View Single Post
Sitat av minigolf Vis innlegg
Har de allerede satt en pris altså?
Vis hele sitatet...
Bare en pris jeg har hørt, men har ingen kilder å vise til. Tror det ble sagt under en eller annen debatt.
Men synes du den prisen virket helt ulogisk? Har hørt smugglere som regel er litt billigere enn alle de avgiftene som pålegges av Staten.

Sitat av minigolf Vis innlegg
Hvordan vet du det? Hvilket grunnlag har du til å si dette?
Jeg kan bare snakke for meg selv. Og jeg vet at jeg hadde drukket betraktelig mindre mengder alkohol om jeg kunne røyket hasj uten å måtte skjule det for 99% av befolkningen.
Vis hele sitatet...
Jeg får snakke for meg selv jeg også da: Jeg hadde garantert røyket hasj hver gang jeg var på fest, hvis det hadde vært lovelig. Jeg er også helt overbevist om at mange andre hadde gjort det samme, og spesielt i min aldersgruppe. Men igjen, min mening.

Og utsagnet "hasj er mindre skadelig enn alkohol" er ikke bare et argument. Det er en faktaopplysning. Dermed kan det ikke "slå feil". Men det som du konstanterer som fakta (les: innlegget ditt) kan derimot fort slå feil.
Vis hele sitatet...
Selv om det er fakta, så forandrer det ikke poenget mitt: Folk drikker allerede alkohol, og staten bruker bøttevis med penger på skader relatert til denne drikkingen. Slipper man ut enda et rusmiddel må man summere sammen skadeomfanget.

Selvsagt er det ikke sunt at "alle løper rundt drita og fjern hver eneste helg". Det er det vel ingen som har påstått heller? Det er STOR forskjell på å legalisere noe og å oppfordre til noe. Selv om hasj hadde blitt lovlig i Norge, så er det jo ingen som oppfordrer folk til å prøve/bruke det?
Vis hele sitatet...
Jeg vet om så alt for mange som holder seg unna hasj kun fordi det er ulovelig, og disse folka drikker gjerne 2-3 ganger i måneden fra før av. Ved legalisering vil ikke disse gått helt bort fra alkohol, og over til hasj. Nei, de ville mest sansynelig fortsatt drikkingen og bare addet røykingen.

Og hvorfor tror du at om hasj hadde vært lovlig, så hadde ungdom prøvd det enda tidligere enn de ville prøvd alkohol?
Vis hele sitatet...
Det sa jeg da ikke. Jeg bare sier en aldersgrense ikke er nok til å hindre bruken, og det ville neppe vært noe problem for 17-18 åringer å skaffe det.
Ved legalisering vil nok folk prøver hasj istedetfor alkohol når de først har bestemt seg for å begi seg ut i rusens verden. Men hadde jeg vært far til en datter/sønn så ville jeg heller at ungen min skulle røykt hasj og vært klar over hva han/hun gjorde, i motsetning til å drikke seg drita og gjorde ting han/hun ikke hadde kontroll over.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men som sagt: Det hadde neppe blitt enten eller.