' freak.no - Groguide
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Dyrking (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=233)
-   -   Groguide (https://freak.no/forum/showthread.php?t=80119)

Likashingwins 17. februar 2014 11:07

Det fungerer fint viss det ikke blir veldig trangt. du bør kanskje åpne den av og til for å slippe ut fuktigheten. Du bør også snu litt på buda når de ligger på rist. Viss de ligger på samme sted i en uke på rista blir de litt flate.

Antagonist 17. februar 2014 11:20

Nå er ikke jeg en ekspert, men luft som er varm kan ta opp mer vann enn luft som er kald (derav "relativ luftfuktighet", og at det gjerne kondenserer vann på den kalde siden av varmevekslere). Hvis du har aircondition vil "inneluften" være ganske tørr, og jeg vil tro du kan "hurtigtørke" i f.eks en stekeovn på ~50-60 grader. Heng fra stilk i en rist med hyssing og sett den øverst. Luften i stekeovnen vil være tørr inneluft som er varmet opp og skal kunne ta opp mye vann.

Det vil nok lukte ganske greit etter en time eller to, men nå er vel ikke selve planten luktfri heller ;) Uansett vil nok kåken din ha en liten "eim" av plantasje.

Ellers ville jeg vært forsiktig med små, lukkede beholdere og varm luft. Bruk så kald luft som mulig når du skal "bytte" og sett dem i sola :) Det er utrolig hvor mye vann varm og fuktig luft kan inneholde...

benzoe 17. februar 2014 11:44

Noen andre som har prøvd denne teorien til sistemann? Kunne jo eventuelt prøvd det med litt, men er redd varmen ødelegger weeden. Har ventet lenge :p

Dodecha 17. februar 2014 11:44

Antagonist: Varme er fy fy, hurtigtørking er fy fy.
Av erfaring så vil du få minsket til ingen effekt av ting som hurtigtørkes, gode ting kommer til den som venter, tråden her har nå blitt flyttet inn i groguide tråden, les også dyrkehåndboken.

benzoe 17. februar 2014 11:50

ok, så da setter jeg opp en blåseovn. Setter den på 24 grader, henger opp buddsa inne i et rom på 5 kvadrat og lar termostaten bare stå og passe på at rommet holder 24 grader hele tiden. Prøver jeg første trekket neste mandag f. eks? Kan hadette rommet helt mørkt.

Likashingwins 17. februar 2014 12:51

som dodecha sier er hurtigtørking ikke å anbefale. Du kan jo hurtigtørke ett gram for å prøve å få en indikasjon på hvordan det kommer til å bli. Det skal tørke sent for å bryte ned klorofyll (var det klorofyll nå igjen?). Det skal heller ikke komme lys på det, husker ikke hvorfor, men du får et veldig dårligt resultat med det.

benzoe 17. februar 2014 13:18

Der jeg har den nå så er det rundt 24 grader, men det er litt lys som kommer inn på rommet. Da må jeg fjerne absolutt alt av lys slik at hele rommet er bek mørkt?

Om jeg tenker at de skal ligge der 10 dager så tror dere at det vil holde? Rommet er ca 5-6 kvadrat.

Dodecha 17. februar 2014 13:21

bekmørkt må det ikke være, men ikke få direkte sollys på plantematerialet.

Etter 5 dager kan du ta en stilk og prøve å knekke den, om den knekker rett av som f.eks en fyrstikk er plantematerialet tørt nok.

canttouchthis 17. februar 2014 13:25

Sitat:

Sitat av Dodecha (Innlegg 3085432)
bekmørkt må det ikke være, men ikke få direkte sollys på plantematerialet.

Etter 5 dager kan du ta en stilk og prøve å knekke den, om den knekker rett av som f.eks en fyrstikk er plantematerialet tørt nok.

Da er det hakket for tørt :) den skal bøyes litt før den snapper. Om den snapper rett av så ligger RH på rundt 45-50%(etter egen erfaring) noe som er for lavt

https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=156237.
Denne funker gull for meg

Sindrato 1. mars 2014 10:23

Jeg vet det i hovedsak handler om cannabis i denne tråden, men jeg er veldig interessert i opiumvalmuen (papaver somniferum)

Jeg har litt ulike frø liggende, 3 - 4 strains, men tenker jeg vil prøve meg på 1 av de, afghan special. Jeg tenkte å lage en bod/drivhus på rundt 2x2 meter, med et bed på 1x1,5m, og tenkte å kjøpe litt grolys.

Jeg var innpå tanken om led, men er ganske dyrt, selv om man kan lage selv. HID belysning med noen uvb lysstoffrør i tillegg virker interessant.

Det jeg lurer på er hvordan jeg mest mulig effektivt skal kunne fordele lyset over et bed på 1x1,5m, for å gro poppies! Da i forhold til pærer og diverse.

Hvis jeg skulle laget et LED panel selv, hvordan skal jeg feks kombinere røde, blå og hvite (grønt lys) LED dioder for å spre lyset over hele bedet, hvor stort må panelet være?

Har lest mye på nett, men er mye info å svelge :)

CrashTestDummie 1. mars 2014 19:33

God kveld folkens!

Har vært ganske inaktiv på mange fronter noen år nå, hadde lite fritid som 2barnspappa, men nå har jeg mer tid til meg og mitt.

Så nå tenkte jeg å ta opp igjen det dyrkeprosjektet som ikke kom helt i mål da jeg leide leilighet. Nå eier jeg og har derfor mer frihet til å innrede.

Det som fikk meg til å bestemme meg for å dyrke igjen,sett bort fra interessen for Cannabis, er det prisene,kvaliteten og tilgangen.
Men ikke minst det man kan merke så altfor godt: god standard og premiumbønne blir dyrere og dyrere, og på gateplan blir det mer og mer av den 1for100kr "marokken", samtidig som dette skjer, og pengene går frem,tilbake, opp og ned hos bakmenn, så kommer det flere og flere ungdommspushere og horer. Og gode gamle kontakter blir "konger på haugen" eller useriøse/upålitlige, ofte kyniske siden det virker som mangen blir tatt av farten for tiden. Mange her kjenner nok til hvor kynisk et speedhode kan bli. Men alt i alt: penga havner hos noen organiserte kriminelle bakmenn uansett hvor du handler!


For å slippe å sponse denne utviklingen, vil eg bare lage og ha kvalitetssaker til meg selv i ro og fred.

Jeg har noen rom og boder ledig, men jeg tenker at det er litt "overkill" å låse av et helt rom for noen planter? pluss at et låst rom kan jo vekke mistanke hos husvarme venner eller slektninger.

Har et skap i kjelleren på 90x63x212cm, dette står sånn at det er lett å overse (skal laste opp bilder).

Og mine spørsmål er:

Er det noen som vet hvor mange planter jeg kan ha her?

Har noen gjort tilsvarende, og har tips til "innredning"?

Tips til lysoppsett? Tenkte lysrør på 2 eller 4 vegger og en 400W i taket.

Tenkte å tette hele skapet helt pga lukt mtp det er nede, og i en smal gang. Og heller bore noen hull til ventilering i topp eller bunn og lage til et tomrom slik at kullfilteret blåser ut der og det går videre ut hullene. Men vil dette ta unna all lukt når de er i full blomst? og under tørking..

Og visst noen har bilder av selve tillagingen av skapet sitt, har dette litt som hobby el og vil sende en skisse, eller bilder så er det bare til å sende på PM om du heller vil det! Er også på jakt etter brukt dyrkeutstyr..

Når det gjelder frø er jeg litt usikker, har 2stk jeg vet er feminiserte Durban Poison, 4-5stk fikk jeg av en kompis(husker ikke navnet på strain, men var god) og så har jeg 5-6stk som har vært i pot jeg har handlet.
Kan vel like greit spire alle? rekner med de som fulgte med poten ikke er så bra, og at noen blir hanner.

Får jeg til å dyrket nok der til å ikke gå tom før neste avling er tørket?

Røyker en del, har røykt daglig i 9-10år nå sånn ca, men nesten bare bønne..

Eg får visst ikke lagt til bilder. En annen plass jeg evt kan laste de opp til?

Creeps 7. mars 2014 16:26

Hei! Kan noen forklare meg hva autoflowering betyr? Har tenkt og bestille 5 av "Jack Herer Critical Automatic".

Noen som vet om denne kunne gått ann å gro ute i midtnorge? http://www.autofloweringseeds.com/he...sed-seeds-4648

moret 7. mars 2014 20:21

Sitat:

Sitat av Creeps (Innlegg 3094940)
Hei! Kan noen forklare meg hva autoflowering betyr? Har tenkt og bestille 5 av "Jack Herer Critical Automatic".

Noen som vet om denne kunne gått ann å gro ute i midtnorge? http://www.autofloweringseeds.com/he...sed-seeds-4648

Autoflower: plantene bryr seg ikke om lys-syklus for å gå inn i blomstringsfasen.

Om det går an å gro i midtnorge: Vel, kanskje... om du er heldig med været. Det kommer nok opp noen planter, men om det blir noe produkt av det er vanskelig å si. Generelt sett vil jeg anbefale å dyrke inne en gang eller to før du prøver deg på utendørsdyrking. Og så vil jeg også anbefale strains som er manet fram for mer nordiske forhold om dette er noe du vil teste.

Oddish 7. mars 2014 21:47

Sitat:

Sitat av DuFinnerMegIkke (Innlegg 3075947)
Head-Nature.com kanskje? Tror den er tysk, men uansett så har jeg kun gode erfaringer med de.

Edit: Den er tysk :D

pflanzburg.de ;)

Creeps 7. mars 2014 21:57

moret: Takk for svar! er ganske ung, så er litt vanskelig for meg å begynne å dyrke noen store planter inne! Det jeg tenkte var å kjøpe noen "autoflower" seeds, å plante de ute! Noen uker inne først, så de tåler litt mer.
Noen som kan anbefale noen outdoor seeds? Er det noen tjanse for å få 30-50g pr plante her i midtnorge?
Om noen kunne hjulpet meg med f.eks hvordan jeg skal plante de, eller har noen tips så tas de imot med STOR glede!

Om jeg hadde kjøpt meg 10 av disse: http://www.autofloweringseeds.com/au...sed-seeds-3812 , og "germinata" de å plantet de ute i skogen, hvor mange tror dere jeg hadde fått utbytte av (om jeg i det hele tatt hadde fått det) ? Og evt hvor mange gram pr/plante jeg hadde fått? Da tenker jeg å bare plante de, å kansje skjekke på dem 1 gang i uken, om jeg ikke sprayer de med insektsmiddel osv, tror dere de hadde klart seg til slutten? Å tror dere produktet hadde blitt noe bra?

popnoir 17. mars 2014 23:17

Hei folkens,

har dere peiling på LED-lamper? Jeg har sett endel forskjellig, men jeg har hørt om noen nye 7W LED-pærer som visstnok skal få planten gjennom blomstringen. "Skap-dyrkere" i USA bruker visstnok "bare" denne her... Er det noe bare skryt?

Creeps:

Vær på utkikk etter frø med kortest mulig vekstsyklus på autoflower. Du får typer helt ned i 55 dager fra frø. Blir det godt vær får du fort både 50 og 100 gram på noen typer...

Dr. fungitumb 20. mars 2014 23:20

Jeg har god erfaring med http://billiggro.dk/da/

Denne lampen har jeg selv. Den passer i vanlig E27 sokkel

De hadde også en med reflektor, men den virker det som de ikke tar inn lenger.

De har også kvantumsrabatt ;)

lysarbeideren 7. april 2014 08:08

Sitat:

Sitat av LoveToGrow (Innlegg 854298)
Dessverre så har det seg sånn at Lowrider hybridene ikke kan produsere frø eller avleggere pga autoblomstringen, men det er fullt mulig å gro en god høsting ute. Hybriden jeg anbefaler er den russiske rudelis; er litt usikker på om dette er navnet, men denne sorten har grodd villt i russland og tåler en mye. Men en hvilken som helst utendørs frøtype er helt ok, man kan høste plantene som om det var inne. Skulle du trenge noen forslag på hvilke frø eller når du burde starte og når du skal høste som egner seg best i norge er det bare å spørre.

Hæ? Selfølgelig kan da vel autoflowers som fks lowryder produsere frø, kan jo til å med kjøpe både regular å feminiserte autoer å som normalt bruke pollen som da dukker opp på hann-autoer for å befrukte en eventuelt helt annen ho autostrain for å skape egne autoflower frø selv om dette trengs kunnskap å noen sesonger med stabilisering for å få akkurat hva du vil. Stemmer selvgølgelig at du ikke kan el kanskje ikke bør prøve ta stiklinger da de bare danner en litn rotmengde å blomstrer vidre til en ørliten plante med lollipop bud.
Ville bare informere om det da det kan føre til at man slipper kjøpe nye svindyre autofems hele tida hvis man vil dyrke auto.

lysarbeideren 25. april 2014 23:08

Kan jo attpåtil lage egne autofem frø som jo er enda dyrere enn reg ved fks rodelization el colloidal silver.
Fks la en autohoplante stå 14-21 dager over tiden og da får du noen få feminiserte pollenbananer som seff ikke rekker befrukte den da allerede døende autoen men tar du den pollen å lagrerfks i fryaer el kjøleskap kan den være fruktbar i alt fra to måndef opp til flere år alt etter forhold og kvalitetn.
Så på neste grow med hvilken som helst femauto el regular auto som ble ho kan du i uke 3-4bestøve og vipa har du etter 4-7uker flere hundre feminiserte autofrø med entn samme art el en annen art du ville skape alt etter om du bestøvet samme el tilnærmet samme strain el en helt annen du ville skape.
El du kan kjøpe colloidal silver spray som du sprøyter på noen greiner på din hoplante i 12-20dager,normalt 17-18dager alt etter styrken på sprayen la plantn stå vidre helst ikke lamme andre hoer om du vil ha kontrollert pollenisering så får du også pollen som er 100% både fem og 100%autoflower. Er du heldig er til og med reaksjonen skjedd fort mok til at du har frø av samme strain på den growen hvis ikke har du uansett pollen til neste grow som i autotilfeller betyr diu har frø allerede etter 9 til 13 uker..
Good luck all fellow growers.
Ville bare hjelpe poengtere at d ikke er nødvendig bruke mange hundrw kroner hber gang du vil ha nye autofrø
Å hvor mye bedre er det ikke å vite at du har skapt det selv og fks skapt og stabilisert en egen hybrid av autofems :) fks nye grandaddy purple auto x blueberry auto el blue automazar x bubblegumauto.
El som min siste skapelse autofems: utrolig yieldende think different x mango automatic. Fikk meg 289 raske autofems på en gren på think differenten :) skal reversere den med mangoen minst en gang til da jeg tok den mest sativadominante thinken med høyest yield å endte med stort sett(hvertfall de jeg har prøvd til nå) stabile think mangoer der de jeg til nå har avlet er fortsatt hallet for mye sativa i og litt for lang blomstring etter hva jeg ønsket. Så håpeer neste mango kryssn gir meg 50-70% indica men fortsatt litt bra yield og gjerne ned i 77dager fra frø til bud. Smaken ble hvertfall syykt god,litt krydderaktig fra thinken og den supersøte mangoen i en herlig forening.

lysarbeideren 28. april 2014 20:08

D ble stille gitt. Lol
Desverre har det seg sånn at lowryderhybridene ikke kan produsere frø.. skulle tro det var en frøbank som hadde skrevet det. Hvordan skulle ellers de kunne skape frø av autoflowers til salgs?

zxcvbnm 16. mai 2014 18:06

Sitat:

Sitat av Creeps (Innlegg 3095079)
moret: Takk for svar! er ganske ung, så er litt vanskelig for meg å begynne å dyrke noen store planter inne! Det jeg tenkte var å kjøpe noen "autoflower" seeds, å plante de ute! Noen uker inne først, så de tåler litt mer.
Noen som kan anbefale noen outdoor seeds? Er det noen tjanse for å få 30-50g pr plante her i midtnorge?
Om noen kunne hjulpet meg med f.eks hvordan jeg skal plante de, eller har noen tips så tas de imot med STOR glede!

Om jeg hadde kjøpt meg 10 av disse: http://www.autofloweringseeds.com/au...sed-seeds-3812 , og "germinata" de å plantet de ute i skogen, hvor mange tror dere jeg hadde fått utbytte av (om jeg i det hele tatt hadde fått det) ? Og evt hvor mange gram pr/plante jeg hadde fått? Da tenker jeg å bare plante de, å kansje skjekke på dem 1 gang i uken, om jeg ikke sprayer de med insektsmiddel osv, tror dere de hadde klart seg til slutten? Å tror dere produktet hadde blitt noe bra?

Fikk du kjøpt frøene? Hvor mange gram ferdig marihuana ble det av de 10 frøene dine da? :)

Detectable 6. juni 2014 13:50

Sitat:

Sitat av popnoir (Innlegg 3099741)
Hei folkens,

har dere peiling på LED-lamper? Jeg har sett endel forskjellig, men jeg har hørt om noen nye 7W LED-pærer som visstnok skal få planten gjennom blomstringen. "Skap-dyrkere" i USA bruker visstnok "bare" denne her... Er det noe bare skryt?

Creeps:

Vær på utkikk etter frø med kortest mulig vekstsyklus på autoflower. Du får typer helt ned i 55 dager fra frø. Blir det godt vær får du fort både 50 og 100 gram på noen typer...

Jeg bruker selv LED. Kan fortelle deg med en gang at en 7W lampe ikke vil fungere godt nok. Det er alt for lite til en suksessfull avling. Har du en link til pæra?

Greia med LED er at de ofte oppgis å være en viss Watt. Dette vil være den effekten LED'en kan kjøre på mens det i praksis kjøres en del lavere for å spare levetiden på dioden. Min egen LED på 135W drar bare 90W fra nettet f.eks.

Når det gjelder LED må du også tenke på lys-spekteret som er oppgitt på diodene. Dette er noe du vanligvis finner på boksen eller når du skal bestille og det har mye å si for hvor godt plantene vil vokse. Cannabis utnytter best lyset i den blå og den røde enden av det elektromagnetiske spekteret, og aller helst spesifikke bølgelengder.

http://howtogrowmarijuana.com/wp-con...ll%20A%20B.jpg

I plantene er det klorofyll som absorberer fotoner fra solen og bruker disse til å splitte blant annet CO2 om til karbon og oksygen. Planten vil få mest ut av 430 og 660nm bølgelengder (blå og rød), men også en del ut av 460 og 630. Se derfor etter disse bølgelengdene når du skal kjøpe LED.

Det som også er viktig er bredde på lyset. En lampe som sender ut lyset i en 60 graders vinkel vil konsetrere lyset bedre på plantene en en lampe som sender ut i 90 grader.

Det ryktes også at planten trives best med de blå bølgelengdene under vekstfasen (430 og 460), mens den i blomstringsfasen vil få mest ut av lengre bølgelengder (630 og 660). Dette kan ha noe å gjøre med at det gjerne er mer rødlig lys i himmelen på høsten når plantene naturlig blomster ute i naturen. Veldig mange LED-lys selges med vekt på de lengste bølgelengdene og det er ikke uvanlig at 60% eller mer av diodene er i denne delen av spekteret.

Khan17 29. juli 2014 07:43

Dyrke råd
 
Hei.

Erfarene dyrkere:

Ser at det er haugevis av aktører som tilbyr forskjellige dyrke modeller, alt fra hydro, DWC eller vanlig standard, med jord.

Lurer derfor på: Hvilket oppsett i 2014 er best for utnytting av plass og mest mulig yield. (Skjønner at yield har mye å si for hvordan planten blir behandlet ; Lys, næring, str på potter, vann, miljø, etc..)


Notiser:

Virker som hydro og dwc er mest egnet for erfarne dyrkere, med tanke på alger og rot råtte som kan oppstå? Eller kan en vanlig første gangs dyrker med motivasjon og vett håndtere dette? På en annen side, så har jeg lest at disse metodene for dyrking gir mest også.

Slik ser planen ut:

1: Ett lite klonings rom/skap, der jeg holder liv forskjellige kloninger
2: Mellom stort rom for planter i vegitasjons stadiet
3: Mellom stort rom for planter som er i blomstings fasen

(Jeg er klar over at jeg ikke kan starte med dette, men dette er planen for å gi deg et perspektiv av tid og ressurser som kommer til å investeres i dette)


Det viktigste spørsmålet:

STRØM: Problemet, slik jeg ser det er ikke selve utgiftene, men å kontrollere bruken for diverse myndigheter/strøm lev.

Jeg vil selvsagt ikke at du forteller meg dine hemmeligheter, eller hvordan du gjør det, vil bare vite om det lar seg gjøre ved hjelp av en elektriker.

Tipper at ett aggregat vil drepe all lønnsomheten?


Kunnskaper jeg har: Kun teoretisk, og ja, jeg tipper at du ser slike innlegg daglig og rister på hode, men hjelp meg litt a :)

Ingen?

'ti tegn

ingen?

'titegn

[COLOR="White"] askldjasldkajskdljalkdsjasdlkajsdklajdlkas[/COLOR]

Dodecha 29. juli 2014 12:31

Har du lest dyrkehåndboken? Hvis ikke, gjør det nå, du finner den her.

1. Kommer an på omgivelsene, noen kan ikke ha lyden av rennende vann etc da utgår hydro. Om du kan ha hydro så gir det størst gevinst på kortest tid.

2. Leser man seg opp på hydro, har det rette utstyret (EC og PH meter) så skal hvem som helst klare å håndtere et hydroprosjekt. Stikkord er at man bør sjekke vannet så ofte som mulig, evt erstatte det og ha det rent, veldig rent i og utenfor karet.

3. Med mindre du stjeler strøm fra nettet så har du ingenting å bekymre deg for, og jeg aner ikke hvor folk får denne feilinformasjonen fra. Faktorene som får deg tatt er: Folk plaprer, Varmesignatur på huset og ikke minst: LUKT.

Så ikke si noe til noen, ikke dyrk på loftet (ser veldig smart ut at ditt hus er det eneste uten snø på taket) og bruk ordentlige kullfilter samt vaportek anti lukt enheter e.l. ved døren til rommet for å ta resterende lukt.

Revbatim 29. juli 2014 12:52

En kompis høstet nettopp sin første avling, han kjørte en plante i hydrosystem, forventer rundt 300 gram med ferdigtrøka buds. Han sa det ikke var noe vanskelig, bare pass på PHen og næringsverdiene i vannet :)

Khan17 29. juli 2014 18:40

Sitat:

Sitat av Dodecha (Innlegg 3147894)
Har du lest dyrkehåndboken? Hvis ikke, gjør det nå, du finner den her.

1. Kommer an på omgivelsene, noen kan ikke ha lyden av rennende vann etc da utgår hydro. Om du kan ha hydro så gir det størst gevinst på kortest tid.

2. Leser man seg opp på hydro, har det rette utstyret (EC og PH meter) så skal hvem som helst klare å håndtere et hydroprosjekt. Stikkord er at man bør sjekke vannet så ofte som mulig, evt erstatte det og ha det rent, veldig rent i og utenfor karet.

3. Med mindre du stjeler strøm fra nettet så har du ingenting å bekymre deg for, og jeg aner ikke hvor folk får denne feilinformasjonen fra. Faktorene som får deg tatt er: Folk plaprer, Varmesignatur på huset og ikke minst: LUKT.

Så ikke si noe til noen, ikke dyrk på loftet (ser veldig smart ut at ditt hus er det eneste uten snø på taket) og bruk ordentlige kullfilter samt vaportek anti lukt enheter e.l. ved døren til rommet for å ta resterende lukt.

Tråden ble flyttet hit, takk admin.

Takk for svar Dodecha.

Lest dyrkehåndboken og har det teoretiske på plass. Mangler kun erfaring.


1: Hvis du har erfaring fra Hydro (jeg har kun sett opptak av det), bråker det mye? Antar at vifter og luft pumper/renser vil bråke mer? Isåfall, ikke noe problem med terapeutisk rennende vann :)

Og er det noen av Hydro systemene du har erfaring med? Tenker å bruke DWC bubbler system.

2: Er klar over renslighet og ph/ec verdier. Men har du brukt coco som medium i ett Hydro system, nærmere bestemt ett slikt som nevnt over?

Lest litt og mange skriver om bra resultat av coco. Men jeg kan ikke skjønne hvordan coco vil fungere i et DWC. Trodde kun leca var egnet for slike systemer med tanke på vanning og foring...


3: Har ingen planer om å stjele noe som helst! Vært på lovdata.no og lest om alle tilfellene(de som har blitt offentlig gjort) i år og 2013 der bakmenn eller operatører av slike drivhus har blitt arrestert. Og alle tilfellene virker å være ren tilfeldighet. I to tilfeller har politiet brukt unnskyldninger som ; Onkel blå på besøk i nærområde for noe a urelevant og tilfeldigvis banket på døren og ble møtt med en overraskende lukt.

Tilfellet #1: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...je/a/10135808/

Hvem ringer politiet når det er vannlekkasje? Brannvesenet? Vaktmester? Eller hadde de ferie?

Tilfellet # 2: http://www.dt.no/nyheter/snublet-ove...asje-1.8088744

Virkelig? OK siden dyrkerne ikke åpnet døren så kan det ha ledet til mistanke til å... ta seg inn med makt uten noe mistanke....?

Tilfellet #3: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Sl...l#.U9fKcvl_twA

Realistisk, så kan ikke politiet ha så mye flaks, innen samme kriminalitets område på så kort tid, mener jeg.


Mange andre artikler beskriver at mange av plantasjene ble avdekket pga lukt.
De fleste plantasjene er verdt i hundretusen klassen, om ikke utstyre er verdt det, så er produkt og potensial til syk inntjening, men allikevel klarer de ikke å bruke en ordentlig kull filter?

Jeg tror det er mer som ligger bak. Jeg kommer derfor aldri til å gro stort, om jeg velger å gro i det hele tatt.
Varme kamera er en kjent sak, og det er lettere å løse enn ved f.eks. observasjoner fra el. tilbydere.

I USA så ble ett hjem raidet pga av mistanke om produksjon av cannabis, og det eneste ledetråden var ; for høy og regelmessig strømforbruk. (dog dette er USA, og det bør ikke sammenlignes med politiet i Norge, men det burde gi oss ett innblikk.

(Lite sidespor, men dette er et viktig emne)


Dette ble litt lenger enn antatt, men det er bare en sunn diskusjon.

Fantabolic 30. juli 2014 00:30

Velvel. Bestemt meg for å begynne å dyrke :osloenser: Plassen er dog ekstremt begrenset; 60x60x100cm under en trapp :o

Har lest en haug av litteratur på andre forum og føler at jeg har fått en pekepinn på hvordan det skal gjøres... Det skal være usynlig(under trappa), umulig å lukte og gi noget grei utbytte(sikter meg inn på 30g første grow, men er fornøyd med alt over 5g. Det er tross alt en ny hobby :bergenser:

Det jeg har kommet fram til;

Lys;
400W HPS og MH lampe i cooltube. Cooltube fordi jeg har begrenset høyde.

Ventilasjon;
Her går det i PC-vifter. Tenker forsåvidt Noctua, stillegående vifter. 2 til utlufting, 1 ekstra til kjøling av planten. Skal også på DIY aktivt kullfilter. Kullfilter - vifte - slange - CoolTube/lys - Slange - vifte - ut
Vurderer dog større vifte som monteres i innerste del av trappen(bakside av kassen), noe usikkert.

Næring;
Advanced Nutrition Micro, Grow, Bloom. Skal være en grei nybegynner pakke som gir godt utbytte og skal regulere Ph verdier stortsett selv.

Kabinettet;
Bygget i MDF/plate som er billig og hengsler for lås. Tettest med silikon i hjørner, og døren skal tettest med silikon.

Angående selve dyrkingen;
Screen of Green/ScrOG - God yield på små plass og kan trenes for å ikke vokse høyt. Her satser jeg 15cm potte, 20 cm før hyssingen. Dette gir meg ca 100cm-15cm-20cm-15cm(cool tube)=50cm avstand til lyset og skjermen. Tror det skal gå fint helt til blomstringsfasen. Da kan lys/høyde bli et problem :\

Bagseed(funnet greenz jeg har kjøpt) i første omgang. Har totalt 6 frø, satser på å ha 1-2 HUN planter. Vanning blir forhånd, trening med LST og muligens supercropping(dette tar jeg som det kommer).


Noen som har tips/råd? Noe jeg ikke har tenkt på eller bør tenke på?
De to tingene som bekymrer meg mest er varmen fra lyset iforhold til plantehøyden, samt hvordan jeg kan mekke meg et bra DIY kullfilter ...

Dodecha 30. juli 2014 12:28

Sitat:

Sitat av Khan17 (Innlegg 3148009)
Tråden ble flyttet hit, takk admin.

Takk for svar Dodecha.

Lest dyrkehåndboken og har det teoretiske på plass. Mangler kun erfaring.


1: Hvis du har erfaring fra Hydro (jeg har kun sett opptak av det), bråker det mye? Antar at vifter og luft pumper/renser vil bråke mer? Isåfall, ikke noe problem med terapeutisk rennende vann :)

Og er det noen av Hydro systemene du har erfaring med? Tenker å bruke DWC bubbler system.

Det blir som en sånn liten terapeutisk fontene du får kjøpt på hagesenter, pumpen i seg selv hører man ikke men det er vannet som drypper ned fra det øverste karet og ned i reservoaret. Klart, man kan lage en "demper" av noe for å redusere lyden, det er fremdeles utsugsviften som vil støye mest, men vannet er en distinktiv lyd.

Sitat:

Sitat av Khan17 (Innlegg 3148009)
2: Er klar over renslighet og ph/ec verdier. Men har du brukt coco som medium i ett Hydro system, nærmere bestemt ett slikt som nevnt over?

Lest litt og mange skriver om bra resultat av coco. Men jeg kan ikke skjønne hvordan coco vil fungere i et DWC. Trodde kun leca var egnet for slike systemer med tanke på vanning og foring...

Har vært borti det, folk hyller coco ganske mye, evnen til å holde på fuktighet etc.. går helt fint å bruke cocos istedet for hydroton, (man bruker ikke leca, de har div forurensninger i seg fra produksjon) hydroton er ph nøytral og er laget for vanndyrking.

Sitat:

Sitat av Khan17 (Innlegg 3148009)
3: Har ingen planer om å stjele noe som helst! Vært på lovdata.no og lest om alle tilfellene(de som har blitt offentlig gjort) i år og 2013 der bakmenn eller operatører av slike drivhus har blitt arrestert. Og alle tilfellene virker å være ren tilfeldighet. I to tilfeller har politiet brukt unnskyldninger som ; Onkel blå på besøk i nærområde for noe a urelevant og tilfeldigvis banket på døren og ble møtt med en overraskende lukt.

Tilfellet #1: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...je/a/10135808/

Hvem ringer politiet når det er vannlekkasje? Brannvesenet? Vaktmester? Eller hadde de ferie?

Tilfellet # 2: http://www.dt.no/nyheter/snublet-ove...asje-1.8088744

Virkelig? OK siden dyrkerne ikke åpnet døren så kan det ha ledet til mistanke til å... ta seg inn med makt uten noe mistanke....?

Tilfellet #3: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Sl...l#.U9fKcvl_twA

Realistisk, så kan ikke politiet ha så mye flaks, innen samme kriminalitets område på så kort tid, mener jeg.


Mange andre artikler beskriver at mange av plantasjene ble avdekket pga lukt.
De fleste plantasjene er verdt i hundretusen klassen, om ikke utstyre er verdt det, så er produkt og potensial til syk inntjening, men allikevel klarer de ikke å bruke en ordentlig kull filter?

Jeg tror det er mer som ligger bak. Jeg kommer derfor aldri til å gro stort, om jeg velger å gro i det hele tatt.
Varme kamera er en kjent sak, og det er lettere å løse enn ved f.eks. observasjoner fra el. tilbydere.

I USA så ble ett hjem raidet pga av mistanke om produksjon av cannabis, og det eneste ledetråden var ; for høy og regelmessig strømforbruk. (dog dette er USA, og det bør ikke sammenlignes med politiet i Norge, men det burde gi oss ett innblikk.

(Lite sidespor, men dette er et viktig emne)


Dette ble litt lenger enn antatt, men det er bare en sunn diskusjon.

Ikke noe mistenksomt med tilfellene du nevner, dette var jo større grooperasjoner. Et vanlig oppsett i skapstørrelse eller lite telt med ca 4 planter tar ikke mer strøm enn en litt stor panelovn (de er ofte på 6-800W), tro hva du vil men økt strømbruk er ikke mistenkelig, hadde det vært dèt hadde ikke politiet hatt annet enn å gjøre enn å banke på hos folk dagen lang.

Jeg tror du virkelig undervurderer hvor sterk og distinktiv lukten er, jo større et gartneri er jo vanskeligere er det å dekke lukten, og den fester seg i det meste. Selv om man har avtrekk så vil lukt komme ut via inngang til dyrkerommet med mindre man kjøper ekstra luktfjernende løsninger, som Vaportek amazon link, som er anbefalt av flere dyrkere.

Khan17 3. august 2014 06:29

Ok. En del timer har gått nå til planlegging. Kommet fram til disse konklusjonen eller løsningene om du vil:

2 rom, begge i blomstrings fase.

Kommer til å forandre lys syklusen for å oppnå ønsket fase.

Rom 1: frø i 18/6 syklus. Så fort de er store nok til blomstring, ta stiklinger/kloner fra hver plante.
Bytte rom 1 til 12/12

Rom 2: Stiklinger/kloner legges her. Utifra resultat på rom 1, så kan man se hvilken planter som er mest effektive i forhold til kvalitet og høsting. Fortsett kloning på ønsket plante utifra resultat fra rom 1, dvs holde liv i generasjonen som er effektiv.


Rom 1: Er snart klar til høsting, og det forteller oss hvilken plante som er mest effectiv. Da tar vi flere kloner fra disse.

Rom 2: Kan byttes nå til blomstring dvs 12/12. Før blomstring ta kloner fra ønsket planter og plasser dem på rom 1 som er ferdig høstet.
____________________________________________________________ ______________________

PS: Alle frø skal være feminiserte så man slipper styr med hanner.

Dette virker som den mest effektive måten å drive 2 gro rom på samtidig. Isteden for spesifiserte rom, så kan begge rom andvendes slik man måtte ønske. Lest også at hps sunlight vil kunne brukes veldig godt til begge gro faser?

Ser du noe feil?

Fantabolic 8. september 2014 22:55

Syk plante! Lilla i kantene på bladene som henger litt nedover. Bladene henger sikkkert fordi jeg var ivrig med vanning.

Jord fra plantasjen
Vannet hver dag(ikke så mye)
Ingen næring tilsatt
1,5 uke siden det var et frø, ukjent strain(bagseed)

http://www.420magazine.com/gallery/d...08_2138231.jpg

Dr. fungitumb 14. september 2014 12:30

Heisann folkens!

Jeg driver med et litt større prosjekt for tiden og har laget meg et telt på ca 200x120x190 (LBH). Noe som skulle tilsvare ~4,5 m3.

- Jeg bruker dette kullfilteret.
- Og denne vifta.

Når vifta ble kjøpt/satt opp ønsket jeg en kraftig vifte, som jeg for det første kunne bruke videre når jeg en gang utvider teltet. Og for det andre ville jeg være sikker på at det ikke var underdimensjonert.

Kullfilteret er dimensjonert greit i forhold til vifta ser det ut til. Men i følge cannabishåndboken bør luften skiftes ut hvert 5 minutt i teltet.
I følge dette regnestykket: ((60/5)*4.5) = 54m3/h
Så skal vifta mi (som har en kapasitet på 140m3/h) bytte ut luften i teltet ca. hvert 2. minutt.

Så det jeg lurer på er om vifta mi er overdimensjonert i forhold til teltet?

-----------

En ting til. Er det noe ulempe med å bruke hydronæring i jord?

Takker å bukker for alle svar :)

og* TITEGN

Dr. fungitumb 22. september 2014 18:27

Er det noen som kan fortelle meg hva som skjer med bladene mine?
Og om det eventuelt er noe som jeg bør gjøre noe med. :)

LINK TIL ALBUM

Bruker LED hvis det har noe å si.

Takker for alle svar ^^

Fantabolic 30. september 2014 18:16

For nært lys?? Bruker du næring?

toxicity 30. september 2014 19:22

Sitat:

Sitat av Dr. fungitumb (Innlegg 3166661)
Er det noen som kan fortelle meg hva som skjer med bladene mine?
Og om det eventuelt er noe som jeg bør gjøre noe med. :)

LINK TIL ALBUM

Bruker LED hvis det har noe å si.

Takker for alle svar ^^

Ser ut til å være starten på en soppinfeksjon

robzor 6. oktober 2014 10:43

Noen som har noe erfaring med dette filteret?
http://www.clasohlson.com/no/Honeywe...-6488#moreinfo

Vet da ikke om det funker å bruke det som "odor control" i et gro skap. Vet ikke om det passer å bruke til noe annet enn ventilatorer til kjøkken.
Leter etter billigere alternativer siden det begynner å bli litt over budsjette etter jeg får handlet inn en HPS lampe.

Om noen vet noe som helst om dette, så tar jeg gjerne i mot svar.
-robzor

dragondrood 22. oktober 2014 15:37

plante i hjørne/klesskap.
 
Yo
jeg har hatt et lite prosjekt i skapet mitt, der har jeg dratt en ledning mellom siden får å installert en lyspære som henger i toppen, som jeg kan heise opp å ned, så har jeg satt isoporplater, med aluminiumfolie utenfor, som vegger innvendig, som også reflekter lyset, ( pæra er en veldig stor rundt, med normal, gammal sokkel. og den blir ikke varm, pris 250kr)

siste planta jeg hadde inn der ble 118 cm høy, men brukte veldig lang tid på få noen blomstring, tror vi snakker, 4,5 mnd, så kom det utskudd, det blomstret over alt på den, men så virket det som den datt ned( ca 2-3 uker etter utskudd) å tror da at planta var på vei ned, den hadde vært på top.

Men er det noen gode tips jeg burde omgjøre, for mitt bruk, dette er snakk om 1-2 planter er ikke sterk pengemessing.=)
Takk for gode svar=)

Yo!

Jeg har et prosjekt inni skapet, jeg har dratt lending inn fra siden, får å få installert en lyspære i skapet, jeg har en ganske stor pære, med gammel sokkel, pris 250 kr, Som jeg kan heise opp å ned etter som planta vokser.

så har jeg kappet isoporplater som isolasjon+satt på aluminium fole innvendig mot planta(ofc)
har nylig hatt en plante som ble 118cm høy, starta ikke å blomstre på 4,5mn ca, så 2-3 uker etter på starta planta å henge veldig, fant ting som gjorde at den holdt seg lit oppe(støet den), men så rett å slett ut som planta var på vei ned(dø) Jeg har ikke akkurat tenkt så veldig mye på ventilasjon, pH verdi, osv. Men brukt blomste jord ifra plantasjen.
Men så er det ikke lett å få iorden et hull? til ventilasjonen?Jeg har bare vannet, brukt stor potte, lit næring ikke mye, å sett hvordan det gikk.

Noen med greie løsninger jeg kan omgjøre? for et bedre resultat.
Jeg er ikke sterk pengemessing

Takk på forhånd!

[quote=dragondrood;3176804]Yo
jeg har hatt et lite prosjekt i skapet mitt, der har jeg dratt en ledning mellom siden får å installert en lyspære som henger i toppen, som jeg kan heise opp å ned, så har jeg satt isoporplater, med aluminiumfolie utenfor, som vegger innvendig, som også reflekter lyset, ( pæra er en veldig stor rundt, med normal, gammal sokkel. og den blir ikke varm, pris 250kr)

siste planta jeg hadde inn der ble 118 cm høy, men brukte veldig lang tid på få noen blomstring, tror vi snakker, 4,5 mnd, så kom det utskudd, det blomstret over alt på den, men så virket det som den datt ned( ca 2-3 uker etter utskudd) å tror da at planta var på vei ned, den hadde vært på top.

Men er det noen gode tips jeg burde omgjøre, for mitt bruk, dette er snakk om 1-2 planter er ikke sterk pengemessing.=)
Takk for gode svar=)

bronsky 22. oktober 2014 16:03

Sitat:

Sitat av dragondrood (Innlegg 3176804)
Yo
jeg har hatt et lite prosjekt i skapet mitt, der har jeg dratt en ledning mellom siden får å installert en lyspære som henger i toppen, som jeg kan heise opp å ned, så har jeg satt isoporplater, med aluminiumfolie utenfor, som vegger innvendig, som også reflekter lyset, ( pæra er en veldig stor rundt, med normal, gammal sokkel. og den blir ikke varm, pris 250kr)

siste planta jeg hadde inn der ble 118 cm høy, men brukte veldig lang tid på få noen blomstring, tror vi snakker, 4,5 mnd, så kom det utskudd, det blomstret over alt på den, men så virket det som den datt ned( ca 2-3 uker etter utskudd) å tror da at planta var på vei ned, den hadde vært på top.

Men er det noen gode tips jeg burde omgjøre, for mitt bruk, dette er snakk om 1-2 planter er ikke sterk pengemessing.=)
Takk for gode svar=)

4,5 måned er jo lenger enn hele syklusen skal ta.

Hva slags lysregime har du kjørt for å sette igang blomstringen? 12/12?

Har du pottet om? Dersom du aldri har gjort dette kan det være at planten er rotbundet.

Har du gitt dem næring?

dragondrood 22. oktober 2014 16:08

Dette er første planta ja. gitt lit nering i start fasen, men ellers bare vannet, brukt 12 timer på å av Ja jeg skjønte ikke hvorfor det tok så veldig lang tid.. den bare vokste å vokste, til den ble 115 cm så starta blomstringen, som varte kanskje i 3 uker

nr 2 er i gang.. den er vel ca 30-45 min vin farge over hele mange "etasjer", men vil håpe det går fortere enn 4,5 med den, evnt noe jeg mååå burde forandre på?

nr 2 er i gang.. den er vel ca 30-45 min vin farge over hele mange "etasjer", men vil håpe det går fortere enn 4,5 med den, evnt noe jeg mååå burde forandre på?

Aron2303 22. oktober 2014 16:40

Sitat:

Sitat av dragondrood (Innlegg 3176824)
Dette er første planta ja. gitt lit nering i start fasen, men ellers bare vannet, brukt 12 timer på å av Ja jeg skjønte ikke hvorfor det tok så veldig lang tid.. den bare vokste å vokste, til den ble 115 cm så starta blomstringen, som varte kanskje i 3 uker

nr 2 er i gang.. den er vel ca 30-45 min vin farge over hele mange "etasjer", men vil håpe det går fortere enn 4,5 med den, evnt noe jeg mååå burde forandre på?

nr 2 er i gang.. den er vel ca 30-45 min vin farge over hele mange "etasjer", men vil håpe det går fortere enn 4,5 med den, evnt noe jeg mååå burde forandre på?


For det første vær så snill å rediger innleggene dine når dem duplikerer seg slik, er fryktelig tungvindt å lese.

Tilbake til problemet ditt. Hvilket lys spekter er pæra di på? Mistenker du bruker helt feil lys.
Ellers har du lest dyrkehåndboka? Om ikke registrer deg på Norcan å less deg litt opp. Lykke til videre

dragondrood 23. oktober 2014 22:17

[quote=dragondrood;3176804]Yo
jeg har hatt et lite prosjekt i skapet mitt, der har jeg dratt en ledning mellom siden får å installert en lyspære som henger i toppen, som jeg kan heise opp å ned, så har jeg satt isoporplater, med aluminiumfolie utenfor, som vegger innvendig, som også reflekter lyset, ( pæra er en veldig stor rundt, med normal, gammal sokkel. og den blir ikke varm, pris 250kr)

siste planta jeg hadde inn der ble 118 cm høy, men brukte veldig lang tid på få noen blomstring, tror vi snakker, 4,5 mnd, så kom det utskudd, det blomstret over alt på den, men så virket det som den datt ned( ca 2-3 uker etter utskudd) å tror da at planta var på vei ned, den hadde vært på top.

Men er det noen gode tips jeg burde omgjøre, for mitt bruk, dette er snakk om 1-2 planter er ikke sterk pengemessing.=)
Takk for gode svar=)

dragondrood 27. oktober 2014 02:00

yo skap prosjekt
 
1 Vedlegg
Yo! jeg har et prosjekt i skapet, men jeg er nybegynner "grow inside"

Tatt skapet til mor i hjørne.. vegg inn til toalett om det har noe å si...
jeg har satt isolasjonsplater som vegger inni skapet med aluminiumfolie.
Utvendig av siden av skapet har jeg lagd hull til strøm/lampa som henger i taket( inni skapet ofc) Pæra jeg bruker er en dobbel så stor som normal type pære (GreenLight 2700k 11w 115mA 230v 50hz RoHS ) står det på pæra.

Jeg har prøvd det jeg har allerede. fikk fin vekst på planta, den ble 118 cm høy, utskudd av greiner over hele planta, men tok så lang tid før den blomstret, å den virket som den aldri kom seg etter 3 uker seinere.
alt stoppa og den gikk nedover, men nå har ikke jeg brukt PH måler osv/ventilasjon.

dette er jo jalla mek, grunnen er lite penger,
men kunne jo fått til 1-2 planter, noen tips, jeg burde gjøre? Takker for svar :)

dragondrood 27. oktober 2014 04:49

Sitat:

Sitat av Aron2303 (Innlegg 3176841)
For det første vær så snill å rediger innleggene dine når dem duplikerer seg slik, er fryktelig tungvindt å lese.

Tilbake til problemet ditt. Hvilket lys spekter er pæra di på? Mistenker du bruker helt feil lys.
Ellers har du lest dyrkehåndboka? Om ikke registrer deg på Norcan å less deg litt opp. Lykke til videre

GreenLight 2700k 11w 115mA 230v 50hz RoHS ) står det på pæra

[quote=dragondrood;3178389]GreenLight 2700k 11w 115mA 230v 50hz RoHS ) står det på pæra her er link
https://www.lampehuset.no/lyskilder-...n-light-2700-k

Sitat:

Sitat av Aron2303 (Innlegg 3176841)
For det første vær så snill å rediger innleggene dine når dem duplikerer seg slik, er fryktelig tungvindt å lese.

Tilbake til problemet ditt. Hvilket lys spekter er pæra di på? Mistenker du bruker helt feil lys.
Ellers har du lest dyrkehåndboka? Om ikke registrer deg på Norcan å less deg litt opp. Lykke til videre

er helt ny her inne å hehe, hakke skjønt hvordan man "redigerer" har prøvd å sittere, slette alt, men funker ikk:PP

moret 27. oktober 2014 16:37

Det er ikke noe power i pæra di. Kjøp noe skikkelig, noe lignende dette: http://www.designbelysning.no/vekstl...r-cfl-e40.html
Du får ikke noe røykbart ut av planten din om du ikke gir den nok lys.

Dr. fungitumb 28. oktober 2014 11:27

http://billiggro.dk/da/vaekstlys-pla...unk-light.html denne kan fungere :) ikke så gal i pris heller :)

dragondrood 28. oktober 2014 19:19

Sitat:

Sitat av moret (Innlegg 3178498)
Det er ikke noe power i pæra di. Kjøp noe skikkelig, noe lignende dette: http://www.designbelysning.no/vekstl...r-cfl-e40.html
Du får ikke noe røykbart ut av planten din om du ikke gir den nok lys.

ja det jeg trodde, men takk for linken, hakke vist helt hvor jeg finner pæra.
Menne har ikke helt skjønt lys systemet, er det normalt lys(gult/hvit), eller rødt/blått, lys etter en hvis tid på planta?

Dr. fungitumb 28. oktober 2014 22:15

Har oppdatert albumet fra sist :) Takket være gode tips fra dere så har de kommet seg veldig :) snart til for å bytte lys-syklus.

http://imgur.com/a/BU0IJ#0

Dr. fungitumb 12. november 2014 12:38

Størrelser på kullfilter
 
Skal til å begynne et nytt, litt mindre prosjekt. Og i den anledning har jeg fått tak i et dyrkeskap på ca. 0.40m2.
Skapet er ca 2 meter høyt. Så i følge mine beregninger så er skapet ca. 0.80m3. Jeg trenger da et kullfilter. Og da lurer jeg vel på følgende:

Når det står på beskrivelsen av et kullfilter (f.eks dette) at det er "75m3".

Vil det si kapasitet pr. time? eller total kapasiet?

Vær vennlig og forklar. :o

Dodecha 12. november 2014 12:44

75m3 er per time, det du minst må ha er et filter som takler å få all luft i skapet ditt hvert 5. minutt, dette er godt forklart i dyrkehåndboken.

((60/5)x0,8=) 9m3

Dr. fungitumb 12. november 2014 15:54

Jepp jeg har sett på den formelen selv. Men da er det som jeg alltid har trodd :) 75m3 holder jo i massevis!

Takk for svar :)

Slæsken 24. november 2014 21:46

Planta et frø for litt over 2 uker siden og håpet på at den kanskje skulle spire, men alt jeg ser er en lang rot som har vokst seg i en bue form først opp av jorda for så og forsvinne ned igjen, den blir bare lenger uten at noe annent skjer.
Noen som kan hjelpe til?


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 04:17.