' freak.no - Blodprøver og urintesting
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Utvalgte rusforumtråder (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=155)
-   -   Blodprøver og urintesting (https://freak.no/forum/showthread.php?t=114285)

knott 15. desember 2008 02:08

Sitat:

Sitat av busemann (Innlegg 1279732)
Ved immunologiske metoder og hurtigtester kan efedrin og andre lignende substanser gi positivt utslag på Amfetamin. Kromotografiske analyser blir brukt for å bekrefte hvilket konkret stoff det dreier seg om. Ritalin vil gi utslag på metylfenidat.

Er det noen av disse (immunologiske metoder , hurtigtester , kromotografiske analyser) som brukes når det skal dokumenteres 3mnd rusfrihet innenfor ADHD utredning?

busemann 16. desember 2008 03:00

Sitat:

Sitat av knott (Innlegg 1289127)
Er det noen av disse (immunologiske metoder , hurtigtester , kromotografiske analyser) som brukes når det skal dokumenteres 3mnd rusfrihet innenfor ADHD utredning?

Immunologiske og kromotografiske tester som blir brukt.

Bruntogblandet 18. desember 2008 21:14

Urinprøve om 3 uker
 
Hei

Har et par ting jeg lurer på å derfor tror jeg dette forumet vil være perfekt for å få svar på mine spørsmål.
Jeg er 18 år. Har tidligere testet hasj 2 -3 ganger. Nå har jeg hengt med en kompis de siste 3 ukene og de siste 2 ukene har jeg tatt en nattings hver kveld. Jeg skal bli testet for THC om ca 3 uker. Det er bare en vanlig fattig urintest som koster 15kr. Det er skolen som står for ansvar for prøvene. Det er verken politi eller leger innblandet. Skal ta testen på skolen.

Hva slags rettigheter har jeg der? Kan en vanlig lærer være med å holde meg under oppsyn, eller strider det i mot mine rettigheter som menneske?
Og hva tror dere? Vil jeg bli rein fram til den tid? Jeg er ikke spesielt tykk, trener veldig mye vekter og fotball. Har en fettprosent på rundt 13%. Drikker mye vann og trener nesten hver dag.

Og om hvis dere ikke tror jeg blir rein, hva kan jeg ellers gjøre? Tenkte jeg skulle fake prøven så lenge ikke det er super dyr urinprøve. Tenkte jeg da skulle få en kompis sin urin. Men hvordan skal jeg feste dette? Hvordan skal jeg kunne utføre dette?

Setter stor pris på gode svar, har litt nåja nå kan dere si.
Kimmern :)

fulloggal 18. desember 2008 21:16

Hvorfor arrangerer skolen dette? Er det bare for deg eller alle andre også?

Bruntogblandet 18. desember 2008 21:25

Det er for andre også :) Nei det er jo ulovlig å røyke på skolen. Er en folkehøyskole, så rusmidler er ikke akseptert kort og greit :) Men gjerne svar på mine spørsmål ved siden av:)

somnium 18. desember 2008 21:30

tror nok det skal gå greit så lenge det er om 3 uker, utifra det jeg har hørt skal du røyke bra mye og ofte om det skal være i systemet over en mnd.

Bruntogblandet 18. desember 2008 21:33

Takk for kjappe svar:)

Ja har hørt det jeg å, at man skal ha røyka gaanske lenge og mer enn det jeg har gjort dersom det skal være i kroppen opp til 1 mnd. Selvfølgelig kan man spore det opp i lengre tid etter det, men det er med betydlig dyrere prøver enn den til 15 spenn som jeg skal ta :P

dain 18. desember 2008 21:35

Sitat:

Sitat av kimz88 (Innlegg 1291696)
Hva slags rettigheter har jeg der?

Du kan vel strengt tatt nekte å pisse i en kopp til dem, med mindre dette er noe politiet står bak. Skolen kan ikke forlange noen urinprøve fra deg.

Correct me if i'm wrong.

skopusser 18. desember 2008 21:37

Skal du ha en annens urin, så teip en sprøyte uten spiss til penisen din, så kan du trykke urinen ut. Ser til og med ut som en ekte stråle:P

Bruntogblandet 18. desember 2008 21:42

Dain: De har faktisk all rett til å teste meg og mange andre. Det er en veldig lang historie som jeg ikke orker å legge ut om nå. Men dere kan alle bare forholde dere til at de har lov på bakrunn av alt som har skjedd her på skolen de siste mnd :)

Skopusser: En liten sprøyte uten spiss, ja hørtes faktisk ganske smart ut. Men renner det ikke ut om jeg ikke har en liten "kork" eller hva jeg skal kalle på sprøta da?

Og et helt annet random spørsmål, vil feks Spice slå ut på en THC prøve? Jeg kan ikke huske å ha lest at det inneholder THC i den?

plohg 18. desember 2008 21:43

Billigtester er lett å lure om du blander ut urinen med mye vann. Så om dere får gå på et avlukke med vask eller noe fyller du opp ca halve koppen med vann.

De har jo ingen mulighet til å analysere urinen sånn som politiet gjør.

Har selv gjort det da mamma testa meg...og da hadde jeg nettop røyka.

Bruntogblandet 18. desember 2008 21:45

Ja men det er der problemet ligger, jeg må vite hva slags rettigheter jeg har før jeg eventuelt bør tenke ut om jeg skal fake eller ikke. Så er det noen som vet noe om hva slags rettigheter jeg har? :)

skopusser 18. desember 2008 21:46

Sitat:

Sitat av kimz88 (Innlegg 1291752)
Skopusser: En liten sprøyte uten spiss, ja hørtes faktisk ganske smart ut. Men renner det ikke ut om jeg ikke har en liten "kork" eller hva jeg skal kalle på sprøta da?

Nei, væsken holdes inne i sprøyten og lekker ikke ut, elller kanskje en liten dråpe, men bare å legge en liten teipbit rundt som du piller av når du skal "pisse". Tviler på at de studerer penisen din, holder nok å bare være i samme rom.

Bruntogblandet 18. desember 2008 21:52

Ja ideene høres bra ut. Eneste om er litt bæd er at om hvis de sier, fyll opp koppen :P Da holder det ikke med en liten sprøte? :S

Spelly 18. desember 2008 21:53

Sitat:

Sitat av kimz88 (Innlegg 1291768)
Ja ideene høres bra ut. Eneste om er litt bæd er at om hvis de sier, fyll opp koppen :P Da holder det ikke med en liten sprøte? :S

Så om du ikke må på dass, hvordan i H""" skal du klare å fylle den opp da?

reklame 18. desember 2008 21:56

Sitat:

Sitat av dain (Innlegg 1291744)
Du kan vel strengt tatt nekte å pisse i en kopp til dem, med mindre dette er noe politiet står bak. Skolen kan ikke forlange noen urinprøve fra deg.

Correct me if i'm wrong.

Det er korrekt! Men dem kan sette premisser for at han skal få lov til å gå på skolen.

"Dersom du ikke avgir en urinprøve, er du ikke ønsket her". Kan også hende han allerede har skrevet under på det, når han godtok plassen som elev der.

arnauby 18. desember 2008 21:57

Gi f... i hvilke rettigheter du har. begynner du med det, så vet de at du er på dypt vann.
Det de måler er aminosyrer. Hva blander du aminosyre med for å tynne ut? .. Andre typer syre. Legg din elsk på sitronlimonade. 4 flasker sitronsyre + nok vann og sukker til å få det ned.
Denne oppskriften redda meg fra barnevernets klamme hånd etter å bli tatt med 150 g god grønn. måtte ta urinprøve i 4 uker. I uke 3 var jeg på ferie med dama i Amster.
God Jul

Bruntogblandet 18. desember 2008 22:00

Trenger ikke å gi faen i mine rettigheter, er jo en grunn til at vi har dem. Uansett, lærerne vet ikke hvor stor min sjenanse er. Tenk jeg om hadde en eller annen kronisk sykdom på min penis? Kanskje jeg ikke vil dem skal se det? :P Mange argumenter å bruke om de skulle starte et avhør om hvorfor jeg i alle dager vil ha mine rettigheter som jeg har krav på :)

Spelly: Som de gjorde med en annen elev, må du ikke tisse. Kom tilbake når du må på do :)

Dodecha 18. desember 2008 22:08

Her er enden av saken: Du går på deres skole og må derfor rette deg etter deres regler. Klart du kan nekte, men de kan også nekte deg å gå på skolen.
Menneskerettigheter har lite med saken å gjøre, og jeg synes det er temmelig banalt av deg å dra de opp i en sammenheng som dette.

Bruntogblandet 18. desember 2008 22:21

Er du en admin? I såfall bør du lese posten nøyere. Du antyder til at denne posten handler om hva mine rettigheter har om å gå på skolen. Om leser 1 gang til igjennom skjønner du at det jeg tenker på er om en lærer har lov å se på meg mens jeg tisser?

Og dessuten var det bare en liten del av saken. Hva med alt det andre jeg spør om? Må jo få lov å få svar på det? Som feks om jeg kan bli rein innen 3 uker med hensyn til min bakrunn, eller om hva jeg bør og kan gjøre om jeg velger å fake?

Du gjør jobben din dårlig som admin som flytter og tar en konklusjon som innebærer enden av saken? Det var en liten del av kaka og du har missforstått. Hvordan du klarte det er meg et stort spørsmål.. Men takk for hjelpen da Dodecha. Svaret ditt hjalp meg kjempe mye, NOT !!!

arnauby 18. desember 2008 22:53

Eh.. Hadde du vært min elev og begynt å kverulere med rettigheter, så hadde du kommet under sterk misstanke! Nærmeste butikk har sitronsyre i sånne gule plastflasker, de som ligner på sitroner. Vann i springen og sukker koster ikke allverden. Sitronlimonade er litt vanndrivende. Det gjør bare kuren bedre. sist jeg var i Amster. så sjekka jeg hva som var i Eurojuice. Syrer av forskjellig typer. Ikke drikk noe som er konsentrert, eller giftig! Sitronsyre er heftig for nyrene, så ikke drikk mere enn en liter ferdigblanda om dagen.
Jeg bruker foresten sitrussyre til å fjerne rust i fra innsiden på mc tanken på den eldste sykkelen min innimellom. Dette virka for meg. Er det noen der ute med doktorgrad i felleskatalogen som kan arestere mine påstander?

Bruntogblandet 18. desember 2008 23:35

Sitat:

Sitat av arnauby (Innlegg 1291861)
Eh.. Hadde du vært min elev og begynt å kverulere med rettigheter, så hadde du kommet under sterk misstanke! Nærmeste butikk har sitronsyre i sånne gule plastflasker, de som ligner på sitroner. Vann i springen og sukker koster ikke allverden. Sitronlimonade er litt vanndrivende. Det gjør bare kuren bedre. sist jeg var i Amster. så sjekka jeg hva som var i Eurojuice. Syrer av forskjellig typer. Ikke drikk noe som er konsentrert, eller giftig! Sitronsyre er heftig for nyrene, så ikke drikk mere enn en liter ferdigblanda om dagen.
Jeg bruker foresten sitrussyre til å fjerne rust i fra innsiden på mc tanken på den eldste sykkelen min innimellom. Dette virka for meg. Er det noen der ute med doktorgrad i felleskatalogen som kan arestere mine påstander?

Har ikke sagt at jeg skal kverulere med min lærer. Jeg spør dere hva slags rettigheter jeg har, jeg har ikke startet eller er ikke en stor diskusjon med læreren som hvorfor blande i den personen? Jeg vil bare vite rettighetene jeg har jeg, alltid greit å vite med hensyn til slike problem jeg er i nå. Jeg skal ta en pisseprøve, har læreren lov å stirre på meg mens jeg urinerer? Eneste jeg spør om som omhandler rettigheter. Så slutt å bry dere så veldig om akkurat det punktet, å heller svar på det andre jeg også lurer på. Kan da ikke være så vanskelig?

Bare se på hvordan de andre har svart. Er ikke så vankslig :)

mentalmelt 19. desember 2008 00:01

Sitat:

Sitat av kimz88 (Innlegg 1291821)
Er du en admin? I såfall bør du lese posten nøyere. Du antyder til at denne posten handler om hva mine rettigheter har om å gå på skolen. Om leser 1 gang til igjennom skjønner du at det jeg tenker på er om en lærer har lov å se på meg mens jeg tisser?

Og dessuten var det bare en liten del av saken. Hva med alt det andre jeg spør om? Må jo få lov å få svar på det? Som feks om jeg kan bli rein innen 3 uker med hensyn til min bakrunn, eller om hva jeg bør og kan gjøre om jeg velger å fake?

Du gjør jobben din dårlig som admin som flytter og tar en konklusjon som innebærer enden av saken? Det var en liten del av kaka og du har missforstått. Hvordan du klarte det er meg et stort spørsmål.. Men takk for hjelpen da Dodecha. Svaret ditt hjalp meg kjempe mye, NOT !!!

Nå får du se å jekke deg ned et par hakk lille gutt. Du har ingen rettigheter her når det gjelder å forlange akkurat de svarene du selv ønsker å få. Dette er et diskusjonsforum, og du må regne med at det finnes brukere her, deriblant moderatorer, som synes det er en latterlig idé å skulle komme drassende med menneskerettighetene sine når det er snakk om en simpel urinprøve på en folkehøgskole. Det er dog ingen som har nektet deg å spørre, så du skal heller være takknemlig for at tråden din ble flyttet og ikke slettet da du åpenbart ikke har giddet å lese regelverket vårt før du opprettet emnet.

Elefanten 19. desember 2008 18:22

Til dere som har erfaring med tester, eller gode kunnskaper på emnet:

Er 15 dager til en pisseprøve tilstrekkelig tid til å være sikker på at du ikke pisser positivt for THC? Snakk om en gangs bruk.

paranoy 19. desember 2008 18:45

Er på en institusjon til behandling for øyeblikket og her er det for meg, med min rushistorikk og noen sprekk på samvittigheten, urintesting annenhver dag. På avdelingen har jeg blitt gjort oppmerksom på at jeg har en mutasjon i lever-enzymene mine elns.

Dette betyr kort forklart at kroppen min kvitter seg saktere med avfallsstoffer på enkelte stoffer enn ellers normalt, og for meg ville ikke 15 dager rekke å bli rein på en gang bruks thc (min forrige sprekk viste nettopp dette). Men normalt skulle det rekke mener jeg..

Edit:
En annen som tok cannabis samtidig som meg, i litt flere inntak, var rein. Blei busta på andre stoffer også, tok cannabis bare for å teste om psyken min tålte det. Det gjorde det definitivt ikke så det er siste gangen, men det gikk en 15 dagers periode før jeg fikk beskjed om at det var reint igjen og utgangen min ble regulert til etter avtale og ikke med følge. Vet ikke om det hjalp noe..

Jeg fikk ikke edita og posten min over ble rotete så jeg prøver en gang til (kanskje noen moderatorer kunne slettet den øvre posten min?):

Det tok meg 15 dager å bli rein på et engangsinntak av thc på grunn av at jeg har en mutasjon i mine lever-enzymer. Dette betyr kort forklart at kroppen kvitter seg med avfallsstoffer saktere på enkelte stoffer enn ellers normalt ville gjort. Jeg ble busta, men en kamerat av meg gikk rein. Så med mindre du har de samme mutasjonene i lever-enzymene (elns) som jeg har, så tror jeg du tester negativt på et enkelt-inntak 15 dager etter.

busemann 19. desember 2008 19:06

Positive utslag på hurtigtester kan ikke være med på å danne alvorlige sanksjoner, som tap av skoleplass, foreldrerett, osv. Ganske enkelt fordi dem ikke er til å stole på, unøyaktig og stor fare for falske positive utslag.

paranoy 19. desember 2008 19:14

Jeg vet ikke om den var rettet til meg, busemann, men jeg snakket ikke om hurtigtest. Dette var lab-analyser og der tok det meg _mer_ enn 15 dager (skrev i posten over 15 dager, men mente mer enn..) å bli rein på et engangsinntak av thc..

busemann 19. desember 2008 19:19

Var ikke rettet til deg, men til den foregående diskusjonen.

Bruntogblandet 20. desember 2008 02:35

Sitat:

Sitat av mentalmelt (Innlegg 1291933)
Nå får du se å jekke deg ned et par hakk lille gutt. Du har ingen rettigheter her når det gjelder å forlange akkurat de svarene du selv ønsker å få. Dette er et diskusjonsforum, og du må regne med at det finnes brukere her, deriblant moderatorer, som synes det er en latterlig idé å skulle komme drassende med menneskerettighetene sine når det er snakk om en simpel urinprøve på en folkehøgskole. Det er dog ingen som har nektet deg å spørre, så du skal heller være takknemlig for at tråden din ble flyttet og ikke slettet da du åpenbart ikke har giddet å lese regelverket vårt før du opprettet emnet.

Jeg er nok større enn deg, så lille gutt er nok en mindre passende forklaring på meg "store gutt". Hvorfor i alle dager skal du blande deg inn i dette? Dette var en redelig diskusjon mellom meg og en annen moderator. Hvorfor er det latterlig å få rede på om en lærer har rett og lov til å se på min penis når jeg urinerer? Da spesielt med hensyn til at det er en stor mulighet for at jeg faker urinprøven. Da er det greit å vite om de må stå med ryggen til eller ei. Å når han legger ut mot meg på et grunnlag som er så til de grader feiltolket av den andre personen pga nedtonende antenner og ikke forstår sakens innhold, ja da har jeg lov til å ytre min mening om akkurat det!

Jo takk for at han flyttet og ikke slettet posten min. Det var snilt :) Peace

mentalmelt 20. desember 2008 03:34

Du får unnskylde at jeg har vanskelig for å anse folk som trenger å lure lærerens urinprøve for voksne mennesker, men greit, du kan godt få være stor gutt hvis det føles bedre for deg.

At jeg blander meg må du bare pent finne deg i på et åpent diskusjonsforum. Hvis du skal kritisere noen i fremtiden og unngå innblanding så får du heller lære deg å skrive en privat melding til vedkommende.

Du må for all del få ytre din mening, men da får du også lære deg å takle litt motgang uten å oppføre deg som en sinna fjortis, og uten å diktere hva slags poster andre skal skrive. Det er ikke din tråd bare fordi du har et spørsmål i den.

Hvis du leser posten til Dodecha en gang til så ser du at det er du som har misforstått. Det han sier er at du er underlagt den avtalen du har signert med skolen, og må derfor etterkomme de kravene skolens ledelse stiller i henhold til den hvis du vil beholde plassen din. Akkurat hva som står der vet da du langt bedre enn oss. Å snakke om rettighetene dine som menneske virker for meg da rimelig fjernt, og det må det gå ann å påpeke uten at du skal bli så sinna.


Men nå er det nok offtopic. Hvis du absolutt vil fortsette diskusjonen kan du sende meg en PM.

busemann 20. desember 2008 13:49

Regner med det er forskjellig praksis fra skole til skole, fra instutuisjon til instutisjon og med tanke på tidligere rushistorie osv. hva urinprøvetaking gjelder. Men er ikke unormalt å bli holdt under oppsyn når man skal avlegge urinprøve for å forhindre manipulering selvsagt. Når det er sagt er det en smal sak å "lure" hurtigtester.

Kreatinin nivået blir jo ikke analysert på slike tester, samme gjelder tempraturen så det åpner jo muligheten for å fortynne urinen med dovann/vann fra springen eller inntak av 1-2 liter vann en halvtime før prøven.

PH blir jo heller ikke sjekket så da kan du fritt fram trikse med syrer og baser for å tvinge fram falskt negativ utslag.

busemann 27. desember 2008 20:11

Rusmiddelanalyser i urin og blod
 
Ser at det i den siste tiden har det kommet flere og flere spørsmål/tråder om hvor lenge substanser kan påvises, hvordan man kan unngå positive utslag på hurtigtester, immunologiske og kromatografiske analyser. Jeg skal derfor i denne tråden gå litt nærmere inn på nettopp dette.

Som nevnt i overskriften er det i all hovedsak to ulike biologiske materialer som blir brukt ved rusmiddelanalyser; blod og urin.

Blodplasma er det prøvemediumet som blir brukt ved trafikkuhell, intoksikasjoner, dødsfall o.l. I blod kan man finne ut hvilken konsentrasjon et bestemt stoff og dens metabolitter har og ut i fra den finne ut i hvilken grad vedkommende er påvirket. De fleste substanser oppkonsentreres i nyrene så urin vil være mest hensiktsmessig når man skal bekrefte eller avkrefte om et stoff er tilstede.

Ved rusmiddelanalyser i urin brukes hurtigtester, immunologiske eller kromatografiske metoder.

Hurtigtester
Hurtigtester er den minst pålitelige metoden å åpner flere muligheter for å manipulere fram falskt negativ utslag.

Skal resultatet være med på å danne grunnlag for alvorlige sanksjoner som tap av samværs/omsorgsrett, arbeidsplass eller skoleplass må det følges opp med bekreftende analyser med spesifikke kromatografiske metoder som blir gjort på laboratorium.

De fleste hurtigtestene kan påvise THC, kokain, (met)amfetamin og MDMA, men med mindre følsomhet og enkelte, men ikke alle stoffene i gruppen opiater/opioider og benzodiazepiner.

Immunologisk(antistoff mot rusmiddel) screening og kromatografiske metoder gjort i laboratorium
Immunologiske screeningsanalyser er nøyaktige, men kan også gi falske positive svar. Ved påvisning av et stoff blir immunologiske metoder fulgt opp av bekreftende analyser med spesifikke gasskromatografi-massespektrometri eller vaskekromatografi-massespektrometri metoder. Positivt analysesvar kan være med på å danne grunnlag for alvorlige sanksjoner.

Manipulering av urinen for falskt negativt resultat
Manipulering av urin som skal analyseres i laboratorium er svært vanskelig, da de har gode rutiner på å oppdage dette. Det du vinner er, mer misstanke rettet mot deg, og mer tid til å metabolisere og skille ut de (ulovlige) inntatte substanse til du blir bedt om å avlegge ny urinprøve, og denne gangen vil det mest sannsynlig skje under strengere forhold og bedre oppsyn.

Kreatinin nivået i urinen vil bli målt for å finne ut hvor kosentrert urinen er. Ligger verdien under den nedre grensen vil du bli bedt om ny urinprøve. Grenseverdien for u-kreatinin varierer noe fra laboratorium til laboratorium. 2 - 35 mmol/L er det som ansees for å være normalt. Inntak av Kreatin vil øke disse verdiene.

PH målinger blir også gjort for å oppdage tilsetning av syrer eller baser. PH i urin ligger vanligvis på 4,5-8.

Vekten(tettheten) på urinen blir også kontrollert for å minimalisere muligheten til å manipulere prøven. Vekten skal ligge på mellom 1.005 og 1.035.

Når det er sagt kan manipulering av urin i favør av prøvegiver gjøres på flere måter;
(de metodene som blir beskrevet under gjelder spesielt for hurtigtester, men kan med varierende hèll brukes på de andre analysene.)

Fortynne urinen ved å innta relativt store mengder vann direkte før man skal avlegge prøven(her prater vi om 1-2 liter) eller tynne ut urinen med spring-/dovann. Konsentrasjonen av hvert enkelt stoff kan synke med så mye som 10-15 ganger og man havner under påvisninggrensen.

Inntak av Riboflavin(Vitamin B2) vil gjøre at man beholder den karakteristiske gulfargen som morgenurin har.

Tilsetning av syrer, baser, såper, salt med mer kan tvinge fram falske negativ svar.

Hvor lenge kan et stoff påvises i urin?
Det finnes ingen fasit på hvor lenge rusmidler kan påvises i urinen. Kapasiteten til Cytokrom P450-enzymene som metaboliserer rusmidler varierer fra individ til individ. Flere legemidler fungerer som CYP-hemmere/indusere og kan forlenge/avkorte halveringstiden til rusmidler. Leversykdom og stoffskiftesykdommer vil være med på å forstyrre metabolismen. Analyseringsmetoden, Cut-off-grenser og mengde inntatt er andre parametre.

Mange vil nok foreslå at stoffets t1/2 * 5-6 vil være nok får å beregne hvor lenge substansen kan påvises i urin. I de fleste tilfeller stemmer det ikke, men det kan fungere som ett utgangspunkt. De metodene som brukes i dag er veldig senstitive og kan detektere veldig små mengder av moderstoffet og/eller metabolittene i urin.

Sturlavsson 4. januar 2009 23:55

Faking av urinprøver
 
Hei, jeg røyker jevnlig hasj, men skal straks inn i militæret, og har vært hos lege et par ganger i det siste for å levere urinprøve. Da har jeg brukt småtriks for å bli fortere rein, men jeg røyka masse hele jula, sist i går 03.01 og jeg skal ha ny urinprøve 06.01 hos legen min. Den er det umulig å bli rein til så jeg lurte på om det er mulig å bare gi han lunka vann (de står bak meg, så tror det er mulig å få lurt det inn fra en beholder i boxeren min) eller om de finner ut at det er vann der de tester det?

For å omformulere det, tester legen om det er et stoff i det du leverer som beviser at det er urin, eller tester de kun for ulovlige stoffer og alkohol? :S

Cikey 4. januar 2009 23:57

Det er vanlig, men ikke nødvendig, å sjekke PH verdi samt temperatur på urinet. Klarer du å smugle inn en beholder med varmt vann klarer du også å smugle inn en beholder med pisset til naboen. Det vil fungere langt bedre...

Alfonzor 4. januar 2009 23:58

Hvis du først skal ha noe i en beholder i bokseren din, hvorfor ikke bare få en som er rein til å pisse på beholderen?

Sturlavsson 5. januar 2009 00:02

sant det, men har en kompis som ikke røyker, og fikk urin av han for et par dager sia, men den ble klumpete, og nå er han tilbake på folkehøyskole langt borte:s

ZionRoad 5. januar 2009 00:04

Om det er noen pisseprøver de sjekker temp og PH på så er det i forsvaret vil jeg tro. Det og fake med noen sitt andres piss er noe jeg vil fraråde deg. Det er en sikkelig noia situasjon, da det står alltid noen bak og ser på. Dessuten skal du gå rundt med denne beholdern i boxern en stund :P

Sturlavsson 5. januar 2009 00:07

de står bak, men de små flaskene det er konditorfarve i er geniale å bruke, de er enkle og åpne med en hånd forran deg og da er det bare å helle i koppen. Det med forsvaret sine prøver bekymrer meg ikke, skal ta en full kroppsbarbering noen dager før jeg drar, også har jeg starta på en salt og natron - kur, så da er jeg rein på tre fire dager uansett, men har ikke den tida vett. Tempen på urinen går bra, for jeg kan bære den flaska med urin i rassen i en dag om jeg må det:P

Prognisse 5. januar 2009 00:37

Jeg ble bustet på innrykk i sommer, så jeg kan hvertfall fortelle hvordan dette foregikk.
Alle mann ble stilt opp i en gymsal, dette på første dagen, på rekke og rad, også slapp de løs en hund som sniffet på alle to ganger.
Hvis hunden luktet noe, så måtte man gå fram til et bord, hvor de tok prøver (ved hjelp av spray og post it lapper) av lommer og under bakdekselet på mobilen, der de såklart fant spor av cannabisekstrakter.

Deretter ble vi ført inn på et rom, hvor de stilte en rekke spørsmål ang hvorfor akkuratt du hadde blitt sniffet ut, og hva slags stoffer du hadde brukt. Deretter ble det foretatt urin- og hårprøve. Jeg fikk utlevert et lite beger og fikk beskjed om å urinere i det, deretter følgte en vakt meg til toalettet. Jeg fikk hvertfall pisse med døren igjen, men vet ikke om de vanligvis godtar dette. (Er vel bare å si at du ikke klarer å pisse under oppsyn ellerno)

Prøven de benytter seg av var en vanlig urinprøve, en papplapp som de dytter ned i begeret du har gjort fra deg i, denne testen slår kun ut på opiater, hasj, kokain og amphetamin. Testlappen vil reagere med en gang.

Deretter klipte de av en bit av håret mitt, som de hevdet de kom til å sende inn til labben. Noe som jeg tviler på at de i det heletatt gjør når man har blitt fersket på urinprøven, grunnet tynn økonomi. (Hvis de hadde gjort det skulle jeg blitt tatt på flere stoffer)

Også var det igang med ventinga, mange timer i en liten avluke. Heldigvis hadde de gamle blader der!

Neste stopp var et lite rom med en hyggelig politibetjent (ja, det finnes) som avhørte meg. Var faktisk koselig med et avbrekk fra all ventingen.

Også var det på'n igjenn, enda flere timer med venting på forskjellige poster.

Etter rundt 8-9 timer, hvorav mesteparten foregikk i denne kjedelige avlukken, var jeg endelig fri!
Etter noen mnd fikk jeg et forenklet forelegg på 1500 kr.

Sturlavsson 5. januar 2009 02:36

ja slike ting har jeg hørt om, så tenkte jeg skulle ta en fullstendig kroppsbarbering av både hode, armhuler og brystkasse, slik at de ikke finner noe:) men det er prøva om et par dager jeg er redd for, ikke de som kommer senere for da skal jeg være rein. Men har muligens funnet en jeg kan ta urin fra nå, så får håpe det går bra..:) Bra du legger ut den historia forresten, er ukeen på 1500 til i bot:P

knott 6. januar 2009 18:56

Hvis man har inntatt max 0,4g amf 30 timer før urinprøvetaking angående adhd utredning så vil det vel mest sannsynlig gi utslag? Vet ikke om det skal være urineprøvetaking denne gangen, enda ikke avlevert 1 prøve... Må kanskje få diagnosen først?

Mn altså 0,4g og 30 timer etter inntak så er det vel stor mulighet for at dette gir utslag? Er det noen måte og få ødelagt testen slik at man må ta ny (altså kjøpe seg mere tid?)

busemann 7. januar 2009 14:19

Sitat:

Sitat av knott (Innlegg 1318597)
Hvis man har inntatt max 0,4g amf 30 timer før urinprøvetaking angående adhd utredning så vil det vel mest sannsynlig gi utslag? Vet ikke om det skal være urineprøvetaking denne gangen, enda ikke avlevert 1 prøve... Må kanskje få diagnosen først?

Mn altså 0,4g og 30 timer etter inntak så er det vel stor mulighet for at dette gir utslag? Er det noen måte og få ødelagt testen slik at man må ta ny (altså kjøpe seg mere tid?)

Om du ser på side 8 har jeg skrevet noen ord om manipulering av urinprøver. Amfetamin kan påvises i flere døgn etter inntak, så 30 timer vil mest sannsynligvis ikke være tilstrekkelig med tid.

molomann 7. januar 2009 14:45

Etter å ha lest tråden har jeg forstått det slik at thc kan forsvinne fortere enn 4 uker fra både blod og urin om mann ikke har inntatt så mye over lengere tid.

men så til mit spm, er det vanligst med urinprøve eller blodprøve ved slik testing, feks anngående random testing av ansatte i en bedrift?

busemann 7. januar 2009 15:55

Sitat:

Sitat av molomann (Innlegg 1319450)
Etter å ha lest tråden har jeg forstått det slik at thc kan forsvinne fortere enn 4 uker fra både blod og urin om mann ikke har inntatt så mye over lengere tid.

men så til mit spm, er det vanligst med urinprøve eller blodprøve ved slik testing, feks anngående random testing av ansatte i en bedrift?

Blodplasma blir sjeldent brukt i andre tilfeller enn ved misstanke om påvirkning under kjøring, autopsi, osv. Urin er den biologiske væsken som er mest hensiktmessig å screene for å avgjøre om ett rusmiddel er inntatt eller ikke.

molomann 7. januar 2009 16:00

takk for svar.

da er det vel trygt å ta seg en da. om enn har et par uker

Enraged 8. januar 2009 21:02

Hadde Innrykk til panserbataljonen i dag. (dimmet ofc :D )

Som nevt tidligere ble alle man stilt opp på rekke og rad (måtte stirre inn i en vegg) med rykken mot bagasjen sin så snuser bikja litt rundt. Vil påpeke at alle måtte ha hodeplagget mellom beina under søket.

Så videre inn i en annen hall hvor bagasjen blir sånn halveis grundig sjekket(alle rom + at de tømmer bagger+toalettmapper) helt mens de spør deg om dit forhold til alkohol og andre rusmidler.

Jeg sa jeg røyket cannabis for ca 10 måneder siden, så sa dama; da skal du få snakke med en av de mennene som går rundt her, så vinket hun til en fyr som kom og svipet lommebok og mobil med post-it lapper, mens han spurte hva jeg synes om cannabis og hvordan det var å være ruset, settingen der jeg røyket osv. Så var det ok siden det var sp lenge siden att jeg slapp urinprøve.

Så om du sier du aldri har røyka hasj, blir du ikke testet etter min erfaring.

Lassis 8. januar 2009 21:54

Dette har sikkert blitt tatt opp før, men jeg spørr igjen.
Jeg skal inn i forcen i mars, 22 mars klokken 19.00 faktisk, hehe!
Det har seg sånn at jeg har sånn høvelig sluttet å røyke hasj, etter 3 år på pipa. Tar meg en i ny og ne, men bare til fest.
Jeg tenker jeg skal slutte helt i begynnelsen av februar, og jeg er sikker på at pisseprøven min til å være clean da.

Men det jeg egentlig trenger svar på er når de sjekker klær/mobil/pengebok etc. og de finner ut at det har vært hasj der, hva skjer da? Vil de dimmitere meg da, eller vil jeg få lov til å fortsette min førstegangstjeneste? Jeg kommer til å benekte at jeg har røyka hasj, og alt det der...
Noen som har tidligere erffaringer fra det?

mentalmelt 8. januar 2009 22:10

De finner ikke ut at det har vært hasj i tingene dine. Det er ikke CSI som tar dere imot heller..

Northman 14. januar 2009 11:13

noen her som vet hvor lenge subutex henger igjen i kroppen. hvor lenge det kan bli funnet på urinprøve?

battlecaT 15. januar 2009 03:41

Hvis man forteller politiet at man ikke har inntatt noen ulovlige substanser men en urintest viser det motsatte, ville man da få værre straff enn om man hadde lagt kortene på bordet med en gang? Har lurt litt på dette..


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 07:43.