View Single Post
Sitat av Drachir Vis innlegg
Som sagt er det modellen som går ut ifra at jorden går rundt solen som gir den enkleste forklaringen, men det betyr ikke at det motsatte ikke er sant. Mitt poeng her var bare å påpeke at en selv kan velge referanserammer. Poenget med innlegget var å påpeke at innlegg som det skeptfisk kom med ikke har noe å tilføre debatten, og heller ikke var riktig.

Er du uenig i at man kan velge å se på det slik at solen går rundt jorden? Joda, det gir en del hodebry, og fucker totalt opp med modellen for solsytemet, som er uendelig mindre komplisert i den andre formen, men i det realiteten er det umulig å avgjøre hvilket objekt som går i bane rundt hvilket, det kommer bare an på hvilket referansepunkt du velger.
Vis hele sitatet...
Det betyr jo at det er usant?
Altså, hva som er solsystemets sentrum må jo bestemmes av objektet som går i bane rundt galaksen(melkeveien) og ved hjelp av sin gravitasjon tar med seg andre objekter?
Poenget mitt er at i forhold til Solas eliptiske bane rundt melkeveien beveger Jorda seg rundt Sola. Hadde man kunnet sagt det samme andre veien hadde jeg vært enig med deg, men sett fra melkeveiens sentrum vil Sola gå i en "rett" eliptisk bane, og Jorda vil bevege seg rundt den. Ergo, så vidt min logiske sans forstår, MÅ Jorda gå rundt Sola..

Man kan gjerne SI noe annet, men så vidt jeg kjenner fysikken, og så langt min logiske sans rekker betyr det at Jorda som sentrum av vårt solsystem er en umulighet bevist med fysiske observasjoner..