View Single Post
Er personlig dritt lei legaliseringsdebatter der de samme argumentene repeteres igjen og igjen til det kjedsommelige, no offence Men trådstarter har allerede lagt frem problemstillingen, så det er vel ikke nødvendig og argumentere rundt legalisering er det vel?

Altså, du legger frem en hypotese:
Hypotese: "Cannabis har blitt legalisert"

Deretter spør du om konsekvensene av denne hypotetiske situasjonen, og legger frem en teori:
Teori: "Legalisering vil føre til økt forbruk da først og fremst blandt unge, og dette er negativt"

Har jeg forstått deg riktig da? Beklager banalitetene, jeg ville bare ha klarhet i hva du egentlig mente.

Sitat av _tommen_ Vis innlegg
hei der ute
om admin leser: lite sp.mål: skriver jeg så dårlig ? har merket at flere av postene mine blir slettet før jeg får spørt om noe
Vis hele sitatet...
Du kunne vel med fordel ordlagt deg litt bedre ja, det blir litt tungt å lese med så mange smileys og paranteser her og der, men det viktigste er at budskapet kommer frem, så stå på du.

Når det gjelder konsekvensene av en legalisering så er det rimelig opplagt for meg at forbruket vil øke. Hvis man ikke lenger trenger å bekymre seg for å måtte oppsøke kriminelle miljøer og heller ikke trenger å bekymre seg for juridiske konsekvenser, er det vel opplagt at det ville bli flere som prøvde seg ut på dette? Hvis du spør Norges befolkning over 30 år om de noensinne har drukket alkohol vil jeg tro at svaret er nærmere 100%. Jeg vil tro at det vil bli noe lignende med cannabis, men er det egentlig så farlig da? Vi har etterhvert klart å opparbeide oss en noenlunde ok drikkekultur her til lands, folk er veldlig opplyst rundt det med alkohol, de vet effektene av det, de vet farene forbundet med det (mister hemninger, avhengighet, såss i fylla etc..), og de vet konsekvensene dette innebærer. Derfor drikker man med måte, og helst ikke altfor ofte. Hvorfor skulle ikke det samme skje med cannabis? Det ville kanskje bli noen start problemer, men etterhvert tror jeg ikke det ville vært de store konsekvensene av en eventuell legalisering.

Hvis cannabis hadde blitt legalisert ville jeg sett på det som et sunnhetstegn ved samfunnet. Det er en tillitserklæring til folket, og jeg tror det vil bidra til et mer åpent, tolerant og reflektert samfunn, (ikke bare fordi folk røyker seg skakk hver helg ) og ja jeg tror det vil skje engang i fremtiden, men det er ikke noe hastverk, det er mange saker som er viktigere å jobbe med enn så lenge. Legalisering tror jeg vil komme naturlig.

Konklusjon:
Leglisering vil føre til økt forbruk, befolkningen blir mer opplyst i forhold til bruk av cannabis, og bruker det dermed på en fornuftig måte. Jeg ser ingen farer med cannabis i seg selv, og ser derfor heller ingen store problemer med legalisering.