Tråd: Bevis for Gud
View Single Post
Sitat av tvinsnes Vis innlegg
En ting jeg alltid har undret meg over er at gud ifølge bibelen er "den allmektige", han er innehaveren av all makt og blablabla, han påstår han er den eneste og den største. Likevel er en av de ti bud: "Du skal ikke ha andre guder enn meg". Altså han røper at det finnes andre guder, og at han til en viss grad frykter dem. Dette er en vel en liten logisk svikt som antyder at bibelen er skrevet av mennesker. Hadde jeg analysert bibelen kunne jeg bannet på at jeg hadde funnet flere bugs og menneskelige svikt i den, men jeg er desverre for lat :P
Vis hele sitatet...
Nei dette er ikke en logisk svikt. Det røpes ikke at gud mener det finnes andre guder og han har frykt for dem. Jeg ser det mest rimelig å tolke det dithen at gud mener mennesket ikke skal dyrke andre guder som mennesket selv mener finnes (men som gud vet bedre). Mennesket gis altså ordre om å fokusere sin tro på dene ene guden som vistnok skal finnes og ikke de mange andre falske.

Sitat av tvinsnes Vis innlegg
Men jeg skal ærlig innrømme at jeg beundrer de som fant opp religionene, tenk deg så mange goder de fikk på den tiden, de hadde jo bortimot sikret seg et godt liv.
Vis hele sitatet...
Hvilke religioner snakker du om; hvem fikk goder og hva var godene?

I kristendommen ble jo Jesus drept på korset, og de tidlige kristne uglesett og forfulgt i Romerriket.
Sist endret av Kinseek; 22. desember 2008 kl. 16:24.