' freak.no - Den store legemiddeltråden
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Utvalgte rusforumtråder (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=155)
-   -   Den store legemiddeltråden (https://freak.no/forum/showthread.php?t=72419)

felix_poker 23. desember 2008 19:00

Når det kommer til å bruke rusmidler som et verktøy for å klare å omgåes andre, ringer flere alarmbjeller hos meg.
Man skal være klar over at dette er en ekstremt slippery slope. Sosial angst, i større eller mindre grad, er noe de
aller fleste opplever i løpet av livet. Det eneste som virkelig hjelper her, er å bli trygg på seg selv. Det finnes
masse hjelpemidler her, og da tenker jeg ikke på rusmidler, men på bøker, kurs og annen form for selvhjelp.

Man kan trene seg opp til å bli god til å snakke, lytte og small-talke. Man kan lære å se de gode sidene man har,
og gi seg selv bekreftelse, og dermed få bedre selvtillit og selvfølelse. Med litt innsats kan man fort bli trygg
i sosiale sammenhenger, og dermed være fri til å slippe taket og vise mer av deg selv.

Det beste er sosial trening, eksponeringsterapi. Hvis man virkelig ikke fikser sosiale settinger
uten noen form for drugs, oppsøk profesjonell hjelp.

Se her for mer informasjon om Ritalin http://www.erowid.org/pharms/methylp...henidate.shtml

marmor 23. desember 2008 19:15

Sitat:

Sitat av felix_poker (Innlegg 1308595)
Når det kommer til å bruke rusmidler som et verktøy for å klare å omgåes andre, ringer flere alarmbjeller hos meg.
Man skal være klar over at dette er en ekstremt slippery slope. Sosial angst, i større eller mindre grad, er noe de
aller fleste opplever i løpet av livet. Det eneste som virkelig hjelper her, er å bli trygg på seg selv. Det finnes
masse hjelpemidler her, og da tenker jeg ikke på rusmidler, men på bøker, kurs og annen form for selvhjelp.

Man kan trene seg opp til å bli god til å snakke, lytte og small-talke. Man kan lære å se de gode sidene man har,
og gi seg selv bekreftelse, og dermed få bedre selvtillit og selvfølelse. Med litt innsats kan man fort bli trygg
i sosiale sammenhenger, og dermed være fri til å slippe taket og vise mer av deg selv.

Det beste er sosial trening, eksponeringsterapi. Hvis man virkelig ikke fikser sosiale settinger
uten noen form for drugs, oppsøk profesjonell hjelp.

Se her for mer informasjon om Ritalin http://www.erowid.org/pharms/methylp...henidate.shtml

Jeg er i samme spor som deg.

Det høres ut som en risikabel snarvei.

Det er ikke en siste utvei.

Deci 23. desember 2008 19:25

Den første gangen jeg testa svelget jeg 5stk og snortet 5stk. Jeg var en idiot og tenkte ikke over at jeg fikk enorme mengder med bindestoffer etc oppi nesa. Men det skal nevnes at det satte fart i kroppen! Jeg snakket hull i huet på kompisene mine:) Faktisk veldig speeda og kanskje til og med mer snakksalig enn det mange av batcher amfetamin har klart å gjøre med meg!

For å svare på et av spørsmålene dine så kan jeg si så mye som at jeg blir skikkelig ovenpå av en god dose ritalin. Ja, det kan hjelpe veldig i sosialesammenhenger der du ellers bare sitter uten å si et pip. Men, for guds skyld, ikke begynn å ta ritalin før du skal på fest, familiemiddag, etc!

Attrakt 23. desember 2008 20:44

Hadde ikke tenkt å bruke de fast eller ofte så dum er jeg ikke, men bare prøve en gang når jeg skal ut. Er i mot piller jeg også, men tenkte det kunne være artig å prøve når jeg vet hvor det kommer ifra for å se effekten. Ville bare vite litt mer om hva jeg eventuelt ga meg ut på da.Har ikke tenkt å ta mange samtidig, men en tablett på 10. Moro å komme ovenpå litt, men ikke så mye som siste mann kanskje.
Salvia var også et godt forslag.

Hvorfor kan jeg ikke ta en tablett før jeg går på byen? Det jeg hadde tenkt på og derfor jeg ville vite mer om de.

Dessuten kommer jeg aldri til å dra den inn nesa, til det er jeg operert for mye der og tør ikke.

Pasopp 27. desember 2008 18:18

Hva heter Rohypnol nå?
 
Jeg lette på www.felleskatalogen.no, men fant ikke noe Rohypnol.
Nå skal jeg snart til legen å trenger dette, hva heter det nå?
Noen som vet?

DeMenT 27. desember 2008 18:20

Flunipam er et preparat med samme virkestoff som Rohypnol. Grønne Rohypnol fåes ikke i Norge lenger.

Pasopp 27. desember 2008 18:33

Ok, takk for svaret..

raveonette 27. desember 2008 19:25

Er det på noen måte skadelig å ta betablokkere dersom man ikke har hjerteproblemer?

Dodecha 27. desember 2008 19:30

Det finnes mange forskjellige betablokkere, selektive, ikke-selektive etc, du må være mer spesifikk.

Og hvorfor skulle man gidde ta betablokkere når man ikke har hjerteproblemer?

EDIT: Jeg ga meg kanskje ut for å vite mye om betablokkere, noe som ikke er saken.
Jeg har lite til null erfaring/teoretisk kunnskap om betablokkere og du bør vel helst ta dette opp med legen din.

raveonette 27. desember 2008 20:54

Sitat:

Sitat av Dodecha (Innlegg 1310896)
Det finnes mange forskjellige betablokkere, selektive, ikke-selektive etc, du må være mer spesifikk.

Og hvorfor skulle man gidde ta betablokkere når man ikke har hjerteproblemer?

Tenkte hovedsaklig på Atenolol, som er en selektiv betablokker, men også generelt. Betablokkere demper kroppslige symptomer på sterk angst, som høy puls og skjelving.

busemann 27. desember 2008 21:12

Hvem sier man må ha hjerteproblemer for å bruke adrenerge betareseptorantagonister?

Propranolol som er en ikke-selektiv betareseptorantagonist kan brukes i behandling av angstlidelser.

Deci 29. desember 2008 12:19

Sitat:

Sitat av Pasopp (Innlegg 1310857)
Jeg lette på www.felleskatalogen.no, men fant ikke noe Rohypnol.
Nå skal jeg snart til legen å trenger dette, hva heter det nå?
Noen som vet?

Lykketil med å få resept på Flunipam. Du har mest sannsynelig en lang og kjip reise i helsenorge foran deg! En jeg kjenner har ligget på sykehus der han har blitt observert for søvnproblemer etc bare for å få resept på dette. Ler:D

battlecaT 29. desember 2008 16:27

Kom over en god dokumentar som tar for seg avhengighet av reseptpliktige benzoer, tenkte bare å slenge den inn her:)

http://video.google.com/videoplay?do...+drug+additioc

Attrakt 29. desember 2008 21:19

Istedenfor Retalin
 
Fikk vel egentlig ikke svar på de jeg spurte om, men reaksjonen på retalin er vel individuell.
Ble i et svar på spørsmålet mitt anbefalt å prøve Salvia Divinorum istedenfor det jeg spurte om i et tidligere svar.

falseawakening 3. januar 2009 15:43

masse piller null effekt
 
hei

veit jeg stilte ett liknende spørsmål forrige gang jeg gjorde noe sånn, men nå er tvisten litt annerledes.

altså greia er at jeg tok først 3 sobril. 10 mg oxazepam. det skjedde ingenting, så jeg tok etterhvert 2 til. så 2 til. og ingenting skjedde. jeg sov ikkenoe bedre, jeg blei ikke fjern, no nothing. ikke før nå. nå føler jeg meg litt loka og slapp, but that's it.

for det første, hvor mye er egentlig 70 mg sobril? og hva kan være grunnen til at jeg ikke fikk noen virkning? merk at jeg bare har tatt sobril en gang før, og da slukna jeg av 6 stykker.

leste at 50 mg diazepam var "overdose," så håper ikke jeg overdosa på sobril uten å få det med meg. lurer også på hva skadene ved sånne "sobril binges" kan være

håper ikke jeg knerta halve hjernecellene mine på en ikkeeksisterende rus liksom

Magnus 3. januar 2009 15:53

"Ved angst og uro i forbindelse med depresjoner: 25 mg 3-4 ganger daglig" felleskatalogen.
Så 100mg daglig er ivertfall ikke en overdose. Så vist du tok 70mg så er du innenfor normal dosering.

btw. "Oksazepam har en aktiv OH-gruppe som formidler hurtig glukuronsyrebinding og som gir redusert toksisitet."
og "Symptomer ved overdosering er sterkt individuelle og doseavhengige og kan variere fra døsighet, forvirring, ataksi og hypotensjon til respirasjonsdepresjon og koma. Behandling: Ventrikkeltømming. Kull."

Hentet fra www.felleskatalogen.no

pidget 3. januar 2009 16:03

70 mg sobril er egentlig ikke mye. Felleskatalogen sier bla. angående dosering "Ved angst og uro i forbindelse med depresjoner 25mg 3-4 ganger daglig. Oxazepam er egentlig et ganske svakt virkestoff, mener jeg.

Hvor leste du at 50 mg diazepam var overdose ? I felleskatalogen står dette om diazepam/valium : "letal dose som eneste medikament ukjent." Det betyr at ingen har klart å spise mange nok til å ta kveld for godt, selv om folk har prøvd.

Så grunnen til at du ikke fikk noen effekt er vel at du spiste for få, samt at hadde du spist alle i en engang hadde du kanskje fått et par minutter med en større "rus" enn du fikk ved å porsjonere de. Overdose på diazepam aleine eksisterer ikke.

Quetzalcoatl 3. januar 2009 19:05

Diazepam er virkestoffet i valium, stesolid og vival, ikke sobril. 50mg Diazepam er forresten mye kraftigere enn 50mg Oxazepam(Sobril). Sobril får du i opp til 25mg, og Valium max 5mg - per pille.

falseawakening 3. januar 2009 21:40

lol, ok...spise sobril for å bli fjern er litt som å røyke oregano altså... ;D me

__Torstein__ 4. januar 2009 01:57

Heisann! Jeg drikker for tiden cosylan mot hoste, og ikke for å ruse meg på det. Dvs at jeg holder meg til doseringen som er annbefalt. Vil det oppstå noen farer eller ubehag ved å spise cannabis mens man går på denne hostesaften?

mentalmelt 4. januar 2009 03:29

Torstein: Nei, kombinasjonen av etylmorfin og cannabis utgjør ingen spesielle farer og forårsaker heller ikke noen spesielle ubehag så lenge du holder deg innenfor forsvarlige doseringer.

lollern 7. januar 2009 15:53

Spørsmål om imovane..
 
jeg har et par spørsmål om dette sovemiddelet og det låter så her:

denne juleferien som var nå var jeg stein dag inn og dag ut uten og tenke over konsekvensene fordi jeg har aldri fått noe abstinenser av hasj noen gang tidligere (dumt å tro det ikke kunne intreffe meg) men nå som skolen har starta igjen og rutinene må på plass igjen sliter jeg noe helt j*vlig med søvnprøblemer.

Jeg får rett og slett ikke sove, lys våken hele natta kan nevnes at det var litt bedre denne siste natta der jeg hadde perioder på kvarter/ 20min som jeg sov men det er jo altfor lite når neste dag skal inneholde en skoleøkt og en treningsøkt.

Men det som da er tilfelle her er at jeg har fått anskaffet meg imovane noe jeg har lest er et ganske heftig sovemiddel om jeg ikke tar helt feil.
Det som da var planen min var å ta de pillene nå denne uken og se om abstinensene av hasjen har forsvinni neste uke, om ikke tenkte jeg å ta det noen kvelder den uka også.
Men jeg har jo ingen erfaring med noe som helst av sovemiddel så det som er spørsmålet mitt da er om dette vil fungere ? eller om jeg rett og slett bare utsetter soveproblemene mine lenger?

Beklager at det tok lang tid før jeg kom til poenget men takker virkelig for alle svar for dette er helt j*vlig rett og slett.
Jeg fant forresten mange fine tips i en annen tråd her som jeg ikke helt husker navnet på.

Takker for svar!

Lille Nikotin 7. januar 2009 16:02

Altså, det du lurer på er om immovane vil kunne hjelpe deg til å sove, på tross av 'abstinenser'? Om du ikke har brukt sovemedisiner hyppig før, sannsyneligvis.

Jeg er personlig ingen fan av immovane, da det har null effekt på meg. Skal da også nevnes at jeg har slitt med søvn i veldig lang tid, og bruker .. Humm, piller som er anelse sterkere. Men om du, som du sier ikke har brukt sovemedisiner før, vil jeg tro immovane kan hjelpe deg.

Be warned though, sovepiller er noe man så altfor lett kan bli ganske glad i. Ikke overdriv :p Og ikke kast i deg fler om 1-3 ikke virker etter 20 min.

Ja forresten, det er veldig liten vits i å bruke de i mer enn 1 uke. Etter dette vil de miste effekten sin, akkurat som med alle andre sovepiller. Etter det må du vente i en 3 ukers tid før de funker igjen.

Deezire 7. januar 2009 16:18

Har tatt min fair share med imovane i alt fra korte til lengre perioder, og på meg fungerer de hvertfall veldig godt. Vanligvis tar jeg 7,5mg piller men hvis det er virkelig ille så bumper jeg dosen opp til 15mg. Jeg kan nesten garantere deg at du vil sovne innen 10-15 minutter fra du har tatt pillene hvis du ikke aktivt prøver å holde deg våken, men du vil også ha like store problemer med å holde deg i gang dagen derpå.

Stikk forresten på apoteket og få tak i noen spesielle piller du kan spise før du legger deg så slipper du at alt slim i halsen tørker opp og blir en hard hvit masse som du må slite med resten av dagen/ukene. Husker ikke helt hva de heter, men bare si du går på Imovane og at du har problem med uttørket hals så burde de vite hva du skal ha.

Imovane virker svært fort, så av erfaring har jeg alltid gjort meg ferdig med alt før jeg legger meg, slik som å tisse og pusse tenna. Har hatt noen fatale bommer på dassen noen ganger etter å ha tatt Imovane. :p

lollern 7. januar 2009 16:20

ja jeg har lest at sovemedisiner ikke er noe å tulle med, men godt å lese at det sikkert fungerer:)
men det jeg lurte på var om de soveproblemene jeg har nå vil komme tilbake når jeg ikke går på disse mere?

takker for tipset nichotin, den tørre halsen hørtes ikke bra ut :p så kommer garantert til å gå til anskaffelse av de pillene mot det.

Lille Nikotin 7. januar 2009 16:24

Jeg har aldri hatt rusabstinenser før, eller jo, men ikke på samme måte som deg. Så jeg kan ikke gi deg et utfyllende svar på akkurat det.. Men jeg vil *anta* at abstinensene dine vil forsvinne akkurat som de normalt ville ha gjort, med eller uten sovepiller.

Om du bruker immovane hver dag i en viss periode, vil du få problemer med å sove etterpå. Men av personlig erfaring så forsvinner dette ganske kjapt av seg selv, 2 dager maks :)

Bare husk det jeg sa om at du lett kan bli glad i dem. Det er nemlig ufattelig gøy å kaste nedpå litt fler enn man burde og hoppe på trampoline istedet for å sove.

lollern 7. januar 2009 16:48

hmm ja det går vel over av seg selv, men er bare litt kritisk med skole å sånn :\ men såklart må jo ta ansvar for mine handlinger:)
Men takker for svar av dere tror jeg har fått den informasjonen jeg trenger;)

bedrevitern 7. januar 2009 18:54

pillesug etter flere år nykter
 
Noen som vet hvorfor pille sug sitter igjen så sykt lenge etter at man har blitt nykter?? Har hørt eksnarkissser sier det og.

Sky 7. januar 2009 19:26

Once a drug addict, always a drug addict.

Er du først blitt hekta på et stoff har du nok sug etter det rimelig lenge, kanskje tilogmed livet ut. Abstinensene blir man kvitt, men lysten og suget etter å igjen putte i seg stoffet henger igjen lenge.

Carter 11. januar 2009 17:52

Kodein
 
Hei alle sammen. Har et lite spørsmål bare, noen som vet om noe som fungerer på samme måte som kodein. eller i allefall på en liknende måte?

Takk for svar:)

mentalmelt 11. januar 2009 17:56

Morfin for eks, eller opiater/opioder generelt.

knott 12. januar 2009 04:25

1 Vedlegg
Noen som vet hva en liten kapsel som er hvit og blå kan være? Noe morfinpreparat kanskje? Står 112 på den hvite delen av kapselen.

soulflight 19. januar 2009 17:26

blå valium?
 
Hei folkens.

Jeg har ved flere anledninger... senest i går hørt folk som har blitt tilbudt noen lyseblåe piller med dobbel delestrek og som står "nyco" på fremsiden av.
Dem skal angivelig inneholde 10mg diazepam.
Da jeg over mange år har sett mange forskjellige typer blå valium "roche" "ardin" "HK" osv........ men jeg har aldrig hørt om eller sett disse med "nyco" logo på før.
Er det noen på dette forumet som kan identifisere denne pilla eller har prøvd dem?
Inneholder dem diazepam, annen benzo eller er det bare bøff?

karusellen 22. januar 2009 23:51

Hjelp ang. ADHD medisin.
 
Hei,

Har gått på Ritalin 10mg i 1 mnd. Snart time hos psykolog igjen. Vet at concerta er et alternativ ved neste konsultasjon. Har hatt super-bra effekt av Ritalin og er skeptisk til å gå over på concerta. Noen som har erfaring med dette som et legemiddel?


Benytter samtidig muligheten til å si at dette forumet er vilt bra :D

Dodecha 23. januar 2009 00:07

Concerta inneholder akkurat samme virkestoff (methylfenidat) som Ritalin men i litt andre doseringer som du ser på sidene jeg linket til.

halla 23. januar 2009 03:47

Sitat:

Sitat av soulflight (Innlegg 1329226)
Hei folkens.

Jeg har ved flere anledninger... senest i går hørt folk som har blitt tilbudt noen lyseblåe piller med dobbel delestrek og som står "nyco" på fremsiden av.
Dem skal angivelig inneholde 10mg diazepam.
Da jeg over mange år har sett mange forskjellige typer blå valium "roche" "ardin" "HK" osv........ men jeg har aldrig hørt om eller sett disse med "nyco" logo på før.
Er det noen på dette forumet som kan identifisere denne pilla eller har prøvd dem?
Inneholder dem diazepam, annen benzo eller er det bare bøff?

Jeg har hørt om mange forskjellige, men ikke nyco. Gjorde ett søk på nettet og pharmer uten ett spor også. "Nyco" ville jeg heller gjettet var ett opiat preparat. Det kan jo godt være Nycomed Pharma som har laga de. Da kan det være alt fra morfin og tramadol til vitaminer.

Defqon 24. januar 2009 00:36

Hvor mange tramadol eller paralgin forte trenger man for å få en merkbar "digg" rus? Klarer ikke lese gjennom 32 sider med poster så spør bare :)

Btw, hvor farlig er det egentlig å blande paralgin forte eller tramadol med alkohol? Hvor mye må man drikke før det skal begynne å bli dødelig (hvis det faktisk er dødelig).

busemann 24. januar 2009 01:32

Hvor mye som trengs for å oppnå en behagelig rus er såpass individuelt at det er vanskeli å svare på. En rekke faktorer spiller en rolle. Alder, vekt, tidligere erfaringer med opiater/opioider og metabolisme er noen av de. Som med de fleste rusmidler vil det være lurt å starte med lave doser for å se hvordan man reagerer og for å finne ut hvilken dose man finner behagelig.

Paralgin forte inneholder mye paracetamol, noe som kan være uheldig i større doser når man drikker alkohol. Synergismen som oppstår mellom de rusmidlene du nevnte er også verdt å tenke på.

Defqon 24. januar 2009 02:12

Sitat:

Sitat av busemann (Innlegg 1332664)
Hvor mye som trengs for å oppnå en behagelig rus er såpass individuelt at det er vanskeli å svare på. En rekke faktorer spiller en rolle. Alder, vekt, tidligere erfaringer med opiater/opioider og metabolisme er noen av de. Som med de fleste rusmidler vil det være lurt å starte med lave doser for å se hvordan man reagerer og for å finne ut hvilken dose man finner behagelig.

Paralgin forte inneholder mye paracetamol, noe som kan være uheldig i større doser når man drikker alkohol. Synergismen som oppstår mellom de rusmidlene du nevnte er også verdt å tenke på.

Burde man kjenne en rus etter seks øl og en paralgin forte eller tramadol? Av kodeinen altså, og er dette farlig i forhold til paracetamolen. Jeg vet at det er individuelt, men en som har null erfaring med opiater, burde han kjenne noe av en paralgin forte eller tramdol?

karusellen 24. januar 2009 02:37

Det er ikke farlig. Du vil teoretisk sett merke noe til 1 par / tramdol, men blandingen med alkohol vil gjøre det hele mer diffust.. Det er jo også avhengig av når du popper pillen i forhold til alkohol-inntaket.-

busemann 24. januar 2009 14:19

Sitat:

Sitat av Defqon (Innlegg 1332691)
Burde man kjenne en rus etter seks øl og en paralgin forte eller tramadol? Av kodeinen altså, og er dette farlig i forhold til paracetamolen. Jeg vet at det er individuelt, men en som har null erfaring med opiater, burde han kjenne noe av en paralgin forte eller tramdol?

Paralgin forte inneholder forsåvidt ganske lite kodein, så trur du må opp i mer enn èn tablett om du skal merke noe spesielt. Seks pils og 400mg paracetamol kan ikke betegnes som farlig, men skal du opp i større mengder paralgin forte bør du begynne å tenke på å ekstrahere kodeinet. Google "cold water extraction".

felix_poker 24. januar 2009 14:43

En ekstrakt vil være å foretrekke, med tanke på dine indre organers helse, spesielt om alkohol
blir inntatt samtidig.

Husk imidlertid på avhengighetspotensialet som forbindes med kodein og andre opiatderivater, og
den potensielle synergiske effekten av kodein og alkohol, som begge er sentraldempende.

tiesto_ 25. januar 2009 16:00

Benzodiazepiner - sosial angst
 
Hei!

Jeg sliter med ganske heftig angst, har slitt med dette i mange år nå. Har gått til psykolog osv. og fått diagnosen sosial angst.. Fikk utskrevet Efexor depot (SNRI) av fastlegen mot angsten, men har ikke merket noe forskjell. Har brukt den i litt over 7 uker nå, så regner med den burde ha begynnt å virke :O Fastlegen min sier at han er skeptisk til at andre lignende preparater som SSRI, Buspar osv. vil ha noen bedre effekt på meg, ettersom jeg ikke merker noe av Efexor.

Har spurt han om Benzodiazepiner, men høres ikke ut som han er så gira på å skrive det ut med mindre du er 70 år gammel og har gått med jævli angst hele livet. Han sa at det er akkuratt som å være full, at du får hangover dagen etter osv, og at jeg bare kunne parkere bilen hvis jeg skulle bruke slike medisiner.

Er også i kontakt med en sosionom, og hun var også meget negativ til bruk av Benzo. Både legen og sosionom sier at jeg må utfordre angsten, så vil det bli bedre etter hvert.

Jeg har også tro på at det å utfordre og sette spørsmålstegn ved angsten er den beste behandlingen for problemet mitt, men, slik som jeg ser det kunne det vært til hjelp for meg å hatt noen medisiner som jeg kunne tatt av og til i situasjoner der jeg føler ekstra stor angst. Slik som det er nå isolerer jeg meg ofte og holder meg laaangt unna sosiale sammenkomster med venner etc. Det å utfordre angsten er jo noe som naturlig nok er en stor påkjenning for meg, og noe som tar laang tid (vil jeg tro) før du merker betydelig fremgang. Slik som jeg ser det er det bedre at jeg har noen medisiner som jeg kan bruke av og til (hvor ofte bør vel avtales med lege) der jeg kan få et pusterom fra angsten, og faktisk delta og slappe av i en sosial situasjon. Selvfølgelig vil jeg samtidig jobbe med meg selv daglig ved å utfordre angsten min, og fårhåpentligvis klare meg uten medisiner en gang i fremtiden.


Håper noen av dere har synspunkter/erfaringer på det jeg skrev ovenfor om hva dere tror er det beste for meg...

Kan forøvrig nevne at jeg sjelden drikker alkohol, og er vel i utgangspunktet skeptisk til medisiner, og har på ingen måte lyst å bli avhengig av dette så sant det kan ungås!

swiins 26. januar 2009 15:33

Sobril
 
Jeg har et halvt brett med sobril liggende.. tror det er 15mg. hvordan kan jeg få best rus ut av diss pillene? hvor "farlig" er det å bruke disse? det er jo tross alt ganske sterke antidepressiva..

Apu 26. januar 2009 15:39

Sobril er en medisin i klasse med Vival, Valium og liknende. Denne medisinen er ikke farlig i seg selv, men det kan jo skape avhengighet..
Om du blander det med alkohol så blir bare virkningen av alkoholen forsterket, du blir ikke akkurat "høy".

Vil anbefale deg å holde deg vekke ifra det om du ikke har erfaring :).

Jaso 26. januar 2009 16:32

Sitat:

Sitat av Apu (Innlegg 1334127)
Sobril er en medisin i klasse med Vival, Valium og liknende. Denne medisinen er ikke farlig i seg selv, men det kan jo skape avhengighet..
Om du blander det med alkohol så blir bare virkningen av alkoholen forsterket, du blir ikke akkurat "høy".

Vil anbefale deg å holde deg vekke ifra det om du ikke har erfaring :).

Det er et benzodiazepin, de virker dempende på sentralnervesystemet. Det er absolutt mulig å få en rus av Oxazepam, rusen i seg selv ligner på alkoholrusen som også har en dempene effekt på sentralnervesystemet. Alkohol og benzodiazepiner blandet sammen derimot er en dårlig idè, og potensielt dødelig. Kan nevnes at det er mange som har tatt livet sitt på denne måten bla Heath Ledger.

karusellen 27. januar 2009 05:05

Obs!
 
Sitat:

Sitat av tiesto_ (Innlegg 1333463)
Hei!

Jeg sliter med ganske heftig angst, har slitt med dette i mange år nå. Har gått til psykolog osv. og fått diagnosen sosial angst.. Fikk utskrevet Efexor depot (SNRI) av fastlegen mot angsten, men har ikke merket noe forskjell. Har brukt den i litt over 7 uker nå, så regner med den burde ha begynnt å virke :O Fastlegen min sier at han er skeptisk til at andre lignende preparater som SSRI, Buspar osv. vil ha noen bedre effekt på meg, ettersom jeg ikke merker noe av Efexor.

Har spurt han om Benzodiazepiner, men høres ikke ut som han er så gira på å skrive det ut med mindre du er 70 år gammel og har gått med jævli angst hele livet. Han sa at det er akkuratt som å være full, at du får hangover dagen etter osv, og at jeg bare kunne parkere bilen hvis jeg skulle bruke slike medisiner.

Er også i kontakt med en sosionom, og hun var også meget negativ til bruk av Benzo. Både legen og sosionom sier at jeg må utfordre angsten, så vil det bli bedre etter hvert.

Jeg har også tro på at det å utfordre og sette spørsmålstegn ved angsten er den beste behandlingen for problemet mitt, men, slik som jeg ser det kunne det vært til hjelp for meg å hatt noen medisiner som jeg kunne tatt av og til i situasjoner der jeg føler ekstra stor angst. Slik som det er nå isolerer jeg meg ofte og holder meg laaangt unna sosiale sammenkomster med venner etc. Det å utfordre angsten er jo noe som naturlig nok er en stor påkjenning for meg, og noe som tar laang tid (vil jeg tro) før du merker betydelig fremgang. Slik som jeg ser det er det bedre at jeg har noen medisiner som jeg kan bruke av og til (hvor ofte bør vel avtales med lege) der jeg kan få et pusterom fra angsten, og faktisk delta og slappe av i en sosial situasjon. Selvfølgelig vil jeg samtidig jobbe med meg selv daglig ved å utfordre angsten min, og fårhåpentligvis klare meg uten medisiner en gang i fremtiden.


Håper noen av dere har synspunkter/erfaringer på det jeg skrev ovenfor om hva dere tror er det beste for meg...

Kan forøvrig nevne at jeg sjelden drikker alkohol, og er vel i utgangspunktet skeptisk til medisiner, og har på ingen måte lyst å bli avhengig av dette så sant det kan ungås!

Du har ettersom du selv sier ingen tidligere misbruks historikk. Bør derfor ikke være noe problem med resept på benzo'r.. Det som gjør legen din skeptisk til slike medikamenter er klassifiseringen, pga av avhengighet etc. (Sentral stimulerende)

Leger nå til dags skriver ut SRRI medikamenter som om det skulle vært nonstop. ( Mener Efexor også er et SSRI medikament, hemmer ikke bare serotonin reseptoren, men også nor-adrenalin reseptoren, så benevnelsen blir kanskje litt annerledes..)

Mitt tips til deg er å få "kartlagt" årsakene til dine angst-problemer. Det kan jo være andre diagnoser enn GAD etc. som er årsaken til dine problemer..

Jeg har blitt feil-diagnosisert med GAD, og gått 1 år på div. SSRI medikamenter, vært et langt og diffust år med forferdelige bi- og etter- virkniger.

SSRI og tilsvarende medisin står nå på HAT listen min. Meget mulig at slike medikamenter kan være til stor hjelp for noen. Allikevel så skal du ha huet godt nedi sanden før slike medikamenter kan være ett skritt i riktig retning spør du meg..

Lykke til videre og HUSK at en doktor's diagnose bør tas med et par klyper salt ;)

mentalmelt 27. januar 2009 12:16

Sitat:

Sitat av karusellen (Innlegg 1334761)
Du har ettersom du selv sier ingen tidligere misbruks historikk. Bør derfor ikke være noe problem med resept på benzo'r.. Det som gjør legen din skeptisk til slike medikamenter er klassifiseringen, pga av avh. etc. (Sentr.stim.)

Benzodiazepiner er ikke semtralstimulerende, de er sentraldempende..

greatness 27. januar 2009 16:36

medikamenter
 
Flunipam, Xanor, Rivotril, Valium, Vival og Sobril. Kan noen si hva som er minst skadelig og hvilken som gir best effekt uten alkohol ? takk

knott 27. januar 2009 19:26

Alle disse gir best effekt UTEN alkohol!


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 08:54.