View Single Post
speq: Men det jeg er usikker på, er hva man egentlig får for f.eks 15g. Er det da et forenklet forelegg eller er det et forelegg?
Jeg ble forklart dette av en politi betjent engang. Mulig han tok en "forenklet forklaring" til meg. For jeg mener han (den gang) sa noe som at det sto på hvilket beløp forelegget var på.
Altså om det var under 5000kr er det et forenklet forelegg, og over må du gjerne i retten for å kunne få fastslått boten.
Correct me if I'm wrong. (det høres jo litt for enkelt ut slik det blir forklart:P)

Jeg var/er usikker på det fortsatt, men forrige gang jeg ble tatt lurte jeg på om jeg ville få et forenklet forelegg eller vanlig forelegg. Og da sa han at det kun er i trafikken?? man får forenklet forelegg. Og når jeg tenkte på det senere så står det faktisk forelegg på alle bøtene jeg har fått(bare små ting, aldri noen rettsak)

flipsyde: Vet ikke med 1 og 15, men man kan få 5000 for 1 og 4,500 for 5. Er visst veldig tilfeldig det der. Hadde 3 kompiser som ble tatt sammen. Han ene hadde ingen ting på seg, 5000. Han ene ble tatt med 2,3? 4000(eller 4500) og han siste ble tatt med 0,5 eller noe og fikk det samme som han som ble tatt med 2,3. Så i dette tilfellet så var det han som ikke hadde noe på seg som fikk mest.