' freak.no - Groguide
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Dyrking (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=233)
-   -   Groguide (https://freak.no/forum/showthread.php?t=80119)

Cybergasm 28. oktober 2007 12:52

Bilde1
Bilde2
Bilde3
Bilde4
Bilde5

Som dere ser så har de store bladene begynt å bli gule. Noen har også visnet og ramlet av. Jeg kan ikke se noe galt på bladene på sideskuddene. Kanskje ett eller to som er litt gule.

Har kun næring som er kjøpt i vanlig blomsterbutikk. Ser ut som det er nitrogen mangel. Røttene vokser forresten opp av jorda i hele potta.

LoveToGrow 28. oktober 2007 16:18

Cybergasm: Det er helt klart nitrogen mangel, som du sjøl har observert=)
Anbefaler at du sjekker ut større hagesentere, de fører ofte noen "litt" bedre gjødsel en substral=P

Prøv å finne en som gjerne er par % høyere i P-K enn N, dette kan bli vanskelig, det beste alternativet jeg sjøl har sett er en økologisk gjødsel ved navn:Oase all around, N-P-K 8-6-6, det er grei nok med tanke på at p-k er balansert med hverandre og den inneholder 13 av de 14 type næringene planten vil trenge.

Skulle du finne noen som fører Nitrogen(N),Forsfor(P), ogKalium(K) hver for seg, mest sannsynlig i pulver, har du gjort det STORE!

Cybergasm 28. oktober 2007 17:18

Det heter ikke substral det jeg kjøpte. Skal sjekke seinere. Tror det var ganske likt nærings innhold som det som er anbefalt. Men det skal jeg også sjekke opp i.
Den begynner å bli ganske stor nå. Stopper den å vokse i høyden hvis jeg binder den fast?

Cybergasm 28. oktober 2007 19:03

Men er det normalt at røttene vokser opp av jorda? Har ca 1cm lag med lecakuler og det er hvite tråder overalt i hele potta. Har ei 10liters potte nå. De stikker også ut under. Må jeg skaffe ei enda større potte?

LoveToGrow 28. oktober 2007 19:26

Nei, det er neppe at potta er for liten som er problemet, jeg vet ikke om det er flere "typer" røtter på cannabis planten, men det er hvertfall 2 "typer" noen absorberer fukt, vann gjødsel, mens den andre er ute etter luft.

Om du har et lag med leca øverst i potta er nok det grunnen til at de stikker ut, har kun opplevd dette 1 gang sjøl og da hadde jeg sølvfolie over jorda. Under er det ikke så uvanlig da det ofte ligger noen "luftrøtter" helt ved åpningene det er i de fleste potter.

Anbefaler å kun bruke et lag med leca i bunnen av potta og dette kun hvis du er usikker på vanningen din, slik at det lettere kan renne ut overflødig vann, og ikke bli råteskade i bunnen av potta.

Styr unna leca i bunnen og gå heller for perlite blandet inn i jorden. Gir masse luftlommer i jorda og det er lettere å unngå "tørrflekker" i jorda.

Jeg skjønnte du ikke brukte Substral mann=), men det jeg mener er at med mindre du finner Nitrogen, Fosfor Og kalium hver for seg vil det aldri bli opptimalt for planten=/

Derfor jeg bestandig har ønsket at en eller annen forhandler skal begynne å føre disse 3 primær næringene separat i pulverform. Kan vel bestilles fra usa/england men blir vel noe dyrt?

Hvor lenge har den vært i blomst? Siden jeg kjenner strainsen din, vil jeg mene å huske at den vil vokse til og med 3 uke i blomst. Skulle toppen komme for nærme pæra, kan du enten strekke den ned som du sier eller "supercrop" som det kalles. Dette vil stresse planten noe, men det er da bedre enn å brenne hovedbudsen=)

Men den er blitt utrolig fin den jenta der! Det skal du ha!

LoveToGrow 30. oktober 2007 02:36

Jeg gjentar kanskje meg sjøl, men når dere legger ut bilder, ser jeg gjerne at dere også legger ut bilder av oppsett/utstyr slik at vi kan få en enda bedre tråd!

Er utrolig hvor mye en liten beskrivelse av hvert enkelt oppsett kan hjelpe en nybegynner!

Ta gjerne med hvor dere kjøpte utstyret og til hvilken pris.

Vil i samme annledning anbefale http://shop.mrgrowgear.no/

Cybergasm 30. oktober 2007 08:53

Sitat:

Sitat av LoveToGrow
Jeg skjønnte du ikke brukte Substral mann=), men det jeg mener er at med mindre du finner Nitrogen, Fosfor Og kalium hver for seg vil det aldri bli opptimalt for planten=/

Derfor jeg bestandig har ønsket at en eller annen forhandler skal begynne å føre disse 3 primær næringene separat i pulverform. Kan vel bestilles fra usa/england men blir vel noe dyrt?

Hvor lenge har den vært i blomst? Siden jeg kjenner strainsen din, vil jeg mene å huske at den vil vokse til og med 3 uke i blomst. Skulle toppen komme for nærme pæra, kan du enten strekke den ned som du sier eller "supercrop" som det kalles. Dette vil stresse planten noe, men det er da bedre enn å brenne hovedbudsen=)

Men den er blitt utrolig fin den jenta der! Det skal du ha!

Emmaljunga vekstnæring heter den jeg bruker. Noe svensk opplegg.
(N)17mg/l (p)5,4mg/l (k)13mg/l + micronæring.

Har lagt ut 8 nye bilder som blei tatt i går etter 4 uker i blomstringfasen, Check it out . Kun mobil bilder fortsatt :/ Det kommer ikke med på bildene men jeg tror krystaller begynner å dekke de øverste bladene :)

Hvis noen lurer på hva slags oppsett jeg bruker så har ett stykk skap, 1.7m høyt. Sikkert 70-80cm bredt. 4 vanlige pc vifter montert forskjellige plasser i skapet.
Har en vanlig 400W HPS lampe som står på 12timer i døgnet. Temperaturen ligger på 22-30 hele døgnet.
Jeg vanner med 2-3 dagers mellomrom, alt etter hvor lett potta er. Næring har jeg vært utrolig forsiktig med til nå.

Er det noen her som har erfaring med White widdow? Etter det jeg har sett på bilder så ligner mine blomster utrolig mye på mange WW'er jeg har sett.

nothern light 30. oktober 2007 12:31

170 ppm nitrogen er for høyt under blomstring - gå ned til 60 ppm og øk gjerne p (fosfor) til 80 ppm
Gi likt hele tida - foreta ei rensing etter 4 uker (indica) ved hjelp av rein vann - så 2 uker mix igjen og 10 dager reinvann så er du i havn. hold hele tida ph mellom 6 og 7.
se på de bitter små bladene og blomstrene i lupe . De bør værer dekt av pistiller.
Har ikke dyrka ww , men røkt den.Skal være voksevillig og er potent.

LoveToGrow 30. oktober 2007 19:17

Vil ikke være pirkete, men så ingen blir forvirret, det er ikke pistiller, du skal se etter, men cannabioler"krystaller".

Pistiller er to "antenner" som stikker ut av hver enkelt frøpod, det er pistillene som fanger opp pollen fra hannplantene. 65-80 % av disse pistillene skal ha gått fra hvit til rød/brun før du høster.

Cybergasm 31. oktober 2007 12:41

Nesten alle de hvite trådene som stikker ut av frøpod'ene har blitt brune på mi jente. Og de minste bladene rett under blomstene har en del av disse cannabiolene.

Må få fikset meg ett skikkelig kamera snart tror jeg..

mongomannen 31. oktober 2007 20:19

jeg bare lurer, angående plantingen, gjør man det på samme måte som andre planter? som ringblomster o.s.v. ?

Florian 2. november 2007 14:11

Noen som kan mye om scroging???
 
Jeg tenkte nå å forsøke meg på scroging.

Noen som vet hvor høyt over planteroten nettet skal plasseres?
Skal jeg trimme plantene under nettet?

Om jeg skal trimme, når må jeg gjøre det? Og hvor kraftig må det trimmes?

Hva bør jeg vite ???

Jeg vil/kan også laste opp bilder ved ønske...

Har erfaring med andre metoeder men ikke scrog....

Florian 2. november 2007 16:29

Bilde scrog
 
1 Vedlegg
Og slik ser det ut...

starmos11 3. november 2007 12:15

problemer med lyse planter
 
hei jeg har problemer med lyse planter og jeg hadde mistanke om nitrogen mangel.

men jeg har prøvd å gi dem mer nitrogen via næring men det hjelper ikke.

så er det noen her som har noen råd så takker jeg for det

_haha_ 3. november 2007 12:17

Fare for at det kan være en lockout, som gjør at den ikke får tatt opp den næringen den trenger.
Du kan prøve en skylling, skyll potten med 2x så mye vann, som potten inneholder. Altså om det er en 5 liters potte, skyll med 10 liter vann.
Så kanskje det ordner seg =)

LoveToGrow 3. november 2007 15:29

Grunnen til "lockout" er som oftes skyld i feil ph på vannet/næringsblandingen du bruker. Kjøp et billig ph test-kit hos din lokale zoo butikk og sjekk omgående!

Cybergasm 5. november 2007 15:10

Når min plante mangler nitrogen og/eller andre næringsstoffer, hvor mye har dette å si på kvaliteten av det ferdige produktet?

LoveToGrow 5. november 2007 15:26

Sitat:

Sitat av Cybergasm
Når min plante mangler nitrogen og/eller andre næringsstoffer, hvor mye har dette å si på kvaliteten av det ferdige produktet?

Her snakker vi om 2 ting.

Nr1: Når vi snakker om THC og andre cannabioder(krystallene), er disse genetiske og dyrkeren vil ikke kunne gjøre disse cannabiodene verken sterkere eller svakere. Så det er jo en meget god nyhet for alle.

Nr2: Det en dyrker er med på å bestemme er mengden med cannabioder(krystaller).
Og da sier det seg jo nesten sjøl, jo mer cannabioder jo bedre kvalitet blir produktet.

Håper dette var forståelig, også for en nybegynner?

Cybergasm 5. november 2007 15:47

I got it :)
Da er det bare til å vente til ho blir klar for høsting:) En del av de hvite trådene begynner å bli brune nå.

greenpuff 10. november 2007 12:09

Hannplanter
 
Hvis man skal få noe virkning av hannene når må man ta dem, før pollen kommer? Kan man befrukte hunner av forskjellig sort som hannen?

Er det mye dårlig kvalitet på frø man bestiller på nettet? Har fått ti, men det blir bare hannplanter :mad:

nothern light 10. november 2007 12:54

Ja det er mye dårlige frø ute og går.
Ja du kan befrukte hvilke som helst sorter med hverandre, men resultatet blir ikke noe særlig når du har f1 hybrider. Du må ha natural strains for å drive utvikling. Ta stiklinger av dama du liker best. og fjern for guds skyld alle hanplanter før de får pollen.
Hvordan og når du tar stiklingene er forklart før på tråden

Nico the Gnome 11. november 2007 15:13

hva brukes Digital ballast til?

_haha_ 11. november 2007 15:33

Starte opp HPS og MH pærer.
Rett og slett få de til å lyse, forskjellen på vanlig ballast (magnetisk) og digital er bare det at mekanisk blir fortere utslitt, altså må byttes ut og avgir mye mer varme enn digital.
Mekanisk er da igjen mye billigere enn digital, så du må nesten velge litt, og ta en avgjørelse på hva du vil velge ;)

Gustavos 12. november 2007 10:49

Hei, har bestilt 2 av disse 400W Master Son-T pia Green Power. Trenger man noe spesielt for å drive de? en kompis har 10 planter som er 20-30cm høye. trengs det noe mere enn disse to og ei vifte?

_haha_ 12. november 2007 11:07

du trenger to ballaster, type 400w ballast, dette finner du på http://mrgrowgear.no
Om du skal kjøre begge pærene samtidig.
Du trenger også E40 sokler, for å holde lyspærene. reflektor kan også anbefales.
Kabler for å få alt til å henge i hop.

Jeg regner også med at du trenger noe for å få opp luftfuktighet.
En bordvite som blåser på plantene, en vifte som flytter lufta ut av skapet, eventuelt et kullfilter om det begynner å lukte mye.

Det er vel det jeg kommer på i full fart iallefall.

Cybergasm 12. november 2007 12:23

Nå er det vel rett rundt ei uke til høsting. Er det noe spesiellt jeg må huske å gjøre før jeg høster?

mentalmelt 12. november 2007 12:26

Hvis du er opptatt av smak så bør du flushe plantene. Altså, ikke gi dem noe mer næring den siste tiden før høsting. Mange bryr seg ikke om dette, mens andre tar det som en selvfølge. Selv er jeg blant de sistnevnte..

_haha_ 12. november 2007 12:36

Gylden regel er vel å bare vanne med vann de siste dagene / siste uken før høsting.
Og ikke vanne de 1-2 siste dagene før selve høstingen. La den tørke ut litt liksom.

Ellers får du ha lykke til, og pass på mygl og lignende =/

LoveToGrow 12. november 2007 14:09

Skylling er er et must for alle som vil ha god smak av plantene sine, jeg anbefaler minimum 10 dager og helst 14 dager.

En annen ting er å redusere lysmengden til 10 timere på 14 timer av den samme perioden som du skyller plantene.

En siste ting er noe kalt Ripen. Det er en næring som gir planten beskjed om at sesongen nærmer seg slutten og at siste innsats for å bli pollinert er NÅ. Den brukes de første 10 dagene av skylling og etter det 4 dager med kun vann.

Husk å cure plantene!!

Lykke til mann!

Gustavos 13. november 2007 16:02

Ballast: VSA 400 Watt MH/HPS
(400 watt ballast som kan brukes med både MH og HPS-pærer. )
Pære: 400W Master Son-T pia Green Power
Reflektor: Hammerslagreflektor (m/e40 sokkel)

Funker dette sammen?

Må jeg ha 2 av dette for et skap på 50x120cm, eller blir det overkill?

_haha_ 13. november 2007 20:24

Det blir nok overkill med 2 stk, samtidig som 1 stk 600W ville nok vert det beste, men for dette må du ha noe "kraftig" som suger ut varmen.

Gustavos 13. november 2007 22:38

tror du disse 2 får ut vamen?
eller er det bare for å fjerne lukt?

-Systemair kanalvifte RVK 100mm 180 m3
-LeFiltre kullfilter 100mm 200m3

LoveToGrow 13. november 2007 23:22

Er ikke værre en å kjøpe en cooltube.

_haha_ 14. november 2007 00:22

Er blirr minde fan av cooltube dess mer jeg har lest, og vil ikke anbefale det, så lenge du absolutt ikke må ha det. Men da må du utnytte cooltuben til det den er verdt, altså egen vifte, men lukket system, som drar kald lufte utenifra skapet, gjennom cooltuben og ut av skapet igjen.

Du må da ha 2 vifter, en til å kjøle cooltuben, og en til å skifte ut luften av skapet.

Litt svak vifte til et såpass kraftig kullfilter. Det vil nok fungere, men vifta vil slite med å suge lufta igjennom filteret.

munk1 14. november 2007 01:15

Noen som ønsker å kjøpe billig utstyr?

Har 5 lamper og endel pærer jeg skulle fått solgt, ta kontakt!


mentalmelt 14. november 2007 01:34

_haha_:
Jeg skjønner ikke.. Hvorfor liker du ikke cooltubes?
Vifta er jo en del av tuben, så klart bruker man den.
Genialt spør du meg. Hva er det å ikke like?

Cybergasm 14. november 2007 12:09

Sitat:

Sitat av LoveToGrow
Husk å cure plantene!!

Lykke til mann!

Kan du forklare curing mer? Eller vise meg en plass jeg kan lese litt om det?

skolms 14. november 2007 12:23

Sitat:

Sitat av Cybergasm
Kan du forklare curing mer? Eller vise meg en plass jeg kan lese litt om det?

Her har du en på engelsk:

http://www.marijuana-seeds.net/Curin...ana-Plant.html

;)

mentalmelt 14. november 2007 12:23

Curing er en prosess hvor plantematerialet ligger på glass og gradvis kvitter seg med klorofyll og næringsrester ved hjelp av en mild oskygentilførsel.

Det er egentlig veldig enkelt. Når blomstene er ferdig flushet og delvis tørket, legger du de på for eksempel norgesglass, og lar de ligge der over en lengre periode. En gang hver dag skrur du av lokket for å lufte ut fuktighet og slippe inn oksygen, og så setter du det på igjen. Gradvis vil planterestene miste grønnfarge (klorofyll) samt næringsrester, og få en høyere smakskvalitet..

LoveToGrow 15. november 2007 12:51

Det er også forklart tidligere i tråden. Vet ikke om den er noe mer detaljert, men god nok=)

bbmarley 18. november 2007 23:05

kjønn på cannabis planter
 
Hvordan kan jeg se kjønnet på planten min uten å sette den i blomst?
:)

munk1 18. november 2007 23:40

Det går ikke å lett, men du kan ta av en stikling å begynne å blomstre den!
Ellers har hann plantene tendenser til å størst først, men umulig å si!

LoveToGrow 19. november 2007 12:36

Sitat:

Sitat av bbmarley
Hvordan kan jeg se kjønnet på planten min uten å sette den i blomst?
:)

Det er forklart med bilder tidligere i tråden, men hvis du syns det er stress å søke så se nest nederst her: http://www.freakforum.nu/forum/showt...9&page=4&pp=20

Gustavos 19. november 2007 14:49

Noen som vil selge lampe ++ ?
helst hele pakka...

bbmarley 19. november 2007 17:17

Har 3 northern lights som har vokst i et par dager nå, hvor stor sjanse er det for at minst en av disse blir en hu-plante?


:)

LoveToGrow 20. november 2007 11:44

bbmarley: Det er jo umulig å si mann=) Men er det en stabil frøforhandler er sjansen mer en stor nok=)

bbmarley 20. november 2007 19:04

okei:)
håper på minst sterk 1 hu-plante:)

Polar- 20. november 2007 19:11

Hvor stor er sjansen for at det blir en hunnplante med disse feminiserte frøene?

bbmarley 20. november 2007 22:58

Feminiserte frø er laget ved å fremprovosere hemafroditisme på hunnplanter.
Dette gjøres ved å påføre plantehormonet gibberellin på utvalgte blomster/plantedeler. Planten vil da produsere pollen som kan brukes til å befrukte andre hunner. Det er mange diskusjoner rundt hvorvidt planter fra slike frø vil bli hermafroditter eller ikke, men man antar at planter fra feminiserte frø lettere lar seg stresse til å bli hermafroditter og at derre til en viss grad kan nedarves. Hold deg derfor unna feminiserte frø med mindre det er helt nødvendig.

hentet fra boken: cannabis fra frø til plante.

vet ikke om dette var til hjelp:)

dutchDragon 21. november 2007 00:31

Sitat:

Sitat av Polar-
Hvor stor er sjansen for at det blir en hunnplante med disse feminiserte frøene?

Har jo sett en del shops som selger kun feminiserte frø til ekstreme priser..KOmmer ann på hvor god strain du vil ha. Så regner med at det også kun er hunnplanter du vil få, så lenge det er en seriøs butikk.

og at du oppdrar planta riktig er viktig.....


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 22:47.