View Single Post
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Lady88 Vis innlegg
Loven om tiltrekning.. trenger ikke kalle det gud.. kall det hva du vil.. mennesker er laget av ren energi..
Vis hele sitatet...
I motsetning til hva? Du kan også si at vi er laget av materie, eller av protonoer, nøytroner og elektroner (stort sett). Som igjen har en form for potensiell energi. Det er litt meningsløst utsagn.

Du er gud, jeg er gud, universet er gud.. jeg synes new-age tenkning er i ferd med å bli litt meningsløst og abstrakt. Hvilken betydning har det egentlig for dagliglivet? Kan det egentlig forutsi noe om det religion ofte prøver å si noe om (men som jeg personlig mener er fundamentalt umulig å forutsi): Hva som skjer (om noe) etter døden? Eller hva bevisthet egentlig er?

For å kommentere litt på OP:
Jeg ser ikke nødvendigvis på det å være kristen som kjipt eller dumt. Men det kommer ann på hva man mener med kristen. Kristendommen har blitt mer og mer en kulturell greie, og mindre trossak. Hvor mange som er medlem i statskirken i dag er ikke agnostiskere eller t.o.m. ateister?

Personlig synes jeg man skulle tatt den kristne filosofi ut av statskirken. Jeg har ikke noe med å konfirmere eller gifte meg i kirken, synge salmer el. likn. Kristendommen er faktisk en viktig del av vår kultur, enten vi liker det eller ikke. Og overgangsritualer er viktige (humanistene er litt dårlige på det). Men jeg vil helst slippe å påstå at jeg tror på Gud, Jesus og den hellige ånd. Og jeg vil helst at de moralske og filosofiske prekene i gudstjenestene i statskirken skal basere seg mindre på bibelen og mer på varierte skrifter og filosofiske / moralske prinsipper. Og jeg skulle også gjerne sett at det var mer debatt enn preken.


Til slutt: Jeg synes det å ha en sterk kristen eller annen religiøs filosofi er utrolig arrogant. Det blir som å si at akkurat du (og de rundt deg) vet noe resten av verden ikke vet, og ikke har fått lov til å vite en gang (siden de ble født et sted hvor kristendommen ikke fantes). Man må gjerne tro, men en hver religiøs må innse at det han/hun tror på er på utrolig tynt grunnlag. Det eneste man kan vite er at man er, og at den materielle verden rundt oss mest sannsynligvis eksisterer og er forutsigbar siden vi kan observere og interaktere med den. Alt anner er ren spekulasjon, og jeg synes det blir idiotisk å prøve å overbevise andre om at det er sant (eller lære barna sine at det er sant).