View Single Post
Sitat av Clutchwire Vis innlegg
Jeg synes det er litt rart at du bruker evolusjon som bevis for religion når alle religionene forkaster evolusjons teorien fordi den beviser at vi ikke ble designet av en gud.
Vis hele sitatet...
"Alle" religionene forkaster ikke evolusjon. De fleste kristne godtar evolusjon og den katolske kirke har offisielt gitt en godkjennelse av at det er greit med evolusjonsteorien.

Sitat av pyramide Vis innlegg
og rett og slett det faktum at europeiske menn er mindre fertile nå enn for 200 år siden på grunn av alle kjemikaliene i maten og lufta vår.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg ikke på. Kilde?

Sitat av Elemental Vis innlegg
Det er ikke verre enn å se ut en vakker dag, på dyrene og plantene. Samholdet i naturen, verdens skapninger og alt det vakre som finnes. Er virkelig alt en tilfeldighet? Fiskene som svømmer i havet, hvordan de instinkivt danner mønstre og uten kommunikasjon kan ha slikt samhold. Eller fuglene for den saks skyld, det er mye vi ikke vet her i verden og kansje ikke er ment å vite eller aldri vil finne ut av, men religion gir de fleste en trygghet. Agnostisk teisme gir meg muligheten til å filosofere over de store spørsmålene, men likevel ha en tro på noe større.
Vis hele sitatet...
Kan du definere begrepet "tilfeldighet"? Hva er det og hvorfor skulle det ikke kunne finnes slike tilfeldigheter som gjør det nødvendig med en Gud som etter sigende ikke er en tilfeldighet?

Sitat av Mulledingdong Vis innlegg
Evolusjonsteorien beviser egentlig ikke at vi ikke er skapt av en gud/allmektig vesen. Viss Gud var den som skapte big bang er vi fortsatt skapt av gud. Det som evolusjonsteorien tilbakebeviser er at mennesket er unikt og skiller seg ut i fra dyrene, mennesket ble med andre ord til ved en tilfeldighet og er ikke elsket av gud høyere enn dyrene.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at evolusjonsteorien ikke motbeviser at vi er skapt av Gud, som et "siste" ledd i en lang prosess igangsatt av ham; men du har helt feil at det betyr at samme gude ikke kunne "elske" noen av skapningene høyere enn andre selv om skapelsesprosessen er lik for alle. En far kan godt elske sin eldste sønn forran sin yngre f.eks. så her har du misforstått.

Når det kommer til religion som evolusjon så mener jeg at religionsforestillinger har vært nyttig for mennesket, spesielt tidlig i historien. Det unike med mennesket er at kulturelle overføringer og evolusjon av kultur har overtatt for biologisk evolusjon som overlevelsesmekanisme. Jeg vil tro at religion bidro til en økt overføring av mange nyttige kunnskaper samt en høynet interesse og forståelse for å analysere og tenke over verden i sine mange former.

Men jeg vil være forsiktig med å redusere religion til simpelthen en evolusjonsmekanisme. Å si at religiøse tanker bare er skapt ut av de tankene som viser seg nyttige er nok å tenke feil.
Sist endret av Kinseek; 15. desember 2008 kl. 19:44.