum i begge tilfellene, og fordi de fleste som vokser opp i Norge har mulighet til å ta en solid utdannelse og tjene gode penger.
Vis hele sitatet...
Ja, det er definitivt bedre. De aller fleste som blir rike jobber ræva av seg, og har definitivt fortjent å nyte pengene.

Barna dems derimot har ikke gjort seg fortjent til en dritt. Å bli født var ikke spesielt vanskelig.
Sist endret av DumDiDum; 24. juli 2009 kl. 11:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.