' freak.no - Groguide
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Dyrking (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=233)
-   -   Groguide (https://freak.no/forum/showthread.php?t=80119)

Duddy 12. mai 2009 20:07

Neida, du tar feil av meg, jeg er en søke person ;) Leser gjennom to guider nå, bare kommer med et spørsmål om hvor mye kan en "vente" seg sånn ca av en gjennomsnitts plante? (Har gått innom linkene til den tråden ;) )

mentalmelt 12. mai 2009 20:11

Hvor mye du får ut av en plante avhenger av en masse ting. Hvor bra utstyr du har, hvor flink du er til å passe på plantene, hvor lenge du har den på veg (altså hvor stor planten er) osv.

Duddy 12. mai 2009 20:17

jeg sa jo en helt vanlig gjennomsnitts plante, mental. Helt vanlig plante, hva tror du at jeg kan få ut av den?

Dodecha 12. mai 2009 20:18

Duddy: Det varierer så sterkt, så man kan ikke si noe mer nøyaktig enn mellom 40-100 gram

Duddy 12. mai 2009 20:20

ok, takk Dodecha! Dette er mer en nokk for meg ;) Får teste dette!

utidetfri 13. mai 2009 21:18

@duddy
Fint at du ønsker å prøve og dyrke; bra initiativ!
gå til norcan.org, der er det en dyrkehåndbok som gir deg meget god innføring i hvordan dette forløper.
Hvis du "bare" vil dyrke en plante foreslår jeg at du prøver deg på noe autoblomstrende, som f.eks. en feminisert dvergplante av noe slag. Prøv å søke på "autoflowering feminized dwarf" og du vil å planter som vil kunne gi deg noe å røyke på og som "blir noe". Første gangen jeg prøvde gjorde jeg mitt beste men brukte feil variant, noe som førte til at den ble spist av elg utpå høsten uten å ha utviklet noe røykbare godsaker i det hele tatt.
Lykke til duddy.

RESpekt 15. mai 2009 20:39

Sitat:

Sitat av mentalmelt (Innlegg 1407480)
Sativa er et artsnavn, ikke et familienavn. Cannabaceae er et familienavn, og Cannabis er et slektsnavn.
Cannabaceae-familien inneholder rundt 10 forskjellige slekter, og ca 170 forskjellige arter.

Så er det masse forskjellige strains og enkelte underarter av Cannabis Sativa/Indica/Ruderalis som igjen bærer forskjellige navn, selv om de alle i utgangspunktet er Cannabis Sativa (ev. Indica/Ruderalis).

Familie -> Slekt -> Art -> Underart/Strain

:)

Er bare min "gode" hukommelse som ikke forbandt all kunnskapen riktig:P..

Men over til et annet spørsmål, clones kan man ta i de siste ukene av blomst?

mentalmelt 15. mai 2009 20:44

Du kan ta stiklinger når som helst, men hvis du tar de når planten er i blomst så må du jo tvinge stiklingene tilbake på vekst igjen. Da er det bedre å bare ta de stiklingene du skal ha mens morplanten fortsatt er på vekst, så slipper du å utsette dem for unødig stress.

the captain 15. mai 2009 21:53

Vil bare si til de som skal dyrke å driver å spør i denne tråden...gjør hvertfall litt research først, les dere opp på dyrking og lær dere en del om hva som skal til for å få til en ok grow. Hvis det da er ting dere lurer på er det bare å spørre, men uten grunnleggende kunnskaper vil dere mest sansynelig faile uansett.
Ingen kan svare på hvor mye dere kommer til å få på en grow ol.

RESpekt 17. mai 2009 22:24

Sitat:

Sitat av mentalmelt (Innlegg 1409750)
Du kan ta stiklinger når som helst, men hvis du tar de når planten er i blomst så må du jo tvinge stiklingene tilbake på vekst igjen. Da er det bedre å bare ta de stiklingene du skal ha mens morplanten fortsatt er på vekst, så slipper du å utsette dem for unødig stress.

Eller eventuelt bare re vegge hele planta da?

DarkHaxer 18. mai 2009 00:28

Noen tips ang tobbaksplanten dark virginia?
Har en del frø fra min kjære farfar ;D

mentalmelt 18. mai 2009 00:31

Sitat:

Sitat av RESpekt (Innlegg 1410753)
Eller eventuelt bare re vegge hele planta da?

Ja, men det går jo ut på akkurat det samme og forårsaker nøyaktig det samme stresset.

LoveToGrow 20. mai 2009 09:01

Sitat:

Sitat av DarkHaxer (Innlegg 1410813)
Noen tips ang tobbaksplanten dark virginia?
Har en del frø fra min kjære farfar ;D

Vel den er jo som planter flest, men i min erfaring takler den ikke kulde særlig godt, så om den skal plantes ute, vær helt sikker på at ikke det vil bli under 10 grader om natten.

Kunne gjerne tenkt meg bilder og litt info, når du får plantet de=) Dyrker tobakk sjøl og er fornøyd med det=) De blir fantastiske om de kultiveres inne under HPS:D

Lykke til!

DarkHaxer 20. mai 2009 09:08

Takker for svar ^^,
Men det er vel mulig å plante dem inne, nå til å begynne med?
Og skal de ha mye vann? evt gjødsel?

Jupp, skal slenge inn ett par bilder ettervert ;)

LoveToGrow 20. mai 2009 10:52

Sitat:

Sitat av DarkHaxer (Innlegg 1412233)
Takker for svar ^^,
Men det er vel mulig å plante dem inne, nå til å begynne med?
Og skal de ha mye vann? evt gjødsel?

Jupp, skal slenge inn ett par bilder ettervert ;)

Du kan selvfølgelig plante de inne=) Men da ville jeg bært de ut på terrassen når været er bra, for å ta de inn når sola går ned..

Når det gjelder gjødsel er det som med planter flest, du vil se en form for mangel, og mangelen vil fortelle deg, hva den trenger, men for disse plantene som skal røykes, ville jeg kun brukt organisk eller økologisk gjødsel.

Det er umulig å si hvilken vannmengde planten skal ha, for størrelse på potte og plante vil jo variere.. En god regel i en 4-10L potte er å la de øverste 2-4cm av jorda tørke ut mellom vanningen. Dette er ikke noe jeg kan bekrefte med alle planter, men stort sett.

kalki 24. mai 2009 16:21

Dette var en meget informativ tråd. Har sett at dere har diskutert straff o.l. tidligere, men jeg er litt usikker på dette:

Man dyrker planter til eget bruk. Man blir tatt og får et forelegg på et par tusen. Saken kommer på rullebladet.

Jeg vet jo at alle lovbrudd vil vises på en såkalt uttømmende (eller noe i den dur) politiattest uansett hvor lenge siden og hvor lite alvorlig lovbruddet er(antar at dette ikke gjelder forenklede forelegg). Men hvor lenge blir en sånn 'har dyrket selv til selvbruk' stående på vandelsattesten som ev. arbeidsgiver kan kreve? Kan det ha konsekvenser for ev. skolegang utenom forsvaret/politiet? (Altså opptak på universitet?) Jeg regner jo med at de lar selvdyrkende cannabisbrukere beholde litt av sine muligheter/rettigheter og at det ikke er full stopp i livet. (Hvis du er en normal, fungerende bruker. )

LoveToGrow 24. mai 2009 16:50

Sitat:

Sitat av kalki (Innlegg 1415288)
Dette var en meget informativ tråd. Har sett at dere har diskutert straff o.l. tidligere, men jeg er litt usikker på dette:

Man dyrker planter til eget bruk. Man blir tatt og får et forelegg på et par tusen. Saken kommer på rullebladet.

Jeg vet jo at alle lovbrudd vil vises på en såkalt uttømmende (eller noe i den dur) politiattest uansett hvor lenge siden og hvor lite alvorlig lovbruddet er(antar at dette ikke gjelder forenklede forelegg). Men hvor lenge blir en sånn 'har dyrket selv til selvbruk' stående på vandelsattesten som ev. arbeidsgiver kan kreve? Kan det ha konsekvenser for ev. skolegang utenom forsvaret/politiet? (Altså opptak på universitet?) Jeg regner jo med at de lar selvdyrkende cannabisbrukere beholde litt av sine muligheter/rettigheter og at det ikke er full stopp i livet. (Hvis du er en normal, fungerende bruker. )

http://www.ung.no/art/artikkel.inc.p...1132&print=yes

RESpekt 1. juni 2009 00:32

Sitat:

Sitat av mentalmelt (Innlegg 1410815)
Ja, men det går jo ut på akkurat det samme og forårsaker nøyaktig det samme stresset.

Nja stresset med å preparere vekstvilkår for hver indiviuell klone er jo eliminert da:)..

RESpekt 1. juni 2009 00:40

Sitat:

Sitat av kalki (Innlegg 1415288)
Dette var en meget informativ tråd. Har sett at dere har diskutert straff o.l. tidligere, men jeg er litt usikker på dette:

Man dyrker planter til eget bruk. Man blir tatt og får et forelegg på et par tusen. Saken kommer på rullebladet.

Jeg vet jo at alle lovbrudd vil vises på en såkalt uttømmende (eller noe i den dur) politiattest uansett hvor lenge siden og hvor lite alvorlig lovbruddet er(antar at dette ikke gjelder forenklede forelegg). Men hvor lenge blir en sånn 'har dyrket selv til selvbruk' stående på vandelsattesten som ev. arbeidsgiver kan kreve? Kan det ha konsekvenser for ev. skolegang utenom forsvaret/politiet? (Altså opptak på universitet?) Jeg regner jo med at de lar selvdyrkende cannabisbrukere beholde litt av sine muligheter/rettigheter og at det ikke er full stopp i livet. (Hvis du er en normal, fungerende bruker. )


I forhold til den nåværendes "Status Quo" så er det så i grense land med hva man skal tillate av MJ, enten dyrket eller kjøpt ulovlig. Har jo blitt nesten legalisert for medisinsk bruk i cali ( kilde; nummer 4 av high times 09 ) Så lenge man ikke har et varehus av high grade MJ, men kun har et par få, ti til tjue planter MJ så vil vel det falle inn under 5 års regelen. vel og merke hvis man klarer å snakke på seg eget forbruk, veldig viktig med at plantene kun er tiltenkt deg selv, Og (under ingen omstendigheter) ingen andre. I og med at man da ikke utgjør en fare for den vanlige delen av oss...

Trulseren 1. juni 2009 23:39

Dette var en meget informativ og kjekk tråd, har stumblet meg litt igjenomm men ikke funnet noe om hvilket medium du bruker?
Har du ett par brukbare medium / mediumoppskrifter som jeg kan bruke?
Jeg finner nesten ingenting, folk sier mye om at plantasjen jord ikke er så bra, men har ikke så lyst å bestille 150l jord over internett. Tror det kommer til koste endel unødvendige frakt penger.:p

Takker mye på forhånd:D
Trulseren

LoveToGrow 2. juni 2009 11:21

Sitat:

Sitat av Trulseren (Innlegg 1421646)
Dette var en meget informativ og kjekk tråd, har stumblet meg litt igjenomm men ikke funnet noe om hvilket medium du bruker?
Har du ett par brukbare medium / mediumoppskrifter som jeg kan bruke?
Jeg finner nesten ingenting, folk sier mye om at plantasjen jord ikke er så bra, men har ikke så lyst å bestille 150l jord over internett. Tror det kommer til koste endel unødvendige frakt penger.:p

Takker mye på forhånd:D
Trulseren

Hei, ja bestille jord over nett koster=) Har gjort det selv 1 gang. Vel jeg syns Plantasjen har bedre "3 sekker billig" enn Oasen sin "3 sekker billig" og da kan en fin blanding være:

På 100 Liter medium

60L jord (plantasjen)
20L Perlite
10L Vermeculite
8L Lecakuler
1L Sand
1L Beinmel (Bonemeal)

Dette er bare en, men det gjelder jo å finne ut hvilke behov man har. Denne miksen er ikke så god på en Sea Of Green løsning, men bedre på planter i litt større beholdere. I mindre potter kan denne være bedre:

På 100 Liter medium

50L Jord (plantasjen)
30L Perlite
18L Vermeculite
1L Sand
1L Beinmel (Bonemeal)

Til dette må man i de fleste tilfeller ha ekstra vannbaserte næringer. For å lage en mediumblanding som ikke trenger næring i løpet av sin livssyklus må ekstremt store beholdere til, men er fullt mulig i 16L beholdere på planter som bruker rundt 3-4 måneder på sin livssyklus.

Sixpounder 2. juni 2009 23:18

OKi OKi ;p fikk med meg at det var ganske så mange sider i tråden ;p
såe, nei jeg leste ikke igjennom , å derfor spørr jeg.

jeg har nå overtatt noen frø, jeg spurte hvilken type, men nei det er usikkert.
er kanskje 5-6 frø, som jeg har planer om å sette opp.
hvordan starter jeg?
bare prøve å få frøa til å spire mellom noe blødt dopapir?
forså å plante dem nedi en liten potte?
med et spessielt lys å god varme? : )

trenger hjelp... jeg er ikke så flink å lese igjennom 52 sider for å finne ut hva jeg trenger.
har heller ikke lyst å la frøa gå til spille heller.
nå er jeg egentlig så heldig at jeg bor 200 meter unna et hagesenter , så jeg trenger nok ikke bestille så mye fra nettet. bare jeg for oversikt over hva som trengs og hvordan det skal gjøres, så jeg kan tussle bortover å prate med han karen som jobber dær : )

Håper på svar som ikke sier at jeg skal lese igjennom hele tråden :D :bergenser:

RESpekt 3. juni 2009 15:41

Sitat:

Sitat av Sixpounder (Innlegg 1422674)
OKi OKi ;p fikk med meg at det var ganske så mange sider i tråden ;p
såe, nei jeg leste ikke igjennom , å derfor spørr jeg.

jeg har nå overtatt noen frø, jeg spurte hvilken type, men nei det er usikkert.
er kanskje 5-6 frø, som jeg har planer om å sette opp.
hvordan starter jeg?
bare prøve å få frøa til å spire mellom noe blødt dopapir?
forså å plante dem nedi en liten potte?
med et spessielt lys å god varme? : )

trenger hjelp... jeg er ikke så flink å lese igjennom 52 sider for å finne ut hva jeg trenger.
har heller ikke lyst å la frøa gå til spille heller.
nå er jeg egentlig så heldig at jeg bor 200 meter unna et hagesenter , så jeg trenger nok ikke bestille så mye fra nettet. bare jeg for oversikt over hva som trengs og hvordan det skal gjøres, så jeg kan tussle bortover å prate med han karen som jobber dær : )

Håper på svar som ikke sier at jeg skal lese igjennom hele tråden :D :bergenser:

Starters; et glass vann, la stå i romtemperatur over natten. Etter endt natt putt frøa oppi. La stå mørkt ennda en natt. Er ofte tilstrekkelig for å "cracke" beansa. Så puttes frø med rot tippen ned i jorda. Ikke lenger enn en halv centimeter til en hel centimeter. Ganske vanskelig og måle slikt, man ender opp med å ta det på følelsen..

Ganske viktig fra nå av er å ikke la mediumet tørke ut. NB: Gjentar; IKKE LA MEDIUMET tørke ut. Etter at barna dine så har kommet til verdenen ( veit chezzy utsagn, men av egen erfaring veit jeg at jo mer man betrakter plantene som noe levendes, jo større er sjansen for suksess ) så settes lys på i 18 timer, mens mørke tiden står på 6 timer..

Så ut i fra dine forutsetninger, mener din plass som "barna" dine skal leve i, fortsetter man 18 / 6 regimet i alt fra 2 uker til 5 uker. De siste anbefales ikke da blomster setingen blir for spredt, og det estetiske preget forsvinner. ( er min mening ) Sjansene er store for at blomster pinner blir nødvendig i de siste ukene av blomst og..

Dog finnes det varianter ( SATIVA ) som man er best tjent med å sette i et 12/12 regime fra dag en av siden de Kan STREEEKKKKEE seg noe grønnjævli lange..

I tillegg burde man avente med næring i de 3-4 første ukene etter at plantene har slått rot siden jorden du har anskaffet deg er PROPPFULL av næring.

I henhold til jord; vanlig herbia plantejord i blanda pearlite. Med et TYNT lag av leca i bunnen funker fett...

Lykke til, sleng gjerne ut noe bilder etter hvert=)..

Sixpounder 3. juni 2009 17:19

Takk for svar =)

Sitat:

Sitat av RESpekt (Innlegg 1423158)
Starters; et glass vann, la stå i romtemperatur over natten. Etter endt natt putt frøa oppi. La stå mørkt ennda en natt. Er ofte tilstrekkelig for å "cracke" beansa.

ja, bare at jeg la dem mellom blødt tørkepapir i går før jeg gikk å la meg
( leste en post om at det skulle fungere bra ).
papiret putta jeg i et tomt cd cover, å la under senga.
allerede i nå i dag åpna jeg å tok en titt å ser at to av frøa har sprekt litt.
har en misstanke om at det er to forskjellige frø typer jeg har, siden ca fire frø er mye mindre en de andre og de er grønne, ingen av de har sprukket.
mens de litt større er mørkere farge.

om noen tror dem klarer å igjennkjenne frø så kan jeg jo ta bildet : )
så blir det kanskje lettere å vite hva man skal gjøre seinere.
om ikke noen kommer til å kjenne igjen når de får vokst litt da, er vel kanskje lettere det : )

Sitat:

Sitat av RESpekt (Innlegg 1423158)
I henhold til jord; vanlig herbia plantejord i blanda pearlite. Med et TYNT lag av leca i bunnen funker fett...

Lykke til, sleng gjerne ut noe bilder etter hvert=)..

Det skal jeg nok klare å ordne,
og bilder kommer når det blir noe å ta bilde av : )

Thinktwice 3. juni 2009 20:58

Hjemmedyrking av marijuana
 
Har bestemt meg for å sette et par planter hjemme, da jeg er lei av å kjøpe greiene mine fra løpegutter i tenårene på piller.

Tenker da å sett opp et vanlig skap (60x60), med vifte og lys festet i en hylle jeg bare flytter oppover etterhvert som den vokser. Da jeg aldri har gjort dette før, og ikke enda lest meg opp på temaet (noe jeg skal gjøre når jeg får bygd skapet og bestilt det jeg trenger), så da har jeg noen spørsmål.

1. Hvor mange planter kan jeg ha i et skap på 60x60 og hvor mye røykbart vil jeg få av det?

2. Har tenkt å legge ventilasjonsrør fra viften og ut via ventil rett ut i gaten. Vil det kunne lukte noe av dette? Viften vil vel stå på hele tiden, så det skal vel ganske mye til? (Er en ganske så trafikert gate med fortau helt inntill husveggen)

3. Har sett litt på lyskilder på nett, fant noen "sparepærer" som går i vanlig sokkel, fungerer dette? (f.eks slik som dette)

4. Må jeg tette dette skapet mest mulig, eller holder det rett å slett å ha døra igjen?

5. Kom gjerne med tips og triks :cool:

Dodecha 3. juni 2009 21:17

1. Du vil få plass til mange spirer, men ikke så mange voksne planter. Om du kjøper ikke-feminiserte frø passer jo dette
ettersom du vil luke ut hannplantene når de begynner å vise kjønn (litt ut i den vegetatiske fasen) men en 4 stykker kanskje? Hvor mye du vil få å røyke kan være alt fra 0 til kanskje 100 gram, avhengig av mange faktorer.

2. Man bruker kullfilter for å fjerne lukten, som vil bli ganske kraftig, litt avhengig av typen strain du gror.

3. Sparepærer fungerer ypperlig i startfasen av plantene, men når de begynner å bli store er det enten HPS lamper eller HID lamper (ser ut som de fleste bruker HPS lamper) som er de beste. Du får også noen kompaktlysrør (CFL) for blomstringsfasen og, men de måler seg ikke helt med HPS.

4. I blomstringsfasen er det ekstremt viktig at null lys slipper inn i den mørke fasen (de skal ha 12 timer med lys og 12 timer uten lys), om lys slipper inn kan plantene bli hermafroditter (begge kjønn), noe man ikke vil ha.

5. Les, les les les, se videoer og les mer på diverse dyrkeforum. Av filmer vil jeg anbefale Jorge Cervantes ultimate grow, som du finner i din nærmeste piratbukt, den går dypt i detaljer og tar litt for seg avanserte dyrkemetoder også.
En annen en er "Top Quality Growing Weed" som ser ut som den er produsert i nederland: Den tar for seg steg for steg konstruksjon av et grow room, samt næring, vanning og høsting.

RESpekt 3. juni 2009 22:12

Sitat:

Sitat av Sixpounder (Innlegg 1423254)
Takk for svar =)



ja, bare at jeg la dem mellom blødt tørkepapir i går før jeg gikk å la meg
( leste en post om at det skulle fungere bra ).
papiret putta jeg i et tomt cd cover, å la under senga.
allerede i nå i dag åpna jeg å tok en titt å ser at to av frøa har sprekt litt.
har en misstanke om at det er to forskjellige frø typer jeg har, siden ca fire frø er mye mindre en de andre og de er grønne, ingen av de har sprukket.
mens de litt større er mørkere farge.


Det skal jeg nok klare å ordne,
og bilder kommer når det blir noe å ta bilde av : )

Ikke sant, funker like fett. Men synes at man får mer stress ved å plukke de opp fra våt papir. Føler og jeg får en bedre kontroll på hvilke av frø som har spira eller ikke ved å kun bruke et glass vann.. Men som sagt er det viktig at metoden funker for enn selv=)..

Generelt om frø så er det grønne, lyse eller beige frø umodne og ikke helt klar for å spire, men mirakler kan skje.. Mørke, brune, eller generelt frø med et mørkt preg over seg (mange nyanser å hente eksempler fra ) er de frøa som er ferdige. Men finnes utallige variasjoner så "hva skader det å prøve?" kan være en fin filosofi i det tilfelle..

Mye lettere å gjenkjenne artspreg etter at bladene ( ikke de første runde bladene) har begynt å få fasong...

Thinktwice 3. juni 2009 23:42

Sitat:

Sitat av Dodecha (Innlegg 1423491)

3. Sparepærer fungerer ypperlig i startfasen av plantene, men når de begynner å bli store er det enten HPS lamper eller HID lamper (ser ut som de fleste bruker HPS lamper) som er de beste. Du får også noen kompaktlysrør (CFL) for blomstringsfasen og, men de

5. Les, les les les, se videoer og les mer på diverse dyrkeforum. Av filmer vil jeg anbefale Jorge Cervantes ultimate grow, som du finner i din nærmeste piratbukt, den går dypt i detaljer og tar litt for seg avanserte dyrkemetoder også.
En annen en er "Top Quality Growing Weed" som ser ut som den er produsert i nederland: Den tar for seg steg for steg konstruksjon av et grow room, samt næring, vanning og høsting.

Har nå akkurat sett Jorge Cervantes ultimate grow og sitter nå igjen men dobbelt så mange spørsmål...

1:Om jeg kjøper feminine frø, kan jeg da bare fortsette å dyrke uten å måtte tenke på at de kan bli skadet?

2:Hvor viktig er det med riktig temperatur og fuktighet? Trenger jeg å tenke på dette om jeg har det i et skap med "normal" temperatur og luftgjennomstrøming hele tiden? Og vil luften på soverommet være godt nok, eller burde jeg legge en innluftsslange ut eller til et rom med "friskere" luft?

3:Han snakket mye om det de skal gro i og næringen den må ha. Holder det å bare benytte seg av vanlig matjord med ekstra næring kjøpt på nett?

4: Det ble også lagt vekt på lystypen og at man burde gå for hallogenpærer, jeg er litt skeptisk til dette, da det sannsynligvis vil bli veldig varmt og brannfarlig i det lille skapet mitt. Vil det ikke fungere like bra med f.eks 4 sparepærer og ruglete reflektorer langs skapveggene?

5: Burde jeg bare droppe tanken om å lage hasj av bladene siden jeg vil ha så få planter og det er stress å få tak i disse "skilleposene"?

6: Jeg syntes det tok litt langt tid i filmen, virket som om hele prosjekten tok 6-12 mnd, hvor mye vil være realistisk i mitt tilfelle?

Setter pris på gode tilbakemeldinger, er skikkelig sugen på dette prosjektet!

utidetfri 4. juni 2009 00:43

To spørsmål til deg lovetogrow:

-Skal jeg toppe mine AK47 planter (de er "vanlige" AK47 ikke af). De er kommet til 5-6 bladsett nå og jeg lurer på om jeg skal toppe dem eller ikke...

-Når kan jeg se kjønnet på dem (de kom ut av jorda 28. april)

på forhånd takk for svar

LoveToGrow 4. juni 2009 13:39

Sitat:

Sitat av utidetfri (Innlegg 1423705)
To spørsmål til deg lovetogrow:

-Skal jeg toppe mine AK47 planter (de er "vanlige" AK47 ikke af). De er kommet til 5-6 bladsett nå og jeg lurer på om jeg skal toppe dem eller ikke...

-Når kan jeg se kjønnet på dem (de kom ut av jorda 28. april)

på forhånd takk for svar

Kommer jo veldig ann på om du vil ha en plante som er buskete med mange "mindre" buds eller en "slim" plante med en "massiv" bud eller cola som noen kaller det. Og skal det være morplanter er det helt esensielt at de toppes eller bindes ned hvertfall.

Men skal de toppes burde det skje i nærmeste fremtid, med 5 bladsett vil dette resultere i 10 nye topper, dette kan bli trangt...

Man skal kunne se en enkelt blomst/hannpod ca 1-2 måneder etter at planten har spirt, oftest 50 dager.

Sixpounder 4. juni 2009 16:56

oki oki :p spirene er store nok til å bli planta i potter... skal spiren der det kommer noe, opp eller ned? :S
trenger svar litt fort please =)

RESpekt 4. juni 2009 17:04

Hvite tippen ned, spirer fortere siden den slipper og snu seg i jorda..

utidetfri 4. juni 2009 17:14

Okay, plass er ikke noe problem da de står ute. Hva gir mest godsaker til høsten da? en busk eller en slim plante?

Dodecha 4. juni 2009 17:50

1. Jeg vet ikke hva du mener med skadet her, men forskjellen på disse og vanlige frø er at du har nesten 100% sjangse
for at plantene blir hunner. Ellers er de akkurat som andre planter og man må være like påpasselig med helt mørkt i 12 timer og lys i 12
timer i blomstringsfasen som med andre planter.

2. Temperatur bør ikke gli under 20 grader alt for mye, dog en natt her og der med 17-18 grader er ikke en dødsdom for plantene bør du
ha rundt 25 grader og ikke mye mer enn 30 grader på det varmeste.
Inneluft er helt ok, det er godt med noe co2 (som vi puster ut) til planten, inneluft er også mer stabil enn de store variasjonene i
fuktighet og temperatur som uteluft har.
Cannabisplanter trives best når relativ fuktighet (RH) er rundt 50-70 % i vekstfasen og 40-60% i blomstringsfasen. Tips for å få mer
fuktighet er å sette ut skåler/glass med vann i og noe dopapir e.l. du kan også fylle en sprayflaske med vann og sprute litt nå og da.

En typisk måte å ha ventilasjonen på er å ha innluftshull nederst i skapet og utluftshull øverst, så man er sikker på at det blir god
sirkulasjon i skapet.

3. Vanlig blomsterjord fra f.eks plantasjen har mange god erfaring med, fyll på med 30% lecakuler og et eget lag med leca i bunnen for
god drenering og man er godt i gang. Næring som biogrow etc fra nettet er helt ok, men man skal ha forskjellige nivåer av næringstoffer
i vekst og blomstringsfase så man må ha to forskjellige næringer. F.eks Biogrow merkene har dette, en grow og en bloom type.

4. Sparepærer er som sagt godt i vekstfasen. Men etterhvert når plantene skal blomstre, trenger de mye rødt lys, da er HPS lamper
det som gjelder, med ventilasjon blir det ikke alt for varmt. f.eks en 400W HPS går fint i et skap på 40x60x120cm.
Brannfaren kommer heller fra dårlige kontakter og jordfeil etc..
Du kan, om du absolutt vil holde deg unna HPS lamper bruke spesielle CFL pærer
som disse
, de blir litt varme de og men ikke like mye som HPS pærene.

5. Skilleposene eller "bubble bags" kan fåes på flere nettbutikker her i landet, f.eks: http://www.weedshop.no/product_info.php?products_id=390

6. Kommer an på strainen, sativaplanter (tynne og høye) bruker lengre tid, ca 60-90 dager i vekstfasen, mens indicaplanter bruker
40-60 dager. Blomstringsfasen varierer litt også avhengig av strain, men ca 65-75 dager.

Sixpounder 8. juni 2009 16:26

det er nå noen dager siden jeg putta frøa i jord.
å jeg synes ikke det ligner på noe cannabis i det heletatt...
den har to runde blader og to rare blader : /
noen som kan fortelle meg?

http://bildr.no/thumb/427872.jpeg

ble litt stort bilde da? :p men dere ser vel fordet ;p

Chassen 8. juni 2009 16:32

Sitat:

Sitat av Sixpounder (Innlegg 1427376)
det er nå noen dager siden jeg putta frøa i jord.
å jeg synes ikke det ligner på noe cannabis i det heletatt...
den har to runde blader og to rare blader : /
noen som kan fortelle meg?

http://bildr.no/thumb/427872.jpeg

ble litt stort bilde da? :p men dere ser vel fordet ;p

Det er ganske sikkert cannabis, ja.

Dodecha 8. juni 2009 16:40

De to runde bladene er såkallte "frøblad" som allerede utviklet seg inne i frøet når du spirte det.
Det vil komme et bladpar til med de "rare" bladene som du kaller de før det eventuellt kommer noen typiske flerfingrede cannabisbladene.

Thinktwice 11. juni 2009 20:18

Ja, da har jeg fått frøene i hus.

5 stk. Bubblelicious (100% feminized) til innebruk

og 5 stk Swiss Cheese (100% feminized) til utebruk.


Har nå kjøpt inn nesten alt jeg trenger til groskapet mitt.
Pærer, vifte, termo- og hydro-meter og styreenhet.
Trenger bare selve skapet som jeg får i løpet av helgen, samt det jeg trenger til selve planten. Tenker å handle dette på plantasjeni morgen.

Men hva trenger jeg? Holder det med jord, leccastein, "gjødsel" og potter?


Siden skapet ikke er ferdig enda, tenker jeg å konsentrere meg om utendørsplantene først.

Her er planen min:

Putte frøene i en våt bomullsdott, vente på spiren, plante den i en potte. Vente på at den vokser innendørs før jeg setter den i et godt sted jeg har funnet. Det er et stykke unna beboelse, lite turtrafikk, mye sol, fin og våt jord.

Trenger jeg å "kupere" den? Jeg slipper vel å tenke på kjønn da den er feminin?


Kommer med litt mer ryddig og utfyllende innlegg når jeg har litt bedre tid!

Thinktwice 14. juni 2009 21:37

I potter.
 
har nå akkurat fått plantet frøene mine i potter, 4 fine spirer og 1 der spiren nesten ikke var synlig. De er plantet i 4 liters potter med 1/4 leccakuler og 3/4 jord med sand/lecca iblandet. (dette er frø som skal utendørs om 3-4 uker)

Har vannet alle pottene med 3 desiliter vann og står nå under 50% belysning (3000 lm). jeg regner med jeg starter med 18/6 sykluser allerde nå?

Hvor ofte og hvor mye skal plantene vannes i starten?

Viften min bråker sykt mye og får ikke byttet den ut før onsdag, er det viktig med god utlufting allerede nå? Eller kan jeg vente med det noen dager?

Jeg kjøpte "gjødsel" på flaske og slike pinner man putter i jorda, når skal jeg begynne med dette? (tenker jeg bruker pinnene når jeg har fått plantene ut i naturen, da de sikkert ikke vil spre næringen så langt som flytende?)

Legger ut bilder så snart jeg ser noe!

Sixpounder 15. juni 2009 00:50

jeg har plantene mine i vinduskarmen enda...
de strekker seg etter lyset, som gjør at de bøyer seg.
derfor snurrer jeg pottene rundt, som fikk tanken til å slå meg.

kan de bli stressa av det? å bli male-planter?
siden de bøyer seg mot lyset. å når jeg snur dem , så må de snu seg andre veien igjen.

eller skal jeg bare la de bøye seg ? de knekker vel ikke?

Kiddo 15. juni 2009 15:59

Sixpounder, jeg er kommet ca like langt som deg:) Mine står også i vinduet nå og koser seg, bare noen få dager gamle.
MEN jeg vet ikke riktig hva jeg skal gjøre videre, noen som muligens kan svare meg på deg? Jeg vet ikke hvilken type jeg har, er noe jeg fikk med meg hjem fra Tyrkia. Når skal man begynne med lyspærer, vifte osv? Hvor lenge kan den stå i vinduet slik som nå?

ulldott 15. juni 2009 16:06

Dere burde virkelig få de under lyspærer så fort som mulig, og lufting er viktig for at de skal vokse sterkt så de ikke bøyer og knekker seg senere. Lyset fra sola i vinduskarmen er ikke nok, og uten vifte særlig så vil de veldig fort strekke seg.

RESpekt 15. juni 2009 17:04

Bare tull egentlig å ha de i vinduskarmen. Med mindre man har et vindu mot en skog, og det eneste som kan se inn vinduet ditt er en enslig elg av og til:P Og som ulldott sier her så er Vifte Myo Importante, hvordan skal man ellers få kraftige nok stammer som klarer å holde på tyngere, og ettertrakta blomstene seinere i plantens liv?..

Det å snu planten er en teknikk man kan ta med seg når de kommer inn under lys. Da sikrer man at alle "sidene" av planten får tilstrekkelig med lumens;)...

RESpekt 15. juni 2009 17:06

Sitat:

Sitat av Sixpounder (Innlegg 1427376)
det er nå noen dager siden jeg putta frøa i jord.
å jeg synes ikke det ligner på noe cannabis i det heletatt...
den har to runde blader og to rare blader : /
noen som kan fortelle meg?

http://bildr.no/thumb/427872.jpeg

ble litt stort bilde da? :p men dere ser vel fordet ;p

Good, sleng opp et bilde til om en måned halv annen hvis det lar seg gjøre. Litt mer å se på da=)

Had_Code 15. juni 2009 21:08

Hei, er ikke mange bildene i denne tråden så jeg tenkte kanskje jeg skulle vise mitt oppsett.

Jeg kjøpte et skap fra jysk (firenze, hvit) som kostet meg 700kr, passe billig
og det fikk akkurat plass i enden av en gang.
https://imma.gr//10568.jpg

Her har jeg fått noen ting på plass.
Til venstre ser du HPS armaturet, det har en 400w HPS pære og ledningen går ut et hull
i øverst høyre hjørne og opp til den digitale ballasten som ligger oppå skapet (unngå for mye varme inne i skapet).
Har også plassert strømforgrener i høyresiden, der skal stiklinger og planter i vekstfasen stå.
Den svarte dingsen er en digitaltimer fra clas ohlson til under 200,- , men jeg hører rykter om at de ikke klarer å slå seg av
etter en stund pga den induktive strømmen til ballasten, så jeg skal anskaffe en kraftig nok
kontaktor som heller blir styrt av timeren.

https://imma.gr//10569.jpg

Her er den øverste seksjonen på høyresiden med planten, den har stått litt over alt: fra vinduskarm,
på kjøkkenet under standard lysrør og i et annet skap. Den er nå 21 dager gammel og trives
under 3 lamper, to av de er 21W 2700k CFL (standard sparepærer) og en 23W 6500K CFL (den med blått lys) som
er beregnet for vekstfase for planter.
Og helt til høyre ser dere en standard bordvifte, som egentlig er litt for stor, vurderer å bytte ut med noe mindre,
kanskje en sånn håndholdt liten sak. Jeg har ingen ellers ventilasjon i vekst-delen av skapet, kanskje det blit etterhvert.

https://imma.gr//10570.jpg

Her er et bilde av venstresiden med noe av ventilasjonssytemet på plass, det skal bli et kullfilter
og en cooltube (Lysarmatur med luftkjøling) for lampen der og.

https://imma.gr//10571.jpg

Noen bilder av planten:
https://imma.gr//10572.jpg
https://imma.gr//10573.jpg
https://imma.gr//10576.jpg


Annen info:
Dyrkemedium: Blomsterjord fra plantasjen med et lag leca i bunnen, litt blandet i jorden og et lag på toppen
Strain: Jack herer fra amsterdam seeds
Lyssyklus: 24/0

RESpekt 15. juni 2009 21:33

Følger det med vifte når man kjøper "cool tube" reflektor, eller må man gå til innkjøp av det sjøl?. Btw, nydelig oppsett, kanke bli annet enn bra=)..

Had_Code 15. juni 2009 21:54

Det følger ikke med noen vifte på de stedene jeg har sett at de selger cooltube: designbelysning og head & nature, men sistnevnte selger jo hele sett med utstyr: Telt, ventilasjon, kullfilter, cooltube, pære og alt annet man trenger.

Thinktwice 16. juni 2009 17:43

VIKTIG VIKTIG!

spiren begynner nå å såvidt vise seg over jorden.

Problemet er at jeg har lest litt rundt nå, og fant ut at man burde ha over 5000kelvin på vekstfasen og ca 2700 på blomstringsfasen. Jeg har startet med 2700! Er dette feil? Må jeg løpe ut å bytte pærer nå??!!

Sixpounder 16. juni 2009 18:18

Mine hadde bare sollys da de kom opp av jorda og til de var noen cm : )
å dem begynner å komme seg nå.

http://bildr.no/thumb/433334.jpeg

Thinktwice 16. juni 2009 18:28

Joda, de har jo kommet seg litt opp... Men de står jo i et skap helt uten naturlig lys.

Men noen som vet om det finnes sparepærer som passer i e27 sokkel som passer til dyrking? Har jo allerede svidd av mye penger på div pæresett og pæreholdere. 750 kr for å være helt nøyaktig, vil ikke at det skal være heeelt bortkastet.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 01:12.