' freak.no - Den store legemiddeltråden
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Utvalgte rusforumtråder (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=155)
-   -   Den store legemiddeltråden (https://freak.no/forum/showthread.php?t=72419)

nZaal 13. mai 2009 15:30

Sitat:

Sitat av vebba1212 (Innlegg 1403358)
Drugs.com er også en fin side for pille-identifikasjon.

Jeg har leta der, og på andre sider for pilleID uten og finne den.
Synes det var litt mistenkelig når pillene lå innpakka i gladpac.. :D

Jakten fortsetter!

Vincenzo 13. mai 2009 23:29

Kjapt spørsmål ang. oxycontin
 
Lurte på noe angående Oxycontin. Smacka hofta i betong for 2 dager siden, og det er så vondt at jeg ikke får sove om kvelden, har tatt 10mg oxycontin som demper smerten og gjør at jeg faktisk får sovet 6-8 timer før jobb. Tok 1 slik pille i går og dagen før det. Er egentlig ganske skeptisk til piller og slikt pga. faren for avhengighet, men jeg lurte på om det gjør noe forskjell fra eller til om jeg tar 1 til i kveld? Skal til legen i morra ettermiddag, muligens ta røntgen og slikt. På forhånd takk for svar. Kan også nevnes at jeg ikke er avhengig av noen typer dop, røyker litt weed 1-2 ganger i måneden, det er det. Er ikke så lysten på å bli avhengig heller, derfor jeg spør (selvom man kunne gjort det for to dager siden).

Dodecha 14. mai 2009 01:01

Vincenzo: Pillene dine er depottabletter, dvs: virkestoffet oxykodon, et opiat, slippes gradvis ut av pillen til kroppen din over ca 12 timer. Du sier heller ingenting om hvor mange milligram tablettene er på, de kommer i 5, 10, 20, 40 og 80mg, de sistnevnte vlir da veldig mye å ta enda en tablett av, fordi doseringen blir så stor.
Felleskatalogen sier at man "Ved behov for doseøkning bør en benytte et kortvirkende oksykodonpreparat" altså ikke ta enda en depottablett, men oxykodon i vanlig pilleform, som går under navnet "OxyNorm".

Om du dobler dosen din ved å ta enda en tablett er du mer utsatt for bivirkningene: Kløe, kvalme, oppkast, forstoppelse.

Vincenzo 14. mai 2009 01:05

Skrev 10mg, og jeg har bare tatt 1 tablett de to kveldene jeg har tatt dem. Ikke doblet dosen eller noe slikt, som sagt så er jeg ikke akkurat altfor glad i piller, men hofta mi er usannsynlig vond akkurat nå. Men 3 tabletter, fordelt på 3 dager, 10mg i hver, kan vel ikke føre til avhengighet akkurat?

Dodecha 14. mai 2009 01:23

Beklager, jeg så faktisk ikke at du hadde skrevet det før nå. Jeg vil ikke anbefale å ta 2 stk på en gang når du bare har tatt tablettene 2 ganger før.

Vincenzo 14. mai 2009 01:26

Nei det er ikke det jeg mener, har tatt 1 tablett i går, og 1 tablett dagen før det, før jeg skulle legge meg. Vet at depot tabletter blir delt ut over en viss periode. Lurte bare på om terskelen for avhengighet var veldig lav med disse pillene i og med at de er relativt sterke, og selvsagt kommer det også ann på individet, men om det var noe pekepinnet på det? Siste Oxycontin pilla jeg tar blir i kveld i hvertfall, liker naturlige ting veldig mye bedre.

Dodecha 14. mai 2009 02:41

Aha, å ta tabletten i en dag til vil ikke ha så stor effekt når det kommer til avhengighet, vi snakker bruk over noen uker før man må begynne å tenke på avhengighet og avvenning. Det står at ved lengre bruk skal oxykodonbehandlinger gradvis avvennes og aldri brått avsluttes.

Vincenzo 14. mai 2009 02:54

Ah, da er ikke 3 dager noe problem altså? Trengte bare å få bekrefta det. Har flere i familien som har gått på en smell når det gjelder piller, så jeg er ganske kraftig motstander av det, rører aldri paracet og ibux av prinsipp, men akkurat nå måtte noe smertelindring til, og man er helt tom for urt. Takk for svar, kp :)

sykofant 14. mai 2009 20:56

Har et spm ang ritalin.

Tok noen kappsler med ritalin for en stund siden, ble ikke speeda eller noe sånt i det heletatt, ble mere avslappet, roligere, mere konsentrert og det var på en måte enklere å føre samtaler.

I ettertid har jeg hørt at de som får den reaksjonen isteden for å bli speeda antageligvis har adhd, er det noen her som vet om det stemmer?

paranoy 18. mai 2009 12:23

Tja, si det - spørs litt på toleransen din tipper jeg på..

Hvis du justerer med doser i underkant av et gram pepper til vanlig, sier det seg selv at noen kapsler på 20-40mg av et svakt sentralstimulerende middel ikke akkurat gir den mest speeda effekten for deg (leste det med amf'en i en annen post). Kapslene er jo også metylfendiat med modifisert frisetting. Det vil si at halvparten av stoffet virker først etter 4 timer. Den reelle dosen er da 10-20 mg/8t, hvilket er litt lite å bli speeda på!

Fem kapsler er 50-100 mg hvilket tilsvarer 1/10 av amfetamindosen din på 8 timer! Og dette er av en mild sentralstimulerende - mye mildere enn amfetamin med litt forskjeller i virkning. Du blir blant annet roligere og mer avslappet enn på amfetaminrus. Hvis dosen er høy nok kan du derimot føle deg mer rastløs og oppkvikket.

Det er ikke unormalt å føle at det blir enklere å føre samtaler på sentralstimulerende stoffer og det er heller ikke unormalt at en blir konsentrert på det, vil jeg påstå! Dessuten er det mange som blir rolig og avslappet på sentralstimulerende som ikke har adhd! Til slutt så kan det sies å være andre årsaker til at du blir rolig og avslappet av ritalinkapslene som f.eks dagsform, psykisk eller fysiske årsaker, setting og miljøet rundt deg, osv.

Konklusjonen er at du må vurdere dette i nykter tilstand og kjenne på om du har noen av tegna som nevnt i screening testen (spørreskjema) tilgjengelig online. Hvis du har det kan du vurdere om du skal samle sammen all nødvendig dokumentasjon som du får opplyst om fra skole, arbeidsgiver, barnehage, helsesøster, osv. Så tar du med deg foreldrene dine og eventuelt søsken til intervju i spesialisthelsetjenesen, som kanskje fastlegen din må henvise deg til først.

Da vil du sikkert etter henvisning til nevrologisk senter gå igjennom noen tester før en psykiatrisk samtale, som er kjekt å ha i tilfelle du skulle ha adhd. Dette er for eventuell fremtidig behandlingsplan skreddersydd for deg hvis du skulle få diagnose. Så blir det samtale med en spesialist som vurderer deg og dine tilgjengelige dokumentasjoner. Også vil spesialisten ha en grundig intervju av din familie rundt symptomer, familiehistorikk, deres synspunkter, osv. Etter alt dette vil du få beskjed om du skal til utredning eller ikke. Det må sies at det er strengere i dag å få stilt diagnose enn tidligere og jeg tror at planen er å gjøre utredningen enda grundigere i den nærmeste tiden - ihvertfall hvis du regnes som voksen.

I overført betydning er denne metoden du nevner med ritalin neppe anerkjent som et diagnosegrunnlag for adhd av spesialisthelsetjenesten. Ikke så lenge det fins folk som får den samme effekten uten adhd og heller stilles det ingen diagnose uten å utelukke andre årsaker som kan ligge til grunn først. Dette er somatiske tester, CT eller MRi, blodprøver, osv.

Beskjeden 19. mai 2009 22:04

Paralgin forte vs Tramadol/nobligan
 
hei

Har fått litt ymse tabletter av legen min, pga en sykdom jeg har pådratt meg. i alle fall: sitter med ganske stor tilgang på både paralgin forte, nobligan retard og tramadol ratiopharm. er ikke så veldig hard på pillebruken, har rotet meg bort i en del truksal og tolvon og den slags, men ikke så veldig hardt. men når jeg tar disse (litt uavhengig av hvilke) får jeg ikke bare en smertestillende virkning, men også en behagelig letthet i kroppen. ikke noen tripp å snakke om, men ganske chill. (tar sjeldent mer enn 2-3 tabletter, 1-2 ganger på en dag)

uansett. lurte litt på om noen vet hva som er værst for kroppen? hørt at paralgin forte ikke er så bra, pga masse paracetamol, men hvordan står det til med nobligan og tramadol? står at man kan bli avhengig, men for min del tar jeg bare en sånn "runde" type en gang hver 2-3 uke, så tviler på at jeg er i faresonen der. men lurer også på hvordan det er å kombinere dette med hasj? har en forestilling om at det kan bli ganske ålreit. noen som har prøvd?

edit: ser jeg postet dette under feil kategori, beklager.

murloc 19. mai 2009 22:25

Mener bestemt at farene ved å bruke for mye paracetamol kommer ved for mange tabletter på en gang. Så lenge det er i samsvar med legen din trenger du ikke tenke på langtidsskader. Hvis du ikke reagerer unormalt da selvfølgelig, men da sier du jo bare så til legen din.

Dodecha 19. mai 2009 23:12

Tramadol og Nobligan inneholder samme virkestoff: Tramadol, som er en monoamine upptakshemmer samt stimulerer opiatreseptorene, de nøyaktige mekanismene av stoffet er enda ikke helt kjent.

Paracetamol, som finnes i paralgin forte sammen med kodein, er bare skadelig på større døgndoser (rundt 10 gram), små doser paracetamol har faktisk vist seg å være positiv for helsen over lengre tid. Men doser på over 2 gram daglig vil øke risiko for ting som mageblødning.

Alt i alt, risikoen er liten og ikke mye vits å sammenligne. Alle tre medikamenter inneholder stoffer som påvirker opiatsystemet i hjernen. Dog paralgin forte (kodein) stimulerer opiatreseptorene mer direkte enn tramadol, og avhengighetspotensialet over tid kan kanskje sees på en smule større.

exocytose 19. mai 2009 23:14

Du kan jo ekstrahere kodein fra Paralgin, så slipper du paracetamolen.

http://www.freakforum.nu/forum/showt...n+forte+kodein

Beskjeden 19. mai 2009 23:19

hørte at virkestoffet i nobligan og tramadol er mer som morfin, mens kodein er mildere. at av kodeinen blir ca 10% omgjort til morfin i leveren, mens en større andel av stoffene i nobligan og tramadol blir som morfin. er dette helt feil? vet ikke om det resonnementet gav noen mening en gang. må ærlig innrømme jeg ble litt forvirret av sammenligninga.

tenkt på å ekstrahere kodeinen fra PG, type 3 tabletter eller noe (90mg kodein) burde da være nok for en som ikke er så vant til tabletter?

beste måten er å knuse Pg i varm vann, avkjøle det og sile det ut?

Dodecha 19. mai 2009 23:25

Tramadol er mye svakere enn morfin, jeg siterer: "Tramadol is marketed as a racemic mixture with a weak affinity for the μ-opioid receptor (approximately 1/6000th that of morphine (Gutstein & Akil, 2006)"Tramadol blir aldri metabolisert om til morfin som kodein blir, det bare påvirker de samme reseptorene, dog via andre farmakinetiske mekanismer. men ja 5-10% av kodein blir omgjort "in vivo" altså "i kroppen" til morfin.
Det har også med doseringen å gjøre, PF har 30mg kodein mens tramadol/nobligan har 50mg tramadol.

90mg kodein er ikke en farlig engangsdose. Men oftest gis det aldri i enkeltdoser over 60mg (eller 240mg i døgnet), i og med at kodein må metaboliseres til morfin oppstår det en slags øvre sperre på rundt 400-450mg og det er nettopp av den grunn at ved sterkere smerter brukes mer effektive opiater som hydrokodon eller oksykodon.

Beskjeden 19. mai 2009 23:37

okey. så hvis jeg tar 3 Pg blir 3mg*3 av kodeinen omgjort til morfin. det er jo ikke så fryktelig mye. vil da 150mg med tramadol ha en større effekt? beklager om jeg spør om dumme ting, men kjenner ikke til hva virkestoffene betyr, eller hva de forskjellige kjemiske prosessene i kroppen innebærer.

kort sagt: hva har mest effekt av 2-3 PG (av 30mg kodein pr stk), eller 2-3 Nobligan/tramadol á 50mg stk?

Dodecha 19. mai 2009 23:50

Du sier at legen din har gitt deg disse, og da lurer jeg på hvilke doseringer og om du skulle kombinere medikamentene, tramadol har en synergisk effekt med andre bedøvende stoffer. Legen vet som regel hva han/hun driver med.

Men jeg er faktisk ikke helt sikker på hva som ville gitt deg mest effekt om du tok de separat, ja tramadol virker på samme reseptorer som morfin, men det stimulerer også andre systemer i hjernen, som serotonin og noradrenalin. Så jeg (som aldri har tatt tramadol) kan ikke gi deg et godt svar på hvilket stoff som har best effekt.

Beskjeden 20. mai 2009 00:47

okey. takk uansett

fikk beskjed om å ta 1Pg inntil 3 ganger om dagen, og tramadol/nobligan 1*4 eller 2*2 ganger om dagen. fikk ikke beskjed om å kombinere disse to, så har heller ikke gjort det. lurer bare på hva som gir best effekt egentlig. aner ikke hva som skjer dersom jeg blander de. har tenkt på det, men er litt skeptisk til å mixe legemiddler, etter som jeg ikke vet hva de inneholder eller hva som skjer om de blir blandet.

paranoy 20. mai 2009 05:51

Risikofaktorer vedr. paracetamol, kodein og tramadol
 
"Generelt skal pasienter som bruker depottabletter eller plaster, ikke bruke hurtig- og kortvirkende opioider i tillegg."

"Pasienter som starter på et standardisert opioidregime, bør seponere annen vanedannende medikasjon, evt. med unntak av sovemedisin."

"Ved daglig bruk av opioider kan det utvikles fysisk, kroppslig tilvenning etter to til fire uker. Abstinensubehag og sterkere smerter oppstår ved brå slutt eller rask nedtrapping av dosen."

"Tramadol, som har tilsvarende tilvenningsfare som kodein, bør fortrinnsvis gis som depotpreparat. Dosene bør ikke overskride 240 mg kodein, tilsvarende åtte kodein/paracetamol tabletter, eller 300mg tramadol per døgn. Større doser medfører fare for hhv. paracetamoltoksisitet og serotoninsyndrom."

"Hvis kodein virker dårlig, bør man være oppmerksom på at nesten 10 prosent av pasientene har redusert metaboliseringsevne til morfin. For tramadol er det tilsvarende problemer når det gjelder genetiske forskjeller i leverens enzymaktivitet."

Sitat:

Praktisk konverteringstabell for opioider til bruk i allmennpraksis
[COLOR="DarkSlateGray"]1 Paralgin Forte (PF)[/COLOR] tilsvarer ca
5 mg morfin
[COLOR="Purple"]ca 50 mg Tramadol[/COLOR]

[COLOR="DarkSlateGray"]4 PF/døgn[/COLOR]
ca 20 mg Dolcontin/døgn
10 mg Oxycontin/døgn
ca10 mikrogram /time Norspan
[COLOR="Purple"]ca 150/200 mg Tramadol / Tramagetic / døgn[/COLOR]

[COLOR="DarkSlateGray"]8 PF/døgn [/COLOR]
[COLOR="Purple"]3/400 mg Tramadol/døgn [/COLOR]
ca 40 mg Dolcontin/døgn
ca 20 mikrogram /time Norspan
12,5 mikrogram/time Durogesic
20 mg Oxycontin /døgn

80 mg Dolcontin/døgn
ca 40 mg Oxycontin/døgn
ca 25 mikrogram/time Durogesic
Kilde

Til slutt føler jeg meg pliktet til å minne på:
DOSERING: Medikamentene skal tas som angitt av legen. Avtalt dose skal ikke overskrides. Tilleggsmedisiner skal ikke taes uten etter avtale med lege.

TOLERANSEUTVIKLING: Du skal kjenne til at det er en risiko for at effekten av medikamentet gradvis kan bli dårligere (toleranseutvikling). Dette kan reduseres ved at man i perioder reduserer dosen, eller legger inn medisinfrie dager. Ved toleranseutvikling kan det bli nødvendig å gradvis redusere og slutte med medisinen i en periode, eller gå over til et annet medikament.

TILVENNING – AVHENGIGHET: Sterke smertestillende midler gir kroppslig tilvenning. Opioider kan brukes feil og i sjeldne tilfeller gi opphav til svært problematisk bruk, i verste fall til ødeleggende tvangsmessig bruk av medisinen. Da må behandlingen nedtrappes og avsluttes. Ved nedtrapping og avslutning av behandling kan man risikere en tid med abstinenssymptomer (angst, depresjon, uro, svette, hjertebank, tap av livsglede mm.).

PASIENTANSVAR: Pasienten har ansvar for å holde disse forholdsreglene. Hvis forholdsreglene ikke lar seg gjennomføre, vil nedtrapping og avvikling av preparatet vanligvis bli nødvendig.

Feilbruk, blandingsmisbruk og selvmedisinering anbefales ikke på grunn av flere årsaker der økende toleranse og vanskelig kontrollering av smertebehandlingen kan oppstå, moderate til alvorlige komplikasjoner og selvsagt misbruk på både kodein og tramadol. Fare for Paracetamolforgiftning.

I tillegg er vel faren for synergist virkning og kontraindikasjon tilstede, selvom jeg fant lite informasjon om dette på søk med < PF, paralgin forte tramadol, kodein tramadol, kodein nobligan, metylmorfin nobligan, morfin tramadol > som søkeord.

Heller ingenting på synergisme med samme søkeord, men med paracetamol i begge preparatene er det greit å anslå en slik effekt og igjen minne på at paracetamol kan gå hardt ut over lever- og nyrefunksjon. Samtidig inntak med disse to utgjør dermed en viss risiko som ikke skal sees lett på! Dog det overrasket meg at jeg ikke fant dem synergisk med hverandre eller kontraindikerende..

En mindre del av kodeinen omdannes til metylmorfin i kroppen så en er obs på dette som en kontraindiserende mulighet, dog det svært sjeldent vil oppstå i normale doser.

Beskjeden 20. mai 2009 11:14

okey. tusen takk :) der fikk jeg vel svar på i all hovedsak det jeg lurte på :) - Kp

Skyggen 22. mai 2009 08:54

Hvordan er det med import av Tramadol? Disse er listet som ett b-preparat. Men Tramadol omdannes til morfin i kroppen så tenkte det kanskje går under noen form for morfiner, som er a-preparater. Forvirrende hele greia...

Virkestoffet er Tramadolhydroklorid.

halla 22. mai 2009 16:28

Under import har det ikke noe å si om det er a,b,c preparat.
Om tramadol omdannes til morfin har også lite å si, ettersom tramadol alene er på narkotikalista.

Du var ikke helt klar på spørsmålet ditt

Bergensgutt16 22. mai 2009 18:09

Jeg har hørt man kan sniffe benzo, så går det fint å sniffe Apodorm?

ninjatriks 22. mai 2009 18:10

Antabus
 
Har ifølge wikipedia en halveringstid på 60-120 timer.

Ifølge felleskatalogen skal oppstart av antabusbehandling bestå av 800 mg per dag i 2 dager, deretter 200 mg per dag.

Spørsmålet mitt er, om man tar én enkeltdose på 200 mg ved et uhell, hvor lenge tror dere det går før man kan drikke uten å oppleve ubehagelige symptomer? Ønsker synsing rundt dette emnet her. Kom med innspill. (Det er meg deg gjelder, om noen skulle lure)

Trener daglig og drikker 6-7 liter veske per dag, og sist jeg slutta på antabus venta jeg bare 4-5 dager før jeg drakk igjen, dette gikk helt fint.

Dodecha 22. mai 2009 18:16

Sitat:

Sitat av Bergensgutt16 (Innlegg 1413987)
Jeg har hørt man kan sniffe benzo, så går det fint å sniffe Apodorm?

De finnes i 2,5 og 5mg piller, altså selve stoffet du får effekt av er kanskje 5% av hele pillen, kanskje mindre. Resten er bare fyllstoffer som kalk, bindemidler etc som ikke er noe særlig å få i slimhinnene, evt lungene.
Så om du skal ta piller, så ta de på den måten de faktisk er designet til å tas: Oralt.

Bergensgutt16 22. mai 2009 18:19

Okey, da dropper jeg den tanken. Takk for svar! :)

ninjatriks 22. mai 2009 18:24

Ser at felleskatalogen skriver at antabus bare er effektivt i 3 dager etter seponering. (Papirutgaven)

paranoy 22. mai 2009 19:14

Omdannes tramadol til morfin i kroppen? Kunne tenkt meg kilder på den påstanden, siden jeg tror at den kun gir morfinlignende effekter uten å - som for eksempel med kodein - omdannes til morfin. Mener det er et eller annet med dopamin og serotonin med tramadol, men i farta husker jeg ikke forbindelsen til denne påstanden.

Dessuten kan ikke tramadol være på narkotikalista hvis den er et b-preperat, da må den i såfall endres til a-preperat har jeg forstått. Hvis tramadol har den funksjonen at den omdannes til morfin i kroppen vil det være nødvendig med restriksjoner, men import vil vel gjelde følgende regler for import av legemidler der §13 i Lov om legemidler lyder så:

Sitat:

Departementet kan gi privatpersoner rett til import av legemidler til eget bruk, uten at det kreves godkjenning etter første eller tredje ledd. Departementet kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om slik import.
Hvis tramadol skulle fungere på det viset som Skyggen nevner, kan import av slike legemidler fortsatt tillates privat ved å studere forskriftene nærmere, hvilke jeg ikke har gjort, men da finner man sikkert nærmere bestemmelser som omhandler mengde, formål, godkjenning eller tillatelse og fra hvilke stater en kan importere det fra. Dette er forutsatt at tramadol ikke står på narkotikalisten selvsagt, noe jeg syns høres rart ut om det er b-preperat.

Hvis et søk med tramadolhydroklorid ikke gir noen resultater, kan det være verdt å forsøke nobligan, som jeg personlig trudde var virkestoffet i tramadol men som muligens er et varemerke. I såfall, my fault, men det kan hende mer informasjon vedrørende import av tramadol er spesifisert under søkeordet "nobligan"..

halla 22. mai 2009 21:00

Ahhh jeg var helt sikker på at selve tramadol var på narkotikalista, at jeg hadde sett det, ikke at det var ett derivat e.l av morfin.
En rask skjekk viste jo at tramadol ikke er oppført på lista ja...

ninjatriks 22. mai 2009 22:52

Tramadol er et opiat-"lignende" stoff som er et b-preparat. Det brytes ned av leveren og konverteres såvidt jeg vet ikke til andre stoffer.

sykofant 22. mai 2009 23:11

Sitat:

Sitat av paranoy (Innlegg 1410954)
Tja, si det - spørs litt på toleransen din tipper jeg på..

Hvis du justerer med doser i underkant av et gram pepper til vanlig, sier det seg selv at noen kapsler på 20-40mg av et svakt sentralstimulerende middel ikke akkurat gir den mest speeda effekten for deg (leste det med amf'en i en annen post). Kapslene er jo også metylfendiat med modifisert frisetting. Det vil si at halvparten av stoffet virker først etter 4 timer. Den reelle dosen er da 10-20 mg/8t, hvilket er litt lite å bli speeda på!

Fem kapsler er 50-100 mg hvilket tilsvarer 1/10 av amfetamindosen din på 8 timer! Og dette er av en mild sentralstimulerende - mye mildere enn amfetamin med litt forskjeller i virkning. Du blir blant annet roligere og mer avslappet enn på amfetaminrus. Hvis dosen er høy nok kan du derimot føle deg mer rastløs og oppkvikket.

Det er ikke unormalt å føle at det blir enklere å føre samtaler på sentralstimulerende stoffer og det er heller ikke unormalt at en blir konsentrert på det, vil jeg påstå! Dessuten er det mange som blir rolig og avslappet på sentralstimulerende som ikke har adhd! Til slutt så kan det sies å være andre årsaker til at du blir rolig og avslappet av ritalinkapslene som f.eks dagsform, psykisk eller fysiske årsaker, setting og miljøet rundt deg, osv.

Konklusjonen er at du må vurdere dette i nykter tilstand og kjenne på om du har noen av tegna som nevnt i screening testen (spørreskjema) tilgjengelig online. Hvis du har det kan du vurdere om du skal samle sammen all nødvendig dokumentasjon som du får opplyst om fra skole, arbeidsgiver, barnehage, helsesøster, osv. Så tar du med deg foreldrene dine og eventuelt søsken til intervju i spesialisthelsetjenesen, som kanskje fastlegen din må henvise deg til først.

Da vil du sikkert etter henvisning til nevrologisk senter gå igjennom noen tester før en psykiatrisk samtale, som er kjekt å ha i tilfelle du skulle ha adhd. Dette er for eventuell fremtidig behandlingsplan skreddersydd for deg hvis du skulle få diagnose. Så blir det samtale med en spesialist som vurderer deg og dine tilgjengelige dokumentasjoner. Også vil spesialisten ha en grundig intervju av din familie rundt symptomer, familiehistorikk, deres synspunkter, osv. Etter alt dette vil du få beskjed om du skal til utredning eller ikke. Det må sies at det er strengere i dag å få stilt diagnose enn tidligere og jeg tror at planen er å gjøre utredningen enda grundigere i den nærmeste tiden - ihvertfall hvis du regnes som voksen.

I overført betydning er denne metoden du nevner med ritalin neppe anerkjent som et diagnosegrunnlag for adhd av spesialisthelsetjenesten. Ikke så lenge det fins folk som får den samme effekten uten adhd og heller stilles det ingen diagnose uten å utelukke andre årsaker som kan ligge til grunn først. Dette er somatiske tester, CT eller MRi, blodprøver, osv.

Takker for et fyldig og informativt svar, nok en gang! Kp
Må sies at jeg til vanlig ikke tar pepper, prøvd det 3 ganger i løpet av mitt liv og det blir med det tenker jeg, så jeg er ikke vant til 1er doser med amf og bygd opp en toleranse vis det er det du mener...
Men på sett og vis så har jeg kanskje en høyere toleranse på amf en normalt siden jeg måtte opp i 1 gram, vis ikke peppern sugde da, noe den vist nok ikke skulle.

xtapolapocetl 23. mai 2009 02:38

Litt off-topic her i legemiddeltråden, men:

Hvis du, som uerfaren speedbruker, har inntatt et gram speed på kort tid (beklager hvis jeg har misforstått) uten å bli veldig gira i minst et døgn etterpå, var ikke speeden særlig sterk iallfall. Den kan ha vært god i den forstand at den var blandet ut med et nøytralt stoff, slik at selve amfetaminrusen ikke ble 'forurenset', men god som i 'ren og sterk' kan den ikke ha vært.

Skyggen 23. mai 2009 17:44

Sitat:

Sitat av ninjatriks (Innlegg 1414237)
Tramadol er et opiat-"lignende" stoff som er et b-preparat. Det brytes ned av leveren og konverteres såvidt jeg vet ikke til andre stoffer.

Riktig. jeg tok feil der. Tramadol må prøves, er spent på hvordan det går i tollen. Noen andre her som har erfaringer med 100mg Tramadol?

Lest mye bra på erowid.

Skyggen 23. mai 2009 17:52

Sitat:

Sitat av paranoy (Innlegg 1414038)
Omdannes tramadol til morfin i kroppen? Kunne tenkt meg kilder på den påstanden, siden jeg tror at den kun gir morfinlignende effekter uten å - som for eksempel med kodein - omdannes til morfin. Mener det er et eller annet med dopamin og serotonin med tramadol, men i farta husker jeg ikke forbindelsen til denne påstanden.

Dessuten kan ikke tramadol være på narkotikalista hvis den er et b-preperat, da må den i såfall endres til a-preperat har jeg forstått. Hvis tramadol har den funksjonen at den omdannes til morfin i kroppen vil det være nødvendig med restriksjoner, men import vil vel gjelde følgende regler for import av legemidler der §13 i Lov om legemidler lyder så:



Hvis tramadol skulle fungere på det viset som Skyggen nevner, kan import av slike legemidler fortsatt tillates privat ved å studere forskriftene nærmere, hvilke jeg ikke har gjort, men da finner man sikkert nærmere bestemmelser som omhandler mengde, formål, godkjenning eller tillatelse og fra hvilke stater en kan importere det fra. Dette er forutsatt at tramadol ikke står på narkotikalisten selvsagt, noe jeg syns høres rart ut om det er b-preperat.

Hvis et søk med tramadolhydroklorid ikke gir noen resultater, kan det være verdt å forsøke nobligan, som jeg personlig trudde var virkestoffet i tramadol men som muligens er et varemerke. I såfall, my fault, men det kan hende mer informasjon vedrørende import av tramadol er spesifisert under søkeordet "nobligan"..

Jeg tok feil, Tramadol omdannes ikke til morfin men virker som ett opiat alene.

paranoy 26. mai 2009 02:25

Sitat:

Sitat av Skyggen (Innlegg 1414632)
Jeg tok feil, Tramadol omdannes ikke til morfin men virker som ett opiat alene.

Da er det jo ikke noe problem, da burde det ikke være verre å importere Tramadol enn for vanlig reseptpliktig medisin vil jeg tro :)

Jan Banan 27. mai 2009 21:04

spørsmål
 
Heisann, håper på et ordentlig svar på et lite spørsmål jeg har..

Sitter her med 7 stesolid 5 mg, 5 Apodorm 5mg og en 3mg Xanor dep pille, pluss et par kalde øll i kjølern..

Er hypp på en god rus,men lurer på om det er noen forhåndsregler her..er det noen piller jeg ikke skal blande av disse, evt er det noen som kan reagere negativt på 3 halvlitere??

Har ikke noen oppbygd toleranse av disse pillene, har poppa piller før men det er lenge siden nå..

Håper på svar..

Banan

dIpz 27. mai 2009 22:45

Rivotril
 
Hei, en kompis av meg har lyst og prøve rivotril. hva er "normal" dose for første gang? han er vell rundt 1.80 og veier vell 75kg eller noe. takker for svar! :):bergenser:

Jan Banan 27. mai 2009 22:59

Sitat:

Sitat av dIpz (Innlegg 1418107)
Hei, en kompis av meg har lyst og prøve rivotril. hva er "normal" dose for første gang? han er vell rundt 1.80 og veier vell 75kg eller noe. takker for svar! :):bergenser:

rivotril kan være jæævlig heftig om man mixer dem ned alkohol og rev...prøv forsiktig i begynneslen..om jeg ikke tar helt feil er det de som også kalles kryssere..

Bergensgutt16 27. mai 2009 23:34

Ikke vær så dum som meg å bland Rivotril med mye alkahol, ender bare opp med at du husker veldig lite til ingen ting dagen etterpå. Jeg drakk flere pils oppimot 10, og to Rivotriler under tungen, og spiste 1 gram hasj flere timer seinere. Røykte og 1 gram på sengen før jeg skulle sove, akkurat når hasjen jeg hadde spist begynte å kicke innpå. Må si at opplevelsen jeg hadde når jeg la meg i sengen, ehh, ja jeg kan ikke beskrive det. Men digg var det! Dagen etterpå, ehh, ja, du lurer felt på hva du gjorde egentlig.

Så alt i alt så er det ikke noe jeg vil anbefale, forutenom følelsene jeg hadde når jeg lå i sengen, det kunne jeg gjerne likt å oppleve igjen.

Dodecha 27. mai 2009 23:42

Jan Banan: Apodorm, Stesolid og Xanor inneholder Nitrazepam, Diazepam og Alprozalam respektivt.

Nitrazepam og Alprozalam er benzodiasepiner mens Diazepam er et benzodiasepin derivat. Kombinering av disse vil ha en
eksponensiell effekt og jeg vil ikke anbefale å kombinere de, å kombinere den miksen med alkohol i tillegg blir enda værre.

Jan Banan 27. mai 2009 23:44

Sitat:

Sitat av Bergensgutt16 (Innlegg 1418146)
Ikke vær så dum som meg å bland Rivotril med mye alkahol, ender bare opp med at du husker veldig lite til ingen ting dagen etterpå. Jeg drakk flere pils oppimot 10, og to Rivotriler under tungen, og spiste 1 gram hasj flere timer seinere. Røykte og 1 gram på sengen før jeg skulle sove, akkurat når hasjen jeg hadde spist begynte å kicke innpå. Må si at opplevelsen jeg hadde når jeg la meg i sengen, ehh, ja jeg kan ikke beskrive det. Men digg var det! Dagen etterpå, ehh, ja, du lurer felt på hva du gjorde egentlig.

Så alt i alt så er det ikke noe jeg vil anbefale, forutenom følelsene jeg hadde når jeg lå i sengen, det kunne jeg gjerne likt å oppleve igjen.

har også sett folk som får kramper av type somadril overdose av rivotril og andre stoffer... er ikke noe å "kose" seg med..

Jan Banan 27. mai 2009 23:46

Sitat:

Sitat av Dodecha (Innlegg 1418153)
Jan Banan: Apodorm, Stesolid og Xanor inneholder Nitrazepam, Diazepam og Alprozalam respektivt.

Nitrazepam og Alprozalam er benzodiasepiner mens Diazepam er et benzodiasepin derivat. Kombinering av disse vil ha en
eksponensiell effekt og jeg vil ikke anbefale å kombinere de, å kombinere den miksen med alkohol i tillegg blir enda værre.

har tatt 10mg apodorm, og et par øll..tror det holder for i kveld..

men xanor er jeg ikke kjendt med, og vil gjerne ha litt opplysning om hvordan å få en positiv opplevelse av dem??

kan jeg feks ta en stesolid på toppen av 10 mg apodorm og 3 pils for å få en litt mer "intens rus, eller vil du fraråde dette??

Dodecha 27. mai 2009 23:58

Jeg har lite til ingen erfaring med pillebruk for rusens skyld, kunnskapen jeg har kommer fra fakta om de diverse stoffene.Du vil ikke stryke med av den kombinasjonen men jeg kan heller ikke si om effektene vil ansees som behagelige.

paranoy 28. mai 2009 00:11

Rusen blir litt mere intens enn den allerede er nå..

paranoy 28. mai 2009 00:14

Det forutsetter at du drikker enda en øl til, da.. ellers behøver ikke rusen å bli noe mer nevneverdig intens enn den allerede er nå på 10mg apodorm og 3 pils.

Jan Banan 28. mai 2009 00:21

vil jo selvfølgelig ikke utsette megselv for "fare" det var defor jeg spurte..

men etter 10mg apodorm og to halvlitere føler jeg meg "behagelig" påvirket..det er målet...

problemet mitt har jo vert intense søvnproblemer og vil bruke disse preparatene for å jukse meg til en sløv aften og en god natts søvn..

Men takk for svar..

Bergensgutt16 28. mai 2009 22:28

Hei, fikk et spørsmål fra en kamerat som lurte på om det gikk an å ruse seg på Leponex 100 mg, og jeg svarte at jeg ikke hadde peiling. Men jeg ble litt nysgjerrig selv, og søkte litt rundt, men det var veldig lite å finne. Er det noen her som vet noe om Leponex? Greit nok, har sett i felleskatalogen, og der sto det veldig mye. Men går det an å ruse seg på det? Fant en plass at noen kalte det apedop, og apedop for meg er nøtter som Rivotriller og andre sånne ting. Vil Leponex gjøre det samme, speilt med blanding av alkohol?

Takker for svar!

pidget 28. mai 2009 22:41

Det der preparatet er ikke i samme gate som rivotril, ikke samme nabolag engang. Ville aldri puttet i meg noe sånt i håp om å oppnå rus. Vet ikke helt hva effekten vil bli, men her var det så mye forsiktighetsregler og bivirkninger at jeg fikk hangover bare av å lese om det. Antipsykotika er ikke noe å spise for morro skyld, sannsynligvis gir det ikke noen rus. Muligen du oppnår en ubehagelig og upassende sløvhet som ikke er så lett å jage vekk, med påfølgende bivirkninger.

Alt i alt et langt nei.-

Bergensgutt16 28. mai 2009 23:59

Okey, takker for svar! :)


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 20:29.