Tråd: Bevis for Gud
View Single Post
Sitat av kjuagutt Vis innlegg
Skyfex: Buddhisme er i opprinelsen ikke en religion, mennesker har gjort den til det. Buddha sa selv han ikke er en noen gud. Der er en stor forskjell på Buddha og Jesus. Miraklene og jomfrufødsel er funnet på i ettertid? Dette er dirkete frekt å si. Greit, det går utenfor hva du tror er mulig. Men fordi forksere ikke kan forklare det, betyr ikke at det ikke at det ikke kan skje.
Vis hele sitatet...
Har du hatt religion på videregående eller grunnskolen? Selv om Buddha ikke var en gud betyr det ikke i det hele tatt at buddhismen ikke er en religion. Hvis du skal være med i diskusjonen så må du ivertfall vite hva du snakker om. Og btw, dette er IKKE et spørsmål om hva du syns, om et livssyn er en religion eller ikke blir bestemt utifra visse kriterier, kriterier som definerer ordet religion!

Sitat av kjuagutt Vis innlegg
Vitenskapen har jo ikke funnet konkrete bevis mot noe i bibelen. Ettersom hvordan og hvortid ting skjer er alltid i sammenheng med mye annet. Det er funnet skriv om en stor flom som er på vei av mennesker i amerika tror jeg det var. Dette var noe av det siste som er funnet fra stammen, og det er skrevet på samme tid som vi kan regne syndefloden.
Vis hele sitatet...
Viser til min tidligere post i denne tråden:

Sitat av Thomas_taz Vis innlegg
"Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra keiser Augustus om at hele verden skulle innskrives i manntall" Alle kjenner igjen begynnelsen av andre kapittel i evangeliet etter Lukas, også kjent som juleevangeliet. I historisk sammenheng vet man at dette første gang skjedde da Kvirinius var romernes mann i Syria. I hundrevis av år hadde romerne drevet folketellinger, men kun av romerske borgere slik at de kunne begynne å betale skatt og bli soldater. Da Kvirinius styrte omfattet dette derimot også jødene, men denne opptellingen ble bare foretatt i Judea, det vil si den sørlige delen av landet rundt Betlehem og Jerusalem. Denne registreringen fant sted i år 6 e.kr og gjaldt bare skatteingangen, jødene var nemlig fritatt fra romersk militærtjeneste. På dette tidspunktet kan Jesus ha vert 10-12 år gammel, for man regner med at han ble født i år 4 eller 6 f.Kr. Historien om Jesu fødsel stemmer derfor ikke med folketellingen til Kvirinius. Det var ingen folketelling i Galilea der Maria og Josef kom fra. Det er heller ingenting som tyder på at noen måtte reise tilbake til de byen de stammet fra - Betlehem for Josefs vedkommende - for å bli registrert. Romerne var bare interessert i å vite hvor skatteyterne befant seg, og hvor mye de sannsynligvis var i stand til å bidra med.
Vis hele sitatet...
Å bevise noe historisk er ansett som umulig, men å vise ved hjelp av flere kilder at noe sannsynligvis har hendt er mulig. Posten min har grunnlag i Illustrert Vitenskap nr 17 2008, og bladets kilder er de mest annerkjente vitenskapelige tidsskriftene i verden. Jeg vil si at dette er et meget godt motargument mot ditt utsagn.