' freak.no - E-post.no sender ulovlige overtakserte SMS til alle sine kunder
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Diskusjon (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=45)
-   -   E-post.no sender ulovlige overtakserte SMS til alle sine kunder (https://freak.no/forum/showthread.php?t=65148)

clinton4 11. mai 2006 03:10

E-post.no sender ulovlige overtakserte SMS til alle sine kunder
 
Jeg har hver mnd mottatt flere sms-meldinger fra epost.no hvor jeg får beskjed om at de holder på å oppdatere VIRUS- og SPAM software, jeg kunne aldri tenke meg at disse kunne koste penger, så jeg brydde meg aldri om dem. Men i dag hadde jeg nettopp fylt opp kontantkortet og fikk noen sekunder etter oppfyldingen en sms fra de. Jeg sjekket da saldoen og ble først da oppmerksom på at disse driftsmeldingene koster 10 kr!.

Da jeg registrerte meg hos epost.no var det ikke skrevet noe om at driftsmeldinger kostet 10 kr, hvem i Hel#&@& er intr i å betale 10 kr for noe slikt? Dette kan de vell heller sende pr mail til oss! Eller?

I mine øyer virker det som om dette er et forsøk på å lure ut noen kroner av brukere som ikke leser avtalevilkår. (Og ja, jeg vet det er brukeren sitt ansvar å lese dem)

I avtalevilkårene står det:

Sitat:
14. DRIFTSMELDINGER
Ved oppgraderinger som krever nedetid, som SPAM- og VIRUSbeskyttelse og systemoppgraderinger, kan Epost.no sende ut en SMS melding om hva forholdet skyldes og når det skal utføres. En SMS melding kan også bli sendt ut når tjenesten er oppe igjen. En SMS driftsmelding koster kr. 10,-. Du kan reservere deg mot mottak av SMS driftsmeldinger ved å sende STOPALERT til 1963


Hvorfor kan de ikke heller gjøre det slik at de som faktisk ønsker disse driftsmeldingene kan velge dette under registreringen eller under sin konto? Eller faktisk bare sende dem på mail til oss? Jo, fordi de ønsker å lure til seg noen ekstra kroner fra de som ikke får slikt med seg! Jeg blir så jæ#€%@ sint på alle disse selskapene som prøver å skjule priser!!

Jeg skriver denne tråden fordi det sikkert finnes flere en meg selv som ikke har blitt oppmerksom på dette og slikt irriterer meg grønn.

Jeg fant også skriftlig bevis på at slik de driver tjenesten er i strid med retningslinjene til telenor og netcom.

Se: https://netcom.no/omnetcom/partnere/...gslinjer_3.pdf

Her er noen av vilkårene jeg mener epost.no bryter.

3
6.4
6.5
8.3
8.4
8.7
8.11

Se spesielt på pungt 6.5

Hadde vært fint meg noen innspill og forslag til hva jeg kan gjøre for å stoppe dette vaset.

dain 11. mai 2006 04:22

Du kan sende "stopalert" til 1963. Er vel ikke så mye annet å gjøre.. De opplyser jo tross alt om at det koster 10 kroner, så..

clinton4 11. mai 2006 04:41

Det er jeg jo klar over og det har jeg gjort, men det er ikke det som er poenget mitt her. Poenget er jo at det sikkert finnes flere som meg som ikke er klar over at disse driftsmeldingene koster 10 kroner. Da jeg registrerte meg hos dem stod det ikke noe om dette i avtalevilkårene og jeg har heller ikke blitt informert om dette på et senere tidspungt. Og som sagt, hvorfor kunne de ikke heller levere disse statusene pr mail (det er jo en selfølge av vi har epost siden det er denne tjenesten de leverer). Det eneste jeg kan tenke meg til da, er at de ønsker og satser på at mange av oss faktisk ikke legger merke til at disse meldingen koster 10 kroner. Noe f.eks jeg ikke har gjort på to år.

Bob Saget 11. mai 2006 08:34

De sier jo at dette skal komme når det er snakk om nedetid eller oppgraderinger. Dette er vel tidspunkt hvor de ikke akkurat kan sende deg en epost.

Tobb 11. mai 2006 12:49

Dette blir jo helt feil. Kundene skal jo ikke måtte betale penger for at e-post.no ikke klarer å holde serveren sin i live! klag det inn til forbrukerombudet...

Bob Saget 11. mai 2006 12:56

nei, men man kan jo sende stopp om det er ønskelig.

Jeg har jo ikke fått disse selv, så jeg kan forsåvidt skjønne misnøyen.

Exmagician 11. mai 2006 13:02

Hva faen?
Jeg har fått mange av disse, men var ikke klar over at de kostet 10,-

Har stoppet de nå, men helvete jeg har tapt penger på dette.
Argh. Let's sue those bastards.

egeulf 11. mai 2006 13:04

Jeg registrerte meg for et par år siden på epost.no for å ha en mailadresse jeg kunne bruke til cservice. Gadd ikke bry meg noe mer om det, og glemte helt av hele epost.no. Men det siste halvåret har det poppet inn driftsmeldinger, på det meste 4-5 i løpet av en uke. Trodde dette var gratis, så brydde meg ikke noe med det. Dog, telefonregningene mine har hatt litt store summer under sms(jeg bruker skjelden sms), uten at jeg satte det i sammenheng med epost.no. Veldig kjekt å vite. Jeg har aldri takket ja til denne tjenesten, og den eksisterte heller ikke når jeg lagde brukeren. Død over epost.no

egeulf 11. mai 2006 14:51

Jeg sendte de en mail hvor jeg sa jeg ønsket å avslutte mine kontoer, samt klaget over tjenesten. Svaret kom rimelig kjapt:

Sitat:

Hei!

Dine konti hos oss er:




De er nå deaktivert for mottak av SMS-driftsmeldinger.

Når du registrerte dine konti så leste du og godkjente våre brukervilkår med
SMS-driftsmeldinger.

Du har også mottatt en SMS med info om pris og hvordan tjenesten kan
stoppes.

Dette står også beskrevet på våre hjemmesider:
http://www.epost.no/Default.aspx?tabid=40

Når det er sagt så setter vi pris på våre kunder og ønsker ikke at de skal
føle seg urettmessig behandlet.

Vi har en policy om refundering for kunder som ikke er fornøyde.

Dersom du føler at dette har du absolutt ikke ønsket, så kan vi refundere
deg det du har blitt belastet for av driftsmeldinger så langt.

Vi kan godt refundere til bankkonto eller Payex-konto (www.payex.no)

Vennligst gi oss beskjed om hva du foretrekker, og oppgi det kontonummeret
du evt. ønsker å bli refundert til.

---

Mvh,
EPOST.NO SUPPORT
Jeg bøyre meg i støvet. Dog, jeg kan ikke huske at jeg har fått en melding om priser på disse meldingene. Men uansett er jo dette sikkert et halvt år siden.

clinton4 11. mai 2006 16:38

Jeg sendte en mail til de og fikk beskjed om at de skulle tilbakebetale alle kostnadder jeg hadde hatt med dette. Oppfordrer alle som er i samme situasjon å gjøre det samme, samt rapporter dette til forbrukerombudet. Her er direktelinken til det elektroniske klageskjemaet: http://www.forbrukerombudet.no/?id=1609
Jo flere som melder sin klage, jo mere seriøst vil FO ta saken

N3m0: Jeg registrerte meg også for ca 1,5 år siden og da stod det ingen ting angå dette med driftsmeldiger. Men uansett så er det ikke lov å ta betalt mere en 1 kr pr mottatt sms av denne typen, det skal også da stå skrevet i selve smsen at denne koster 1 kr. (se vedlegget i første innlegg pungt 6.5)

drwho: Tull & tøys!, det de informerer oss om er jo at det en dato i fremtiden skal oppdatere Virus og spam software, de kan jo sende oss denne pr epost siden det er i fremtiden de skal gjøre oppdateringene og ikke akkurat når vi får disse meldingene.

Iarwain 11. mai 2006 16:58

Hva fanden! Jeg ante ikke at det kostet penger! Men nå har jeg også sendt mail, og håper på refundering av pengene mine :)

cavey 12. mai 2006 21:34

Sitat:

12. ENDRINGER
Epost.no kan endre brukervilkår, priser, utvide og/eller forbedre sin nåværende tjeneste med ny funksjonalitet og uten forhåndsvarsel.
Hva skal du gjøre? Skal du gå inn på avtalevilkårene hver dag for å sjekke at ikke enda en gratistjeneste nå plutselig koster 50 kr uten forhåndsvarsel? Jeg ville aldri godtatt punkt nr. 12 i disse vilkårene. Er de i det hele tatt lov?

Selv om de refunderer en liten prosent av de som har blitt lurt, tjener de sikkert grovt på alle oppdateringene de skal gjøre på serveren. Hadde jeg vært de, hadde jeg gjort oppdateringer hele dagen lang. Mange av brukerne har sikkert abonnement uten spesifisert regning, og oppdager sikkert aldri denne "nye prisen" på tjenesten som tidligere var gratis (men som kan endres uten forvarsel).

Sitat:

Når du registrerte dine konti så leste du og godkjente våre brukervilkår med
SMS-driftsmeldinger.
En sjekk i waybackmachine røper at den prisen ikke alltid har stått der (om det er det de påstår...)
http://web.archive.org/web/*/http://....aspx?tabid=32

Sitat:

Du har også mottatt en SMS med info om pris og hvordan tjenesten kan
stoppes.
Sa ikke dere at det ikke var noen info på sms om at dette koster penger? Uansett, de kan ikke bare prakke regninger på folk som de ikke har bedt om, og be dem si fra om de ikke ønsker flere.
Sjefen: Duh! Vi trenger litt cash til julebordet!
Ansatt: Vi bare tar betalt for driftsmeldingene! Vi er jo nede rett som det er, så vi drar sikkert inn noen titusener første uka. Så setter vi av en hundrings eller 3 til de som gidder å klage. *le hele veien til banken*


Sitat:

Vi har en policy om refundering for kunder som ikke er fornøyde.
Eller et forsøk på å få dere til å glemme saken så dere ikke klager dem inn til forbrukerrådet (hvilket jeg håper dere alle gjør!)

Lille My 12. mai 2006 21:39

Ikke nok med det, jeg fikk meldinger til alle tider...søndagsmorgen....da ble jeg så overlykkelig at jeg ville KLEMME alle e-post.no ansatte...hardt og lenge rundt halsen.

Men jeg så ikke det sto noen plass på sida at det var 10 kr per melding. Utrolig teit og sikkert ulovlig siden det ikke står tydeligere.

clinton4 13. mai 2006 03:07

Ja, jeg er så forbanna nå! Jeg er dritt lei av alle disse selskapene som driver å svindler forbrukere igjenom overtakst-smsèr. Jeg har sendt min klage til forbrukerombudet og skal ringe vianett (som leverer sms-gateway til epost.no) mandag morgen.

Og som sagt! Jo flere som melder sin klage til forbrukerombudet, jo mere seriøst vil de ta saken.

http://www.forbrukerombudet.no/?id=1609

cavey: Sinnsykt bra innlegg! Tror ikke jeg har lest et så bar innlegg på mange år :)

Magnus 13. mai 2006 05:23

Fikk en merkelig melding for ei uke sia der det sto: "vist du vil stoppe denne tjenesten send STOPALERT til 1963" ellernoe.
Wtf tenkte jeg og sendte STOPALERT til 1963 , viste ikke hva dette gjaldt før nå :O
Hadde en konto på epost.no long time ago, husker ei brukernavn og har så og si nesten ikke brukt den.
Legger skjeldent merke til reklame meldinger, sletter dem bare. Har fått utallige driftsmeldinger fra epost.no men har aldri fått med meg at det koster penger. piece of shit epost.no, hang em high!

clinton4 17. mai 2006 03:54

Har forøvrig opprettet nettstedet http://mobilsvindel.com hvor vi kommer til å henge ut nettsteder som vi mener driver sine sms tjenester useriøst.

helgefar 17. mai 2006 04:30

Sitat:

Sitat av clinton4
Har forøvrig opprettet nettstedet http://mobilsvindel.com hvor vi kommer til å henge ut nettsteder som vi mener driver sine sms tjenester useriøst.

Bra tiltak!
Språkpirk på sida di: "Forord" skrives med én "r".

clinton4 17. mai 2006 05:03

Ops... typisk meg! Har rettet det nå

clinton4 24. mai 2006 01:16

Selskapet har nå rettet opp i alle punktene og tilbyr refundering til alle sine kunder som mener de har blitt urettsmessig fakturert.

Mvh
http://mobilsvindel.no

Sabbi 24. mai 2006 01:58

Sitat:

Sitat av clinton4
Selskapet har nå rettet opp i alle punktene og tilbyr refundering til alle sine kunder som mener de har blitt urettsmessig fakturert.

Mvh
http://mobilsvindel.no

Jeg mottok flere slike meldinger! Sikkert ti stk. Hvor mange mottok dere? Hvor får jeg pengene igjen? Er det stress?

clinton4 24. mai 2006 02:05

Det er ikke noe stress, du sender bare en mail til og forteller dem at du ønsker å få refundert de utgiftene du har hatt på disse driftsmeldingene.

Lille My 28. november 2006 18:14

Kan noen fortelle meg hvorfor i helvete jeg fikk en melding av disse (sett inn alle verdens fornærmelser) idag? Jeg sletta meg for over et halvt år siden! OG JODA MELDINGEN KOSTA MEG 10 KR og motta!!!! Argh... Flere som har opplevd dette? Nytter det å maile dem og klage?

boogeyman 28. november 2006 18:59

Jeg fikk også den i dag, men ikke nok med det, de skal oppdatere systemet og for å overføre mailer og adresser til det nye systemet koster det meg 60 kr!!!!!

marsboer 28. november 2006 19:08

Klag til forbrukerrådet, så ordner de opp. Men jeg tviler på at dere får penger tilbake siden det bare snakk om 10-60 kr. I det minste kan dere stoppe tullene til epost.no

edit:
http://www.forbrukerradet.no/

Lille My 28. november 2006 19:14

Sitat:

Sitat av boogeyman
Jeg fikk også den i dag, men ikke nok med det, de skal oppdatere systemet og for å overføre mailer og adresser til det nye systemet koster det meg 60 kr!!!!!

Ja men hva faen skal du med epost.no uansett? Ikke støtt dem, finn deg noe bedre...sender mail til forbrukerområdet også jeg.

forbrukermakt2 11. september 2007 11:17

Her er hvem som står bak epost.no
 
Det er selvfølgelig ingen opplysninger på epost.no om hvem som står bak siden. Nettopp fordi det skal være vanskelig å stille noen til ansvar for ulovelighetene. Det er ingen tvil om at epost.no spekulerer i driftsmeldinger og at de tjener fett på det. For de som ønsker å stille rette vedkommende til ansvar vil jeg her gjengi litt informasjon som ligger tilgjengelige i offentlige registre på internett.
Søker man på NORID er det et selskap som heter Epost Online DA som står bak siden epost.no. For å kunne ha en kreativ bokføring er dette selskapet opprettet som et DA.
Epost Online DA er selvfølgelig ikke registrert i noen telefonkatalog men har en oppføring i Nettkatalogen. Dette er en gammel oppføring og telefonnumrene som står her fungerer ikke. Dog avslører det hovedpersonen bak det hele som er Steinar Philip Rasch samt en besøksadresse som er lindemansg. 5a, 0267 Oslo, samt en epost som er
Et søk i telefonkatalogen gir følgende resultat på Steinar Philip Rasch:
Steinar Philip Rasch
Huk Aveny 58 J, 0287 Oslo ,22 56 00 05 Mobiltelefon1 90885773 Mobiltelefon2 94872700 . Adresse Huk Aveny 58 J, 0287 Oslo. Disse numrene fungerer.

Det viser også at han eier selskapet Commage AS som han nok opererer ut i fra. Dette selskapet er selfølgelig oppført som et rådgivningsselskap som igjen gir rom for kreativ bokføring. I 2006 hadde selskapet en driftsinntekt på godt over 3 milloner kroner, som bekrefter at driftsmeldinger over sms er god business. Commage AS tilbyr ingen bedriftsrådgivning i alle fall ikke på internett som beviser at dette selskapet ikke driver seriøst i den bransjen i alle fall. Commage as er det firmaet som betaler ut pengene dine om du etter en klage er så heldig å få refundert pengene dine. Selskapet står oppført med følgende opplysninger: Commage AS, Sigurd Syrs g 2 0273 Oslo. Telefon 22 55 99 00. Daglig leder Steinar Philip Rasch født 1977.
Han står også bak firmaene: RASCHS INTERNETT-TJENESTER og SALG ONLINE DA

Oppsummering:
Epost.no eies av Epost Online DA som igjen eies av Steinar Philip RaschHovedselskapet hans heter Commage AS, Omsetning i 2006 på 3,2 millioner. Adressen til selskapet er Sigurd Syrs g 2 0273 Oslo med telefonnummer 22 55 99 00.Steinar Philip Rasch er dagligleder født 1970. Han kan kontaktes på Mobiltelefon 908 85 773 eller 948 72 700. Han er oppført med adresse Huk Aveny 58 J, 0287 Oslo. Andre selskap han eier er RASCHS INTERNETT-TJENESTER og SALG ONLINE DA.
Slutt og gjør denne mannen rik. Klag til forbrukerrådet eller anmeld mannen om klagene ikke fører frem. Det er ikke lovlig det han driver med.

Det er selvfølgelig ingen opplysninger på epost.no om hvem som står bak siden. Nettopp fordi det skal være vanskelig å stille noen til ansvar for ulovelighetene. Det er ingen tvil om at epost.no spekulerer i driftsmeldinger og at de tjener fett på det. For de som ønsker å stille rette vedkommende til ansvar vil jeg her gjengi litt informasjon som ligger tilgjengelige i offentlige registre på internett.

Søker man på NORID er det et selskap som heter Epost Online DA som står bak siden epost.no. For å kunne ha en kreativ bokføring er dette selskapet opprettet som et DA.
Epost Online DA er selvfølgelig ikke registrert i noen telefonkatalog men har en oppføring i Nettkatalogen. Dette er en gammel oppføring og telefonnumrene som står her fungerer ikke. Dog avslører det hovedpersonen bak det hele som er Steinar Philip Rasch samt en besøksadresse som er lindemansg. 5a, 0267 Oslo, samt en epost som er
Et søk i telefonkatalogen gir følgende resultat på Steinar Philip Rasch:
Steinar Philip Rasch
Huk Aveny 58 J, 0287 Oslo ,22 56 00 05 Mobiltelefon1 90885773 Mobiltelefon2 94872700 . Adresse Huk Aveny 58 J, 0287 Oslo. Disse numrene fungerer.

Det viser også at han eier selskapet Commage AS som han nok opererer ut i fra. Dette selskapet er selfølgelig oppført som et rådgivningsselskap som igjen gir rom for kreativ bokføring. I 2006 hadde selskapet en driftsinntekt på godt over 3 milloner kroner, som bekrefter at driftsmeldinger over sms er god business. Commage AS tilbyr ingen bedriftsrådgivning i alle fall ikke på internett som beviser at dette selskapet ikke driver seriøst i den bransjen i alle fall. Commage as er det firmaet som betaler ut pengene dine om du etter en klage er så heldig å få refundert pengene dine. Selskapet står oppført med følgende opplysninger: Commage AS, Sigurd Syrs g 2 0273 Oslo. Telefon 22 55 99 00. Daglig leder Steinar Philip Rasch født 1977.

Han står også bak firmaene: RASCHS INTERNETT-TJENESTER og SALG ONLINE DA

Oppsummering:
Epost.no eies av Epost Online DA som igjen eies av Steinar Philip RaschHovedselskapet hans heter Commage AS, Omsetning i 2006 på 3,2 millioner. Adressen til selskapet er Sigurd Syrs g 2 0273 Oslo med telefonnummer 22 55 99 00.Steinar Philip Rasch er dagligleder født 1970. Han kan kontaktes på Mobiltelefon 908 85 773 eller 948 72 700. Han er oppført med adresse Huk Aveny 58 J, 0287 Oslo. Andre selskap han eier er RASCHS INTERNETT-TJENESTER og SALG ONLINE DA.

Slutt og gjør denne mannen rik. Klag til forbrukerrådet eller anmeld mannen om klagene ikke fører frem. Det er ikke lovlig det han driver med.

Worner 11. september 2007 12:28

Faen i helvette! De må jo ha trukket flere tusen kroner av meg de siste årene. Hadde aldri trodd at de meldingene kostet penger. Jeg husker selvfølgelig ikke brukernavn eller passord, men håper jeg kan få det refundert alikavel.

Er det noen som vet hvor lenge siden det er de skrev på siden at driftmeldinger kostet penger?

kloobo 11. september 2007 13:08

Sitat:

Sitat av Worner

Er det noen som vet hvor lenge siden det er de skrev på siden at driftmeldinger kostet penger?

Mellom 7. Februar & 19. April 2006 ifølge archive.org

http://web.archive.org/web/*/http://....aspx?tabid=32

PAO87 11. september 2007 13:48

Sitat:

Sitat av forbrukermakt2
...
Søker man på NORID er det et selskap som heter Epost Online DA som står bak siden epost.no. For å kunne ha en kreativ bokføring er dette selskapet opprettet som et DA.
...


hva er "DA"?

connubialis 11. september 2007 13:57

Vel, de bryter ingen lover, og derav har ikke vi så mye vi kan si. Det er svært mange norske sider som utnytter det norske lovverket på en slik måte.

kloobo 11. september 2007 13:58

Sitat:

Sitat av PAO87
hva er "DA"?

Ansvarlig selskap med delt ansvar ifølge wikipedia :p

dico 11. september 2007 14:32

Jeg ringte epost.no en gang. Og klaget på dette. De sendte meg mld for 10kr stk. da jeg ikke var registrert en gang. Men de kjeftet nesten tilbake å sa at dette var en avtale jeg hadde godtatt. Hvem godtar og få statusmeldinger om at deres server skal ha nedetid 10 minutter på natten da, for 10kr mld?

Neste tilfellet var at de sendte til dama mi. Kontoen var registrert på noen i Oslo og dama mi bor utenfor Trondheim. Nummeret hennes hadde vært registrert i flere år, men hun fikk ikke sms året før, da jeg hadde dette problemet. Så noen måtte ha ført inn hennes nummer i ettertid.

Ikke nok med at de sendte meg meldinger om nedetider på 10 minutter, etc.. Men de sendte flere samme dag og fortalte at nå var alt oppe og fungerte fint. Eller at serveren skulle oppgraderes og vi brukere ville ikke merke dette i noen grad.

Worner 11. september 2007 14:55

Sitat:

Hei!

Når du registrerte din konto så var driftsmeldinger ved oppgraderinger av
SPAM og viruskontroll en av våre brukerbetingelser.

Vi har en også refunderingspolicy hvor vi refunderer inntil 6 mnd. til
kunder som ikke er fornøyde med vår tjeneste.

Du vil bli refundert i løpet kort tid.

Ha en fin dag!

---

Mvh,
EPOST.NO SUPPORT
Dårlige greier. Så for meg et par store lapper jeg.

Edit: 4 meldinger i uka i 6mnd blir jo forsåvidt endel.

forbrukermakt2 3. oktober 2007 13:24

Var relativt enkelt å få igjen pengene. Fikk igjen 1 500,- Det enkleste er å true med avisoppslag og anmeldelse. Jeg krevde oppgjør for hele perioden, altså utover 6 siste mndr.

Snakket med kjeltringen Steinar i egen person og under samtalen spilte jeg etterhvert kompis. Han innrømmet at det er spekulativt det han driver med og at det er svært mye penger i det.

Han har ingen signatur annet enn en sms i retur fra bruker om at meldingene godkjennes. Da mobil er et svært begrenset betalingsmiddel sammen med at han ikke har signatur fra bruker gjør at han ikke har noe å stille opp med om dere klager.

Hadde vært morsomt å tipset VG om dette. Tror det er rimelig mange uvitende brukere av epost.no der ute.

Hvem tar jobben?

nj6RVVcU$gEV$ 5. oktober 2007 00:56

For et par uker siden fikk jeg ei melding fra 1984 eller noe sånt.. Eneste som stod var en prikk... Skal sjekke ut om det ksota noe, da jeg får regninga. Da ringer jeg og kjefter tvert!

rocleverenda 6. oktober 2007 03:37

Svarte! jeg har jo fått fem slike hver fordømte dag i flere måneder!! Ikke rart forrige regning var på 2350 spenn!!

rocleverenda 6. oktober 2007 16:10

Hahahaha, fikk akkurat telefon fra Steinar Rasch

Han lurte på om det var jeg som ringte ham i går, så han har visst store problemer.

Glykose 6. oktober 2007 16:26

Jeg leste kjapt gjennom betingelsene for å opprette en konto, og kom over dette:
Sitat:

Sitat av epost.no
14. DRIFTSMELDINGER
Dersom du krysset av for mottak av SMS-driftsmeldinger når du registrerte din konto, kan Epost.no ved oppgraderinger som krever nedetid, som SPAM- og VIRUSbeskyttelse og systemoppgraderinger, sende ut en SMS melding om hva forholdet skyldes og når det skal utføres. En SMS melding kan også bli sendt ut når tjenesten er oppe igjen. En SMS driftsmelding koster kr. 10,-. Du kan reservere deg mot mottak av SMS driftsmeldinger ved å sende STOPALERT til 1963

Det står altså at dersom man har valgt å motta driftsmeldinger når man opprettet kontoen, vil man kunne motta meldinger til 10,- per stk. Problemet nå er bare det at jeg ikke klarer å se noen valg hvor man kan krysse av for å motta slike driftsmeldinger, i alle fall ikke på den første siden. Jeg tør ikke å registrere meg selv på denne siden, i frykt for å gå gjennom det en del av dere andre har gått gjennom, så kan noen da fortelle meg om man senere må krysse av for noe slikt?
Hvis dette ikke er tilfelle, så kan jeg ikke se hvordan man selv kan velge å motta slike meldinger, og det som står i brukerbetingelsene vil jo derfor bli en selvmotsigelse. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

rocleverenda 6. oktober 2007 16:52

Er vel kanskje best å ikke risikere noe, ikke sant B3nd1k?

Han fyren er vanskelig nok uansett å ha med å gjøre.

rocleverenda 8. oktober 2007 14:58

Jadda! Da har jeg mottatt svar fra klysa steinar:

Han skriver at han skal sette inn lusne 951 kroner på min konto, noe han påstår er alt som har blitt stjålet fra meg siden desember 2005.

Dessuten skal han anmelde meg, ÅÅÅÅÅ NÅ BLE JEG REDD :D

Jeg har mitt på det tørre uansett, kan ikke dømmes fordi han tror jeg er en annen person som har truet ham.

Freak 8. oktober 2007 15:15

Det har lov til det så lenge det sto/står i avtalevilkårene når du registrerer deg.
Hvis de endrer avtalevilkårene skal det sendes ut forvarsel.

Dette er akkurat som hos Luresms.com. De utnytter de som ikke gidder å lese avtalevilkårene.

Jeg var medlem av luresms, og mottok denne 3 ganger i løpet av tre måneder:

”Som medlem av luresms.com får du mp3 ringelyden xx for kun 2 NOK, Send LS xx til 2002 for å motta ringelyden. Hilsen luresms.com”

Hver gang du mottar den meldingen blir du belastet 30 kroner.
http://luresms.com/?side=vilkar
Les punkt 7.2

Der står det 30 kroner, men jeg har blitt belastet 33. Noe mange andre av mine venner også har gjort.
Jeg har krevd disse pengene tilbake (9kr), men har ennå ikke fått dem.

Jooa 8. oktober 2007 15:15

Har hatt akkurat samme problem selv. Det endte med at jeg sendte en sur e-post til med mobilnummeret mitt og hele navnet. Etter det har jeg aldri mottatt noen som helst sms fra e-post.no! De tappa sikkert snart 200kr til sammen fra meg, og det er sure greier.

-Joachim

Jonta 8. oktober 2007 16:36

Takk til trådstarter og alle andre som har vært ressurssterke i denne tråden. Håper jeg ikke har e-post på den siden. Ville det ikke vært bedre om alle her som har blitt misbrukt av dette skriver et samlet brev til forbrukerrådet? Bare et forslag.

Go get 'em!

(synes trådstarter bør få æren av å tipse diverse medier)

clinton4 18. oktober 2007 22:57

Freak:

1. Når du registrerer deg på luresms.com, hukker du av for at du har lest og godtatt avtalevilkårene og de prisene som er satt.
2. I avtalevilkårene blir du opplyst om at det koster 30 NOK pr mnd.
3. I venstre meny finner du en knapp som heter "Priser", på denne siden blir du opplyst om at det koster 30 NOK pr mnd.
4. I velkomst sms'en du mottar, står det at det koster 30 NOK pr mnd.

Hvis du ikke har klart å få med deg at det koster 30 NOK pr mnd, da er du sløv!

vidarlo 18. oktober 2007 23:00

Sitat:

Sitat av luresms.com
Som medlem av luresms.com, godtar brukeren å motta en infomelding via sms hver måned. Maks pris på denne kan være 30 NOK.

Maks pris på denne kan være 30NOK er ikkje akkurat opplysning om at det koster 30kr. Det er i beste fall jævlig shady forretningstaktikk.

Though, det er jo artig at du bekrefter at det faktisk koster 30NOK her inne da. Då kan du kanskje forandre det på websida, sånn at du unngår dårleg publisitet i framtida, eller kva?

Oh, btw: ironisk at clinton48 av alle skal whine over at epost.no er rævhol, for luresms er vel ikkje stort bedre...

clinton4 18. oktober 2007 23:06

Nå er det ikke jeg som eier siden lengre, har bare utviklet den. Men jeg ser ikke noe ufint i å skrive det slikt.

Edit: Det er forskjell på å bare endre vilkårene uten å gi beskjed, slik epost.no har gjort. Luresms.com sendt ut en epost og en sms 30 dager før endringene tredde i kraft.

vidarlo 18. oktober 2007 23:09

Sitat:

Sitat av clinton4
Nå er det ikke jeg som eier siden lengre, har bare utviklet den. Så det er ikke noe jeg legger meg opp i.

Artig at domenet står på samme person som domenet du reklamerer for i signaturen. Sammentreff?

Poenget mitt er at det er i beste fall dårlig opplyst. Kan koste les folk som at ja, av og til kan det koste det.

Istaden er det _fast_ 30NOK pr måned. Det hadde blitt omtrent som om Nextgentel hadde annonsert med 20Mb/s for "kan koste opp til 499,- pr mnd".

Kva om arbeidsgiveren din seier at joda, kan betale opp til 30k i lønn per måned. Kva forventar du då...?

clinton4 18. oktober 2007 23:12

Domenet står fremdeles registrert på meg ja, men det har da ingenting med saken å gjøre. Jeg utfører en del kundeservice og programerings arbeid for nettsiden, men jeg legger meg ikke opp i hvordan de driver den. Jeg synes ivertfall at alt er ok jeg.

Edit: Var foresten noen dårlige eksempler du kom med.

dico 29. september 2009 14:00

Ja, nå er det på'n igjen... For tre år siden ringte jeg å kjeftet e-post.no sin kundeservice opp! Deretter ble det stille. Nå har de derimot begynt å sende nye meldinger til meg (ingen anelse om hva disse koster enda, men sikkert ikke billig).

De sender fra ViaNett (http://www.vianett.no/) med nummer 1963. Jeg tenkte at jeg ikke gidder det her styret igjen, så jeg sendte bare stopp tilbake. Men fikk beskjed om at den tjenesten ikke finnes, men jeg kunne ringe de på 69206920 mellom 8-16, man til fre. Da får jeg igjen en automatisk svarer som sier at jeg må ringe i mellom den tiden og at jeg kan sende stopp om jeg vil stoppe en tjeneste "##%&&#%€&

Så tenkte jeg å logge på den kontoen (som ikke lenger er i bruk), å se om telefonnummeret mitt står der fortsatt. For det skal ha blitt fjernet for noen år tilbake. Men da får jeg igjen beskjed om at kontoen ikke eksisterer.

Er det virkelig mulig at de fortsatt kan holde på slik?

Oppdatering: Fikk kontakt med Vianett nå. De hadde mange flere slike hendvendelser nå nylig. Fikk også support-telefonnr. til e-post.no som er 22559905.

Ringe deretter e-post.no, som var mye greiere å snakke med enn for tre år siden. Klarte å få de til å slette hele kontoen som hadde mitt nummer registrert på seg, selv om eier av kontoen ikke var meg. Bra de har gode prosedyrer for dette:p
I følge e-post.no koster meldingene nå 1 kr pr. stk. Noe som er litt bedre enn tidligere, men jeg får vente å hva som står spesifisert på fakturaen.

Exmagician 29. september 2009 14:07

http://www.vianett.no/cat/481.aspx

Sitat:

Hvordan stoppe en tjeneste
Send kodeord for tjenesten + STOPP eller STOP til kortnummeret som er benyttet (1963/2065).
Du vil motta en sms med bekreftelse om at du er utmeldt av tjenesten. Denne meldingen vil koste kr 1,-
Ikke "stopp."

:)


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 06:14.