View Single Post
(hvis det er noen her inne som vet hvem jeg er, så les om dere vil, men hold kjeft om dette hvis dere virkelig er vennene mine..)
Rusmiljøet har vel egentlig aldri vært en direkte link inn til selve livet mitt men jeg har observert og sett mennesker som har vært der. Faren til en utrolig god barndsomsvenninne av meg døde av overdose da jeg gikk 7. klasse, en annen god kamerat av meg nå har tatt 2-3 overdoser allerede og skryter dopen opp i skyene. Han har nok sine ting han opplever som veldig tøft og det skjønner jeg, men slik jeg ser det er ikke dop veien og gå. Det gjør det hele bare verre.

Hadde en vennegjeng for ett par år siden, vi drakk, festet, spilte biljard, så film og alt som hører en vennegjeng med. Ett par av kameratene mine der visste jeg at hadde prøvd det ene og det andre, mens ett par andre holdt totalavstand og likte det vel egentlig ganske så lite. Jeg har alltid vært ganske nøytral til dop-bruk blant vennene mine da jeg mener at man selv har ansvar for sin egen kropp, og sålenge de vet farene ved inntak av disse stoffene er det ikke noe jeg kan gjøre noe med. Det er deres liv, deres kropp og deres bevisste beslutninger. Jeg har alikevel advart, sjelden mer enn en en gang, og sagt at det kan gå feil vei..
Idag har jeg bare god kontakt med ett par av de personene.. Begge av de holder seg så og si unna alt som har med dop og gjøre.. De andre er jeg veldig usikker på, han ene var på besøk hos meg for ikke så lenge siden og viste frem stash han hadde kjøpt og skulle selge... En annen jeg var på besøk hos snakket om pillefest på nyttårsaften.. En tredje person sier han har kuttet ut alt som har med dop og gjøre, han solgte litt poppers og no greier før og tok speed en gang i blant og litt sånn.
En fjerde røykte hasj hele tiden med han andre før, om han har gått lenger enn det kan godt tenkes.. Aner ikke om han fortsatt driver med dette, da han går på skole ett stykke unna der jeg bor.

Har som sagt mistet den gode kontakten jeg en gang hadde med disse personene.. Vet ikke om det jeg var i kan kalles ett dopmiljø eller ikke.. det var iallefall ikke så ofte at vi som ikke drev noe særlig på med det, så så mye til det, men at det foregikk og hva som foregikk fikk vi alltid vite.

Har 2 veldig gode venner nå som jeg bor sammen med, ingen av de driver med noen rusmidler bortsett fra alkohol og litt nikotin på fester. Mitt forhold til hasj har som regel vært nada, men har prøvd ett par ganger alikevel.
Har også en vennekrets innenfor skating. Skateboard har holdt meg litt på matta når det gjelder nikotin og andre stoffer som sløver kroppen over tid da man trenger all den kondisjonen man kan få. (har ikke trappet ned på alkohol though). Hadde ett par venner jeg skatet litt med før også, som har kuttet ut skating og drev/driver med litt merkelige greier. Han ene har nettopp kommet hjem fra rehab nå, så håper han fortsetter å holde seg rein..

nei.. en positiv vennegjeng er veldig viktig, og det er viktig og sette grenser på hvor mye du tillater deg selv til at kan la gå med tanke på dop og venner.. Hvis jeg ser venner som er på feil vei, prøver jeg å veilede dem og være der.. men man får som regel dritt tilbake så jeg har bare forholdt med nøytral til situasjonen da de kanskje ikke bestandig tenker så mye over hva de sier.
Kjenner ingen nå som jeg henger med og ringer som jeg vet at driver med dop av og til. Det er egentlig ganske greit, for når man først er på fest så holder alle seg til alkohol og det er en slags trygghet i å vite at vennene dine ikke er fucked på ett eller annet du egentlig ikke vet hva er.
Sist endret av Tensor; 21. januar 2008 kl. 20:13.