View Single Post
Religion er en fin ting, da det samler folk og gir håp en en ellers forferdelig hverdag. Men mitt problem med religion er dog at i mine øyne er svært få som Toak. De tror ikke - men de vil så gjerne. De tror på bibelen, og dømmer andre etter dens ord og skiller ut "gode" og "dårlige" troende. Derfor sier jeg i lystig lag at religion er roten til alt ondt. Men alt i alt handler jo troen om å tro på en større makt, ikke hva religiøse skrifter sier. Jeg forstår at bibelen har noe for seg - såpass likhet er det i de ulike bøkene. Men personer som nærmest tror på skrifter fremfor sin gud klarer jeg ikke å ta på alvor - Det tyder på seriøs mangel på kildekritikk. Det er ikke opp til prestene å fjerne synder, eller for fremmede å dømme andre. Det er ikke troen som er ødeleggende, det er religionen - kirken, moskeen, tempelet som hele tiden skal ta andre.

Hva angår vitenskapen så er det ikke fremmed for mennesket å fylle inn ting vi ikke forstår (universets eksistens) med ting som er mer lettfattelig. I bunn og grunn tror mennesket på det som er lettest å forstå, og vi ser ofte det vi vil se.