View Single Post
Sitat av Pyro Anders
Begynner å bli mer engasjert selv!
Stilig guide. Grunnen til at jeg ville begynne med metallstøping var enkel. Tenkte å lage magnalium til pyro og de delene jeg trenger for å lage min egen turbofan motor. Har kjøpt bok og greier.
Jeg håper jeg vil klare å støpe ganske brukbare ting med blåleire og en ovn. Kan sikkert selge deg noe hvis du trenger.

Blir nok en del økonomisk sett, men det burde ikke ta helt av. Etter jeg får støpt meg en metalldreier er det eneste som må kjøpes noen komponenter på ebay som strengt tatt ikke er nødvendig for en prototype (ja, skal du til himmels må du selvsagt ha et skikkelig sporingssystem). Det jeg er mest bekymret for er våre gode naboer i øst, Russland. Ble temmelig mye bråk da Norge skjøt opp en værgreie noen år tilbake uten at de var klar over det. De trodde selvsagt det var en Trident atommissil eller noe sånt rettet mot Moskva. Begynner å bli temmelig seriøst nå de kan gå over 10kmoh og i så høy hastighet.
Vis hele sitatet...
Haha, der har du akkurat hva jeg og en annen satt å diskuterte på bussen til skolen i dag. Først å fremst må vi skaffe oss booster-raketter som gjør det mulig å få startet opp RamJet-en. Dessuten ser jeg ikke helt for meg hvordan du klarer å lage en aerodynamisk rakett med denne typen motor. Tenker du et hyll fra Nosecone-en som går gjennom hele rakettkroppen, forbi drivstofftanken og inn i motoren. Må neste ha det slik skal du få konsentrert lufta på midten av motoren. Dessuten må jo motoren være midstillt. Et eventuelt luftinntak på siden av raketten vet jeg ikke hvordan vil funke?

Elektronikken tror jeg at jeg skal få fikset. Får kjøpt det meste av slike ting ganske billig. Eneste er et sporingssystem som kan bli problemet. Dessuten har jeg en liten drøm om å montere ett billig kamera inni raketten og ta bilder fra flere kilometers høyde. Kanskje dette skulle vært i et eget system, og blirr sluppet ut før recoverysystemet til RamJet-raketten trer inn? Har for øyeblikket ikke noen plan om høyder på 10km da. En annen ting er varmen. Det vil jo bli usannsynlig varmt når du når hastigheter på mach 2-2,5. Vet ikke om du tenker noe kjøling eller bare å stoppe drivstoffpumpa før den når en slik varme.

Metalldreier er noe jeg gjerne skulle hatt selv, men har ikke kompetansen eller økonomi til å kjøpe en. Lage selv kan være et alternativ, men er ikke første prioritet nå.

Drivstoffet er ikke det største problemet. Kan alltids fyre på med forskjellige gasstyper. Propan og Butan for eksempel. Propan er både effektivt og enkelt å skaffe. Til en booster-motor, tror jeg at Hybrid er veien å gå, siden de har mye mer thrust en raketter med solid brennstoff.