View Single Post
Jeg spør:
Det nevnes at dette merket vil bidra til at folk tar mer hensyn til de med merket. Hvordan er det fysisk mulig å ta MER hensyn? I utgangspunktet skal ALLE ta hensyn til ALLE. Hva med de som har L bak på bilen? Tar du "mer" hensyn til de? Hvis en bil foran deg kjører for sakte, kjører du langt opp i ræven på den og tutet? Nei, ikke om det er L, P eller ingen merke.

Trafikantene er umulig å endre med merker, kampanjer osv. Det eneste som kan fungere er: KONSEKVENSER. Og da mener jeg straffekonsekvenser ved lovbrudd. Prikkbelastningen fungerer ikke, det vet vi fra statistikken, men det er bøtene som tjener sin hensikt.

Jeg er stor motstander av fartskontroller. Det er på grunn av de ulogiske drittplasseringene politiet har i min kommune. De finner alltid de mest oversiktlige rette strekningene med store veiskuldre og fortau. Der skal de absolutt straffe folk for å ligge 10+. Men når du kommer "ut på landet" i de svingete veiene, så kan du ALDRI frykte at politiet er der. Det er bare noe "alle vet". Alle vet jo at politiet ikke kommer dit, så der er det ofte livsfarlig å kjøre. Folk bak deg tuter og blinker, møtende biler kjører raskt og midt i veien. Grøftelys midt i trynet.

Politiet kunne gjerne for min del ha hatt kontroller på disse områdene:
- Feilkjøring i rundkjøring.
Folk kutter svingene og skjærer andres kjørebane. Folk blinker ikke slik at ventende biler ikke kan gamble på å kjøre heller. Folk venter i evigheter før de kjører, slik at køen bare vokser.
- Kollektivfeltbruk.
Biler som sniker i køen både provoserer alle andre, og krever i tillegg å bli sluppet pent inn igjen fremst i køen.
- Feilbruk av lys.
Ja, vi irriterer oss alle over dette.
- Laserkontroller i mørke tettbebygde strøk, svingete veier, ved av og påkjørsler på motorvei (helst i svinger).

Hvis dette ble kontrollert bedre, hadde jeg følt meg bedre passet på av politiet