View Single Post
Sitat av Delusional
Kosmetiske problemer er faktisk et veldig stort problem. Hvorfor tror du det finnes plastisk kirurgi. Acne som behandles med roaccutan er som regel ganske omfattende plager. Og når du ser ut som en kjøttkake fra livet og opp, så gir plagene på utsiden, svært ofte plager på innsiden. Det er ikke bare folk som får tatt bort bryster og har brannskader som kan få psykiske plager og traumer... Psykiske plager er et STORT samfunnsproblem, så hvorfor skal ikke man få stønad til noe som er et forebyggende "inngrep"? Det bør gies stønad til kostbare inngrep for relativt omfattende kosmetiske plager, som med f.eks. tannregulering.
Vis hele sitatet...
Klart, er det snakk om et omfattende kosmetisk problem som gjør at en ikke ser ut er jeg innforstått med at det leder til psykiske problemer. Ta kviser for eksempel, har du ryggen dekket forstår jeg at staten skal betale for roaccutankur, ikke bare fordi det er vondt og plagsomt, men fordi det er såpass kjipt for den utsatte at vedkommende vil få store problemer med det nesten uansett.

Nå har jeg ikke sett "unreal" sine arr/keloider, og kan derfor ikke uttale meg på noe annet enn et generelt grunnlag. Men erfaringsmessig er det ikke snakk om svære merker som dekker hele ryggen/skuldrene, men heller litt her og der greier. Tallet 20 ble nevnt, noe som leder meg til å tro at unreal ikke er særlig hardt rammet.

Når 20 merker fordelt over rygg og skuldre skal forlanges betalt av skattepenger, så lurer jeg litt på hvor grensen går. Skal folk med mange føflekker/vorter få finansiert inngrep? Gule tenner, skal bleking dekkes? Listen fortsetter. Bare fordi kosmetiske småplager kan late til å utløse psykisk usikkerhet er det nok ikke det der problemet ligger. Det blir litt som alle jentene som tror de får et "så mye bedre liv" med silikon, og sitter igjen jævli skuffet. Det ligger i hodet, ikke på skuldrene. Så lenge folk som har kreft må stå i kø har jeg ingen respekt for noen som forlanger å få sine arr fixet gratis.

Men at saksbehandlingen kan virke provoserende har jeg full forståelse for, enda det er sånn et helsevesen fungerer