View Single Post
Sitat av Blendik
Er fri vilje en illusjon?
Vis hele sitatet...
slik jeg hørt på schrødingers katt på NRK var det noen forskere som mente at fri vilje var en illusjon skapt av vår venstre hjerne halvdel. Har desverre ikke noen referanse. Men det kan stemme da jeg tror venstre hjernehalvdel er den som står for slike ting? Men det er vel ikke akkurat bevist tror jeg.

Sitat av estragon
Men teoretisk, hvis du vet "possisionen" og hva som hvilke krefter (og allt annent, jeg er ingen fysiker) som påvirker alle partikeler på en gang i hele universett. Kunne man ikke da beregne akkurat hva som ville skje med allt, og har skjedd.
Men, da når du vet det så ville det jo bli mulig og se hva som kom till og skje og forandre det.
Samt at en slik "sak" måtte jo kunne beregnet seg selv og da igjen beregne hva som skjedde pågrunn av den. Dette er jo et paradox.
Vis hele sitatet...
Da ville du også vite hva du selv kom til å gjøre i framtiden, og du må huske at ved beregningene må du legge til at det at du faktisk vet hva som kommer til å skje er noe som er forutbestemt, og handlingene du gjør ved og vite dette er en reaksjon på at du fikk vite det. Og det du gjør ville du aldri gjort noe annerledes med det utgangspunktet. Altså forandrer du ingenting.