View Single Post
Om du har vært lærling i 2 år etter å ha tatt videregående utdannelse i IKT, og får fagbrev, kan du på visse skoler, som f.eks. Høgskolen i Narvik, søke på Dataingeniør Y-vei (tror Y'en har noe med "yrkesfag" å gjøre) uten å måtte ta spesialisert studiekompetanse eller forkurs først. Dette er bakt inn i Y-vei-opplegget. Vet ikke om det er andre høgskoler som tilbyr dette, så det spørs da om du gidder å flytte til Narvik.

Selv har jeg tatt VK1 IKT Driftsfag, vært lærling (på IT-avdelinga på Høgskolen i Narvik faktisk) og fått fagbrev som IKT Driftsoperatør. Dessverre var det da få (faktisk ingen) jobber innen IT hvor det ikke trengtes høyere utdanning. Lite glad i matte og slikt som jeg er, var ingeniørstudier uaktuelt for min del og jeg tok derfor heller eksamenene jeg trengte for å få generell studiekompetanse og flytta til Bergen for å studere historie og denslags.

Du har tre veier å gå etter å ha tatt IKT på videregående:

Alternativ 1:
  1. Lærling i to år (som forøvrig er betalt, dog ikke mye)
  2. Bestå fagprøve
  3. Dataingeniør (Y-vei)
  4. Jobb!

Alternativ 2:
  1. Forkurs på høgskole
  2. Dataingeniør
  3. Jobb!

Alternativ 3:
  1. Allmennfaglig påbygning (for spesialisert studiekompetanse, ikke bare generell studiekompetanse)
  2. Dataingeniør
  3. Jobb!

Uansett hvilken vei du velger du bli dataingeniør hvis du har noen som helst ambisjoner om å få jobb innen IT. Jeg vet, det er jævla kjipt at det er slik, men man kan ikke gjøre noe særlig annet enn å bare akseptere det.
Sist endret av charz0r; 10. mai 2009 kl. 19:29.