Tråd: Anarkisme
View Single Post
Jeg ser nå at dette innlegget blir litt langt men plis les helt ned.

Anarki har mange forskjellige retninger, og jeg vil si det blir galt å si at "Anarki hadde fungert", du må spesifisere det litt mer.

Ta feks, Kristendom, flere forskjellige måter å tro/tenke på: Frikirke, Statskirke, Katolske Kristne, Ortodokse Kristne, ++ En som velger sitt standpunkt innenfor et av disse samfunnene er ikke automatisk enig i hva de andre kristne mener. Eks: En katolsk kristen og en ortodoks kristen er ikke enige i alt, men begge er kristne.

Noe av samme greia med Anarki, det er mange forskjellige tankemåter, feks: Økonanarkisme, Anarkokapitalisme, Anarkafemisme, bare for å nevne noen. Det mener mye forskjellig, men de går under anarkismen.

Anarki betyr ikke å fjerne staten totalt men; Anarki er en politisk og filosofisk bevegelse som går inn for å fjerne, eller i stor grad minske, alle former for maktstrukturer. [1]

Jeg tror vi kunne klart oss fint med en svakere stat enn det vi har i Norge i dag, og jeg tror ikke en sterk stat er synnonymt med et velfungerende samfunn. Jeg vil selvfølgelig ikke fjerne staten helt, men heller fokusere mer på individets frihet, og herske over eget legemet.

Mange tenker: "Hvis det blir anarki, da kan alle gjøre hva de vil, feks: stjele fra naboen". Dette er tull, anarkismen fokuserer på individeds frihet, men ikke at man kan gjøre hva man vil hvis det går utover noen andre, da stjeler man friheten deres.

|d13m0b, du sier at Tjalldish må komme med eksempler på hva han mener man ikke kan gjøre i dagens samfunn som er mulig hvis man innfører anarki, her er noen ting; Benytte seg av rusmidler, Hvis man blir enige med naboen(e) kan man feks bygge en hytte i hagen uten å søke til staten om lov, Bygge forskjellige ting på egen eiendom hvis naboer samtykker, Ta med seg hasj på fly lovlig, Aktivt hjelpe til selvmord. Det er noen av tinga jeg kommer på i farta.

Jeg mener selvfølgelig ikke at Norge i dag styres dårlig tvert imot, men jeg mener selvsagt at det er ting som kan, bør og må forandres feks: Den norske skole...

Jeg tror ikke et samfunn uten noen som helst form for styring ville fungert optimalt, men jeg mener at det ikke skal være en person med for mye makt, se bare på Kommunisme, Josef Stalin, Lenin og andre tilfeller. Jeg liker heller ikke en slik som Hierarki er bygd opp, at noen mennesker skal ha mer makt enn andre og at disse er viktigere i samfunnet. Ta for eksempel USA; Jeg syntes det blir veldig feil at presidenten skal ha så mye makt som han har, og at for eksempel body guardene skal gi sitt liv for å beskytte presidenten. Body-Guarden er like mye verdt som presidenten, mens jeg mener hierarki fremstiller det som om personer høyere opp i systemet er mer verdt enn personer i lavere grupper av samfunnet.

Jeg føler anarki verdsetter personer likt, og ingen er mer verdt enn andre, dette syntes jeg er bra.
Alle har samme sjanse, og det har ingenting å si hvilken bakgrunn du har eller hvor du kommer fra. Jeg syntes det blir feil det som Tjalldish sier med at det ikke skal være noen samfunnsgrupper som Gothere, punkere, emoer osv, men at folk skal være seg selv og bli godtatt av et liberalt samfunn.

Takk for at du leste helt ned.

[1]: http://no.wikipedia.org/wiki/Anarkisme