View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Kan vi ekspropiere butikkene hans og selge dem til høystbydene også? Kapitalisten i meg hadde blitt glad hvis vi fikk litt reell priskonkurranse på dagligvaremarkedet.
Vis hele sitatet...
Firmaene til Stein Erik Hagen legger igjen 8-900 millioner kr i skattekroner hvert år. Det at du ønsker å ekspropiere dette, vitner om at du setter janteloven høyere enn økonomisk velvære i Norge.

"Får ikke jeg være rik, så får ikke Hagen være det heller" (bu-hu)

Videre er det faktisk ekstremt stor konkurranse på dagligvaremarkedet, så dette viser jo bare at du ikke er helt inneforstått med hva du snakker om.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
og fanden heller, ikke ta pengene du har tjent i Norge, på vårt samfunn, og stikk av til et skatteparadis. Det er fanden meg avskyelig.
Vis hele sitatet...
Nei, det syntes jeg ikke. Det at Hagen flytter ut, skjer i god kapitalistisk ånd: Han viser det politiske landskapet (politikerne) at de har skapt vilkår som han ikke trives under, og han flytter ut. Det er essensen i et fritt samfunn. Dersom man ikke hadde mulighet til å flytte ut fra et samfunn, så ville det vært et tvangssamfunn - og det er det vel ingen som ønsker? Jeg er så glad for at den rød-grønne regjeringen blir stilt til ansvar for politikken sin på denne måten. Det at rike folk flytter ut, viser at den rød-grønne regjeringen har feilet i sin skattepolitikkk - fordi Norge tjener virkelig mindre penger med denne politikken.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Alle penger blir skattet flere ganger. Jeg betaler skatt på inntekten min, jeg betaler moms når jeg bruker pengene, jeg betaler "egenandel" når jeg bruker det gratis helsevesenet, etc. That's life.
Vis hele sitatet...
Du forstår tydeligvis ikke hva skatt er. Moms er ikke skatt. Egenandelen du betaler når du bruker helsevesenet er ikke skatt. Man skal ikke bli skattet 2 ganger. Det er et urettferdig prinsipp, som jeg mener det er verdt å kjempe mot. Slutt med barnslige utsagn som "that's life". Hvor gammel er du egentlig?

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ja, de fleste andre land har gitt etter for de rike, og sørget for at majoriteten av dem har blitt nullskatte-ytere. Det er fanden meg så perverst at jeg knapt har ord. Bare fordi de aller fleste andre land har politikere uten ryggrad, trenger ikke vi herme dog.
Vis hele sitatet...
Du misforstår... Man må fokusere på MÅLET her. Er målet at Norge skal tjene mest mulig penger på skatteytere? Ja - det er vi jo til dels enige i? Ok, da må vi fjerne formueskatten - fordi erfaringer fra utlandet viser at LANDET da sitter igjen med mer skattepenger. Du bare rambler, og klarer ikke å fokusere på hva som burde være målet her; nemlig at landet går best mulig.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Å sørge for at små, inkompetente drittunger som aldri har måttet jobbe for noe i livet sitt noensinne sitter på store verdier og styrer skjebnen til mange mennesker er jeg ikke noe spesielt fan av. Jeg er helt enig at arveskatten er feil. Den burde vært på minst 95%.
Vis hele sitatet...
Nei, også her tar du feil. Arveskatten burde ikke vært på 95%. Den burde vært på 0%. Hvor er rettferdigheten at barna skal skatte av det foreldrene har jobbet - og skattet - hele livet for?

For meg virker det som om du resonnerer ut i fra et bittert, sneversynt og jantelov-preget perspektiv - hvor alle som har penger er drittsekker, og ingen egentlig burde ha lov til å ha mer enn 5.000 kr i banken. Det syntes jeg er synd, fordi det hjelper ikke akkurat debatten fremover.
Sist endret av Stormen; 24. juli 2009 kl. 03:37.