Tråd: Anarkisme
View Single Post
Det virker som om det er en liten misforståelse ang. forskjellen på politisk ideologi og teori/modell. Anarkisme er ikke en politisk modell, den er en ideologi. En ideologi er et ønsket samfunn og en modell er et forslag om hvordan dette samfunnet skal oppnås.

Jeg tror det er underforstått at når man sier at anarkisme som ideologi ønsker bort kontrollorganer med fastsatte regelverk så innebærer ikke dette at man NØDVENDIGVIS fjerner rettsvesen, politivesen eller forbrukerombud etc.
Det er opp til de forskjellige filosofiske skolene å avgjøre, det de har til felles er at de ikke ønsker ekstern kontroll av deres handlinger, da de (de som som tilhører de forskjellige skolene) anser seg selv som gjennomført fornuftige mennesker.

Når det kommer til dette med at et anarkistisk samfunn ikke kan fungere vil jeg argumentere mot da jeg anser et demokrati for å være første skrittet mot en samfunnsordning hvor ingen kan skjære igjennom og nekte deg å gjøre noe kun basert på antagelser og fordommer.
Som igjen er hva jeg definerer et anarki for å være; Et samfunn hvor intet individ sitter med det "riktige verdisystem" eller makten til å forandre noens liv ubegrunnet og ugodkjent av et felles annerkjent, 100 % objektivt sett fornuftig lovverk.