' freak.no - Den store legemiddeltråden
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Utvalgte rusforumtråder (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=155)
-   -   Den store legemiddeltråden (https://freak.no/forum/showthread.php?t=72419)

paranoy 11. april 2009 12:52

Fortsett med doseringen som anbefalt av lege. Det vil ved ritalin forekomme at enkelte adhd/add pasienter ikke merker ønsket effekt av medikamentet her i Norge, og da er det forsvarlig å forsøke en av to medikamenter: Strattera eller dexedrin.

Det er foreslått forsøkt medikamentet dexamin/dexedrin hvis forsøk med ritalin mislykkes overfor pasienter med adhd, men det skal være påvist ingen til liten effekt etter en viss fastsatt periode. Hvis du øker doseringene utenom legens anbefalinger, kan dette påvises i blodet ditt via laboratorie-analyser, og du mister muligheten til å få dexedrine eller lignende preperat som medisin, p.g.a. rusfare. Det vil si, mistanken om at du ønsker preperatet for å ruse deg på.

Dodecha 11. april 2009 13:03

Som tidligere presisert: Fortsett med doseringen som legen har satt, kroppen er ikke en maskin, og virkningene blir ikke lagt merke til med en gang, gi det tid.

meimei 11. april 2009 18:17

jepp, skal gå tilbake til legens plan,men tror jo ikke at det vil ha noen effekt da. og den planen tar laaang tid i tillegg.
( "gjør som legen har sagt" kunne jeg fått hvor som helst ellers på nettet og :) )

spørsmåla mine drukna litt i det innlegget kanskje og, her er noen fler:

har leverfunksjonen mye å si for hvor mye av et legemiddel entrenger?

stemmer det med at hvis du ikke har adhd så blir du rusa på ritalin, og har du det så blir du rolig?

takk for hjelpa:)

paranoy 11. april 2009 18:35

Visse mutasjoner i leverenzymer kan ha noe å si på hvor ømfintelig du er for enkelte stoffer. Det er i praksis mest betydende at en merker effekt i betydelig mindre mengder enn normalen, heller enn økning av mengden aktiv stoff som følge av disse mutasjonene.

Selv har jeg slike mutasjoner, og må være obs på enkelte stoffer. Dette kan du fint få undersøkt hos legen, dog du er sikkert nødt til å betale for undersøkelsen selv. Kroppsvekt er vel kanskje det du tenker på, og når det kommer til preperat som metylfendiat skal vel ikke dette ha noe å si. Men det vet jeg faktisk ikke.

Det andre spørsmålet må noen med adhd ta å svare på, selv mistenker jeg at det ligger forholdsvis en myte bak det, men kan ikke med sikkerhet si at det er det.

Paddehatt 12. april 2009 16:21

Sitat:

Sitat av meimei (Innlegg 1387524)
jepp, skal gå tilbake til legens plan,men tror jo ikke at det vil ha noen effekt da. og den planen tar laaang tid i tillegg.
( "gjør som legen har sagt" kunne jeg fått hvor som helst ellers på nettet og :) )

spørsmåla mine drukna litt i det innlegget kanskje og, her er noen fler:

har leverfunksjonen mye å si for hvor mye av et legemiddel entrenger?

stemmer det med at hvis du ikke har adhd så blir du rusa på ritalin, og har du det så blir du rolig?

takk for hjelpa:)

Alle kan ruse seg på Ritalin ved stor nok dosering eller rettere sagt riktig mengde. I terapeutiske doser blir en ikke Ruset.

Mange av oss med Hyperkinetisk forstyrrelse har en følelse av at hode er som en bikube og kroppen full av maur, altså en veldig stor uro ved siden av konsentrasjonsproblemer osv, ved inntak av feks Ritalin minker disse plagene og en blir dermed roligere og mer konsentrert.

De som ikke har adhd får ofte følelsen av å bli mer urolig av inntak av Ritalin, flere tanker i hode, bevegelse trang osv. En litt motsatt effekt med andre ord.

Men ved feil dosering kan også "vi" bli mer urolig og adhd'en blir forsterket på en måte, derfor er det viktig og bruke lang tid på trappe opp så kroppen tilvenner seg Ritalinen sakte men sikkert(er en tålmodighetsprøve), både med tanke på effekt og ikke minst bivirkninger. Ved for rask opptrapping er oddsen for å få depresjoner, angst og spenningstilstander større.

Når det er sagt så er det ikke alle som responderer på Ritalin eller blir plaget av uakseptable bivirkninger og må dermed forsøke andre preparater som Conserta,Equasym,Dexedrine,Metamina, Strattera osv,

Det er forøvrig ikke slik at alle som har adhd har nytte av medisin nevnt ovenfor.

Lykke til.

meimei 13. april 2009 02:50

ok takk:)


men er noen av de andre preparatene tilgjengelige i norge bortsett fra concerta ( c. er depotritalin ?)

IreVil 13. april 2009 15:56

Angstdempende medisiner
 
Hei! Noen som har erfaringer med Truxal? Jeg har i perioder brukt Atarax og Sobril mot angst, men er litt usikker på om Truxal kan hjelpe bedre? Noen andre som har erfaring med angstdempende medisiner som kan gi noen tips? Er det noe som funker bedre enn Atarax og Sobril, og er det noe det er farlig å blande? Er ikke ute etter en kraftig rus, bare å få vekk angsten. Er det vanskelig å få tak i sobril hos legen? Til nå har jeg bare fått tak i selv. Og er det noen "aldersgrense" på det, slik at det først og fremst blir skrevet ut til litt eldre? (Er 17 år)

Paddehatt 14. april 2009 21:14

Sitat:

Sitat av meimei (Innlegg 1388478)
ok takk:)


men er noen av de andre preparatene tilgjengelige i norge bortsett fra concerta ( c. er depotritalin ?)

Ritalin og Equasym er forsåvidt det samme, det vi si samme virkestoff. Har lest at det er en del som foretrekker Equasym sin Depot kapsler fremfor Ritalin kapslene på grunn av at Equasym kapslene har en jevnere frisetting. Har bare testet Ritlin kapslene, dog uten suksess. Equasym fåes også i Norge.

Dexedrine og Metamina = Ren dextroamphetamin, begge preparatene må det søkes om fritak for, da de ikke har markedsføringtillatelse i Norge. Metamina blir produsert i sverige.

Strattera er et ikke sentralstimulerende preparat som ifølge studier skal hjelpe like mye på kjernesymptomene som de sentralstimulerende preparatene. Dette får man i Norge.

Med tanke på at folk reagere så forskjellig på medisiner, må en nesten bare prøve seg frem på hva en synes virker\fungerer best på.

.

paranoy 14. april 2009 22:30

Truxal vs benzodiazepiner? No chance spør du meg..
 
Sitat:

Sitat av IreVil (Innlegg 1388781)
Hei! Noen som har erfaringer med Truxal? Jeg har i perioder brukt Atarax og Sobril mot angst, men er litt usikker på om Truxal kan hjelpe bedre? Noen andre som har erfaring med angstdempende medisiner som kan gi noen tips? Er det noe som funker bedre enn Atarax og Sobril, og er det noe det er farlig å blande? Er ikke ute etter en kraftig rus, bare å få vekk angsten. Er det vanskelig å få tak i sobril hos legen? Til nå har jeg bare fått tak i selv. Og er det noen "aldersgrense" på det, slik at det først og fremst blir skrevet ut til litt eldre? (Er 17 år)

Jeg har erfaringer med Truxal og kan tørre å påstå det har en effekt ved noen former for angst, kanskje spesielt panangst, men jeg tviler på at truxalen er mer effektiv en benzodiazepiner som sobril (oxazepam). Truxal kan derimot hjelpe på angst som følge av avvenning på et stoff eller abstinenser. Kan hende truxalens antipsykotiske egenskaper er det som gjør at panangst dempes eller fjernes, og kan derfor være av mindre effekt ved andre angstlidelser som sosial angst, panikkangst og fobier? Men på slike lidelser er derimot benzodiazepin vist å fungere utmerket!

Det som er synd, er at disse medikamentene har en høy avhengighetsrisiko. Dermed blir de foreskrevet under visse restriktive forhold, og de innebærer i første omgang en korttidsresept. Dette har jeg forstått ikke skal være hokus-pokus med mindre du har hatt en rushistorikk på benzo tidligere, og det på en eller annen måte (som ved avrusning) er i sykehistorien din.

Antidepressiva blir også foreskrevet mot visse typer angst, mest i de langvarige behandlingene tror jeg, der det kan være uforsvarlig å bruke benzodiazepiner eller der antidepressiva rett og slett er et alternativ og blir derfor foretrukket. Bedre angstdempende medikamenter enn oxazepam er, spør du meg, diazepam (Vival, Valium) eller Xanor (Alprazolam).

Vival og valium er typisk nerveberoligende og har en allround bruksområde, mens alprazolam blir spesielt foretrukket ved panikksyndrom. Driver faktisk å selvmedisinerer meg med xanor i øyeblikket, der jeg tar 1/4 tablett ved behov, altså når jeg kjenner angsten presser, eller "føler" angsten komme.

Har tidligere også benyttet meg av Rivotril (klonazepam). Den hjelper godt mot lettere til moderate angstsymptomer og søvnforstyrrelse. Bruksområdet dens er først og fremst et antiepileptikum, mot epilepsi-anfall. Sobril er først og fremst beregnet på nevroser og psykosomatiske lidelser preget av angst, uro og spenning, i tillegg til søvnvansker. Har også hørt om tilfeller der det blir brukt som muskelavslappende på lik linje som somadril, men det vet jeg ikke med sikkerhet.

Har du en angstnevrose (der angsten er blitt en stor belastning i hverdagen) så tror jeg du får foreskrevet sobril uten aldersrestriksjon. Jeg har ikke følelsen av at legene foreskriver sobril utelukkende til eldre mennesker, og unntaksvis ungdom eller unge voksne. Sobril blir ofte foreskrevet mot sorgreaksjoner til alle aldersgrupper, og i en kreftbehandling der smerter er sterkt plagsomme. En som står meg nær som har hatt kreft, så det er den eneste kilden jeg bygger det ut fra, det med sorg er blitt fortalt i en undervisning på avrusningsinstutisjon - så ta det 'bob-bob'..

Antihistaminer som atarax mot angst har jeg ingen peiling på, og med mine tidligere erfaringer med antihistamin ville det uansett ikke vært særlig positivt. Har en følelse av at dette antihistamin opplegget er like virksomt som placebo er for noen - sterkt varierende med andre ord..

meimei 14. april 2009 23:19

Sitat:

Sitat av Paddehatt (Innlegg 1389668)
Ritalin og Equasym er forsåvidt det samme, det vi si samme virkestoff. Har lest at det er en del som foretrekker Equasym sin Depot kapsler fremfor Ritalin kapslene på grunn av at Equasym kapslene har en jevnere frisetting. Har bare testet Ritlin kapslene, dog uten suksess. Equasym fåes også i Norge.

Dexedrine og Metamina = Ren dextroamphetamin, begge preparatene må det søkes om fritak for, da de ikke har markedsføringtillatelse i Norge. Metamina blir produsert i sverige.

Strattera er et ikke sentralstimulerende preparat som ifølge studier skal hjelpe like mye på kjernesymptomene som de sentralstimulerende preparatene. Dette får man i Norge.

Med tanke på at folk reagere så forskjellig på medisiner, må en nesten bare prøve seg frem på hva en synes virker\fungerer best på.

.

ok

takk for hjelpa:=)

mercen 21. april 2009 18:05

hva er hoved forskjellen på Valium (diazepam) og Sobril ?
(bortsett fra virkestoff seff :p

Bergensgutt16 23. april 2009 17:19

Hei,

Ikke skyt meg om dette er spurt om før, men går det an å ruse seg på Apodorm 5mg? Har tilgang på 10 piller, og hvis det ikke går an å ruse seg på de takker jeg nei.

Ola89 23. april 2009 17:51

Sitat:

Sitat av mercen (Innlegg 1393904)
hva er hoved forskjellen på Valium (diazepam) og Sobril ?
(bortsett fra virkestoff seff :p

Valium er vel mer avhengighetskapende og sterktvirkende?

mentalmelt 24. april 2009 12:45

Sitat:

Sitat av Bergensgutt16 (Innlegg 1395307)
Hei,

Ikke skyt meg om dette er spurt om før, men går det an å ruse seg på Apodorm 5mg? Har tilgang på 10 piller, og hvis det ikke går an å ruse seg på de takker jeg nei.

Vi skyter ikke, vi henviser pent til søkefunksjonen Søk i denne tråden.

Bergensgutt16 28. april 2009 15:59

Apodorm, noen ruseffekt på 10 piller?
 
Hei,

Jeg har forstått det sånn at man kan ruse seg på Apodorm 5 mg, men hvilken ruseffekt får man egentlig? Kan noen prøve å forklare hvordan rusen er? Kan det minne om hasj, knips eller subutex?

Og er 5 til 10 piller nok til å ruse seg på? Dette er uten å blande det med noe annet, altså ikke noe alkohol. Kun svelge pillene sånn som de er.

Trenger svar ganske raskt, og eller takk for oppmerksomheten! :)

murloc 28. april 2009 16:20

Jeg tok 2 apodorm - mener de var 10mg. Ingen stor rusopplevelse sånn sett. Men avslappende og lett euforisk. Mulig jeg tok for lite, men funka greit for og slappe av.

Bergensgutt16 28. april 2009 16:24

Takker for svar!

Er det benzo eller hva nå det heter i Apodorm? Isåfall, hvordan er det å blande med alkohol, og hvorfor er ikke det anbefalt? Hva skjer? :p

Tortia 28. april 2009 16:36

Anbefaler deg å lese om dette før du tar det. At du ikke vet om det er benzo eller ikke tyder på at du vet litt for lite om det:)

Bergensgutt16 28. april 2009 16:41

Har prøvd å søke litt, og finner veldig lite info om stoffet. Mener å huske å ha lest at det er benzo i Apodorm, men er en stund siden jeg leste noe om Apodorm. Hvis du har en link til noe informasjon om Apodorm sier jeg ikke nei takk. :)

Clr 28. april 2009 16:47

Det er fordi du ikke vet hva du skal søke på eller gjør research.
Her:

Nitrazepam - Wikipedia
L5.1.1.5 Nitrazepam - Norsk legemiddelhåndbok
RUStelefonen - Sobril og Apodorm
Legemiddelsiden - Apodorm "Actavis"

felix_poker 28. april 2009 16:48

Sitat:

Sitat av Bergensgutt16 (Innlegg 1398183)
Er det benzo eller hva nå det heter i Apodorm?

Å i det hele tatt vurdere å ruse seg på noe man ikke vet hva er, er i mine øyne ekstremt uansvarlig og dumt. Til en annen gang kan et søk i felleskatalogen gi deg svaret på virkestoffet i legemidler mye fortere enn oss nFF-brukere. http://www.felleskatalogen.no/

For ordens skyld er det Nitrazepam som er det aktive stoffet i Apodorm, og dette er et såkalt benzo-stoff, ja.
Sitat:

Sitat av Bergensgutt16 (Innlegg 1398183)
Isåfall, hvordan er det å blande med alkohol, og hvorfor er ikke det anbefalt? Hva skjer? :p

Å blande slike stoffer (CNS-dempende) er farlig fordi det gir en synergisk effekt, noe som betraktelig øker risikoen for en (synergisk) overdose. I tillegg øker risikoen for bivirkninger som synsforstyrrelser, hukommelsestap, depresjon, agressive utbrudd, tap av bevissthet og i verste fall, som nevnt over, en synergisk overdose som kan føre til koma og død.

Bergensgutt16 28. april 2009 17:01

Takk igjen for svar! Har nå fått meg litt lesestoff, så får vi se om jeg vurderer Apodorm.

wunders1976 28. april 2009 23:35

aporex.
 
Sitat:

Sitat av OaaXia (Innlegg 1219637)
wikipedia sier det blir brukt til å dope seg, En kompis av meg fikk en opiat rus på det og det er a preparat. Såvidt jeg har fått med meg er det en del heftigere en paracet. Kanskje noen andre her som har noen erfaringer med aporex?

Ja jeg har erfaring med aporex,og det er at det er vel noe av det svakeste A preparatet som er å få.
Jeg bruker 2 aporex + 2 vival,to ganger daglig p.g.a store ryggsmerter,men jeg får ingen typisk "rus" av aporex.Blir vel heller litt avslappet,og slapper mere av,men det er det nok vivalen som gjør.Gikk tidligere på Zopiklon(IMOVANE) p.g.a søvnmangel.Har gått på endel oxynorm og oxycontin,og det er en heeeeeeeeeeelt annen historie og rein morfin.
Men tilvenningsfaren er jo der da,så det beste er nok å holde seg unna om man kan det.Men du skriver at din venn fikk en opiatrus av det.Da spørs det jo hvor mange han tok da.
Håper det ga deg svar nok ivertfall.

jonas78 29. april 2009 02:10

Sitat:

Sitat av murloc (Innlegg 1398175)
Jeg tok 2 apodorm - mener de var 10mg. Ingen stor rusopplevelse sånn sett. Men avslappende og lett euforisk. Mulig jeg tok for lite, men funka greit for og slappe av.

Apodorm komer bare 2,5 og 5 mg.

paranoy 29. april 2009 03:16

Oxynorm eller oxycontin er ikke ren morfin, men inneholder et opiat kalt oksykodon. Ihvertfall oxycontin, som er en depottablett av oksykodon og eksisterer i mange ulike størrelser (mg), bør man helst unngå å injisere eller sniffe. Oralt inntak av oxynorm eller oxycontin er vel ikke direkte heftig rusgivende, men tipper at en merker det også. Oksykodon er et analgetikum.

murloc 29. april 2009 11:17

Sitat:

Sitat av jonas78 (Innlegg 1398663)
Apodorm komer bare 2,5 og 5 mg.

Da husket jeg altså feil, takker for rettelsen.

exocytose 29. april 2009 17:32

Har en pakke med Dafalgan Paracetamol-Kodein. På baksiden står det at pillene inneholder 500mg paracetamol og 30mg kodein-fosfat.

Er dette noe å ruse seg på? Tenker ikke bare på rus, men også på hvor skadelig det er. Inneholder jo en del paracetamol og er ikke det veldig skadelig for leveren?

Sitat:

Sitat av vebba1212 (Innlegg 1398917)
Har en pakke med Dafalgan Paracetamol-Kodein. På baksiden står det at pillene inneholder 500mg paracetamol og 30mg kodein-fosfat.

Er dette noe å ruse seg på? Tenker ikke bare på rus, men også på hvor skadelig det er. Inneholder jo en del paracetamol og er ikke det veldig skadelig for leveren?

Edit: Har lest litt rundt på forumet og fått svar. Beklager at dette ble gjort etter at spørsmålet ble stilt. :)

wunders1976 29. april 2009 22:00

Men NOBLIGAN er vel stort sett samme skiten som paralgin forte?Ga de beskjed på sykehuset om at jeg ikke tålte PF, og jaggu sendte de med meg en pakke med Nobligan isteden.Hehehhehe alternativet var voltaren i stikkpille-form.
Jeg har prøvd voltaren i mange forskjellige sammenhenger,men de har null effekt på meg uansett.Ved innleggelse på sykehus var det rett over på ketorax intravenøst da de skjønte at voltaren sammen med paracet 600mg ikke funket.Men nå har jeg prøvd litt av hvert(alt lovlig og foreskrevet av lege),men når det kom til oxynorm og oxycontin så var det som nevnt i et tidligere innlegg fra meg,FULL STOPP.Der er de livredde for å gjøre deg avhenglige.Det samme gjalt forresten aporex òg.Så nå går jeg på Nobligan retard om dagen og vival om kvelden.Sikkert en del som har misbrukt dette over årene og som gjør at legene er litt restriktive med å skrive ut såpass "tunge"stoffer.uten at jeg veit det 100% da.Men uansett til alle som sliter med enten rygg eller helse,så RIKTIG GOD BEDRING og god helg til alle fra Thomas.

laksir 1. mai 2009 20:57

Solian (amisulprid)
 
Jeg kom over ca. 20 brett med Solian her en dag.

Jeg googlet det og fant ut at det er et anti-psykotikum som b.la. behandler schizofreni. Leste også en annen plass at Solian forsterker effekten av alkohol (finner ikke kilden)

Norsk Legemiddelhåndbok skriver:
Sitat:

Forsiktighet med alkohol tilrådes.
Derfor lurer jeg på om jeg burde kaste alt sammen i nermeste elv, eller kan det brukes til noe? :D

InTrance 1. mai 2009 21:05

Slike medikamenter gjør sjeldent annet enn å gjøre deg fryktelig trett. Jeg er villig å satse en testikkel på at de ikke har noen som helst nytteverdi hva rus angår.

laksir 2. mai 2009 01:40

Okei, takk for svar :)

VinumSabbathi 2. mai 2009 02:10

Sitat:

Sitat av InTrance (Innlegg 1400009)
Slike medikamenter gjør sjeldent annet enn å gjøre deg fryktelig trett. Jeg er villig å satse en testikkel på at de ikke har noen som helst nytteverdi hva rus angår.

Altså, de kan brukes litt på samme måte som valium?

pidget 2. mai 2009 02:23

Sitat:

Sitat av ellef (Innlegg 1400170)
Altså, de kan brukes litt på samme måte som valium?

Tror ikke du skal bruke antipsykotiske midler som om det er valium nei. De er nok laget for medisinsk behandling med et litt annet tidsperspektiv. Og bivirkninger på de det her var snakk om i forhold til valium :
Bivirkninger: Vanlige bivirkninger (5-10%): Insomnia, engstelse, agitasjon.

VinumSabbathi 2. mai 2009 02:36

Ait, var kanskje litt forhastet det innlegget der. Kunne vel ha sjekka litt selv først. Men synes det er litt rart at insomnia er en vanlig bivirkning når man kan bli stuptrøtt av det :p

paranoy 2. mai 2009 02:51

Antipsykotika er litt rare medisin også, og kan medføre både det ene og det andre. Noen antipsykotika dog, kan benyttes som valium i terapeutisk dose og behandling, som for eksempel truxal. Det behøver derimot ikke bety at alle nevroleptika kan benyttes til det - de er ganske forskjellige sånn sett, og spesielt fra typiske (gamle) til atypiske (nye).

I mine øyne spiller du bare russisk rulett av å bruke antipsykotika uten mål eller mening, det er stoffer med uberegnelig virkning og som pidget sier, så kan du ikke bare uten videre bruke det som valium. Mest sannsynligvis er det bare møkkarus du får av den, a là nozenan, hvis du skulle være heldig å få rus i det hele tatt!

Av erfaring er jeg villig til å ofre en boks cola på sjansen for at du ikke får rus. Jeg vet det - jeg er gjerrig, og såpass glad i mine testikler at jeg ikke vedder de bort..

VinumSabbathi 2. mai 2009 02:55

Haha, synes du forklarte det ganske bra der paranoy, takk:)

Tenkte mest på å ha de som substitutt for valium under en tripp for min del. Derfor jeg mest var opptatt av trøtthetsnivået eller hva man skal kalle det.

paranoy 2. mai 2009 03:07

Vær forsiktig med den tanken!

Noe antipsykotika skal du IKKE bruke på tripp eller psykedeliske stoffer i det hele tatt! Det er ikke sikkert det er forsvarlig å bruke nevroleptika på rusmidler uansett hva det skulle være for slags rusmiddel, fordi sjansen for å utvikle psykose kan være tilstede (og er større enn hvis du ikke hadde brukt det).

Som regel, når en får utbrudd av psykose, om mulig så blir det forespurt av helsepersonellet som tar deg imot om du har inntatt rusmidler. Har du gjort det, får du ikke nevroleptika servert før etter at rusen er ute av kroppen din (med kanskje cannabis og diazepam som eneste unntak, hvis det er et unntak da). Kan ikke garantere deg at det er vanlig praksis, men ble forklart for mitt tilfelle ihvertfall.

Så la antipsykotikaen ligge, selvom du skulle få nedtur eller bad trip! Du kan utvikle psykose i verste fall, eller kanskje til og med noen fysiologisk skade?

VinumSabbathi 2. mai 2009 03:11

Aiaiai, se der du! Jeg er så og si helt blank på dette emnet, så det er bra du setter meg på plass!

Det du nettopp sa skulle ha stått andre steder her på forumet også synes jeg, med tanke på at der jeg kommer fra, er det visstnok greit så lenge man blir trøtt av den pilla man har i seg...

Fremdeles takk :)

knott 2. mai 2009 04:13

Er ikke Nozinan velegnet til rusutløst psykose? Kan den være bra og bruke til sovemedisin pga det er ett c preparat og ikke avhengighetsfare?

Hva er egentlig forskjellen på Nozinan og Haldol?

paranoy 2. mai 2009 09:15

Som jeg sa, noe antipsykotika skal du ikke bruke på rusutløst psykose. Jeg vet ikke om nozinan kan benyttes under påvirkning, men når -rusen- er ute av kroppen, eller har gitt seg, så kan de nok det. Nozinan blir ihvertfall brukt til panikk- og panangst under behandling, og for sterke søvnproblemer. Truxal blir også brukt for rusutløst psykose, og sikkert alle de andre psykosene også om nødvendig, men det er mest som beroligende eller angstdempende medisin.

Disse to gammeldagse nevroleptikaene er for meg ikke kjent benyttet til lindring av bestemte lidelser lenger, men som erstatning for type medikamenter som man skal være forsiktig å gi under psykosebehandling. Det som er mest vanlig og mest effektivt vil jeg tro, som medisin mot rusutløst psykose under påvirkning av rusmidler, er vel benzodiazepiner. Også benzo skal en være forsiktig med i enkelte cases, som for eksempel benzodiazepinpsykose eller -delirium, og sikkert andre tilfeller jeg ikke vet om. Men at antipsykotika brukes mot rusutløste psykoser er sant, det er dermed ikke sagt at antipsykotikaen skal benyttes med rusmidler heller.

Det er den kombinasjonen der det advares om, ikke kombinasjonen psykose + antipsykotika. ;)

tunfisk2 2. mai 2009 09:21

høres kanskje ut som piss, men løp av deg hele psykosen.. løp, i skauen. hold deg unna noz og haldol. det gjør ting bare værre.
om det er helt krise, så en valium el to sobril er også greit. roer hue litt. nozinan,truxal, vallergan,atarax osv er bare piss. apedop..

paranoy 2. mai 2009 10:10

Veldig smart å anbefale å løpe av seg psykosen du. Hvorfor tror du det anbefales ro og trygghet, lite stress og oppsyn under psykose? Den joggeturen der kan ikke bare blir litt av en utfordring å utføre, men også forverre tilstanden betraktelig.

Når det gjelder forskjellen på haldol og nozinan fant jeg ut at: Nozinan er en høydose nevroleptika og Haldol lavdose nevroleptika.

Nozinan er har en sterk sedativ-hypnotisk (søvnfremkallende) virkning, men en middels antipsykotisk virkning og en svak spesifikk dempende virkning (nok derfor benzodiazepin blir foretrukket).

Den brukes mot psykoser preget av eksitasjon, uro, spenning, angst og irritabilitet.

Kontraindikasjoner som redusert bevissthet ved akutt medikament eller rusmiddelintoksikasjon (og dermed et av de nevroleptikaene som ikke skal benyttes med rusmidler), bivirkninger som engstelse, apati og endring i stemningsleie og overdose/forgiftning kan føre til alvorlig parkinsonsyndrom og koma.

Nedsatt oppmerksomhet ved blanding med alkohol.

Haldol er har en svak uspesifikk sedativ-hypnotisk (søvnfremkallende) effekt, sterk antipsykotisk virkning og sterk dempende effekt (beroligende).

Den brukes mot akutt og kronisk schizofreni og andre psykoser, spesielt lettere paranoide tilstander, maniske tilstander og delirium tremens.

Kontraindikasjoner som koma og hemming av sentralnervesystemt pga alkohol eller andre CNS-depressiver, bivirkninger som plutselig død og hjertestans, eldre pasienter med demensrelatert psykose har økt risiko for å dø, overdose/forgiftning manifisterer seg ved en forsterket farmakologisk (medisinsk) effekt. I ekstreme tilfeller kan pasienten bli komatøs og utvikle respirasjonsdepresjon og hypotensjon alvorlig nok til å gi en sjokklignende tilstand.

Mer opplysninger om forskjellene finner du på Felleskatalogen ;)

nZaal 6. mai 2009 20:31

Prøver her i håp om at noen kan hjelpe.

Jeg fant noen piller i en liten plastpose på gulvet i butikken i dag, de er runde og hvite, med delestrek på midten. På samme siden står det "R1". Den andre siden er blank.

Noen ide hva dette er for noe?

http://i41.tinypic.com/2ryh55h.jpg

Butchern 6. mai 2009 20:38

Det er Noskapin.

"Virker hostedempende ved at hosterefleksen hemmes. Brukes ved luftveisirritasjoner, tørrhoste og annen uproduktiv hoste.

Filmdrasjerte tabletter med delestrek merket R1."

nZaal 6. mai 2009 20:41

Ok, bare en kjip pille med andre ord :D
Takker!

paranoy 6. mai 2009 20:51

Prøv denne lenka her. Risperidon (risperdal) er det samme i Danmark som i Norge, men det kan hende Norge har andre tabletter som ikke Danmark har og omvendt. Skulle det være Risperdal, så kan jeg garantere deg at du ikke får rus av preperatet.

Lenke: Øverst til venstre - Pek på "Medicin" - Velg "Identifikation".

- Ikke velg symbol
- Velg 1 for numerisk tegn
- Velg R for bokstav
- Velg Hvit, Grå, Sort for fargeskala

Opp kommer 1 treff - Risperidon. Tilleggsinformasjon fra meg: Det er nevroleptika (antipsykotika), atypisk medisin i bl a behandling av schizofreni og psykoser. Hva det gjør i en klipspose er derimot et godt spørsmål. Men det hender du er nødt til å dele opp tabletten med kniv for å få riktig justert inntaksdose, så om det er en oppdelt tablett der kan det muligens være Risperdal.

Edit:
Ser du har fått svar allerede, uansett kjipe tabletter begge to

paranoy 6. mai 2009 21:02

Sjekka ut bilde av Risperdal R1, rund tablett. Der er innprinten outlinet så det er ikke Risperdal. Sorry, my bad!

exocytose 6. mai 2009 21:23

Drugs.com er også en fin side for pille-identifikasjon.

Nrg11 6. mai 2009 21:33

Hei!
Lurer på om det er noen som har erfaring med seponering av xanor? Jeg har brukt 9mg xanor daglig over flere år, pga. sterk angst. Men nå vil legen min at jeg skal kutte dem ut, har litt delte meninger selv om det, men ønsker i grunnen og fortsette fordi det hjelper meg i hverdagen. Er det noen der ute som har vært borti lignende er jeg takknemelig for erfaringer og svar!

paranoy 6. mai 2009 22:00

Drugs.com er amerikansk da, så lenge en tar det i forbehold, er det helt greit å bruke den til identifikasjon. Kan hende det blir litt ekstra arbeid med inkluderende og ekskluderende ettersøk av tablettene, basert på preperatomtale gitt på drugs.com, men med litt tålmodighet, flaks og søking skal det vel gå greit.

Mange piller i USA kan ha samme form, farge, trykk og muligens symboler som i Europa og Skandinavia, men allikevel være en annen medisin enn det preperatet du har for hånda, så det er viktig å dobbeltsjekke det med skandinaviske/norske preperatomtaler, bilder etc.

I tillegg er det verdt å merke seg ved at preperatet muligens ikke markedsføres i USA/Canada eller at preperatet markedsføres i en annen fasong, inprint, symbol og kanskje farge, eller som eliksir, injeksjonsvæske eller pulver istedet, og da står du like langt igjen da..


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 19:38.