View Single Post
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Når det kommer til religion som evolusjon så mener jeg at religionsforestillinger har vært nyttig for mennesket, spesielt tidlig i historien. Det unike med mennesket er at kulturelle overføringer og evolusjon av kultur har overtatt for biologisk evolusjon som overlevelsesmekanisme. Jeg vil tro at religion bidro til en økt overføring av mange nyttige kunnskaper samt en høynet interesse og forståelse for å analysere og tenke over verden i sine mange former.

Men jeg vil være forsiktig med å redusere religion til simpelthen en evolusjonsmekanisme. Å si at religiøse tanker bare er skapt ut av de tankene som viser seg nyttige er nok å tenke feil.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er det at det er så veldig nyttig å tro på en religion.
Men hvorfor har vi religion da?
Jeg tror derimot at svare ligger i menneskepsyken.
Dyr har evolvert nysgjerrighet, de fleste forstår at det er fordelaktig, og mennesker har etterhvert utviklet intelligens nok til å undre seg over disse såkalte store spørsmålene som, Hvor kommer vi fra? Hva er solen? Hva sjer når vi dør? osv.
Som vi alle sikkert har opplevd blir det vanskelig å konsentrere seg om alt mulig annet når det hele tiden er noe annet som trekker på tankene, akkurat som å være forelsket, du blir helt surrete og fjern.
Det er da religion kommer inn som en fordel, slik at man slipper å fundere på alle disse vanskelige spørsmålene. Og derfor er det at nesten hver eneste overlevende menneskegruppe som har vært isolert fra andre grupper, har utviklet en form for religion for å ha en personlig forståelse av hvordan verden henger sammen.