View Single Post
Sitat av Graapho Vis innlegg
Så poenget mitt kom ikke fram? Det er fullt mulig at en person bruker mer penger på snus enn en røyker bruker på røyk. Hvis en person snuser to bokser i uka og en annen person røyker en pakke i uka er røyk billigst. Det har ikke noe med hvor lenge det fysiske tobakkproduktet varer. Jeg vet om folk som konstant har en pris i overleppa, og kjenner også folk som tar en sigarett hver 2.-3. time. Da kan man si at sigaretten "varer" i 2-3 timer, mens snusen bare varer i 40 minutter (helt avhengig av hvor lenge man velger å ha den i, selfølgelig).
Vis hele sitatet...
Jeg fikk med meg poenget ditt dersom det var at kostnaden avhenger av forbruket (er ikke det opplagt?), men om man skal diskuterer kostnad på snus vs. røyk, så kom du ikke med noe særlig nyttig i det innlegget (som jeg skjønte iallefall).

Istenfor, ta en titt her.
Dette dokumentet sier at en økning på 6kr i avgifter på 100 sigaretter og 100 gram rulletobakk vil øke inntektene med 200 millioner kr. Det sier også at en økning på 6kr i avgifter på 100g snus, vil øke inntektene med 50 millioner kr.

Mao, kjøpes det i norge omtrent 33,3 millioner enheter røyk (en enhet er 5stk 20 pakkninger eller 2 rulletobakk, og koster ca. 325 kr), og 8,3 millioner enheter snus (2stk 50grams snusbokser, og koster ca. 130 kr).

Dette vil si at det brukes omtrent 10,8 milliarder kr. på røyk, og ca 1,08 milliarder kr. på snus.

Antall faste røykere i norge er omtrent 1 million (kilde), hvilket vil si at røykere bruker gjennomsnittlig 10800kr i året på røyk, mens snusere (300 000stk. kilde) bruker i gjennomsnitt 3600 kr i året på snus.

Konklusjon: Snus er billigst!