' freak.no - Groguide
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Dyrking (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=233)
-   -   Groguide (https://freak.no/forum/showthread.php?t=80119)

RESpekt 21. november 2007 14:04

Har tenkt til å sette et gro-rom snart:p Og den tiltenkte plassen er "blessed" med en lufte luke til utsiden. Så jeg lurer på to ting. Vil vinter lufta ha noe å si, da lufteluka er plassert høyt i rommet.? Ser for meg å lukke opp luka hvergang de skal ha fersk luft, samt at det plassers en kanal vifte nederst i rommet for å ta ut den brukte lufta.Vel og merke skal viften kobles til et kullfilter:P

Vil det ovenfornevnte ha noe å si på luftsirkulasjonen? Hvis rommet er varmt, slepper inn litt kald vinterluft o,s.v?..Håper a dette ble klart formulert nok?..

Polar- 21. november 2007 14:07

Tja, utifra hva jeg har hørt kan plantene tåle tempraturer ned mot 0 grader i korte perdioder. Kommer nok an på hvilken type det er og, men skulle tro en kjapp lufting i ny og ned skulle gå bra.

mentalmelt 21. november 2007 17:59

Ingen god idé å dra kald og tørr luft direkte inn i grorommet. Det kan fucke med både temperaturen og luftfuktigheten, og drastisk redusere sluttresultatet.

Jeg ville heller bruke denne lufteluka til å suge luft ut av rommet med et kullfilter og en utsugsvifte, og så latt selve innsuget komme fra et annet rom i huset hvor lufta er ferdig temperert og fuktet..

SID64 21. november 2007 19:11

Heisann, er nettopp bynt med et lite hobbyprosjekt her (dette er min første plante). Har akkurat spiret et frø og planta det i en 4 L bøtte.

Her er et bilde av frøet mitt:

https://imma.gr//2303.jpg

Det er en feminisert Indica "Oasis" fra Dutch Passion Strain, noen som har vært borti den?

Her er et bilde fra dyrkerommet:


https://imma.gr//2304.jpg


Som dere ser har jeg nå 4 stk sparepærer, 1 på 24 W (den som er på her) og 3 på 11W som jeg har slått av for å ta bildet. Jorda er Blomsterjord m Lecakuler fra plantasjen, ispedd 20-30% Perlite, samt et 2 cm lag med Perlite i bunn.

Høres dette kurant ut? Har akkurat plantet frøet med spiren sidelengs og bøy nedover like under jorda (kan skimtes).

Det jeg i all hovedsak lurer på er hvor lenge dette lysoppsettet vil være tilstrekkelig. Har planer om å anskaffe en HPS, men det er mye å velge mellom og jeg har ikke råd riktig ennå. Tenkte også å kjøpe no Mylar å ha på veggene. Har kjøpt en strømtimer, men har ikke peil på hvordan man bruker den (fulgte ikke med noen bruksanvisning) pluss at den ble kjøpt på Maxi for 30 spenn, så vet ikke helt om jeg skal stole på den. Er vel helt greit å kjøre 24t lyss i vekstperioden? Noen andre ting jeg bør tenke på?

Har gjødning, men den blir vel ikke tatt i bruk før om en 4 ukers tid tenker jeg.

Edit: så lurer jeg på hvor fuktig jorda bør være nå som frøet ligger og spirer.

RESpekt 21. november 2007 19:22

Sitat:

Sitat av mentalmelt
Ingen god idé å dra kald og tørr luft direkte inn i grorommet. Det kan fucke med både temperaturen og luftfuktigheten, og drastisk redusere sluttresultatet.

Jeg ville heller bruke denne lufteluka til å suge luft ut av rommet med et kullfilter og en utsugsvifte, og så latt selve innsuget komme fra et annet rom i huset hvor lufta er ferdig temperert og fuktet..

I see,. så heller montere utsuget høyt oppe i rommet og få luft inn nedenifra.
poster up dates ettersom alt nødvendig utstyr er anskaffet

LoveToGrow 22. november 2007 14:11

Hørtes kurant ut ja, men masse plass til forbedring=) Sparepærer på 11w er ikke helt tingen. Kjøp et 400w armatur eller kanskje et mindre et 150w? 250w? Så handler du 2 stykk pærer, 1 MH (metal halid) og en hps (high pressure sodium) og du har MH til vegfasen og hps'en til blomstringsfasen.
Sjekk ut www.mrgrowgear.no Gode priser, rask levering.

Istedet for dyr søppelmylar drar du på europris og kjøper 2 ruller med hvit papirduk. Hvis du har muligheten til å male alt hvitt er det bedre, men hvit papirduk fra europrisen er sjef den også.

Legg ut bilde av timeren din, så regner jeg med vi finner ut av den=p Og ja 24timer lys i vegfasen er best. Har du ikke råd til armatur akkurat nå, skaff deg hvertfall et lysstoffrør-armatur.

Det er ikke nødvendig med perlite i bunnen av potta, leca kuler og stein er et bedre alternativ. Men bra du har det i jordblandingen din!

Riktig med at den mest sannsynlig ikke trenger gjødsling før om en 4 ukers tid. Man kan lett se når planten begynner å trenge det!

Du burde holde jorda 100% fuktig til frøet har spirt og fått 3-4 sett med blader, men det trengs jo kun fuktighet helt øverst i potta. Et lite triks er å vanne forsiktig og legge plast over potta og et strikk til å holde det tett. Da holder det seg fuktig i evigheter, men husk den lille spiren vil ha luft når den kommer opp av jorda. Etter det kan du lett la den første 1-2cm med jord tørke ut før du vanner på nytt. Også her gir planten tegn hvis den har for mye eller for lite.

SID64 22. november 2007 14:28

Takker for svar :)

Når det gjelder HPS, kan jeg klare meg uten til la oss si 1-2 uker? Noen fortalte meg at det gikk greit med sparepærer helt i bynnelsen, da det senket veksten noe og planten fikk utviklet et bedre rotnett.. vet ikke om det stemmer da.

Det jeg gjør nå er å bruke en liten sprayflaske for å fukte det øverste laget i jorda der spiren ligger og holder det fuktig.. er det riktig av meg?

Apropos HPS:

https://imma.gr//2329.jpg


Er dette alt jeg trenger?

Edit: Ser de selger en E40 sokkel for 60,- som jeg kanskje også trenger? Da skulle jeg være i mål?

LoveToGrow 22. november 2007 14:57

Ja, du vil klare deg noen uker med det lyset. Ingen problem, cannabis vokser med stearinlys=)

Men ja, du vil trenge en ballast, ledning, E40 sokkel og en pære, men en reflektor kan være greit å ha=) De har blikkslagreflektorer med E40 sokkel til 150spenn=)

Jo bedre lys, luft, vann, gjødsel, planten har, jo bedre rotnett, det er planten som lager rotnettet, så ser ikke sammenhengen der, men noe som er testet og som virker, er å la potta tøke litt ut, slik at røttene strekker seg igjennom hele potta, men hvis du bruker stabile frø er det ikke nødvendig.

Lykke til!

SID64 22. november 2007 15:38

Takker :)

Da har jeg bestilt det utstyret fra mrgrowgear.. håper det kommer frem iløpet av ei uke?

SID64 22. november 2007 19:15

Forresten så kjøpte jeg en Osram Plantastar 400W.. funker fett den?

Jaso 22. november 2007 20:04

Har ikke lest igjennom hele posten, men lurte på dette med strømforbruk. Hvor mye må jeg regne med å betale i måneden for 1x 400w HPS som står å går 12 timer i døgnet. Tenker sånn ca med normale strømpriser.

_haha_ 22. november 2007 22:01

Om prisen er oppmot 1kr/kWh slik som i hjemkommunen min, blir regnesytkket:
0,4 x 12 x 30 = 144kr i måneden om den er 1 kr/kWh.
En 400W pære bruker 144kWh i måneden. Så du må finne strømprisen du har, og gange med 144. Så om prisen er 90øre/kWh, blir det 144 x 0.9=ca 130kr

Gustavos 23. november 2007 01:55

funker dette?
-Nurturelite Bloom 2,700 K 220 Watt
-Nurturelite Grow 6,400 K 220 Watt
-Timer "Omnirex"

Også lufting, helst lukt fritt. Har hørt snakk om kull filter.
-Kullfilter 100mm 160m3
-Systemair kanalvifte RVK 125mm 225 m3
Er det lurt?

SID64 24. november 2007 16:29

https://imma.gr//2346.jpg

Her er planten min etter en tre-fire dager.. Ser grei ut? Er veldig usikker på hvor mye jeg skal vanne den nå i begynnelsen, vet at jeg skal vanne bare hver 4-5 dag når den blir større, men er redd for at den skal tørke ut nå som den er så lita og sped!

nothern light 24. november 2007 20:34

ser ut som ei lita spire i ei stor potte med fuktig jord. Ikke vatne i det hele tatt før overflata er helt tørr. Dette vil tenne spira til å lage mye røtter og det er det som trengs for et godt liv senere i prosessen.
lykke til

SID64 25. november 2007 20:11

Takker for svar. Legger ut et til bilde; dette er min første plante så jeg er litt usikker på om den ser "frisk" ut.

https://imma.gr//2358.jpg

Står nå under 4 stk 24W Sparepærer. Får HPS'en i neste uke forhåpentligvis.

greenpuff 25. november 2007 20:39

Jeg fikk tilsendt 10 frø fra en frøbank på nettet. Alle ble hanner, så jeg sendte en mail til selger og gjorde oppmerksom på dette. De tilsender 10 nye frø uten kostnad. Bra service det :D

magnor_mafia 26. november 2007 00:49

ser jo ofte på dyrkevidoer at dem tilsetter noe i vannet når dem dyrker hasj.hva skjer vis man ikke tilsetter de greiene?

mentalmelt 26. november 2007 02:06

For det første, man dyrker ikke hasj, man dyrker cannabis.

Og "de greiene" man tilsetter i vannet er næring til plantene.
Kom igjen, prøv å gjett hva som skjer om plantene ikke får næring :)

U4IC 26. november 2007 06:29

Jeg har eg venninne fra nederland som skal kjøpe jul/bursdagspresang til meg før hun reiser der fra, og hun var også villig til å ta med frø hjem til meg, er det noen som kan komme med en anblefaling av et par ulike sorter. Jeg går nå ut i fra at frø kan oppevares over lang tid så lenge de ligger i pakken,er dette feil gi beskjed om det. Jeg tenkte først å fremst på en et par typer som er for nybegynnere, noe alla Nothern Ligths eller no. Har bare et kott å plante i nå, så nybegynner planten bør ikke bli så mye høyere en en meter, men det er klart går dette veldig ut over kvaliteten, ofrer jeg lett skapet der dressene henger, så det er ikke et must.
Med tanke på at jeg ikke skal bo der evig så tenkte jeg og å ønske meg et par andre som krever litt mer, satser på å få litt mer xp etter hvert, så jeg da kan dyrke litt mer avanserte planter.

Noen så har noen bra altarnativer, favoritt planter
(jeg foretrekker en rus som er ganske spirutiel av seg og gjerne en som hjelper deg på det kreative plan) men håper på å få tilsammen en 5-6 forskjellige typer frø så jeg kan vel egentlig sette opp lista sånt

1-2 nybegynner planter
1-2 som gir en spirutiel rus
1-2 som gir en kreativ rus
1-2 som gjør deg veldig high
1-2 som gjør deg veldig stoned

Det hadde det vært litt gøy å fått vinneren av cannabis cup 2007 og, men vet ikke om den finnes i frø da, og min hadde eventuelt ikke blitt like bra, men men.

Jeg er litt usikker på om det er mulig å dyrke planter etter disse spesifikasjonene selv, og eventuelt hvor vanskelig det er, men har jeg noen gode frø er jeg nå på go vei:D

Er det ellers noe annet jeg bør ønske meg, som ikke blir for stort og farlig å ta med inn i landet? Kansje noe som ikke er så lett å få tak i på nett eller i norge.

RESpekt 26. november 2007 12:09

Arjans Ultra Haze eller noe:P veldig kreativ High, men vanskelig å dyrke skulle jeg tro da det er en sativa variant. Indica planter plasserer deg mere i sofan.

Indica= tung stein
Sativa= Høy, ikke tung stein

LoveToGrow 26. november 2007 12:46

Hva vil du ha ut av røyken? De tingene du har nevnt har ikke veldig mye med strain og gjøre=)

Men det finnes 3 typer cannabis og du er interessert i 2 av de, den ene er Indica: Holder seg lav, med store kompakte buds, tåler endel dårlig behandling, motstandsdyktig mot bakterier, blomstrer på så kort tid som 44 dager, men generelt 60 dager. Nok av krystaller, men det er endel cannabioder som brytes ned til CBD og andre cannbioder før høsting, hens den "steine" effekten. Altså en plante for nybegynnere. Her er det endel å velge i, men som du sier Northern Light, Top 44, og Hindu Kush.

Så er det Sativa: tidlig blomstret vil den bli 160 - 220 cm, og så lang som 250 - 270cm om blomstret etter vekst, budsene vil uten tvil bli luftige og kjipe, med mindre du kjører et SKIKKELIG oppsett med 2 eller flere 1000wattere eller 4 eller flere 400watt. Planten er ofte litt mere lysgrønn enn indica og bruker så lang tid som 6 måneder men, 3-4 generelt. Planten er for viderekomne dyrkere å krever både tid, penger og kunnskap. THC nivået blant cannabiodene derimot kicker ass jo mer Sativa jo mer THC, og THC er genetisk vilket betyr at dyrker ikke kan påvirke potensen til cannabiodene.

Så er det jo blandinger, noen er 40/60, noen er 20/80 og en vellykket strain er 50/50 altså 50% Indica og 50% Sativa, disse er såklart en blanding av begge i hundre forskjellige retninger. Her er Northern Light5# X Haze sjef(50/50), men også andre som Jack Herrer (40/60) mm.

De fleste strains i dag er generelt gode og valget på hvilken strain du burde velge burde være noe anderledes, etter min mening seff. Start med hvor flink er du, er tross alt du som skal få denne planten til å vokse så det blir no buds i det hele tatt, neste er jo om du vil det skal ta 8 uker eller 20 uker, eller noe midt i mellom, neste må jo bli smak, liker du hasj smaken, kanskje du liker en søt smak, eller kanskje en pepper aktig smak, ja uansett det er mange å velge mellom. Blueberry er WAY overvurdert etter min mening=)

Dette burde hvertfall gjøre valget noe lettere.

Blindlespe 26. november 2007 15:15

Sitat:

Sitat av Dodecha
Hvor mye og hvilken næring planten skal ha varierer med stadiene den er i, og man blander helst næringen i vannet.

Den mest omfattende gratishåndboken på norsk kan hents her: http://www.norcan.org/eirik/pub/cannabishandboken.pdf

(Credits: Folka hos norcan.org)


Kommer bare til forsida. Og jeg finner ikke håndboka noe annet sted på sida heller. :(

bbmarley 26. november 2007 18:19

En av mine northern lights:)

http://img515.imageshack.us/img515/3...0009us0.th.jpg

10 dager gammel, første gangen jeg gror:)
ser den grei ut?

Seidel Guten 26. november 2007 18:30

Sitat:

Sitat av Blindlespe
Kommer bare til forsida. Og jeg finner ikke håndboka noe annet sted på sida heller. :(

Prøv denne linken: http://www.norcan.org/filbibliotek/m...shandboken.pdf

Cybergasm 27. november 2007 13:56

Da har jeg høstet planten min :)
Blei rett rundt 30g halvferdig tørket :)
Noe av det beste jeg har smakt..

Takk for all hjelpen!

SID64 27. november 2007 14:08

Fett Cybergasm.. så du ble fornøyd? Prøvd å røyke noe ennå? Skal du plante en til eller gir du deg?
Hadde vært artig å sett bilde av ferdig produktet :)

Cybergasm 27. november 2007 14:16

Kan legge ut bilde av de tørkede greinene. Prøvde å røyke det etter ca ei ukes tørking og blei helt satt ut :) Smaker litt rart enda men det er heldigvis lenge til jul ;)

Blir vel ett par planter til nå snart. Tenkte litt på en haze variant, AK48 eller super skunk.

SID64 28. november 2007 18:37

Fett.. driver ennå og venter på HPS'en jeg har bestilt, her er min:

https://imma.gr//2409.jpg

Ser grei ut? Prøver å holde jorda relativt tørr nå for å få den til å produsere
røtter.

Ble forresten ganske fornøyd med bildet.. tatt med en SE k800i :)

U4IC 28. november 2007 21:41

Sitat:

Sitat av LoveToGrow
Hva vil du ha ut av røyken? De tingene du har nevnt har ikke veldig mye med strain og gjøre=)

Ja hva vil jeg ha ut av røyken, nai si det. Jeg bruker det mest til 3 anledninger, chille med venner, feste med venner (fordel da at den gir en high rus, litt feil å gå på byn stoned føler jeg. Og så røyker jeg litt når jeg kjeder meg, eller skall jobbe med noe. Da er det ofte greit med en som gir litt energi/må gjøre no kick, eventuelt gir meg en masse kreative ideer, noe som ofte gjør jobbingen/tanke eksprimenter morrsomere.
Det som hadde vært optimalt er å fått planta meg et par lette planter en av hvær type ,til og begynne med, og så ha et par andre frø som jeg kan sette i gang med,senere vist det viser seg at jeg klarer å dyrke bra.
Jeg leste dyrkeguiden til erik, og etter å ha satt meg litt mer inn i det, tror jeg jeg blir nødt til å gå for noen som er forholdsvis lette å dyrke,da det viste seg å være litt vanskeligere en jeg først hadde trodd.
Om det tar 8 elle 20 uker å dyrke den har ikke så mye å si,jeg har ikke noe hastværk med å få det færdig, det viktigeste er at det blir et bra produkt.
Jeg kommer i alle fall for å gå får Northern Light, da jeg har hørt mye positivt om den, men dette er jo indica, så et par typer som er hybrid eller ren Stativa som ikke blir mye over 2 meter hadde passet veldig bra.

Northern Light5# X Haze
og Jack Herrer
hørres da ut som noen bra altarnativer. men er dette da planter så gir en mer høy rus?Jeg leste i guiden at tidspunktet for høsting o hadde litt å si på hvilken rus det gir, er dette det som er viktigest, eller er det i bunn og grunn strain så er viktigest.

Når det gjelder smak, så liker jeg smaken av hasj, og den kan gjærne være søt. Jeg har røykt forholdsvis lite grønnt så jeg vet heller ikke om jeg liker søt bedre enn pepper, da jeg ikke klarer å huske hvordan de forskjellige smakene er nå, men det er mindre viktig hvordan den smaker.

Jeg husket nå (kansje) navnet på en jeg hadde i nederland som var veldig fin Thai-tanic tror jeg den het, har du noe kjenskap til denne?

Sitat:

Sitat av LoveToGrow
Men det finnes 3 typer cannabis og du er interessert i 2 av de

Hva er den 3. typen? Hybrid, er vel mer kryssning forstår jeg deg rett?

Et siste spørsmål, er om det faktisk er noen typer som gjør deg mer kreativ en andre? Jeg har røyka mye med kammerater og sånt, men det er alike vel bare jeg som får dette kicket med og lage forskjellige ting, så det kan ikke bare være hajsen i seg selv som gjør det. 90% av gangene er det bare en eller annen salgs hjemmelaga bong av diverse salg jeg ender opp med å lage, eller noe annet tull som har med selve røykingen å gjøre, men det er alike vel veldig underholdene og noe jeg koser meg med å gjøre.

Slaktern 28. november 2007 22:24

Den tredje typen er vel ruderalis, industrihamp, hvis jeg ikke tar helt feil.

RESpekt 28. november 2007 23:15

Sitat:

Sitat av Cybergasm
Da har jeg høstet planten min :)
Blei rett rundt 30g halvferdig tørket :)
Noe av det beste jeg har smakt..

Takk for all hjelpen!

Toppa du planta, eller lot du den vokse rett opp?

SID64 29. november 2007 02:35

Hei folkens, jeg trenger virkelig et tips på denne klemma. Jeg har to planter som sår, de er vel ca. ei uke gamle nå. Jeg skal på juleferie den 16 december, og blir nødt til å forlate dem i to uker... da blir de jo selvsagt å daue, og det er ingen her som kan vanne dem for meg i denne perioden. Jeg kan evt ta de med på toget, men det blir nok litt risky (samt de kan dø av kulde).
Så det jeg tenkte var å komme på en vanningsmekanisme som jeg kan lage selv. Noen som har noen gode ideer til dette? På forhånd takk!

mentalmelt 29. november 2007 02:46

Du kan kjøpe en vannpumpe og en timer.

Så lager du i stand et stort kar med vann og næring og legger en slange oppi karet. Koble slangen til pumpa, pluss en slange til som går bort til plantene. Så setter du timeren til å skru på pumpa noen sekunder hver dag, slik at plantene får akkurat nok vann.

Men pass isåfal på at alt er festen godt og at alt er veldig godt beregnet. Hvis ikke kan du ødelegge pumpa eller lage vannlekasje. Viktig å ha nok vann for eksempel, og at timeren er helt nøyaktig innstilt.

Husk også å dekk til karet med et lokk/teppe eller lignende slik at det ikke dannes alger i vannet pga lyset.

hampus 29. november 2007 04:36

Hvis du ikke har tilgang / råd / ork til å bruke en pumpe kan du lage en såkalt wick ved å ha noen tøystrimler som henger fra bunnen av pottene ned til et kar med vann. Disse vil da suge til seg vannet og holde plantene fuktige. Sjekk denne linken. Som mentalmelt sa over, husk å holde alt mørkt hvis du ikke vil dyrke alger også.

Cybergasm 29. november 2007 13:17

Sitat:

Sitat av RESpekt
Toppa du planta, eller lot du den vokse rett opp?

Den vokste rett opp, ingen topping.

SID64 29. november 2007 16:06

Sitat:

Sitat av hampus
Hvis du ikke har tilgang / råd / ork til å bruke en pumpe kan du lage en såkalt wick ved å ha noen tøystrimler som henger fra bunnen av pottene ned til et kar med vann. Disse vil da suge til seg vannet og holde plantene fuktige. Sjekk denne linken. Som mentalmelt sa over, husk å holde alt mørkt hvis du ikke vil dyrke alger også.

Nice! Takk skal du ha. Tror jeg skal prøve meg på et sånt system.

:bergenser:

error03 1. desember 2007 06:54

har det noe å si hvis jeg planter noen frø innendørs i f.eks januar... hvis den typen pot jeg dyrker egentlig har gro periode i f.eks september?

og når/hvis jeg skal lage hasj ut av potten er det mulig å blande flere typer? tenkte å dyrke 5-7 forskjellige typer... blir dette knall fyrings når jeg er ferdig med å lage hasjen`? eller går det rett i dass?

greenpuff 1. desember 2007 12:07

Spiring.
 
Har dere problemer å få frø til å spire? Gjør alt rett. Kan det ta mange døgn før de spirer? virker som de mister piffen etter 4-5 dager.

Cybergasm 1. desember 2007 14:12

Sitat:

Sitat av greenpuff
Har dere problemer å få frø til å spire? Gjør alt rett. Kan det ta mange døgn før de spirer? virker som de mister piffen etter 4-5 dager.

Kun ett av 20 frø spirte etter 4-5 dager hos meg.

greenpuff 1. desember 2007 16:59

Spirte de senere, og etter hvor lang tid i tilfelle?

munk1 1. desember 2007 17:05

Sørg for at det alltid er fuktig der frøa er, dette trigger spiringa.

Cybergasm 1. desember 2007 17:50

Det var kun den ene spiren som kom opp. Etter frøene hadde ligget under fuktig papir i ei uke heiv jeg alle opp i potta bare for å sjekke om noen kom opp men det hjalp lite.

Bare sjekk metoden de bruker på www.weed.no hvis du er i tvil om noe.

Det er noen som mener at det å kaste frøene i ett glass med vann for så å plante de i ei potte når frøet synker til bunnen virker best.

greenpuff 1. desember 2007 18:42

De ligger i fuktig bomull, mørkt.

SID64 2. desember 2007 01:33

Her er planta mi, ca 8-10 dager gammel. Den virker pigg, men hvis man ser oppe til venstre på det ene bladet har det kommet en liten gul flekk.. noe alvorlig tro?

https://imma.gr//2443.jpg

nothern light 2. desember 2007 02:46

har du seriøs leverandør bør 80 - 90 % spire.

sensi seedbank

greenpuff 2. desember 2007 11:42

Det er indica som man blir stoned av, og sativa high ikke sant?

LoveToGrow 2. desember 2007 12:31

Sitat:

Sitat av greenpuff
Det er indica som man blir stoned av, og sativa high ikke sant?

Er nevnt mange ganger tidligere, men ja det stemmer=)

Nico the Gnome 3. desember 2007 00:35

Tenkte jeg skulle bestille en lampe, hva er den beste lampa? og hvor finner jeg den? :P
den skal dekke 10 planter ;)

Også lurte jeg på hann/hunn.
må mann sette de i blomst for å finne ut hva som er hva?

nothern light 4. desember 2007 20:45

Gode lamper er sont t 400 agro - son t 400 extra output og general electric extra output. Alle disse passer i standard hps armaturer.
du kan se pre flowers i delepunktene mellom hovedstammen og greinene etter ca 3 uker på 24 timer. hanner får ørsmå klokker /som ørsmå grønngule blåklokker og hunnene får en liten klump som det kommer to hvite hår fra (pistiller). Bruk lupe .
Du kan og sette dem på blomstring 12 - 12 og følge med fra dag til dag. Hannen vil normalt blomstre først og fjern disse før de slipper pollen. Tørk toppskuddene de er røykbare. hva du trenger av lys for 10 planter varierer etter størrelsen på plantene - men du trenger sikkert minst 1 til 2 kvdratmeter plass.
1 til 2 400 wattere eller 1 600w vil gjøre susen. Husk avstand mellom pærene og jomfruene dine - 40 cm for 400 wattere og 60 for 600 wattere. Dersom du setter på vifte som lager beveglser i lufta mellom damene og pærene kan disse avstandene minskes noe
lykke til


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 21:02.