View Single Post
Sitat av Sigurd4u
Nå må du stupe ned i Norges lover 2008 boka
Bruker dosen går til 15gram. Over kan du bli tatt for salg
Men som alle sier her. Det kommer HEEEEELT ann på omstendigheter og situasjonen man blir tatt i.

Men i loven sier det at brukerdose for forelegg er 15gram.
Det vill si at hvis du har 14 g hasj i lomma som en hel klump og onkel politi sier "EY SELGER DU??!" Så kan du si "ryk å reis, her er nattingsen min, og du kan ikke gjøre annet enn å gi meg en bot"

I teorien seff.
Vis hele sitatet...
Second that!

Det vil si at hvis du har 14g hasj i lomma som en hel klump, vil onkel politi spørre deg om dette er ditt. Normalt, når en er ferska så inn i grader, så svarer en ja. Alt annet er høl i huet. Husk, tar du ikke på deg varene under dette spørsmålet, gir du onkel politi skjellig grunn til mistanke. Det vil du ikke gjøre.

Deretter vil onkel politi spørre om hvor mye det er. Her svarer du høflig under opprinnelig mengde, gjerne rundt 10 gram. Hvis ikke onkel politi har pesola-vekt eller digital i bilen, så er han nødt til å tro deg.

Er det mulig for ved sunn fornuft å benytte cirka øyemål til rundt 5 gram på klumpen, så si femmer. Kostnaden på varen kan nemlig bli brukt i utregning av botsforholdet. Bedre å betale 5000 enn 14000. Det fins dog en minstegrense og en veiledende botstørrelse, og skulle det blitt rettslig forfølging vil din personlig inntekt stå til grunn for botstørrelsen, så unngå skjellig grunn til mistanke og oppgi mindre enn eksakt mengde. Dette gjelder hvis du har mer enn 15 gram også - det må uansett veies først før du får forelegget.

Har du en hundregrams-plate er det selvsagt lite sannsynlig at en politimann vil tro du har under 15 gram hasj, så bruk litt fornuft her. Dere skjønner hva jeg mener.

Polititjenestemenn vil som regel forsøke å lirke mest mulig ut av deg allerede ved føringen av sitt dialog, så forklar deg mest på de frontene som angår deg selv og selvsagt eget forbruk. Det mest ideelle er at du aldri innrømmer kjøp, salg eller navn. Husk at navn og salg er de viktigste å aldri innrømme!

Eksempel:
Politi: Hvem kjøpte du det av.
Du: En jeg møtte nede ved togstasjonen.

Politi: Hvor mye gav du for det.
Du: 600 kr. (Vær kortfattet, ikke lang ut om hvorfor du fikk tiern for 600 kr!)

Så, Sigurd, kommer kanskje det du nevnte:

Politi: Hvem er det til/ Hvem var du med/ Er det noen som kan bevitne dette/ Hvor mye er vanlig gatepris på dette?

Obs! Alle nevnte spørsmål på siste punktet/spørsmåle(ne) er SALG. I tillegg regnes det som salg hvis du har byttet til deg stashet. REMEBER! Fy!

Dette var bare noen dårlige eksempler jeg kom på i farta, stort sett bærer det strake veien til glattcella hvis jeg blir utsatt for noe slik - uansett om de finner det på meg eller ikke. Holder med klipspose, ubrukte sprøyter og eventuellt mistanke har jeg følelsen av.

Men obs i deres dialogføring og vær kortfattet. Om du må overnatte i glattcella får være din egen dumhet, i bunn og grunn skulle du aldri blitt tatt med de 14 gramma - men oppfører du deg så er det enklere for deg at du slipper unna den verste trakasseringa. Eksemplet til Sigurd med: Her, ta nattingsen min er fy! Det beste er egentlig ikke nevne at det er din nattings (det er ingens nattings, det er eget forbruk - ikke oppgi tidspunkt for når du hadde tenkt å bruke det!). En slik pågripelse skjer ikke med en enkelt politimann, minimum to - og alt du sier kan og vil bli brukt mot deg i retten.
Sist endret av paranoy; 18. januar 2008 kl. 14:04. Grunn: skriveleif