View Single Post
Jeg tror det ville vært mest edruelig å gå bort fra eksempler fra enkeltpersoner. Selvsagt kan enkeltpersoner rettferdigjøre seg selv med at de ikke engang har råd til å kjøpe musikken de laster ned. Forkjempere for piratvirksomheter har en tendens, etter mitt skjønn, å totalt ensidig fokusere på at det ikke foreligger et målbart inntektstap for platebransjen siden det "kunne tenkes" at Ole jo ikke har råd.

Jeg er helt enig i at det ikke går ann å konvertere direkte fra nedlastet plate til tapte penger slik platebransjen gjerne gjør; men jeg ville bli utrolig overrasket om ikke kjøpet av lovlige sanger gikk ned merkbart når det er så utrolig fantastisk lett å laste det ned gratis. Sakens kjerne må jo være om thepiratebay medvirker det til at et betydelig antall personer får lastet ned ulovlig materiale og som ellers ville vært istand til å kjøpe det. Selv kunne jeg nok kjøpt betydelig mer om jeg ikke hadde visst det var gratis på nett. Å tro at ikke en betydelig del er av samme oppfatning som meg ville vært naivt.

Det jeg finner som hovedproblemet er om bortfallet fra kjøp av lovlig materiale er så stort eller vil bli så stort at det får konsekvenser for investeringen i produksjonen. Jeg ser altså på problemet i makro, ikke rettferdiggjørelsen på mikro. Reklame er nok ikke en fullgod erstatning for kjøpsinntekter vil jeg tro.
Sist endret av Kinseek; 16. februar 2009 kl. 19:41.