View Single Post
dobby's Avatar
Trådstarter
366
Sitat av simdal Vis innlegg
En økning fra 1kr til 10kr i pant ville aldri fungert.. Du er klar over at når du kjøper et flaskeprodukt betaler du for produktet + pant? Pantpengene er noe du får tilbake når du leverer flasken. Det er ikke en gevinst for en tjeneste..

Se for deg alle flaskene i en butikk koste 10-20kr mer. Det hadde aldri i verden fungert..
Vis hele sitatet...
Gevinsten i denne saken er at folk faktisk panter flaskene og ser verdien i panteordningen. Hele poenget med panteordningen er jo at folk skal pante flaskene, slik at man kan bruke flaskene på nytt igjen. Det er ikke en gevinst for deg som kunde eller bedriften, men at naturen i sin helhet.

Om flaskene koster 20-30-40 eller 50 kroner har jo egentlig ingen praktisk betydning, da den reelle kostnaden er fortsatt 10-11-12 kroner.

Sitat av bobbo Vis innlegg
Hvis panten på halvlitersflasker hadde økt til f.eks. 5kr så hadde nok jeg vært mye mer bevisst på å pante alt, og jeg tror nok ikke jeg hadde kjøpt mindre brus. Panten får du jo tross alt igjen, så prisen på varen blir ikke høyere, så lenge du panter. Her jeg bor har vi en haug der vi samler alle tomflasker, og pengene går til felleskapet. 10kr er nok litt mye, men å doble dem tror jeg hadde vært greit.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det jeg er ute etter. Bevisstheten rundt det å pante. Men hvor går grensen fra at "dette er jo bare småpenger" til "flaska er jo faktisk verdt noe"?
Sist endret av dobby; 15. februar 2009 kl. 14:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.