' freak.no - Straff for å kjøre uten lapp m.m?
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Samfunn, etikk og politikk (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=82)
-   -   Straff for å kjøre uten lapp m.m? (https://freak.no/forum/showthread.php?t=86603)

Archj 5. juni 2007 09:54

Straff for å kjøre uten lapp m.m?
 
Heisann

Det har seg sånn at jeg har en bror, som nå nylig har mista lappen for andre gang, men nå driver han fortsatt å kjører til jobb og slikt. Kort sagt, det virker som han gir faen. Tenkte at jeg skulle finne straffen eller slikt på lovdata, men jeg er ikke så kjent på siden og fant det ikke.

Lurte på om noen kjenner straffen, eller kan finne den på lovdata eller lignende? Tenkte jeg kanskje kunne skremme'n litt sånn at han kanskje bruker huet litt snart :p Regner med at det er en streng straff?

Takker -

bendiks 5. juni 2007 09:57

hva mener du med mista lappen? Blitt tatt fra lappen? For hvis du kjører uten lappen, men har den egentlig får du vel en bot på 900. Hvis han ikke har lappen i det hele tatt får han muligens utsettelse på lappen. Det avhenger også hvilket humør politimannen er i.

Archj 5. juni 2007 09:58

Sitat:

Sitat av max-mekka
hva mener du med mista lappen? Blitt tatt fra lappen? For hvis du kjører uten lappen, men har den egentlig får du vel en bot på 900. Hvis han ikke har lappen i det hele tatt får han muligens utsettelse på lappen. Det avhenger også hvilket humør politimannen er i.

Han tok lappen da han var 18, mista den samma året eller noe, hadde lappen i 2 år ca. mista den igjen nå nylig. Dvs tatt for noe diverse ulovligheter.

Trovi 5. juni 2007 10:30

I Fremover på nettet i dag står det omtalt en som fikk 4.000 i bot for kjøring uten gyldig førerkort.

vidarlo 5. juni 2007 10:36

Kjøring dersom du har gyldig førerkort, bare ikkje medbragt i kjøretøyet, så er det et gebyr på 500.

Dersom du ikkje har førerkort, så er straffa fra bøter til fengsel. Første gang er det typisk bøter på 2-5000, avhengig av forholda, andre gang er det ofte betinga fengsel. Det er også rutine med sperrefrist på 6-12mnd, slik at oppkjøringa blir utsatt for han.

Forsikring o.l gjelder heller ikkje.

Archj 5. juni 2007 10:49

Okey takker for svar ;) Bare en ting, har det noe å si på straffen for å kjøre uten førerkort, hvis han har blitt fratatt det for andre gang?

vidarlo 5. juni 2007 10:52

Sitat:

Sitat av Archj
Okey takker for svar ;) Bare en ting, har det noe å si på straffen for å kjøre uten førerkort, hvis han har blitt fratatt det for andre gang?

Uten å vite det, så vil eg tippe det har noko å sei, ettersom han da har gjort ulovlige ting i trafikken før, og viser at han ikkje har vilje til å forbedre seg.

d0nk3y 5. juni 2007 11:56

Standarden er 6mnd ekstra utsettelse og 5000 i bot.

Zepplin 5. juni 2007 13:07

Ikke at det har noe å si, men Paris Hilton blir jo fengsla for det as we speak? :p Regner med du kan få alt fra bot til fengsel? Selvom Utsettelse + bot vil være mest vanlig.

d0nk3y 5. juni 2007 13:20

Ja, men så er det også andre faktorer som man ikke må glemme, som f.eks:

Kjøring uten førerkort, OG HVIS;

*Ulykke.
*Kjøring i påvirket tilstand.
*For stor fart.
+ + +

Tar jeg ikke helt feil, er jeg ganske sikker på at man må sitte i fengsel dersom man blir tatt i påvirket tilstand uten lappen.

Archj 5. juni 2007 14:13

Okey takk for alt :) Da har jeg noen argumenter

Propaganda 25. juni 2007 10:00

Sitat:

Sitat av d0nk3y
Ja, men så er det også andre faktorer som man ikke må glemme, som f.eks:

Kjøring uten førerkort, OG HVIS;

*Ulykke.
*Kjøring i påvirket tilstand.
*For stor fart.
+ + +

Tar jeg ikke helt feil, er jeg ganske sikker på at man må sitte i fengsel dersom man blir tatt i påvirket tilstand uten lappen.

Du tar feil. Jeg har en kamerat som kjørte dritings, kræsja, dro runninger, hadde med rusa folk i bilen, mindreårig, hadde ikke lappen og det var en stjælt bil. Han fikk et halvt års utsettelse på lappen og et par tusen i bot.

Kinseek 25. juni 2007 10:08

Sitat:

Sitat av Propaganda
Du tar feil. Jeg har en kamerat som kjørte dritings, kræsja, dro runninger, hadde med rusa folk i bilen, mindreårig, hadde ikke lappen og det var en stjælt bil. Han fikk et halvt års utsettelse på lappen og et par tusen i bot.

Kommer mindeårige i vårt land i fengsel? Nei. Hadde han kommet i fengsel om han var myndig? Definitivt.

Ond^Sofa 26. juni 2007 03:04

Hvis det skjer mang nok ganger, mister du muligheten til å kjøre opp igjen noensinne :)

liasis 26. juni 2007 03:42

Sitat:

Sitat av Kinseek
Kommer mindeårige i vårt land i fengsel? Nei. Hadde han kommet i fengsel om han var myndig? Definitivt.

Du kan fint bures inne selv om du ikke er myndig. Så lenge man er over 15 år gammel er det ikke noe i veien for å hive deg i fengsel. (selv om man prøver å benytte åpen og alternativ soning i så stor grad som mulig)

Se f.eks http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=113651

bleh 26. juni 2007 03:49

Sitat:

Sitat av Ond^Sofa
Hvis det skjer mang nok ganger, mister du muligheten til å kjøre opp igjen noensinne :)

Å? Kilder på dette? Såvidt jeg har fått opplyst så er 12 år den lengste sperrefristen du kan få...

esl 26. juni 2007 04:38

Så livstid sperrefrist finns ikke ? :)

Don Veto 26. juni 2007 05:30

Jo du kan miste lappen på livstid, men kan søke etter 5 år


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 17:25.