' freak.no - Groguide
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Dyrking (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=233)
-   -   Groguide (https://freak.no/forum/showthread.php?t=80119)

_haha_ 21. mars 2008 23:52

Men når de begynner med produksjon per år, så må de jo ta i betrakning av de kan høste flere ganger.
I kommersielle grows i USA er det vanlig at en plante får 1-2oz, altså mellom ca 30 og 60g. Kommer annpå hvilket oppsett de kjører. Om du satser på store planter, som de som dyrker til eget bruk i USA, som har et lovsystem der antall planter er utslagsgivende på bot/fengsel, istedet for faktisk tørka vekt. Så er det vanlig med store planter i SCROG oppsett, noe som kan gi oppmot 200g per plante. Men det er ikke slik de kommersielle grows gjørest. Se gjerne på http://icmag.com/ic/ for informasjon.

Edit:
De fleste strains trenger ca 9 uker blosmtrings tid. Så vil tippde de kan høste maks 5 ganger i året, men da må alt gå smertefritt, og de trenger egne rom/steder til stiklinger og litt vekst-periode.

Cybergasm 22. mars 2008 00:57

ArneAnd: Har ikke hørt noe om at de sier ett tonn pr år på nyhetene. Kun at plantasjene har hatt ett potensiale til å levere ett tonn på det som er tatt til nå. Og det stemmer nok for de tørker jo faktisk plantene og veier dem.

_haha_: Du sier 5 ganger i året, du må jo tenke på at plantene skal ha en vekstfasse i tilleg til blomstringstiden. Tipper de som er tatt i Norge har startet med frø og ikke stiklinger. Blir vel litt for mange moderplanter å holde i live.

Seidel Guten 22. mars 2008 18:44

Kom over dette lampesettet http://global.ebay.com/gbh/viItem?ItemId=290216312284global.ebay.com

1 stk. Reflektor
1 stk. 400w Ballast
1 stk. 400w Sylvania HPS-pære

til den nette sum av 54 euro + 15 euro i frakt til Norge.
Det blir vel litt under 600 kr for alt inkl. frakt.
Syntes i allefall at det var veldig billig. Er det noen som vet om dette bare er noe drit?
Reflektoren og ballasten ligner veldig på de du får kjøpt hos mrgrowgear.

maNia 2. april 2008 09:41

Har et skoleprosjekt, der jeg skal sette opp en plan for hvordan vi kan lage en weed-plantasje utendørs i Bergen. Dette må være realistisk.

Noen som har noen gode planter til utendørs planting i Bergen, med mye regn og forsåvidt lite sol.

Er det noen forskjeller om man planter nært sjø?

mentalmelt 2. april 2008 13:35

Sol er jo den største mangelen for utendørsdyrkere her til lands, så å gro planter utendørs i Bergen høre ikke akkurat ideellt ut. At dette er et skoleprosjekt har jeg absolutt ingen tro på, men uansett så er vel Lowryder og Stupor sonic de plantene som gjerne klarer seg best under norske forhold.

det viktigste er at plantene får mye sol, og nok vann, sistnevnte er vel ikke akkurat noe problem.. Så bør de også stå litt skjermet, både for vær og vind, og for dyr og uniformerte primater.

rbt 3. april 2008 15:10

Hvordan frø? Hvor mye planter?
 
Jeg spørr igjen, hvor mange planter får man i ett dyrkeskap på størrelse med dette? Skal bruke 400w MH lampe i vekstfasen og 400w HPS lampe i blomsterfasen. De skal stå i 9L potter.

Jeg lurer også på hvordan frø som er det beste for første forsøk.

Skap
Homebox XL
Size: 120cm x 120cm x 200cm assembled

Frø altertativ 1
Afghan
http://img222.imageshack.us/img222/4347/afghanpp9.jpg
46,2 inches i følge weedseedshop
46.2 = 117.3 cm
7-9 uker blomstringfase

Frø alternativ 2
Northern Lights
http://img98.imageshack.us/img98/607...nlightsfc1.jpg
57,75 inches i følge weedseedshop
57.75 = 146.7 cm
7-9 uker blomstringfase

madano 3. april 2008 19:36

Har et sørsmål...Når man gror ute, og det regner..vil ikke thc krystallene dette av?:S

mentalmelt 3. april 2008 19:45

Nei, det vil de ikke.

LoveToGrow 19. april 2008 12:34

rbt: Jeg vil anbefale deg 7 liter potter hos www.mrgrowgear.no, da vil du få plass til 36 planter i den homebox'en du har sett deg ut.

Jeg anbefaler også Northern Light#5 eller Top 44 for nybegynnere.

Litt på etterskudd, men så det ikke før nå. IKKE kjøp frøene dine hos weedseedshop!
Jeg bestillte mine første frø derfra for over 6 år siden, men da fikk jeg ikke vite hvilke frø som var hva, fikk også hermafrodit på mine afghan-frø, for å ikke snakke om at prisen er helt vill!

Siden du allerede hadde valgt en Hollands side å bestille fra vil jeg mye heller anbefale denne nirvana-shop.com Virkelig gode frø, ferske frø, rask og diskre levering og ikke minst prisgunstige.

heiapådeia 19. april 2008 13:32

Vil anbefale Eirik's Dyrkehåndbok i pdf-format

Seeder sånn høvelig 24-7 :]

mentalmelt 19. april 2008 13:40

Generelt sett er linker til torrents ikke tillatt, men denne boken er et ikke-kommersielt prosjekt, og ligger derfor fritt ute til nedlasting =)

Eiriks dyrkehåndbok finnes også her:
http://www.norcan.org/filbibliotek/m...shandboken.pdf

rbt 19. april 2008 16:39

LoveToGrow, Bedre sent enn aldri. Takk for tipsene, skal huske det :)
Har forresten lest igjennom hele "dyrkebibelen".

LoveToGrow 21. april 2008 22:14

Jeg beklager at jeg har vært så utrolig lite her i de site 4 månedene, men svarte heller, samfunnet tvingte meg til å selge flat tv og vaskemaskin. Jeg hadde visst et talent jeg skjemmes over, men det har vært endel kursing, men den store finnmarkskjeften min ga meg valget mellom sparken eller egen oppsigelse=D Svarte sabeltann asså, jaja jeg har kanskje tilpassningsvansker=P That's life, anyways skal prøve å være litt raskere OG ikke minst oftere her=)

greengolf 14. mai 2008 17:41

Stinkende plantes frø
 
I dag handlet jeg 20 g grønne, ekstremt illeluktene greier og ved nærmere undersøkelse oppdaget jeg at det er ganske masse frø i den posen. Såvidt jeg husker, har det ikke vært frø med tidligere og lukten er enda mer intens denne gang. Jeg må oppbevare det skikkelig innpakket i plastik for at ikke hele huset skal stinke kattepiss.

Nå har jeg samlet alle frøene, kjøpt hagejord, potter og sådd i alle vinduskarmer.

MEN, jeg ble nettopp fortalt at det aldri kommer til å bli noe plante ut av dette fordi frøene var døde (?)....dette kan da vel ikke stemme? Ett frø er nå vel ett frø, eller? Kan jeg forvente noe i det hele tatt?

Jeg gjør dette bare for moroskyld og om thc prosenten er lik null er likegyldig. Lettere å kjøpe fra noen som vet hva de driver med hvis det er for rusen sin del....

møkk 14. mai 2008 18:07

Uten å vite om poten din er behandlet på noen måte, vil jeg tro at frøene ikke er døde.
Men dersom en får pot med frø i, bør en gå tilbake å klage. Planten bruker masse ressurser på å produsere disse frøene, og konsentrerer seg ikke så mye om å lage THC. Dog, det vil jo funke. Men pot skal høstes før det gror frø på den.. Egentlig skal det ikke være en mannlig Cannabis plante i området som kan forårsake at kvinnene blir pollinerte å produserer frø.

Anywho, det er mange guider på hvordan å dyrke planter. Jeg forstår egentlig ikke spørsmålet her, og hva du ønsker et svar på.
Dersom det er "frøene er døde", så vil jeg tippe NEI. Ta 2-3 av dem å legg dem i et glass vann.. La dem ligge noen dager å sjekk om frøene sprekker. Da kan du stappe dem i jord. Dersom de ikke har sprukket etter en drøy uke vil jeg si de er døde.
Jeg hadde frø i et glass i 8 dager, og kastet alle som ikke var sprukket/åpnet etterpå, å puttet de andre i jorda.

Oppbevaring: Ha dem i en pose, i et tørt rom i en skuffe slik at de ligger i mørket.
Dersom du hadde et mer konkret spm vennligst utdyp :)


OBS! Så nå at du allerede hadde sådd dem.. Dersom du er veldig nysjerrig på om de lever, ta å plukk dem ut å legg dem i vann som nevnt ovenfor. Dersom du allerede vil dyrke, så kan du likegodt gjøre dette. Det er ganske "vanlig" at en sprekker/åpner frøene før en sår dem, da slipper en å sitte å glo på potter i evigheter uten at det skjer noe.. Dersom frøet sprekker i vannet å "planten" vil ut, så stapper du den i jorda, å da vet du det er noe i live nedi der.

LoveToGrow 15. mai 2008 13:31

Frøene er nesten sikkert i live, aldri hørt om noen som stråler "weeden" sin.

Det du kan se på er jo hvilken farge frøene har, de skal helst være svarte/brune, noen ganger grå-aktig, men er de hvite er det "søppel", ikke døde, men meget dårlige og ikke akkurat noe man vil spire.

Det siste jeg vil nevne er at det er ingen grunn til å klage hos han du handlet hos, THC og andre cannabioder er genetisk overført til sine foreldre og dyrker kan ikke påvirke styrken i cannabiodene, bare mengden/antall "frø-kapsler" (Calyxer). Så om han høstet 10g pr. plante, med frø eller 70g pr. plante uten frø. Vil styrken på "weeden" være den samme. Skulle du klage, må det være for at frøene veier noe og ikke fordi "weeden" skulle ha mistet styrke.

Ring heller å si takk for at du slapp å bestille fra nettet=)

greengolf 15. mai 2008 20:03

Takk til dere begge for kjempegode svar. Jeg var vel egentlig bare nysgjerrig på om det gikk ann å bruke de frøene.

Jeg har ikke noe å klage over, for dette var veldig sterke greier og prisen var overkommelig.

Alle frøene er plukket uv av og lagt i vann. Alt nødvendig utstyr er handlet inn fra det lokale hagesenteret og nå går jeg bare i ring her og venter på at det skal spire og gro (tar en titt på frøene hvert kvarter!)

Blir spennende å se resultatet.....

serop 21. mai 2008 18:32

growing i oslo
 
Hei.
Jeg bor i en 60 kvadrat leil i oslo og har vurdert og begynne og dyrke. Jeg lurer på om det i det hele tatt er mulig, selv med kullfilter, eller vil lukten rett og slett bli for stor? :confused:

LoveToGrow 22. mai 2008 10:24

Jeg tror hvertfall det er fullt mulig=)

Spørsmålet er jo om du har en trygg plass/ventil/vindu å blåse ut luften?, selv kjenner jeg folk som leier en slik leilighet i et privathus, hun bruker ingen kullfilter, eller ventilasjon. Hun røyker kontinuerlig fra morra til kveld og ser derfor ikke noe større risiko i å la lukta fra plantene sive ut i det rommet det røykes cannabis i.

Men det beste hadde helt klart vært en ventil i veggen hvor du kan plassere en vifte. Med kullfilter som mellomledd mellom planteskap og ventil.

Det er også stor forskjell på de forskjellige strainene der ute og det finnes de som lukter som citrus eller kattepiss o.l. kanskje det vil hjelpe?

Ftnfw 22. mai 2008 15:57

hvordan er det hvis man monterer kullvifta igjennom veggen til ett annet rom, istedenfpr pg sende røyken ut. utgir kullvifte en rar(anneledes) lukt?

UngarEffect 22. mai 2008 16:32

Monterte kullvifte ut av et rom der det ble svidd heimkok. I starten var det luktfritt (bortimot), men etter en stund når filteret begynte å bli brukt opp ble det jo seff lukt.
Tror filteret varte i 5-6 måneder.

Jeg anbefaler å montere en lydfelle så nært vifteenheten som mulig, og minst etpar meter rør fra lydfelle til kullfilter. Kullfilteret er jo også med å dempe lyden pittelitt.

Eller med eller uten lydfelle kommer jo litt ann på. Er jo litt suspekt å ha mye lydstøy noen plasser..

capo420 24. mai 2008 17:47

Jeg har ikke klart å karre meg gjennom hele tråden, men har da søkt og tror jeg kan stille mine spørsmål uten å gjenta noe som har vært oppe.

Hypotetisk sett:
om man skulle drive frem et lite antall planter i et skap på om lag 0,3 kvadrat og kledde det godt innvendig med reflektormateriale: ville man da klare seg med noen LE-kompaktpærer på 21-23 W? Så vidt jeg kan komme frem til tilsvarer en av disse pærene 100 W og avgir rundt 1500 lumen. Fargetemp er vel fin for vekst, om enn uoptimal for blomstring (?).

Det er to faktorer som gjør at LE-pærer er interessant: For det første er det i et lite skap ikke mulig å ha svært varme lamper, eller ha lamper langt nok unna plantene til å unngå sviing. For det andre er de veldig billige i innkjøp og drift, noe som kan være fordelaktig for fattige studenter (som bor i land hvor det er lovlig å dyrke cannabis).

Vil det være mulig å få frem god bud med så enkel belysning? Hvor mange pærer burde en i så fall ha?

LoveToGrow 25. mai 2008 10:01

Budden vil bli god, om du gjør ting riktig, men den vil bli mager.
Med et 400watt armatur(som egentlig er minimum for optimale forhold) får du fra 45000 lumens og opp til 58500 lumens, og da får gjenomsnitts-stoneren, rundt 20-40 gram pr plante, så hvis du er gjenomsnittlig, snakker vi om 2 max 10 gram pr. plante.

Invister i en homebox, det er 25 gram du ikke kjøper, og vips homeboxen er din=)

capo420 26. mai 2008 03:53

Ja, homebox er OK men det løser ingen av mine problemer. Takk for svar, jeg går for profesjonelle LE-pærer på rundt 55.000 lumen - skjønner jo det var å strekke det litt langt med de billige pærene :D

lassaron 27. mai 2008 16:50

har lest mye på denne tråden og har lenge vurdert å gro litt grønnsaker til eget bruk.
når jeg først skal gjøre d skal jeg gjøre det ordentlig. har oppsettet og alt klart på papir hvordan ting skal gjøres. det er bare hvilken strain jeg skal velge som er problemet. mye fint å velge mellom.

LoveToGrow: lurte på om du kunne hjelpe meg å vurdere denne. rød libaneser har bestandig slådd ann i min bok ivertfall.. lurer bare på om den er vannskelig for en nybegynner å få til.
http://rygegrej.dk/product_info.php?products_id=1328 <--

LoveToGrow 27. mai 2008 20:43

Sitat:

Sitat av lassaron
har lest mye på denne tråden og har lenge vurdert å gro litt grønnsaker til eget bruk.
når jeg først skal gjøre d skal jeg gjøre det ordentlig. har oppsettet og alt klart på papir hvordan ting skal gjøres. det er bare hvilken strain jeg skal velge som er problemet. mye fint å velge mellom.

LoveToGrow: lurte på om du kunne hjelpe meg å vurdere denne. rød libaneser har bestandig slådd ann i min bok ivertfall.. lurer bare på om den er vannskelig for en nybegynner å få til.
http://rygegrej.dk/product_info.php?products_id=1328 <--

Kult at du har tatt deg tid til å skrive ned oppsettet før du starter, fortsett trenden med å skrive en grologg, nummerer plantene og ta 5-10 stiklinger av hver plante du blomstrer og den som gir mest, smaker best, og blir fort ferdig er jo den du vil videreføre som morplante=)

Uansett, den strainen du har funnet, ser jo passende bra ut, visstnok skal THC(cannabiode)-nivå ligge på 20-22% Noe som er passer den som trenger en potent bud=) Den skal visstnok også gjøre seg ferdig på 40-50 dager noe som er imponerende, om selve frøene er like imponerende som beskrivelsen ;)

Det er jo et kult genetisk trekk at de blir røde seint på høsten(slutten av blomstringperioden), men dette er ofte byttet ut med andre goder en plante kan besitte.

Virker også som det er en 100% Indica uten å kunne si dette sikkert, noe som betyr at du vil bli stein, tung, trøtt og slapp. Om du ønsker en høy og aktiv følselse med en høyere medisinsk effekt må du over i Sativa strainene og disse vil bruke vesentlig lengere tid på å gjøre seg ferdig, men de er vel verdt det om du spør meg=) F.eks NorthernLights#5XHaze er en av de få vellykkede 50/50(Indica/Sativa) strainsene og er en av de beste strainsene jeg har vært borti, men den krever endel erfaring.

Ellers virker den strainen du har sett deg ut mer en god nok, pluss lett nok for en nybegynner=) Men du kommer ikke unna et forslag om å sjekke ut Northern Lights #5 og Northern Lights #2, NL #5 er en av de strainsene jeg har mest erfaring med, og den er bortimot øverst på lista over all-time strains for meg.

Det som er spennende med disse plantene er deres vilje og egenskap til å vise resultater etter jord,vann og miljø, etterhvert som du holder på med dette, vil selve dyrke-prosessen være vel så underholdende som det ferdige resultatet, du vil bli engasjert over hvordan denne planten forandre seg etter hvilken pleie den får og hvor mye du faktisk kan få ut av en plante, for ikke å snakke om hvilket potensiale denne planten har og på hvor mange bruksområder denne planten faktisk kan brukes!

Det neste for en som deg, (som liker å tenke over ting, skrive ned og skriver logger) vil være å lage dine egne strains, dette kan virke avansert i begynnelsen, men etter noen runder med gode avlinger og endel lesing og du vil kunne ende med å forvandle dine 22% THC (cannabioder) helt opp til, ja jeg har faktisk målt indevider med helt opp i 40%

Lykke til!

Ftnfw 28. mai 2008 01:26

LTG:
 
Er det sånn at absolutt alle indica strainene gir en tung sofastein rus? Jeg har nå opplevd at det varierer veldig fra indica til indica strain, og når tid du høster de.

Er det ikke sånn at hvis du ser igjennom lupe på budden din og hvis krystallene er blitt hvit i tuppen, så har planten høyest mulig THC %, men lite CBN %. Og hvis man venter til tuppen av krystallene blir brune, så har den høyest mulig CBN %, men lite THC %.

Hvis ikke jeg tar feil, så gir THC deg den oppegående, lette rusen, mens CBN gir den tunge sofarusen?
Personlig, så bruker jeg og følge med plantene hver dag med lupe, i slutten av blomstrings fasen, for og få ca 50-50% hvite krystaller/brune krystaller. Da får man en god mix av den oppløftende trippy følelsen, og den deilige steine følelsen.

p0ffski 28. mai 2008 02:19

Hei LoveToGrow åssen går det ? :) takk for sist , var vel et års tid siden :) har noen prosjekter på gang her.. ca 2 uker ut i blomst. Allerede luket ut 4 hann-planter. Og nå som jeg trodde de var trygge, og damer hele gjengen, ser jeg at det danner seg noen slags baller, eller frø. Ser ut som muligens hermafrodit! Blir utrolig lei meg hvis det skjer.... Noen tips ? Skal få tatt noen bilder imorgen....

Hehe leser litt oppover her. Har du fått deg en homebox du og eller LoveToGrow ? De er meget fine... Men nå bruker jeg ikke det. Har en littt større leilighet med ekstra rom, og da er det ikke nødvendig:)

Serop: Jeg grodde 8 planter i en leilighet midt på løkka i oslo ifjor:) Gikk helt fint, et kullfilter var mer enn nok:) Bor du i en høy etasje er det litt ekstra sikkert da... Og jeg brukte homebox:) Men d funker :)

nidhogg 28. mai 2008 02:27

Vet noen hvordan man kan skaffe frø over disken i noen av nærlandene til Norge, f.eks danmark? Jeg ønsker nemlig ikke å handle frø fra en webbutikk å få de sendt i posten, ettersom dette ikke er lovlig.

p0ffski 28. mai 2008 02:49

Det er vel ikke no mer lovlig å kjøpe de over en disk i danmark enn i norge på feks scorpius i oslo

Det er lov å bestille frø fra nettet tror jeg. Best å kjøpe dyre kvalitets frø fra profesjonelle frøbanker.

Spør du vennlig får du nok kjøpt kvalitetsfrø på noen av grobutikkene i oslo...

Wolfenheart 28. mai 2008 02:54

paprika og tomater? er det for seint på året å plante disse?

(går jo innen "groing")

edit: og ja, dette er et seriøst spørsmål :)

nidhogg 28. mai 2008 02:59

Sitat:

Sitat av p0ffski
Det er vel ikke no mer lovlig å kjøpe de over en disk i danmark enn i norge på feks scorpius i oslo

Det er lov å bestille frø fra nettet tror jeg. Best å kjøpe dyre kvalitets frø fra profesjonelle frøbanker.

Spør du vennlig får du nok kjøpt kvalitetsfrø på noen av grobutikkene i oslo...

Men det er ikke lovlig? Tenke kanskje det var lovlig i danmark fordi endel danske webshops selger frø :)

p0ffski 28. mai 2008 05:37

Ja kanskje du har rett :) D er jo ikke lovlig under disken i de butikkene her i landet.. Eller er frø lov? Så lenge man ikke gror dem ? :p

syre 28. mai 2008 06:26

Sitat:

Sitat av p0ffski
Ja kanskje du har rett :) D er jo ikke lovlig under disken i de butikkene her i landet.. Eller er frø lov? Så lenge man ikke gror dem ? :p

Frø er ikke lov i Norge.
Jeg er ikke helt sikker på når, men det var ikke så alltfor lenge siden det ble ulovlig med frø.



Sitat:

Sitat av nidhogg
Vet noen hvordan man kan skaffe frø over disken i noen av nærlandene til Norge, f.eks danmark? Jeg ønsker nemlig ikke å handle frø fra en webbutikk å få de sendt i posten, ettersom dette ikke er lovlig.

Du vil ikke bestille frø fra webshop fordi det er ulovlig?
Du vil kjøpe frø i utlandet og smugle det inn til landet som er ulovlig?
Du skal mest sannsynlig dyrke frøene, noe som er ulovlig..

Hva tenker du med? Du mente vel at du ikke ville bestille frø fra webshops fordi det er større sjangse for å bli tatt.

LoveToGrow 28. mai 2008 10:52

Sitat:

Sitat av Ftnfw
Er det sånn at absolutt alle indica strainene gir en tung sofastein rus? Jeg har nå opplevd at det varierer veldig fra indica til indica strain, og når tid du høster de.

Er det ikke sånn at hvis du ser igjennom lupe på budden din og hvis krystallene er blitt hvit i tuppen, så har planten høyest mulig THC %, men lite CBN %. Og hvis man venter til tuppen av krystallene blir brune, så har den høyest mulig CBN %, men lite THC %.

Hvis ikke jeg tar feil, så gir THC deg den oppegående, lette rusen, mens CBN gir den tunge sofarusen?
Personlig, så bruker jeg og følge med plantene hver dag med lupe, i slutten av blomstrings fasen, for og få ca 50-50% hvite krystaller/brune krystaller. Da får man en god mix av den oppløftende trippy følelsen, og den deilige steine følelsen.

Nei ikke alle Indica strains har den tunge steine effekten, men om det er en 100% Indica er det ikke store forskjeller i cannabiodene.

Enn kan ikke bestemme hvilke cannabioder planten skal ha, jeg mener, du har rett når du sier at THC-nivået er høyere tidligere i en Indica's liv, enn mot slutten av blomstringsfasen, men da snakker vi nesten en måned tidligere og ganske bortkastet å høste så tidlig.

Etterhvert som calyxene svulmer opp(mot slutten av blomstringfasen), vil cannabiodene bytte farge, "hode" til cannabiodene som så langt har vært væskete gjennomsiktig, vil etterhvert som calyxen(e) blir litt "over oppsvulmet" forandre farge til brun/gul som indikerer at cannabiodene degraderes til andre cannabioder som CBD, CBN, THCV, CBDV, CDC og CBL, men det betyr ikke at alle cannabioder i utgangspunktet er delta 9 THC som er den beste oppløftende effekten, men kan ha vært delta 8 THC eller THCV eller andre cannabioder.

I teori er Indica-planter mye mer utsatt for degradering av delta 9 THC og delta 8 THC enn Sativa-planter.
Etter min egen forskning virker det som om grunnen til dette er Indica-planter's korte liv. Forholdene mellom delta 9 THC og andre cannabioder er også genetisk helt forskjellig fra en Indica VS en Sativa.
Indica-planter har mye høyere nivå av andre cannabioder, enn den har THC variantene, dermed en tung sofastein generelt.

Det er klart at med dagens manipulering finner du Indica planter med en blanding av høy og stein, eller du kan høste tidligere og nivået vil være større, men du kommer fremdeles ikke unna at en Indica vil degradere Cannabiodene mye tidligere enn en Sativa plante.

Ikke glem at cannabis har et stort potensiale for placebo-effekten. Om det stemmer at du har en 100% Indica og du mener du klarer å variere forholdene mellom oppløftende og stein til 50/50 ved å lupe cannabiodene dine er det stor fare for at det skjer psykisk og ikke fysisk på planten;)

Det er desverre gjort ganske lite forskning på cannabioder, så vidt jeg har fått med meg da, og derfor kan det hende jeg ikke treffer "hode på spikeren", men at jeg treffer spikren, det gjør jeg

Sitat:

Sitat av p0ffski
Hei LoveToGrow åssen går det ? :) takk for sist , var vel et års tid siden :) har noen prosjekter på gang her.. ca 2 uker ut i blomst. Allerede luket ut 4 hann-planter. Og nå som jeg trodde de var trygge, og damer hele gjengen, ser jeg at det danner seg noen slags baller, eller frø. Ser ut som muligens hermafrodit! Blir utrolig lei meg hvis det skjer.... Noen tips ? Skal få tatt noen bilder imorgen....

Hehe leser litt oppover her. Har du fått deg en homebox du og eller LoveToGrow ? De er meget fine... Men nå bruker jeg ikke det. Har en littt større leilighet med ekstra rom, og da er det ikke nødvendig:)

Serop: Jeg grodde 8 planter i en leilighet midt på løkka i oslo ifjor:) Gikk helt fint, et kullfilter var mer enn nok:) Bor du i en høy etasje er det litt ekstra sikkert da... Og jeg brukte homebox:) Men d funker :)

Hei igjen og her går det bra =)

Jeg vil starte dette svaret med et tips til alle som kjøper frø: Ta stiklinger før dere blomstrer, ingenting galt i å ha morplanter av alle varianter man prøver=)

Etter det høres det ut som om det slipper lys inn i dyrkeskapet/rommet når det burde være totalt mørke. Kan ikke gi svært mange tips, før jeg ser bilde, men om du har fått hermafrodit kan ikke avlingen reddes, problemet med hermafrodit er at det har nå skjedd en kromoson forandring i planten og den vil produsere hannpodder uansett hvor mange ganger du peller vekk hver eneste pod=/

Det eneste posetive du kan få ut av dette er å prøve å lage så mange frø som mulig, det er på en slik måte feminiserte frø lages. (99% av frøene som kommer fra planter som er hermafrodit vil være hunnplanter)

Nei har ikke fått meg en homebox, men de er fine og praktiske som juling. Og jeg syns de virker eksellent for personer med liten plass=) Ville nok også brukt det ekstra rommet om jeg hadde et.

Lykke til.

Sitat:

Sitat av Wolfenheart
paprika og tomater? er det for seint på året å plante disse?

(går jo innen "groing")

edit: og ja, dette er et seriøst spørsmål :)

Hei der.
Det er aldri for seint! Disse plantene kan jo stå i vinduskarmen uten å vekke oppsyn=p, men om du mente om det er bra å sette de ut nå er svaret ja, men det hadde vært enda bedre om du hadde spiret de plantene du skulle ha ute, en måned før du satt de ut slik at de fikk herdet seg om dagen , men sovet inne om natta de første 3 ukene.

Det er også mulig paprika'en krever et minidrivhus for å vise sitt potensiale, men tomatene klarer seg fint uten=)

Lykke til!

Ftnfw 28. mai 2008 12:40

LTG:
 
Ang stikklinger og morsplanter.
Har tenkt en del på dette, men bruker frø til plante metoden hver gang.
Hva er fordelene med og ta stikklinger? Jeg vet jo at planten blir lik som planten den ble tatt ifra, men tar det kortere tid fra stikkling - høst, enn fra frø - høst?

Det høres ut som litt mye styr med morplanter og stikklinger. Jeg har bare en homebox med 400w MH til vekst, og 400w HPS til blomst. Jeg bytter bare ut MH pæra til HPS pæra når jeg setter plantene til 12/12t lys. Ettersom jeg har hørt, så må jo morplante ha 18-24t lys, og det samme med stikklinger, men hvordan lys er best? MH kanskje?

Må jeg ikke ha to helt nye homeboxer hvis jeg skal bruke stikklinger og morplante? Kan jo ikke bruke homeboxen som jeg har nå, for den står det jo planter i. Og jeg kan vell ikke bruke en og samme homebox for morplante og stikklinger? Har hørt at anbefalt avstand, i cm, fra stikkling og lampe er forskjellig fra morplante og lampe. Og morplanten er jo høyere enn de små stikklingene, så da vill vell ikke stikklingene få nok lys, og hvis jeg skal senke lampa, blir vell bare morplanten svidd.

p0ffski 28. mai 2008 14:23

LoveToGrow: Tusen takk for et utfyllende svar :) det har skjedd at jeg har gått inn med et svakt lys 3 ganger mens det var mørkt. Var nok ikke så smart det. Men alle er ikke hermafrodit. Brukte ikke feminized frø. Har heldigvis 3 planter til i vekstrommet enda. De er vel trygge? Men de vet jeg ikke kjønnet på. Skal ta stiklinger idag, og blomstre de etterhvert. Men er det sånn at ALLE plantene i blomstrings rommet blir hermafroditer? Har 6 store planter i blomst, og ser tydelig at 2-3 av de er hermafroditer... HMM HMM .. Da blir d vel dårlig med sommer weeden jeg tenkte å ha klar i juni :(

LoveToGrow 28. mai 2008 14:54

Sitat:

Sitat av p0ffski
LoveToGrow: Tusen takk for et utfyllende svar :) det har skjedd at jeg har gått inn med et svakt lys 3 ganger mens det var mørkt. Var nok ikke så smart det. Men alle er ikke hermafrodit. Brukte ikke feminized frø. Har heldigvis 3 planter til i vekstrommet enda. De er vel trygge? Men de vet jeg ikke kjønnet på. Skal ta stiklinger idag, og blomstre de etterhvert. Men er det sånn at ALLE plantene i blomstrings rommet blir hermafroditer? Har 6 store planter i blomst, og ser tydelig at 2-3 av de er hermafroditer... HMM HMM .. Da blir d vel dårlig med sommer weeden jeg tenkte å ha klar i juni :(

Jeg vet du ikke brukte feminiserte frø, men det kan du lage av de plantene dine som har blitt hermafrodit=) Siden røyken av de vil bli både mager og svak.

Veldig leit at noen er blitt hermafrodit, hvertfall hvis det var sommer-weeden din, men kanskje noen av plantene kan reddes? Hvordan funker skapet/rommet ditt? Jeg mener, er de plantene med hermafrodit nærme en sprekk eller et vindu eller et nøkkelhull eller en lampeknapp fra en ovn eller annet lys?

Det beste hadde selvfølgelig vært å kasta hermafroditene rett i søpla, men om du har et rom/skap du kan sette de i ville jeg latt de gjøre seg ferdig, og samlet frøene som da er feminiserte.

Om du lar de bli i skapet/rommet sammen med de plantene som ikke er hermafrodit, vil det nok ikke bli flere hermafroditer, med mindre lys slipper inn om "natta", men de andre plantene vil bli pollinert og vil stoppe og produsere flere calyxer(buds) og de vil bruke sin energi på frøproduksjon.

Om sommer-weeden skulle gå i dass, er det beste å aldri gi opp.

Lykke til

LoveToGrow 28. mai 2008 16:41

Sitat:

Sitat av Ftnfw
Ang stikklinger og morsplanter.
Har tenkt en del på dette, men bruker frø til plante metoden hver gang.
Hva er fordelene med og ta stikklinger? Jeg vet jo at planten blir lik som planten den ble tatt ifra, men tar det kortere tid fra stikkling - høst, enn fra frø - høst?

Det høres ut som litt mye styr med morplanter og stikklinger. Jeg har bare en homebox med 400w MH til vekst, og 400w HPS til blomst. Jeg bytter bare ut MH pæra til HPS pæra når jeg setter plantene til 12/12t lys. Ettersom jeg har hørt, så må jo morplante ha 18-24t lys, og det samme med stikklinger, men hvordan lys er best? MH kanskje?

Må jeg ikke ha to helt nye homeboxer hvis jeg skal bruke stikklinger og morplante? Kan jo ikke bruke homeboxen som jeg har nå, for den står det jo planter i. Og jeg kan vell ikke bruke en og samme homebox for morplante og stikklinger? Har hørt at anbefalt avstand, i cm, fra stikkling og lampe er forskjellig fra morplante og lampe. Og morplanten er jo høyere enn de små stikklingene, så da vil vel ikke stikklingene få nok lys, og hvis jeg skal senke lampa, blir vell bare morplanten svidd.

Du trenger kun en homebox/skap eller lignende. Cuttingbox er jo også tilgjengelig.

Om du hadde hatt et skap/box til ville du som sagt hatt muligheten til å ha både mødre og stiklinger i det, slik at hele prosessen hadde gått fortere, men hadde du hatt en box til ville du også ha hatt muligheten til å starte frøene dine en måned før de andre plantene var ferdig og dermed vil både "stikling-systemet" og "frø-systemet" gå like raskt. Faktisk tror jeg det vil gå raskest med frø for de kan du sette i jord når som helst og kommer etter 2-4 dager, og er fantastisk raske i veggfasen.
Om stiklingene dine skulle bli spist opp av pus vil det gå hvertfall 10-20 dager før nye stiklinger har fått røtter.

Men det er fortsatt mange gode grunner til å bruke "stikling-systemet" kontra "frø-systemet" Kan jo nevne noen:

Når du har vokst en plante stor nok til å ta det dobbelte antall stiklinger, (minimum) eller mer, kan du la disse vokse seg store nok til å settes i blomst, merke pottene og ta nye stiklinger fra hver plante(noen få stykker) og blomstre resten av planten. Videre kan du føre logg på hvordan plantene dine vokser, hvilke individer som har de kvalitetene du liker, som effekt, lukt, mengde, lys, vann, næring osv.

Da vil du etterhvert komme opp med spørsmål som: Hvordan var tørkeprosessen? Hvordan brant den i vannpipa/johannen? Hvilke individer ble først ferdig? Hadde disse individene større masse, men mindre effekt? Samme gjør du med stiklingene som du tok. Hvilke fikk først rot? Hvilke fikk rot i bare vann? Trenger jeg virkelig hormonpulver når jeg setter stiklinger?(Her er svaret forøvrig nei;)) Hvilke individer klarte seg best uten hormonpulver?

Så er det bare for den enkelte å finne sine kvaliteter og avle det sakte men sikkert frem.

Et godt eksempel er en plante som har 3 blader og 3 sideskudd pr. plan på planten, denne planten vil produsere en tredjedel så mye som en annen cannabis plante med standard to bladsett pr. plan på planten. Hadde jeg ikke kunne tatt stiklinger ville jeg mistet denne egenskapen. (Det hadde vært krise mann!!)

Du vil hele tiden forbedre plantene dine med å velge de beste og raskeste individene uten å fjerne noe genetiske trekk. En annen ting er all den plassen og lyset, jorden og næringene disse hannplantene tar før de blir store nok til å kjønnsdetermes.

Så lenge du vet hva den ene stiklingen trenger og de får samme miljø vil du vite hva alle plantene dine trenger. Jeg mener frø er ganske like, men hva de trenger, hvordan de vokser o.l er aldri identisk, men stiklinger vil trenge det samme, alle plantene vil være like høye, noe som gjør at lys-intensiteten vil bli jevnere fordelt på plantene, trenge samme mengden vann og gjødsel, samme mengde lys og luft, også smak og effekt vil være den samme hos alle plantene dine, du vil vite nøyaktig ut fra 1 plante hvor mye plass plantene trenger og tar, og ikke minst hva du kan forvente å høste, Ja til og med hvor motstandsdyktige de er mot skadedyr. Igjen så gjelder dette kun så lenge plantene får de samme forholdene.

Det stemmer at en MH ville nok vært det beste utgangspunktet for morplanter, men stiklinger vil mest sannsynlig dø av dette intense lyset, pluss en morplante har ikke behovet for optimale forhold, da det endelige resutatet ikke blir større, bare selve vegetasjonsfasen går fortere med en MH kontra vanlig lysstoffrør, men den tiden og mer ville du ha spart inn på å ha klare stiklinger til hver runde med blomstring, homeboxen din vil være kontinuerlig i blomst og du vil høste hver 2 måned om du har en Indica strain.

p0ffski 28. mai 2008 18:54

LoveToGrow: TUSEN TAKK for et så sinnsykt bra svar ! Det jeg skal ta å gjøre nå,(når lyset går på kl 12 ikveld) er å flytte hermafroditene inn i et annet rom. Blomstringsrommet mitt nå er et stort vaskerom opprinnelig. Betong gulv og vegger. Tretak. Over 2.5 meter høyt. Døra har jeg lagt gummilister i kantene for det var ikke helt tett der. Men har lyset skrudd av i gangen uansett for å være sikker på at d ikke kommer noe lys inn. Bare veldig leit at det måtte bli noen hermafroditer. Og hele 4 hann planter ut av 10 frø. Så er jeg heldig nå, så er det enda 2-3 som ikke er hermafrodit:) har et annet soverom her som ikke er i bruk, som jeg kan blomstre ferdig hermafroditene i. Kan jo alltids lage hasj av resultatet? Har nok av lamper her så d skal nok gå bra. Bare lurer på hvor mye strøm man kan bruke sånn uten å bli tatt for det liksom ...

Og jeg lurer på en ting til ang. clonene jeg skal ta idag. Har 3 planter til vekst enda. Flotte og fine i fargen. Men vi satte som sagt 4 forskjellige strains i starten. Northern Lights, Bubblegum, Afgan, og Big Buds. Og nå har merkene blitt borte på bøttene HAHA så jeg vet ikke hva som er hva. Men uansett. De 3 plantene tar jeg stiklinger av idag. Og setter i en slags boble bøtte. Hydroponic for første gang.. Tror du det er lurt av meg å rett å slett bruke en isopor-plate, å bare stikke hull i de, og stiklingene rett nedi der, og i vannet ? hehe vet det er vanskelig å svare på uten å vite så mye mer om hvordan box å system. Men det er stort sett samme som 'Bubbler Bucket' systemet. Luftbobler i vannet til røttene. Men er isopor brukelig tro ? Eller er det veldig alge-fare eller noen andre kjente farer med isopor å vannbruk ?

Bilder kommer imorgen tidlig :)

Når det gjelder lys så bruker jeg to 250w metal halide, sammen med 4 vanlige hps 400w lamper ganske stort forbruk... hva er grensa liksom .. har hørt 2500 kw per time er max i en vanlig husstand strømforbruk.

LoveToGrow 28. mai 2008 19:22

Sitat:

Sitat av p0ffski
LoveToGrow: TUSEN TAKK for et så sinnsykt bra svar ! Det jeg skal ta å gjøre nå,(når lyset går på kl 12 ikveld) er å flytte hermafroditene inn i et annet rom. Blomstringsrommet mitt nå er et stort vaskerom opprinnelig. Betong gulv og vegger. Tretak. Over 2.5 meter høyt. Døra har jeg lagt gummilister i kantene for det var ikke helt tett der. Men har lyset skrudd av i gangen uansett for å være sikker på at d ikke kommer noe lys inn. Bare veldig leit at det måtte bli noen hermafroditer. Og hele 4 hann planter ut av 10 frø. Så er jeg heldig nå, så er det enda 2-3 som ikke er hermafrodit:) har et annet soverom her som ikke er i bruk, som jeg kan blomstre ferdig hermafroditene i. Kan jo alltids lage hasj av resultatet? Har nok av lamper her så d skal nok gå bra. Bare lurer på hvor mye strøm man kan bruke sånn uten å bli tatt for det liksom ...

Og jeg lurer på en ting til ang. clonene jeg skal ta idag. Har 3 planter til vekst enda. Flotte og fine i fargen. Men vi satte som sagt 4 forskjellige strains i starten. Northern Lights, Bubblegum, Afgan, og Big Buds. Og nå har merkene blitt borte på bøttene HAHA så jeg vet ikke hva som er hva. Men uansett. De 3 plantene tar jeg stiklinger av idag. Og setter i en slags boble bøtte. Hydroponic for første gang.. Tror du det er lurt av meg å rett å slett bruke en isopor-plate, å bare stikke hull i de, og stiklingene rett nedi der, og i vannet ? hehe vet det er vanskelig å svare på uten å vite så mye mer om hvordan box å system. Men det er stort sett samme som 'Bubbler Bucket' systemet. Luftbobler i vannet til røttene. Men er isopor brukelig tro ? Eller er det veldig alge-fare eller noen andre kjente farer med isopor å vannbruk ?

Bilder kommer imorgen tidlig :)

Når det gjelder lys så bruker jeg to 250w metal halide, sammen med 4 vanlige hps 400w lamper ganske stort forbruk... hva er grensa liksom .. har hørt 2500 kw per time er max i en vanlig husstand strømforbruk.

Det er kult at du tar alt så optimistisk!

Høres ut som det nok er det beste du kan gjøre nå som du allerede har fått hermafroditer i hagen=/
6 av 10 frø som blir hunner er ikke så galt det=)

Noen småtips: Siden plantene står på betong-gulv vil det være lurt å sette pottene på isopor for å slippe at røttene skulle få kuldesjokk, om det er varmekabler der er det heller ikke å anbefale.

Legg poser over hermafrodite pottene dine slik at frøene ikke faller i jorden, men slik at du kan fjærne de for å vanne og gjødsle plantene. Bruk helst gjenomsiktig plast for å unngå at røttene vokser opp mot toppen av potten. Det er nok en 14-40 dagers tid til du trenger å legge disse posene/ nett over pottene.

Om du gidder kan du fjerne alle hannpodene, men de vil komme tilbake hele tiden. du kan kanskje redusere plasser planten blir pollinert og dermed kanskje få en litt større innhøsting selv på disse uheldige inividene. Pass hvertfall på at det ikke daner seg klaser med hannpodder inni en buds, for dette kan resultere i at luft ikke går igjenom budsen og fare for råteskade er stor!

Lag heller ikke hasj av det, med mindre du liker smaken av hasj=) Det er kanskje en personlig mening, men det vil være mye mer glede i de 40-kanskje 100 gramene med weed enn det vil være med en kjip klump på 4 kanskje 15 hvis du er heldig=) Heller cure plantene godt=)

Når det gjelder strøm er det et enkelt regnestykke. Og hva som er vanlig kommer sikkert ann på hvor mange som bor i husstanden og hvor stor husstanden er=)

Eksempelet er en stykk 400watt HPS armatur.

400Watt HPS = 0,4kw pr. time

24 timer ganger 31 dager = 744 timer

744 timer ganger 0.4kw = 297.6kw pr. måned

Så hvis kw prisen din er som min 28 øre vil det koste deg: 297.6kw ganger 0.28 kroner som = 83.5,-

Eller som kompisen min sin pris som er 58 øre: 297.6kw ganger 0.58 kroner blir det 172.5,-

Til slutt vil jeg si til alle som har sensimilla(uten frø) planter og hermafroditer eller hanner de jobber med, Bruk forskjellige klær i de forskjellige rommene, dette hjelper også på å ikke spre andre ulumskheter der måtte være i rommene, men den pollenen henger seg fast overalt og kan ikke sees før alle sensimilla plantene blir tynne og kjipe og full av nydelige frø=)

p0ffski 28. mai 2008 20:36

Ja dette gav meg masse nyttig å tenke på :) Evig takknemlig ! Ja jeg har vært uforsiktig med å ta på plantene og ta på flere, kan overføre pollen sånn vel .. men det er ingen fare enda for at noen er befruktet vel, etter bare to uker? De hann-knoppene som danner seg på noen av stilkene ved siden av budsa, er vel ikke spred-klare før de åpner seg?
Plantene står på noen slags tynne trepaller oppå betong gulvet, så luft kommer til uten at de får kuldesjokk. Da skal jeg prøve så godt jeg kan å pleie hermafroditene :)

LoveToGrow 28. mai 2008 21:08

Hmm du sier at det kun er hannknopper på sidene av stilkene? Du er sikker på at det ikke bare er en enslig calyx?

p0ffski 28. mai 2008 22:07

Hmmmmm... når jeg såvidt tok på den knoppen, så falt den av.. som et slags frø eller en beholder for pollen

pelte av noen stykker, de falt liksom veldig lett av

tenkte også tanken om at det kanskje var en calyx, men da skal det vel komme to hvite hår ut av den ?

skal se nærmere om 3 timer :) men får desverre ikke noe kamera før imorgen tidlig, lyst å vise deg bilder så fort som mulig ...

men jeg tviler sterkt på at det er frø allerede. siden de bare har blomstret i 2 uker

så jeg tror det er sånne hann-pollen-poser ellerno hehe. vet ikke så mye om det

LoveToGrow 28. mai 2008 23:31

det kan være en calyx uten frø, og det du kan gjøre er å se bildene på side 4 i denne gro guiden så finner du fort ut om det er en calyx eller hanpod.

p0ffski 29. mai 2008 01:00

ok sjekket nå, da ser det ut som de har begge deler, tvekjønnet ....:( Har både male og female blomster tror jeg.. hmm

hvis jeg ikke har veldig flaks og det viser seg å være calyxer i tidlig stadie, som ikke har fått hår ut enda ... hmm hmm

LoveToGrow 29. mai 2008 02:00

Du får følge godt med plantene fremover. Sikkert tvekjønnet(hermafrodit).. Men som sagt du gjør hvertfall det beste ut av det=D

p0ffski 29. mai 2008 02:30

Nå ble jeg veldig i tvil her.. hehe.. kan muligens se ut som knopper som skal bli blomster allikevel :)))))) skal ta bilder imorgen tidlig :) krysser fingrene :)

p0ffski 29. mai 2008 14:23

Da har jeg tatt endel bilder for å prøve å få hjelp til å se hva dette er. Og så andre kan se om de er i tvil:) Prøvde et sånn online fotoalbum, fordi man kan bare laste opp små filer her på forumet.
Sjekk ut : http://no.fotoalbum.eu/p0ffski/a69699
Og gi meg tilbake meldinger de som kanskje ser hva dette er for noe..

Heldigvis er det visst bare 1 plante som ser sånn ut. De andre har bare buds...

Dere ser også bilder av en av plantene mine her. Som jeg lurer veldig på . For den har ikke fått hår som alle de andre. Såvidt to hvite hår noen steder. Er nok bare en annen strain som har lenger blomstrings tid? Så det kommer nok buds litt senere på den ? Beste jeg kommer på hva d kan være :)

LoveToGrow 29. mai 2008 14:50

Den ene planten som mankunne se de ballene på er desverre tvekjønnet, men hvis det er den eneste som har disse ballene som det er langs stilken på den du har tatt bilde av, så kanskje du kan redde de andre hvertfall=)

Har du noen gang prøvd å bli i dyrke-rommet når lyset går av? Får å se om det kommer inn lys noen plasser? Det at du har vært i rommet 3 ganger, burde ikke ha SÅ mye å si, men klart det kan være grunnen, men det som forundrer meg er den planten du har som ikke har blomstret enda=/

Syns det er meget merkelig, og jeg ville nesten tro de fikk lys fra en sprekk eller et nøkkelhull eller lignende. Er det noen muligheter i det hele tatt? For at lys kan komme inn?


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 21:58.