' freak.no - DreamBox FAQ
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Generell forbrukerelektronikk (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=63)
-   -   DreamBox FAQ (https://freak.no/forum/showthread.php?t=42992)

[BiH]Maniac 28. februar 2005 02:10

Må bare si takk til glenn, dette var akkuratt det jeg leita etter! :D ..helt konge

Men det er forrsatt noen ting jeg lurer på. Boretslaget har endelig bestemt seg for å ordne oss felles parabolordning til alle oppganger. Dette kommer altså til påsken i år, og jeg ser at de har satt opp antennene (4 svære parabol-antenner på taket), nå driver de med kabling.
Så jeg lurer på om jeg får bruke DreamBox, selv om det er felles parabolordning? Blir det noen problemmer her eller er jeg "good-to-go" for å kjøpe meg en DB?

Det andre jeg lurer på er; siden det er feller parabolordning her hos meg, betyr det at jeg kan bare fange opp signalene fra den ene stateliten (som boretslaget har bestemt), eller kan jeg fange opp de jeg vil ved hjelp av DB?

glenn 1. mars 2005 20:06

Hmm, dette er veldig vanskelig å svare på med mindre du kan gi noe mer info... Det viktigste: Hva slags signal får dere inn i leilighetene?

Har de satt opp fire antenner vil jeg neppe tro alle peker mot samme satellitt.

[BiH]Maniac 2. mars 2005 16:15

tja, hva mener du med "Signal", vil det si kvaliteten på bildet? Det vet jeg ikke siden jeg ikke har fått det ennå.

Ja 4 antenner, men kanskje det er en per oppgang - eller som du sier, til forskjellige satelitter

glenn 2. mars 2005 18:46

Får du vanlig tv-signal (til å plugge rett i tv'en) eller får du en egen tuner? Det er det jeg mener med signal. Jeg betviler egentlig VELDIG at du får noe annet enn standard tv. Og da har du null og nix bruk for en dreambox. Du må ha egen parabol.

[BiH]Maniac 2. mars 2005 22:28

Boretslaget ordner såkalte "pakker". Canal Digital, Viasat, UPC eller noe annet. De som vil ha Parabol, velger en av pakkene og får dekoder (eller satelitt mottager, turner ..osv ?), for å ta inn de kanalene man vil ha. Dette er altså ikke til ALLE - fordi denne ordningen ble bestemt for å fjerne parabol fra verandaene.

Vis det blir slikt, kan jeg bruke DreamBox da?

glenn 3. mars 2005 17:40

Hmm.... Du er sikker på at du får en tuner? Og ikke en annen form for set-top boks?

Vel, må du akseptere en av pakkene, så har du jo faktisk abonnement... så da ser jeg ikke HELT hva du trenger en dreambox til, men... Bortsett fra att det er en kul boks :)

Hvis du ikke har fått det med deg, så finnes det ikke public koder for øyeblikket, så ethvert abonnement gir deg flere kanaler enn man kan få free, ihvertfall fra de nordiske satellittene. Peker man parabolen mot andre steder (astra, hotbird) er det dog en del å få.

Men, bestemmer du deg for å gå fo dreambox, pluss får abonnement gjennom borettslaget, så er du mer enn velkommen til å dele kortet ditt med meg ihvertfall! :)

stkmydla 2. april 2005 22:44

Er helt nybegynner på dette området, men lurer litt på å kjøpe meg DB. Har ikke hatt parabol tidligere, og det jeg ser for meg at jeg trener er tuner (DB) og tallerken. Pluss evnt. kabler og styr. Ser noen skriver at det er vanskelig å få inn CanalDigital på DB uten kort når de skifter koder så ofte. Stemmer det? Finnes det programmer for å ta inn Viasat også? Vurderer DB opp mot å montere utstyr til samme formål i PCen. Hva er billigst, og hva er enklest?
På forhånd takk for alle svar! Beklager hvis jeg har gått offtopic.

[BiH]Maniac 6. april 2005 14:58

Sitat:

Sitat av glenn
Hmm.... Du er sikker på at du får en tuner? Og ikke en annen form for set-top boks?

Vel, må du akseptere en av pakkene, så har du jo faktisk abonnement... så da ser jeg ikke HELT hva du trenger en dreambox til, men... Bortsett fra att det er en kul boks :)

Hvis du ikke har fått det med deg, så finnes det ikke public koder for øyeblikket, så ethvert abonnement gir deg flere kanaler enn man kan få free, ihvertfall fra de nordiske satellittene. Peker man parabolen mot andre steder (astra, hotbird) er det dog en del å få.

Men, bestemmer du deg for å gå fo dreambox, pluss får abonnement gjennom borettslaget, så er du mer enn velkommen til å dele kortet ditt med meg ihvertfall! :)

hei igjen ! :D
Nå er de folka ferdige med å sette opp parabol. Saken er sånn at vi må selv ringe til en service og bestille kabling til vår egen leilighet. vi må selv skaffe oss en dekoder eller hva det måtte være. Når det gjelder kanaler, så er det sånn at vi har 4 satteliter og vi har tillgang til alle 4! Hotbird, Astra og to til som jeg ikke husker navnet på.

Og da spør jeg, kan jeg bruke DreamBox nå? :D

Mathia 17. april 2005 13:37

Hallo.
Såvidt jeg har forstått så trenger man ikke smartkort (med brente hexfiler på) for å se på tv med en dreambox. Man kan finne koder på internett å laste dem ned på dreamboxen. Mne jva slags koder er dette? Å hvordan laster man dem inn på dreamboxen? Kunne noen være snille å forklare meg litt detaljert hvordan dette funker? Å til slutt; Disse kodene, er de som hexfiler, jeg mener nå som det ikke er mulig å få tak i hexfiler, er det da umulig å få tak i disse nedlastingskodene åsså? eller sitter dere dreamboxeiere å koser dere med haugevis av kanaler?;) Takker på forhand for svar..MVH Mathia

DownloadGenie 17. april 2005 13:46

Sitat:

Sitat av Mathia
Hallo.
Såvidt jeg har forstått så trenger man ikke smartkort (med brente hexfiler på) for å se på tv med en dreambox. Man kan finne koder på internett å laste dem ned på dreamboxen. Mne jva slags koder er dette? Å hvordan laster man dem inn på dreamboxen? Kunne noen være snille å forklare meg litt detaljert hvordan dette funker? Å til slutt; Disse kodene, er de som hexfiler, jeg mener nå som det ikke er mulig å få tak i hexfiler, er det da umulig å få tak i disse nedlastingskodene åsså? eller sitter dere dreamboxeiere å koser dere med haugevis av kanaler?;) Takker på forhand for svar..MVH Mathia

På dreambox 7000s så overføresd et via ftp, du skjønner, dreamboxen har innebygd nettverkskort.

ZerBox 20. juli 2005 03:59

Kunne noen forklart nøyaktig hva man må gjøre når man har tatt skrittet å anskaffet seg en Dreambox DM7000S? Virker litt avansert. Altså hva som må gjøres for å få inn CD og Viasat, samt at det fungerer fint. Har bestilt en Dreambox som jeg får på lørdag! =)

F.eks - hvor finner man koder/images, spesielt auto-oppdaterende?

mofo-hub 20. juli 2005 04:44

Dette er vel den beste siden for alt om dreambox som jeg har funnet hvertfall:

http://www.digsat.net

For å få inn CD og Viasat så må du ha abb :(

DownloadGenie 20. juli 2005 13:40

Sitat:

Sitat av ZerBox
Kunne noen forklart nøyaktig hva man må gjøre når man har tatt skrittet å anskaffet seg en Dreambox DM7000S? Virker litt avansert. Altså hva som må gjøres for å få inn CD og Viasat, samt at det fungerer fint. Har bestilt en Dreambox som jeg får på lørdag! =)

F.eks - hvor finner man koder/images, spesielt auto-oppdaterende?

Her finner du en guide på norsk som viser deg hvordan du installerer image med nullmodemkabel. Du må bruke nullmodemkabel første gangen fordi du kan ikke bruke lan/nettverk da det ikke er noe image på dreamboxen.

Dreambox for Dummies / Hint, links og Triks @digsat.net Burde/Må leses.

InsomniA 20. juli 2005 14:22

Jeg har prøvd så godt jeg kan å skjønne hvordan dette fungerer, men hjernen har dratt på ferie. Er det mulig å kjøpe en DreamBox og ta den med på hytta hvis alt er satt opp slik det skal? Vi har jo parabol der, men neppe internett tilkobling.

mofo-hub 20. juli 2005 16:13

^^

Det skal være mulig det vettu.. Dreamboxen må ikke være koblet til internett hele tiden

glenn 21. juli 2005 14:17

DownloadGenie: Fullstendig feil. Alle Dreamboxer kommer med Dream Multimedia's eget image, som riktignok mangler en del ting, men vitterlig lar deg overføre og installere nye images pr lan, like fullt. Jeg har aldri eiet en nullmodemkabel, for å si det sånn.

DownloadGenie 21. juli 2005 19:17

Sitat:

Sitat av glenn
DownloadGenie: Fullstendig feil. Alle Dreamboxer kommer med Dream Multimedia's eget image, som riktignok mangler en del ting, men vitterlig lar deg overføre og installere nye images pr lan, like fullt. Jeg har aldri eiet en nullmodemkabel, for å si det sånn.

Min dreambox ble ikke levert med noe image innlagt, så jeg gikk ut ifra at ingen andre var med image innlagt heller :( . Mulig at alle nyere dreambox er innlagt med image, når kjøpte du din glenn?

glenn 25. juli 2005 14:11

Halvannet år siden eller deromkring.

Teigen 28. juli 2005 13:36

Sitter her med en DreamBox type DM7000-S, og har lest gjennom samtlige 4 sider av denne tråden for å bli noe klokere på denne boksen.

Er det sånn å forstå at jeg bare trenger dreamboxen,parabolantenne,internettilgang og kabler?
Eller trenger man ikke parabol i det hele tatt? det hadde blitt for enkelt...eller?

glenn 28. juli 2005 19:24

Selvfølgelig må du ha en parabolantenne. Dreamboxen er en paraboltuner - dvs, akkurat det samme som en hvilken som helst annen tuner, bare med fler funksjoner. Du trenger eksakt det samme som du trenger til etthvert annet paraboloppsett.

Internettilgang er på ingen måte nødvendig for å bruke boksen, men det er jo en klar fordel.

Baluba 21. september 2005 21:10

For å dele kort og se på tv.. hva har dm 70xx som ikke dm500 har?

glenn 24. september 2005 21:54

Plass til harddisk og mer minne.

Lp_Totti 9. oktober 2005 13:26

Hei. Har lest alt som står om DreamBox her, og begynner å skjønne noe.
Men lurer på en ting: Er man avhengig av tv-kabel e.l. inn i huset? Eller fungerer internett som en "parabol" som sender signalet til db'en? Styrer man db via Pc'en, via en fjernkontroll eller eventuelt begge deler?

DownloadGenie 9. oktober 2005 14:44

Sitat:

Sitat av Lp_Totti
Hei. Har lest alt som står om DreamBox her, og begynner å skjønne noe.
Men lurer på en ting: Er man avhengig av tv-kabel e.l. inn i huset? Eller fungerer internett som en "parabol" som sender signalet til db'en? Styrer man db via Pc'en, via en fjernkontroll eller eventuelt begge deler?

Det finnes flere modeller og typer av Dreambox.

Er man avhengig av tv-kabel e.l. inn i huset?
Det kommer ann på hvilken type dreambox du kjøper. Med satelitt versjon av dreambox sier det i seg selv at du ikke trenger kabel inn i huset. Med en kabel versjon så må du nok det.

Eller fungerer internett som en "parabol" som sender signalet til db'en?
Nei.

Styrer man db via Pc'en, via en fjernkontroll eller eventuelt begge deler?
Man kan styre via fjernkontroll og via en nettleser.

Lp_Totti 9. oktober 2005 18:48

Slik jeg har skjønt det så må det være en utgang som heter HDMI e.l. i Tuneren for at den skal kunne sende HDTV signaler. Er dette riktig?
Er noen av Dreamboxene HD-ready? Eller har de bare de tradisjonelle scart tilkoplingene?

ZerBox 9. oktober 2005 18:59

Sitat:

Sitat av Lp_Totti
Er noen av Dreamboxene HD-ready? Eller har de bare de tradisjonelle scart tilkoplingene?

Nei!

DreamBox Dm8000 vil være HD-Ready, men den kommer ikke før ute i 2006

Lp_Totti 30. oktober 2005 19:05

Men hvis jeg kjøper en DB nå. Vil det da bli muligheter for oppgradering til HDTV?

ZerBox 30. oktober 2005 19:11

Nei, desverre. [ti bokstaver..]

Lp_Totti 31. oktober 2005 00:18

spør litt mye kanskje... men er DB'en lett å bruke for folk som har lite peiling. Tenker på når jeg får satt den opp, lagt inn masse kanaler osv. Er det da lett for f.eks moren min som ikke har peil å bruke den som om det skulle vært en vanlig tuner med kort fra Canal Digital?

Bekks 31. oktober 2005 00:38

Utifra min lille erfaring med DB så ved brukt av kort vil den fungerer som en vanlig tuner.

Thysanoptera 31. oktober 2005 00:39

Sitat:

Sitat av Lp_Totti
spør litt mye kanskje... men er DB'en lett å bruke for folk som har lite peiling. Tenker på når jeg får satt den opp, lagt inn masse kanaler osv. Er det da lett for f.eks moren min som ikke har peil å bruke den som om det skulle vært en vanlig tuner med kort fra Canal Digital?

Hvis du allerede har konfiguert den, så ja. Da trenger du bare å vise mora di hvordan hun skifter kanal med fjernkontrollen. Dreambox er som nevnt tidligere en satelitt-tuner, men med en god del flere funksjoner.

Lp_Totti 31. oktober 2005 00:51

Finfint;) da blir det Dreambox på meg;)

watchman 31. oktober 2005 01:55

Ok bare slett posten om det har dukket opp tusen ganger før, har ikke funnet noe til nå så:

- stemmer det at Canal Digital og Viasat vil gå over til SKY's krypteringsmetode (usikker på hva denne heter, evt hva nøkkelen heter), som har vært brukt siden 1995 og som forøvrig ikke enda er knekt.. ?

isåfall hva med dreambox til da ?

ZerBox 1. november 2005 18:26

Noen som vet hvor DM7000 eller DM7020 selges rimelig? Hadde en dreambox som sluttet å virke etter en dag. Nå, fire måneder etterpå får jeg endelig pengene tilbake og kan kjøpe meg en ny! =)

Iceball 2. november 2005 13:22

Sitat:

Sitat av ZerBox
Noen som vet hvor DM7000 eller DM7020 selges rimelig? Hadde en dreambox som sluttet å virke etter en dag. Nå, fire måneder etterpå får jeg endelig pengene tilbake og kan kjøpe meg en ny! =)

QXL :cool: eller sjekk på digsat.net forumet

glenn 2. november 2005 19:01

ZerBox: Eller så finnes det jo en liste på forhandlere på aller første side i denne faq'en vet du. Prisene er sikkert utdaterte, men skulle tro de fleste fortsatt forhandler.

Lp_Totti 2. november 2005 22:11

Har et par spørsmål før jeg går til innkjøp av en Dreambox.
-Hvor stor er sannsynligheten for å bli tatt? Altså få politiet på døra osvosv...

-Er det slik at det kan by på store problemer med at "Enc. systemet" (som Conax hos Canal Digital) og andre 100% nødvendige oppøysninger blir veldig vanskelig å få tak i? Ved f.eks at de endres og du ikke finner noen slike "nøkler", slik at det blir umulig å så på TV.

-Er smartkort det lille plastkortet som man setter i en vanlig tuner? Mens her er det imager som gjelder istedet? Fungerer imager her på samme måte som i Deamon Tools?

-Kommer Dreamboxen, og satelitter generelt til å gå ut på dato i nærmeste fremtid?

-Er det slik at de 3 tingene jeg trenger (i tillegg til forståelse, støm og en TV) er Dreambox, parabol og internett-tilkopling?

Edit: Hva er flash?

glenn 15. januar 2006 16:24

Sitat:

Har et par spørsmål før jeg går til innkjøp av en Dreambox.
-Hvor stor er sannsynligheten for å bli tatt? Altså få politiet på døra osvosv...
Lik ingen. Såvidt meg bekjent har ingen noensinne blitt "tatt" for å bruke cardsharing eller for å laste ned koder til dreamboxen sin. Det var vel vært noen tilfeller av problemer for folk som har solt boxer med preinstallerte emuer og koder, dvs SOLGT utstyr som direkte lar deg bryte loven. Men som privatbruker risikerer du neppe noe.

Sitat:

-Er det slik at det kan by på store problemer med at "Enc. systemet" (som Conax hos Canal Digital) og andre 100% nødvendige oppøysninger blir veldig vanskelig å få tak i? Ved f.eks at de endres og du ikke finner noen slike "nøkler", slik at det blir umulig å så på TV.
Vanskelig å spå om fremtiden selvsagt, men vi kan ihvertfall slå fast at dreamboxen - siden den nettop er så oppgraderbar - er den løsningen som er MINST utsatt for å bli "lukket ute" om endringer skulle skje. Den er per i dag den mest komplette løsningen, og vil høyst sannsynlig fortsette å være det.

Sitat:

-Kommer Dreamboxen, og satelitter generelt til å gå ut på dato i nærmeste fremtid?
Se spørsmålet over.

Sitat:

-Er det slik at de 3 tingene jeg trenger (i tillegg til forståelse, støm og en TV) er Dreambox, parabol og internett-tilkopling?
Du trenger strengt tatt ingen internett-tilkobling, men det er en fordel. Ellers har du rett.

Sitat:

Edit: Hva er flash?
Flashminne er minnet som lagrer programvaren i dreamboxen din (og mange andre produkter også).

Håper det var til hjelp.

Fliid 30. januar 2006 19:04

Jeg har akkurat gått til innkjøp av en Dremabox DM7020S å lurer litt på åssen jeg skal få gratis kanaler, hørt\ sett her at man bruker såkalt Softcam filer for å få sett kanaler på pirat viset. Hvordan\ Hvor finner jeg fil for Canal Digital å Viasat? Noen råd å vink?
Maybe dumt spørsmål, men jeg er GRØNN på det området her.

Mvh
Fliid

DownloadGenie 30. januar 2006 19:28

Sitat:

Sitat av Fliid
Jeg har akkurat gått til innkjøp av en Dremabox DM7020S å lurer litt på åssen jeg skal få gratis kanaler, hørt\ sett her at man bruker såkalt Softcam filer for å få sett kanaler på pirat viset. Hvordan\ Hvor finner jeg fil for Canal Digital å Viasat? Noen råd å vink?
Maybe dumt spørsmål, men jeg er GRØNN på det området her.

Mvh
Fliid

Det går ikke å få sett kanaler fra canal digital og viasatt (nds) pirat på dreambox utenom cardsharing.

Cardsharing vil si at man deler kortet via internett slik at den ene betaler for kortet og han deler det ut til flere.

For å finne ut hvilke koder som er ute, registrer deg på digsat.net, og se i høyremenyen etter crypto status.

Fliid 30. januar 2006 20:52

Jeg har også et orginalt kort for Canal digital (Conax? :P) må jeg legge inn noe spesielt på Dreamboxen utover den orginale firmwaren\ det som er på den allerede?..
Eller må jeg bruke såkalt " Matrix Reloader CAM "

Mvh
Fliid

Iceball 30. januar 2006 21:35

Vil vel anbefale å legge The Gemini Project image. Er vel 2.60 som er siste versjon?? Sjekk ut www.digsat.net alt du trenger å vite der..bortsett fra selve cardshare, for den delen har de lagt ned.
Beste er å laste ned Newcamd 6.0X et eller annet som er nyeste. Det gjør du via fjernkontrollen når du har lagt inn Gemini;)

Fliid 30. januar 2006 21:45

Ja, fant " Newbie " guide der :P Men står kun om Cam som eksternt kort og ikke noe jeg kan laste ned å legge over på Dreamboxen. Funker Newcamd te den orginale Firmwaren\Softcam ? eller hva det nå enn var.. :P Så jeg kan sette i orginal kortet å Dreamboxen klarer å forstå hva orginal Canal Digital kortet " sier " ? :P

Iceball 15. februar 2006 11:34

Litt sent svar her. Ja, alle image til Dreambox (unntatt orginal image) har mulighet for å legge inn såkalte (soft)CAM. Newcamd fungerer til nesten alle kort kort du får tak i. Du kan se her: http://www.dreamboxworld.com/dbw/emu_dream.htm under Emulators. Bruk fjernkontrollen, finn downloads og Softcam's (gjelder de fleste image).

Thedeeq 15. februar 2006 12:56

Hvilke Dreamboxer kan man bruke på kabeltv? Å er det vanskelig å fikse disse så man får tilgang til CD? Eller, er det stor forskjell på å kjøre pirat på kabel, og parabol?

Tenker først og fremst å følge med på Engelsk fotball og NHL. Er det også mulig å få tak i amerikanske TV-kanaler via kabeltv, også dette til visning av ishockey (skjønner jo at UPC som i tilfellet er min leverandør må caste kanalene).

Iceball 15. februar 2006 15:52

Står litt på dreambox.no;)
Her ser du hva de forskjellige versjonene slutter på:
S= Satelitt
C= Kabel
T= Terrestrial (Bakkesendt digitale sendinger)

Er vel bare 500C man får tak i Norge som går til kabel. Aner ikke hvordan det er å bruke på kabelnett, men i teorien skal det jo være like enkelt som på satelitt..kortene er jo like??

Unsub 15. februar 2006 17:22

kan noen forklare meg enkelt hva en dreambox er?

har lyst på flere kanaler og har parabol, men hva trenger jeg og hva må gjøres?

ZerBox 15. februar 2006 17:25

http://www.dreambox.no - Les der

Unsub 15. februar 2006 17:52

leste litt der men skjønte lite hva en dreambox kan gjøre!

om jeg har en dreambox i hånda hva må gjøres spesifikt med den før jeg kan få gratis kanaler?

Iceball 15. februar 2006 19:31

Du kan/bør montere en harddisk først, så må du få lagt inn nytt image og satt opp hodene riktig.
Via image, så laster du ned softcam's og annet "snacks", noe som betyr du må ha koble den på internett først.
Hva du mener med gratis kanaler må du nesten spesifisere litt bedre.
Du kan bruke cardshare til å sende/motta kortinfo, for f.eks. Canal Digital, fra en annen med Dreambox og som har orginal kort. Ellers er det vel nøkler til diverse europeiske tilbydere ute fra tid til annen.
Her kan man se status for de største: http://www.digsat.net/wbb2/thread.ph...8&boardid=163&


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 22:47.