View Single Post
Sitat av Samohtas
Tilfeldigheter finnes, og dette finner vi igjen i f.eks. tankeeksperimentet Schrödingers katt, der vi bare kan regne ut sannsynligheten for at atomet kommer til å sende ut stråling, men aldri regne det bestemt. Ergo vi kan bare regne ut sannsynligheten for at noe skjer, og vi kan aldri si at sannsynligheten for noe er så høyt som 1 (100%).

Etse: Det samme gjelder i ditt eksperiment, fordi selv om vi det alle faktorene så kan plutselig noe uventet skje. Uansett hvor kontrollert det er så kan vi si at det er en knøttittebittekjempeliten sjanse for at noe totalt uventet skjer. Vi kan bare regne ut sannsynligheten for at terningen vil bli en sekser, men vi kan ikke si det 100% sikkert.

Jeg går ut ifra at det er mange som har skrevet dette i tråden allerede, men ikke søren om jeg leser gjennom ti sider for å finne ut det.
Vis hele sitatet...
Dette er med DAGENS kunnskaper vekk og merke. Men med nok kunnskap og gode nok måleinstrumenter burde vi klare og finne et monster i strålingen fra atomer. Det er jo fysikk som alt annet, bare utrolig avansert. Og om vi visste om plaseringene til alle atomene og strålingen, bevegelsene osv. Da burde vi kunne regne oss frem til hvor de vil være om 0.1 sekund frem i tid. og videre regne oss fremover og fremover. OG til slutt ende opp med hvordan ting er om 100 år. Men da igjen, vi hasr ikke gode nok maskiner til dette, så vi får det ikke til i praksis. men i teorien burde vi det.

Hva du gjør når du leser dette, er bestemt ut i fra påvirkninger i ig signaler i hjernen din. Hvilke signaler som blir sendt der er bestemt ut i fra ting som har skjedd tidliggere og ytre påvirkninger. Altså tar du egentlig aldri et valg på om du skal svare eller ikke; hva du tenker og gjør er bare et resultat av hvordan ting allerede er "koblet" oppe i hjernen. Jeg vil tro at vi på mange måter kan sammenlikne levende organismer med hypermoderne androider.

Men tilfeldighet som jeg sier, tror egentlig den endelige konklusjonen som og har blitt nevnt tidliggere i tråden er noe som f.eks. en hendelse som er et resultat av mange ytre påvirkninger og under-påvirkninger. som er så mange og avanserte at vi ikke klarer å regne oss frem til resultatet med dagens kunnskap. Den dagen teknologien har tatt steget videre og vi kan regne oss frem til det er hendelsen ikke lenger tilfeldig.

Eksempel som og sagt tidliggere: Før mente vi at været var tilfeldig. At om det kom regn neste uke var det tilfeldig. (eller påvirket av guder ^^). Nå vet vi at det er et resultat av påvirkninger av ting som f.eks. sola og vi begynner å kunne forutse været bedre og bedre. Er bare et spørsmål om tid før de har en treffsikkerhet på over 90%. Været er ikke tilfeldig; det er bare veldig mange påvirkninger (både store og små), derfor vanskelig å forutse langt før i tid.