View Single Post
Sitat av Izidorx Vis innlegg
Jeg ser overhodet ikke noe poeng i å lete etter liv på andre planeter. Om det er liv der tror jeg det i alle fall ikke er fra Gud, ellers hadde Gud skrevet om dette, men da heller fra Satan, holdes fokuset vekk fra Gud betyr det veien rett til fortapelsen og det er det Satan vil.
Vis hele sitatet...
Sitat av Izidorx Vis innlegg
Ikke vær arrogant. God bless u
Vis hele sitatet...
Jeg synes du virker arrogant som har et verdensbilde som går ut på at mennesket er det viktigste som er skapt av gud og at andre livsformer nødvendigvis må være skapt av djevelen for å villede guds fremste skapning. "Specisisme" kalles vel det, i likhet med rasisme. Det var et argument, til dels brukt før, som gikk ut på at mennesker som ikke var i den hvite rase var skapt av djevelen for å villede men at djevelen ikke hadde makt til å skape dem like bra som den hvite derfor var det slike forskjeller i raser.

Har du et gudsbilde om at Gud er allmektig så vil gud være ansvarlig for å tillate alt djevelen skaper. Om jeg er "allmektig" sjef i en bedrift og står og ser på at noen lager ting som kan skade andre og jeg er klar over det og kunne forhindret det så er jeg like mye ansvarlig etter mitt syn. Å dytte elementer som ikke støtter opp om troen på en annen skapning som ikke skal være allmektig er bare et billig defensivt triks for å slippe å studere problemstillingen i detalj.

Sitat av Izidorx Vis innlegg
Jeg VET at Gud finnes. Ja, jeg har opplevd mye "sykt", for å bruke dine ord, som beviser at Gud er sann.
Vis hele sitatet...
Jeg tror alt det du har opplevd enten er direkte triks fra andre mennesker (hvis du snakker om mennesker som kommer i rullestol på prekener og går ut igjen, presten som "kommuniserer" med gud om plager til vilkårlige osv. så kan jeg gjerne gi noen pekere på hvordan du kan bli lurt), og triks fra deg selv for å forsterke det du vil tro på. Husker jeg så en flyer engang om en kristen som mente det var bevis på guds eksistens at han hadde mistet nøklene i snøen ute men fikk en mystisk "kraft" som fikk ham til å gå ut og "plutselig" se ned der hvor nøklene var. Jeg ser normale psykologiske årsaker som mye mer sannsynlig.

Sitat av Izidorx Vis innlegg
Gud har skapt mennesket med _fri vilje_ og den har jeg/bruker jeg.
Vis hele sitatet...
For å kunne bruke "fri vilje", som vi vel også kan kalle "bestemmels-evne", så må du ha en personlighet som har blitt oppbygd av hendelser. Jeg bestemte ikke selv at jeg skulle bli et menneske som prater norsk og følger norske lover, dette ble jeg oppdratt til av mennesker som selv var oppdratt til det samme. Gud skapte *alle* årsakene til at individet ble slik det ble, og følgelig er han ansvarlig. Hadde jeg kunne bestemt alle variablene til en livsform så ble det selvsagt jeg og ikke den livsformen som bestemte hvordan han ble. Feilslutningen blant en del fri-vilje forkjempere er at de tror årsakene til personlighetsbyggelse må være åpenbare og oversiktelige selv for mennesker selv, noe de ikke engang kan være, eller at erkjennelsen av at vi ikke kan ha fri-vilje i sin tur skulle kunne tillate å si at man da kan handle i negative retninger (når de argumenterer slik er det stort sett for å tåkelegge debatten og føre sporet tilbake til gudstro som det som skal frelse det frie mennesket).