View Single Post
Sitat av Mith Vis innlegg
Han slutter jo ikke å bruke penger, han bare slutter å jobbe for dem.

Nei, null arbeid er ikke frihet. Spørsmålet er hvem arbeider vi for? Arbeide må vi jo uansett. Samfunnet bygger seg ikke selv.

Ja jeg skjønner du er arbeidssky. Det å måtte arbeide er ikke ett onde, tvert i mot, så lenge man arbeider for seg og sine. Altså vil arbeiderklassen frigjøre seg selv når de sitter med makten over produksjonsmidlene og selv kan styre samfunnet.
Ett direkte demokrati styrt av fagforeninger.

Så derfor kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor du velger underklassen foran arbeiderklassen, om man skal følge Marxistisk tankegang og definisjon av økonomisk fri.
Istedet for ordnede former med fagforeninger, lønn og muligheten til å påvirke din egen situasjon så velger du å overgi deg til å leve på andres vilje til å hjelpe deg uten evnen til å forbedre din egen situasjon siden det automatisk vil føre deg tilbake til arbeiderklassen.
Vis hele sitatet...
Får unskylde feilskrivningen min. Mente det at jeg var ening om din påstand at null arbeid ikke nødvengvis var frihet.

Hvis man våkner opp en dag, og har en oppgave: finne mat til dagen. Er ikke dette en jobb?
Men når har slutter å jobbe for "dem" vil han jo venne seg til et liv hvor han benytter seg av langt mindre penger? Hvis man vil bo på gaten, så har man vel heller ikke som formål å tjene seg opp en haug av penger til å kjøpe seg fine ting? Da vil man heller bruke penger på det man absolutt trenger og greie seg med det, og ikke alt viss vasset som man kjøper når man har råd.

Man skal vel arbeide for seg og sine, for å skape en bedre hverdag, og ikke for å få råd til en ny hummer h2 med 1000 i utslipp. Sier ikke at alle med penger gjør dette, men veldig mange har en tendends til få et snev megalomani. Dette blir jo ingen problem når man kun jobber for det nødvendige?

Det jeg ikke liker med demokrati er jo nettopp det at man trenger et flertall. Hva med resten? I et land som norge kan det jo faktisk ende med at 2.2 millionen (+) ikke får det som de vil i det heletatt.
Et godt eksempel på dette er vel hvor nærme FRP faktisk er i å ta over makten i norge. Vil du at det skal skje? Som kommunist vil du vel neppe det, men når det først skjer, og hvis du ønsker å ta en del av samfunnet, så _må_ du jo forholde deg til deres regler og levesett. Kvalmt er det ikke?

Makt er også et begrep som blir aktuelt i demokratier og deres systemer, dette blir også veldig ofte missbrukt. Hvorfor skal han dyrke alt det her når han faktisk kan ta stor avstand fra det i sitt lille gate-utiopi?

På gata tviler jeg også på at det finnes noe klasseskiller!
Sist endret av Prognisse; 13. juli 2009 kl. 23:49.